آخرین لحظات زندگی بابک خرم دین…

چون چشم معتصم بر بابک افتاد گفت: ای سگ، چرا در جهان فتنه انگیختی و چرا چندین هزار مسلما ن را بکشتی؟

هیچ جواب نداد.

فرمود: تا هر چهار دست و پایش را ببریدند.

چون یک دست را ببریدند، دست دیگر در خون زد و در روی مالید و همه روی از خون سرخ کرد معتصم گفت:

ای سگ این چه علم است؟ گفت: (دراین حکمتی است) گفتند: (چه حکمت است؟) گفت: شما هردو دست و پای من را بخواهید بریدن و گونه ی مردم از خون سرخ باشد، و چون خون از تن برود، روی زرد شود هر که دست ها و پا ی ها ببرند خون درتن نماند. من روی خویش خون سرخ کردم تا خون از تنم بیرون شود نگویند که از بیم وترس رویش زرد شد. پس فرمود تا پوست از گاوی با شاخ ها یش باز کردند و همچنان تازه بیاورند بابک را در میان آن پوست گرفتند چنان که هردو شاخ بردو بنا گوش آمد و بدوختند و پوست خشک شد. پس هم چنا ن زنده بر دارش نشاندند تا به سختی بمُرد و از اول خروج او تا به گرفتن او مجلدی است هر چه بزرگ تر و یک جلاد او گرفتار شده بود از او پرسیدند:

که «تو چند کس کشته ای؟» گفت: بابک را چندین جلاد بود. آن چه من کشته ام سی و سه هزار مسلمان است، بیرون از آن که دیگر جلادان در جنگ ها کشته اند از مسلمانان.

معتصم را سه فتح برآمد که هر سه قدرت اسلام بود: اول فتح روم، دوم فتح بابک، سوم فتح مازیار گبر به طبرستان، که اگر از این سه فتح یکی بر نیامده بودی، اسلام شده بود.

————————————————-

لنگ نویس:

1- برگرفته از کتاب سیاست نامه (سیرالملوک) از خواجه نظام ملک طوسی به کوشش دکتر جعفر شعار

2-لطف کنید اگه نظر میدین حتما حستون رو نسبت به بابک خرمدین هم بنویسین!

3-این بچه های تخصصی نویس چه عذابی می کش!

4-پست بعدیم به آشپزی ربط داره D:!

با سپاس کاوه گیــــــلانی

347 پاسخ

  1. حکایت بابک خرمدین حکایت جالبیه: یک مرد «ایرانی» پیروی «آیین مزدک (درست دینی=خرمدینی) که به گفته ی خودش برای نابودی اسلام و کشتار بی چون و چرای مسلمین (متجاوزین به ممالک همسایه ای چون ایران؛ روم و مصر) مبارزه ای بی امان رو شروع کرد. حالا در سالگردش برو به قلعۀ بابک و ببین چه طور مشتی پان ترکیست احمق با نفرت بهت نگاه می کنن وقتی به زبان پارسی حرف بزنی و شاهنامۀ فردوسی بخونی (اونی که به ما نریده بود کلاغ کون دریده بود).
    در مورد پان ها باید بگم که نگاهشون خیلی افراطیه، بخصوص پان ترک ها، اون هم که ترک ها یا آذری ها اون طوری نگاه می کنن، به خاطر بی عرضگی حاکمین به نظر من چون نه تنها بین اقوام متعدد ایرانی نتونستند برادری ایجاد کنن بلکه بینشون تفرقه های خیلی زیادی هم ایجاد کردند، ای کاش اون احمق هایی که گفتی می فهمیدن که اول یک ایرانی هستند بعد یک ترک یا یک آذری!

  2. کلا اسطوره ها همشون برن به جهنم!
    می خوای با هم بریم اونجا؟!

  3. بابک ایرانی بو د ما تر ک در ایران ندار یم ما آذری دار یم آذر ی یعنی از دیار آذر آباد گان جائی که آذر گشسب ایت جائی که زر تشت است جائی که دلاو ر انی از ایران از بابک تا ستار خان سکنی دارد پدر پدر بزرگ پدرم را صمد خان حاکم تبر یز در واقعه مشر و طیت به قتل رسید اما او بخاطر ایران مر د و یک صمد خانی که تر ک ز بان بو د او ر ا کشت آذری ها ایرانی بوده و هستند چو ن بابک و…
    سپاس تورج عزیز، خدا جد بزرگوار رو هم رحت کنه، موافقم باهات عزیزم

  4. من خیلی در مورد تاریخ ایران بی سوادم. دفعه ی اولی بود چنین داستانی می خوندم به خاطر همین نظری ندارم. 😀
    عجب!

