به یاد فریدون فروغی …

دلم از خیلی روزا با کسی نیست

تو دلم فریاد و فریاد رسی نیست

شدم اون هره گیاهی که گلاش

پرپر دستای خارو خسی نیست

دیگه دل باکسی نیست

دیگه فریاد رسی نیست …

ترانه ای که شنیدنش همیشه برایم تازگی دارد، هر چند همه ترانه هایی که فریدون فروغی اجرا کرده برایم همین حس را تداعی می کند. سیزده مهر سالروز درگذشت بزرگ مرد موسیقی ایران بود، می خواستم  این مطلب را بنویسم که به خاطر مشغله و زندگی روزمره از یاد بردم…

راستش دیشب داشتم کتابخانه ام را تمیز می کردم که کتاب خفته در تنگنا را دیدم و لعنتی بر خودم فرستادم که چرا یادم رفت… دلم برای فریدون و فریدن ها سوخت که چرا هموطنانش یاد تاریخ تولد و فوت ویکتور خارا هستند ولی یادشان نیست که فریدون ، ویکتور خارای ایران بود.

ویکتور خارا در یک لحظه کشتند ولی فریدون را ذره ذره …  شاید بگویند که فریدون فروغی فلان بود و بهمان ولی یک چیزش برای من ارزش دارد و آن هم این است که با اینکه می توانست برای همیشه از ایران به آمریکا نزد خواهرانش برود تن به این کار نداد . خواهرش فروغ می گوید: قرار شذه بود که فریدون در فیلم گل یخ به کارگردانی کیومرث پور احمد بخواند و بازی کند ولی باز هم مجوز مانع شد… زنگ زدم به فریدون و گفتم: فریدون جان ، حالا نظرت چیست ؟ تا دیر نشده بیا آمریکا ! عصبانی شد و گفت : بعد از این هیچ وقت نمی خوانم ، هیچ وقت هم از کشورم فرار نمی کنم. اگر قرار است بمیرم، همان بهتر که پیش ملتم ، در وطنم جان بکنم …

راستش در حق فریدون فروغی خیلی ناحقی شد … فقط می توانم بگویم افسوس … شاید بعضی ها بگویند که این پسرک مرده پرست است و … باید بگویم که زنده نگه داشتن نام مردانی مثل فریدون مرده پرستی نیست ، چون فریدون هیچ وقت نمی میرد. درباره فریدون می توان بسیار نوشت …

روحش شاد

——————————————–

لنگ نویس

1- ترانه روسپی فریدون هم نگاهی مثل نگاه شیخ الشیوخ عزیز دارد.

2- به یک بازی وبلاگی دعوت شدم که در اولین فرصت دعوت دوشیزه شین عزیز رو لبیک می گم.

3- از امروز برای تمرین به مدرسه جودو رشت میرم . باید بیشتر یاد بگیرم …

4- ای کاش اصلاح طلب هایی که تا تقی به توقی می خوره  یاردبستانی رو تلاوت می کنن یادی از فریدون فروغی می کردند.

5- کامنت ها رو هم جواب می دم، یه پست هم دارم برای داش کمال آماده می کنم که هنوز تموم نشده !

15 پاسخ

  1. سلام کاوه عزیز
    چطوری شما؟ اوضاع چطوره؟
    اتفاقا منم دیروز این ترانه را می گوشیدم.دوست داشتم توی وبلاگم هم بزارمش 🙂
    راستی آهنگ «مشتی ماشالا»ی فریدون را دارید؟
    اینکه ما فریدون را به این جایگاه بشناسیم یکم کار فرهنگی می خواد که توجه دارید که نه حکومت علاقه ای به این کار داره و نه اینکه اجازه چنین کاری را به مردم میده.حکومت بیشتر روی اسطوره بودن شهید بابائی و امثالهم کار می کنه.البته من مخالفتی ندارم.کسی که جانش را برای مملکتش داده قابل ستایشه ولی حرفم اینه که فقط در این حوزه تمرکز داره.
    سلام
    شکر خدا خوبم
    در مورد اینکه حکومت چی میخواد کاملا باهات موافقم ، ولی یه نگاه بکن ، وبلاگ نویس ها روز تولد ویکتور خارای شیلیایی براش چها که نکردن با اینکه مطمئنم یک دونه ازترانه هاش رو گوش نکردن یا اینکه اگه گوش کردن یک یا دو بار بیشتر نبوده ، در این شکی نیست که روح خارا خیلی بزرگ بوده ولی یک نفر نگفت که مثلا امروز سالروز فوت فریدون فروغیه در ضورتی که فریدون هم کمتر از خارا نبوده برای ایران !