  5. بهترین ها برای شما
    بابک خرم دین یک مبارز و آزادی خواه بود نه یک آدمکش افراطی و بدون خرد.
    بابک خرمدین پیرو مزدک یا زرتشت یا اسلام نبود و با هیچکدوم هم دشمنی نداشت ایشون پیرو مساوات، خوشی و شادمانی در زندگی بود و باور به آیین مرکب از زرتشت + مزدک داشت.
    وقتی تازیان بر ایران تازیدند بسیار از قسمت های سرزمین حاصلخیز ایران را با مردمانی که نسل اندر نسل در آن زندگی کرده بودند رابه قبایل تازی بخشیدند و تازیان بی فرهنگ و متجاوز شدند آقا و ارباب صاحبان اصلی آن سرزمین.
    این میان آذرآبادگان بزرگ بخشیده شده به یکی از قبایل عرب و خدا داند که آنان چه کردند با مردمان بیچاره آذری…
    بلاذري درباره‌ي سرازير شدنِ عربها به آذربايجان در زمان عثمان و علي، مينويسد بسياري از عشاير عرب از بصره وكوفه و شام به آذربايجان سرازير شدند و هرگروهي برهرچه از زمين توانست دست يافت و مصادره كرد، و بعضي‌شان زمينهائي را از عجمها خريدند و روستاهائي نيز به اين عشاير واگذار شد، و مردم اين روستاها به مُزارعينِ اينها تبديل شدند.

    در مدت كوتاهي سراسر روستائيان نيمه‌ي غربي ايران و جنوب ایران به نهضت خرم‌دينان پيوستند. طبري مينويسد كه مردم روستاهاي نواحي اصفهان و همدان و ماهسپيدان و مهرگان‌كدك و جز اينها نيز به دين خرم‌دينان درآمدند .

    بابک را گويا مسلمانش كرده بودند و نام عربيش حسن بود. جنبشي كه او در ایران آغاز كرد و رسما نام جنبش خرم‌دينان برخود داشت، يك ايدئولوژي مشخصي را مطرح میكرد كه هدفش براندازي نهائي سلطه‌ي عرب – برقراري مساوات انساني در ايران – تأمين خوشيي براي همگان و بازگشت به شکوه و عظمت ایران باستان بود.

    معنی واژه بابک در واژه نامه پهلوی – اوستایی استاد بهرام فره وشی از پاپک گرفته شده است که پدر عزیز و کوچک معنی می دهد . یکی از بزرگان سرزمین ایران از نیای ساسان نیز بوده است . متاسفانه عده ای از پانترکهای بی سواد دست به جعل نام این بزرگ مرد ایران زده اند و در سایتهای خود از او به عنوان قهرمان ترکان نام می بردند و او را از ترکستان و مغولستان که سرزمین ترکها می باشد خوانده اند . پاپک خرمدین از سرزمین آریایی مادهای آذربایجان کجا و بای بک ساختگی عده بچه تجزیه طلب از نوادگان وحشی چنگیز خان مغول کجا ؟!؟!؟

    آخرین گفتار بابک به معتصم: من درسی به جوانان ایران داده ام که هرگز آنرا فراموش نخواهند کرد . من مردانگی و درس مبارزه را به جوانان ایران آموختم و هم اکنون که جلاد تو شمشیرش را برای بریدن دست و پاهای من تیز میکند صدها ایرانی با خون بجوش آمده آماده طغیان هستند.
    روانش شاد و راهش پر رهرو باد
    ایدون باد ایدون ترج باد
    درود به مهران عزیز، سپاس گذارم از این همه اطلاعات عالی

  6. سلام رئیس ، خوبی؟؟

    ممنون از مطلبت. حس عجیبیه … مبارزه با بی عدالتی در هر شرایطی پسندیده است … کشتن آدم بد هم مسلمون و غیر مسلمون نداره… هزاران نفر مسلمون جنایتکار همین الان هستن که کشتنشون واجبه… هدف مهمه و اینکه انسانی و آزادی خواهانه باشه.
    درود
    حالا چرا رئیس؟
    خواهش می کنم، قابل شما رو نداشت

  7. من اگر بتونم به ماشین زمان دست پیدا کنم پا میشم میرم زمان جنگ ایران و عربستان، اون یارو اسگلی که دستور حمله به ایران رو داد تیکه تیکه میکردم!
    ماشین زمان پیشکش ! با معتصم های زمانه بجنگ!

  8. به مهران: بابک یک درست دین (خرم دین/مزدکی) شناخته شده و نامدار بود. خرم دینی نام جنبش بسیار مشهور مزدک بود که به وسیلۀ خسرو انوشیروان سرکوب شد. مراجعه به تواریخی که زرتشتیان نوشتند نفرت اونها از مزدک و مذهب اون رو به درستی نشون می ده. مذهب مزدک که به لحاظ ریشه شناسی ارتودوکس زرتشتی و بازگشت آشکار به اصول فراموش شده آیین زرتشت (به دینی) در ایران زیر سلطۀ موبدان بود؛ به عنوان مذهب فساد و تباهی محکوم شد. پیروان این مذهب از هراس حکام زرتشتی به کوهستان ها و نقاط دوردست گریختند و در پاسخ به تهمت ها و افتراها نام های برازنده و مثبتی مانند «خرم دینی» و «درست دینی» رو برگزیدند. برای اطلاعات بیشتر به کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشتۀ «آرتور کریستن سن» (کریستین سن اشتباهه) و ترجمۀ رشید یاسمی مراجعه کنید.
    مزدکیان…

  9. او یک ایرانی بود یا ترک یا اذری مهم نیست مهم این که بر علیه اعراب جاهل ملخ خور قیام کرد
    دقیقا

  10. زنده باد بابك .زنده باد اذربايجان سر ايران
    زنده باد همه

  11. خدا را شكر كه شدم ترك نشدم فارس كه كنم پارس
    چی ؟!

  12. او یک غیور مرد آذربایجان بود که در راه دفاع از میهن در برابر تجاوز عرب های ملخ خوار 20 سال جنگید تا به شهادت رسید.
    یاد باد بابک …

  13. سانماگینان تورک هر یرده یالگوزدیر
    تورک ه نشان بیرآیدی بیر اولدوزدی
    قاراباغین قاراداغین فرقی یوخ
    خوفلامیون الله سوزون یاروزدی

  14. بابک یک غیور مرد از آذربایجان بود که که 20 سال
    با تجاوزگران ملخ خوار عرب مبارزه کرد تا به شهادت رسید
    یاد باد بابک را یاد باد …

  15. بدون اغراق میگم :
    بابک برای من یه اسطوره است
    مثل حسین برای مسلمان
    فقط فرقش اینه که من بدون ریا و واقعآ می پرستمش
    خوب مسلمان هایی هم هستن که بدون ریا بپرستن حسین رو البته کسایی هم هستن که با ریا بابک رو دوست دارن…

  16. «چون یک دست را ببریدند، دست دیگر در خون زد و در روی مالید و همه روی از خون سرخ کرد معتصم گفت:

    ای سگ این چه علم است؟ گفت: (دراین حکمتی است) گفتند: (چه حکمت است؟) گفت: شما هردو دست و پای من را بخواهید بریدن و گونه ی مردم از خون سرخ باشد، و چون خون از تن برود، روی زرد شود هر که دست ها و پا ی ها ببرند خون درتن نماند. من روی خویش خون سرخ کردم تا خون از تنم بیرون شود نگویند که از بیم وترس رویش زرد شد.»…

    تا اونجا که من یادمه…این به حلاج منسوبه….یا به حلاج «هم» منسوبه؟
    راستش منظورت رو نفهمیدم

  17. واللا ما این داستانو در مورد منصور حلاج شنیده بودیم.نمی دونم جچوری منصور میشه بابک.ولی به هر حال کار سختیه.خسته نباشی!!!!
    منصور منصوره ، بابک هم بابک ، اگه منظورت اشتباه شدنه که باید بگم من داستان رو از کتاب نوشتم که ذکر منبع هم کردم
    مرسی

  18. تف به روح معتصم
    کشتاری که اعراب ایرانی ها رو کردن من فکر نمی کنم تو کل تاریخ همچین قتل عامی یه نژاد سر یه نژاد دیگه آورده باشه (باور کن دست کمی از حمله ی مغول نداره و شاید هم بدتر از حمله ی مغول باشه) به سایت (www.irantarikh.com) یه سر بزن چیزای خیلی جالب با مدرک محکم داره…