  2. 1. یادش زنده و گرامی
    2. البته مخالفم که هنرمند باید همیشه داخل یک محدوده جغرافیایی بمونه موندن در میهن ملاک میهن پرستی نیست مثال بارزش هم خواننده جاویدان تاریخ ما داریوش اقبالی عزیزه که فکر می کنم رودستش میهن پرست نداشته باشیم
    3. ای داد… مشتی حقه (ماشالله) رو با چه شور و حالی می خوند…
    4. این پست انگیزه ای شد واسه انتشار گلچین آثار فریدون در موسیقی صورتی… به زودی (Comming Soon)
    5. می بینم که هنوز با دوشیزه شین خین و داش کمال سوزوکی می پری. جودو رو هم هستم
    6. هی سیریش اصلاح طلب اگه اینجا رو می خونی لنگ نویس 4 رو بخون و بسوز!
    خوب داریوش داریوشه و فریدون هم فریدون ، داریوش رو من هم دوست دارم ولی فریدون فروغی به نظر من یه چیز دیگه است ، آره مشتی ماشالله را عشقه ، دستات که روشه ، خون که بجوشه ، خلق بخروشه داره تماشا ….

  3. همممم…
    این یادواره ها نه تنها صرفا یاد شخص مذکور بلکه آرمان ها و اهداف عموما برتر اون شخص رو یادآوری میکنه که این رو نمیشه مرده پرستی نام گذاشت.
    این تحریم کننده ها هم میان این وسط با ماهی گرفتن از آب گلالود اوضاع رو متشنج میکنن.
    متشکرم عزیز دل برادر ، من نمی دونم شما دوتا باهم دوستین یا دشمن 🙂

  4. یار د بستانی و سیز د هم مهر
    و خو د فر یدو ن که پر از مهر بود
    عجیب است در مهر باشی و در مهر بر وی اما کاش مهرش از دل ما نر ود
    امیدوارم که مهرش از دل ما نرود

  5. ممنون کاوه عزیز بخاطر یادآوری ات.
    منم لحظه های قشنگی داشتم و دارم با صدای فریدون.
    مهم نیست این حکومت فاشیستی چی می خواد و چی رو ترویج می ده، مهم نگاه ما به دنیاست و ….
    خواهش می کنم ، خوشحالم که تو هم با صدای فریدون خاطرات زیادی داری . دقیقا ، مهم نگاه ماست

  6. به کاوه: بله.در مورد بچه های وبلاگستان حق با شماست

    به آرش:
    4-به به چه خوب.امیدوارم مشتی ماشالا رو هم بزاری
    5-اتفاقا کاوه دیگه اون ورا نمیاد و با ما نمیپره.من خودم را تحمیل کردم بهش! شما بهش گیر نده.جالبه که هنوز به کامنت گذاران گیر میدی،فقط تو رو خدا ماجرای منو تکرار نکن و به مادر وبلاگ نویس ها(حتی به شوخی) فحش نده.خوش باشی
    مرسی ، مشتی ماشالله رو که آرش میذاره ، در مورد سر نزدن هم باید بگم که من همیشه وبلاگت رو از تو گودر می خونم، شین جان دوست داشتنی هستی ، تحمیل کجا بود …;)

  7. دل من زندون داره تو – می دونی
    عمریه غم تودلم زندونیه …

  8. جان هر کی برات عزیزه این اسنپ شات رو وردار از وبلاگت.همش رو اعصاب آدم اسکی میزنه 8)
    باشه ولی اونقدر هم چیز بدی نیستا 🙂

  9. یادت بخیر فریدون. چقدر تو خوابگاه با این عزیز دل حس گرفتیم قلیون کشیدیم 🙂
    فریدون و قلیون ؟ 🙂

  10. اون پستتم آماده کن منتظریم
    به روی چشم 😉

  11. من تمام آهنگهای فریدون رو دارم
    عاشقشم: میخام دیگه رها بشم…….

  12. من نمازم تو رو هر روز دیدنه
    از لبت دوست دارم شنیدنه

    تو بزرگی مثل اون لحظه که بارون میزنه
    تو همون خونی که هر لحظه تو رگهای منه
    تو مثل خواب گل سرخی لطیفی مثل خواب
    من همونم که اگه بی تو باشه جون میکنه

    دوست عزیز من اولین بار بود که وبلاگ زیبایی شمارو دیدم مطالب خیلی خوبی داشت امیدوارم موفق ومویید باشید

  13. چرا مردمو الاف میکنی وقتی که دتنلود نداری ؟مرض داری ؟

  14. راست میگه مگه کس کشی کونی .مادر جنده !!

  15. بنده یوسف یزدانی هستم. نویسنده ی کتاب خفته در تنگنا، زندگی نامه ی فریدون فروغی

    @hichdrhich (https://t.me/hichdrhich)

بیان دیدگاه