    به هر حال بگم که از کشتار اعراب ذره ای ناراحت نمیشم و اتفاقا» وقتی اخبار از آتیش جنگ تو عراق و فلسطین میگه و کشته شدنشون وجدانم حال می کنه ! (باور کن راس میگم)
    پی نوشت ! : اعراب عزیز ایرانی که سال ها برای وطن جنگیدن حسابشون جداس…
    مرسي داش ميلاد…

  19. پاچون به حريم ماگذاري
    ساكت شده پارس كم نمايي
    بابك هميشه ترك خواهد ماند
    قهرمان تاريخي رادزديدن نوبر
    اوه ، زرت بابا ! بابک ایرانی بوده ، حالا تو تا فردا بگو ترک بوده ! امان از دست امثال تو ! آخه احمق جان ، اگه به ترک بودنت می نازی شاخ محبت رو بکش برو ترکیه ! خجالت هم خوب چیزیه ! بابک همیشه ایرانی بوده و ایرانی باقی می مونه !

  20. سلام
    بابک اهل ایران بود و به خاطر ایران چنگید تا شهید شد
    زادگاهش یکی از روستاههای اردبیل بود او در راه وطن جنگید متاسفانه تبلیغات ضد و نقیضی روی بابک خرمدین شده است و باعث تفرقه های گردیده ما از هر گروه و زبان و فرهنگی ایرانی هستیم همانطور که در دفاع مقدس ثابت شد که به خاطر ایران حاظریم جانمان را فدا کنیم چه ترک ، چه فارس ، چه کرد ، چه بلوچ ، چه …
    سلام و متشکرم دوست عزیز

  21. دروووووووووووووووووووود بر شما ما همه از تبار بابکیم
    متشکرم

  22. حق سئل کیمی دریایه اخیب یول تاپاجاقدیر داش اتماقیلانکیمسه اونو دوندوره بیلمز دونیادا قارانلقلار اگ بیرلشه باهم بیرخیرداجا شمعین ایشیغین سوندوره بیلمز این شغر درمغز کوچک پان فارسیسم ها نمگنجد تو همچنان پارس کن تا خفه بشی
    خاک تی سر دوکونم که سگ مانستن لاب کونی ننی کی چی گویی خوردن دری ! همرچند من هم نفهمستم کی چی بوگفتی اون واستی تره گیلکی بینیویشتم تا گوگیجه تره بگیره ! مشنگ ! توی پان ترک احمق بوشو ستار خان و باقر خان بشناس یعد بیا لاب بوکون بد بخت !

  23. یاشاسین تورک اوغلو
    آدم تورکدی
    آتام بابک یوردوم آذربایجان
    هی یارو تا حالا به اون مغز کوچیکت فشار آوردی ببینی 90% مشاهیر ایران ترکن تو و هم ولایتی هات اگه عرضه داشتین در مورد افتخارای خودتون حرف می زدین کله پخ ماهی خور
    عجب ! نمردیم و یه چیزی هم یاد گرفتیم ! ببین جوجه پان ترک ! من مخلص همه آذری ها و مشاهیرشون هستم از بابک گرفته تا ستار خان و باقر خان و …. هر کسی که تو مغزت هست ! اون ها قبل از اینکه مثل توی احمق سنگ ترک بودن رو به سینه بزنن ایران براشون اول و آخر بوده ! مطمئن باش اگه ستار خان و باقر خان مثل توی احمق فکر می کردند هیچ وقت انقلاب مشروطه نمی شد ! پس چشمهای کورت رو باز کن و این بفهم که بابک جزء ایرانه !
    و اما ما گیلک ها ، مطمئن باش مشاهیری داریم که تو تو خواب هم فکرش رو نمی کنی ! اگه از مشاهیر معاصر علمی برات بگم پروفسور رضا، پروفسور سمیعی و … ، سیاسی بخوای همین میرزا کوچک خان ! پس اون دهن گشادت رو ببند … دلم

  24. از شما سارا خانم هم ممنون هستم که این شعر زیبا رو فرستادین من هادی هستم 09352115141از اردبیل خوشحال می شم صداتون رو بشنوم
    میبینم که بد بخت تر از اونی هستی که فکرش رو هم می کردم! حیوونی

  25. به به! مي بينم كه جنگ ترك و پارس اينجا هم هست. در شگفتم، در برهه اي از زمان كه كشورهاي متمدن (حتي كشورهاي آفريقايي كه هنوز زندگي قبيله اي دارند) در انديشه برداشتن مرزهاي فرهنگي و سياسي هستند، يك گروه كودن و نادان هنوز سنگ پان به سينه مي زنند و فرياد ترك و فارس سر مي دهند. مردم ما با اين رويه هرگز به جايي نمي رسند و هميشه در بدبختي و فلك زدگي بسر خواهند برد. اينان تنها خود را خندانه ديگران كرده اند. هركس كه در انديشه ويراني ايران باشد/شايد كه به گور اين سخن دريابد
    هركس كه در انديشه ويراني ايران باشد/شايد كه به گور اين سخن دريابد
    دقیقا زدی به هدف

  26. ببین عزیزم چرا ناراحت می شی برا منم ایران مهمه ولی اگه بخوای یه کم فکر کنی می بینی که تو طول تاریخ تو حق وا ترکها یا به قول تو آذری ها خیلی جفا شده تو هشت سال جنگ تو خط مقدم 75_ 80% افراد ترک بودن حالا کمترین امکانات رو به ما نمیدن همین قلعه بابک هر ساله وقتی میایم اونجا بریم اگه لباس قرمز بپوشیم مامورا به قصد کشت میزننمون حتی اگه کسی منظوری نداشته باشه باورت نمیشه بیا ارذبیل تو خیابون را برو ببین چندتا ماشینه گشت می بینی تو مثله اینکه عکسهای کشتار مردم بی دفاع سولدوز(نقده) رو ندیدی الان داره جیگرم آتیش می گیره عزیزم حالا فهمیدی چرا من دارم سنگ تورک بودنم سینه می زنم اونروزم عصبی بودم وهدفم توهین نبود اگه ناراحت شدین ببخشید ولی در کل آذربایجان به یک بابک جدید احتیاج داره
    در حق کی جفا نشده ؟ ای آقا تو هم حرفی می زنی ها ! این آمار دقیق رو از کجا در آوردی ؟ امکانات چیه ؟ تا به حال کردستان رفتی ؟ گیلان رفتی ؟ این همه کارخونه دارین باز چی میگین ؟ امار بیکاری چند درصده ؟ سنگ ایران رو به سینه بزن ! یه بابک دیگه بیاد دوباره یه افشین دیگه ظهور میکنه ! مشکل تو و امثال تو اینه که اذربایجان رو جدا از ایران می دونین !

  27. هادي جان درود
    با اين سخن شما كه ايران نياز به يك بابك نوين دارد تا اين تازپرست ها در جاي خود بنشاند همراي هستم. من خودم آذربايجاني هستم و هم تركي آذري هم كردي و هم پارسي سره را به خوبي سخن مي گويم و باور دارم كه همه اين زبانها و ديگر زبانهاي ديگر ايرانٍ جان بايد در كنار هم همزيستي كنند كه اين خود به سود گسترش و پيشرفت زبان پارسي است.
    بدرود
    متشکرم پرهام جان، موافقم باهات

  28. مرگ بر پان فارسيزم
    درود بر رزمندگان اسلام 🙂
    آخه خجالتت نمی گیره ؟

  29. فقط میتونم بگم درود بیکران بر بابک و مازیار و لعنت بیکران بر ذات منحوس افشین و تمامی اغراب متجاوز همه اعراب لعنتی سوسمار خور نفهم که با دین من در آوردی و الله خشن خود چنین دست به وحشیگری و غارت جهان و انسانیت زدند.
    درود برشما

  30. یاشاسین اذربایجان.بد بخت میدونی زبان ترکی ما تو دنیارتبه سوم را دارد.واما زبان فارسی ببخشید درست نیست بگیم زبان در واقع لهجه است با 67در صد خطا. اتا بابک ترک به دنیا امد.ترک زندگی کردوترک شهید شد.ادعای ایرانی بودن او را نکنید.تو چرا سنگ فارسارو به سینه میزنی.تو گیلکی بدبخت بیچاره بی هویت بی اصل ونسب پدر درپدر مر مرا ترک بود…که در چرخ روزگار یکی را گرگ بود. حکیم نظامی گنجوی اورمو و سلدوز
    من موندم این آمارو ارقام رو از کجات در میاری 🙂
    در مورد اصل و نسب من هم تو نمی خواد زر بزنی ، دلت خوش باشه به همین ها 🙂

  31. ما ترکان ایرانیم سرور کل جهانیم.45درصدجمعیت ایران ترک اذری هستند.فارس 20درصد می خاهید نسل شما رو ازروی زمین برداریم.ارزششوندارید.برین گم شید افغانستان لیاقتتون اینه.ایران مال ترکهااست.زبان ترکی را ملی خواهیم کرد.درزم فردوسی سارق ادبی بود. 09149200114
    🙂
    این شماره رو گذاشتی واست خواستگار بیاد ؟ خیلی باحالین شما پان ترک ها 🙂

  32. سلام
    بسیار زشته و من بسیار متاسفم
    دوره نژادپرستی تمام شده، ایشون تازه چشش روشن شده!!!
    یه جور بیچارگی و بد بختیه این افکار …
    بهنام خان خوش باش که تو باغ نیستی، خوش به حالت …
    کاوه جان این جور دیدگاه ها از جفنگ هم بدترند، بزار طرف تو خماری بمونه با اون افکار پوسیدش.
    کاوه جان می بخشی
    خسته نباشی
    خودت رو ناراحت نکن وایه قلب خوب نیست مهران جان 😉
    بذا اینقد زر بزنن تا جونشون در آد 🙂

  33. ایرانی سر بلند ایرانی سرافراز
    ننگ بر قومیت گرایان
    درود بر تو

  34. می خواستم به اون خر اقلو نفهم بگم
    یکم تاریخ بخون بدبخت تو حقیر هنوز زندگینامه کورش کبیییییر و بزرگان ایران
    و پارسی رو نخوندی که همچین گستاخی می کنی و میگی پارسی راحت
    خم میشه.
    درود بر ایران و ایرانی
    خودت رو ناراحت نکن ، جو گیرن این پان ترک ها

  35. در مورد كشتار مسلمانان بدست بابك دروغ محض براي بد جلوه دادن اودر ميان عامه مردم است بابك يك ايراني -يك آريايي-بزرگ بود مثل منصور حلاج
    راستش دروغ بودن اصل مطلب نمی دانم ، ولی بابک برای ایرانیان به نوعی مظهر مبارزه محسوب می شود

  36. یاشاسین اذربایجان دئیلر سانکی من پان تورکم من دئدیم سهو ائلدیز خان تورکم نان خوردم اب خوردم زمین خوردم چقدر زیباست این زبان که یک فعل تو 3جا به کار می بره در ضمن شما تو حد اندازه هایی نیستید که درباره بابک نظر بدهید
    شما من رو ببخشید 🙂

  37. درود بر زبان ترکی وملت ترک.ببین جوجه فارسپرست.اماری که من وبهنام نوشتیم واقعیت که قبولش برای شما مشکله اما واقهیت داره جوجه.چون تهران بعداز استانبول دومین شهر بزرگ ترک نشین جهانه(طبق امار سازمان ملل) اما شیو نیست ها امار غلط به ملت ایران ارایه دادند.شما مثل کبکها سرتون کردید تو برف.
    واقعا خودت خنده ات نمیگیره ؟ آمار سازمان ملل ؟

  38. یه سوال ازت دارم.زبان ترکی کامله یافارسی.خوب معلومه ترکی.اما فارسیزم اجازه نمیده که ما به زبان مادری تحصیل کنیم.حالا کی بی تمدنه ما یا شما.مهران خان
    شما پان ترک ها مطمئنید ترکی کامله ؟ اخه این چه مقایسه احمقانه ایه ؟

  39. درود به همه
    سرین جان سپاس از مهربانیت
    دوست خوبم اگه دیدگاه منو می خواهی بدونی، رو چشم، الان می گم:
    1- از دیدگاه من هیچ چیز و هیچکس کامل نیست.
    2-تا حالا نسخه کامل و آخر هیچ نوشته ای نوشته نشده.
    3- هیچ کس و هیچ آرمان و زبانی مقدس نیست.
    4- درود بر همه ملل گیتی.
    5- یاشاسین ایران
    6- این حق مسلم هر انسانیه که با فرهنگ مادری خودش تربیت بشه و زبان مادری خودش رو بیاموزه.
    7- …
    سربلند و سلامت باشید
    متشکرم

  40. در تاریخ آمده است : کوروش را پدر ایران می نامند(پدری بزرگ ) وبابک نیز همان طور که در تاریخ خوانده اید به جبر مسلمان بوده و حسن نام داشته و خود را بابک (پدر کوچک ) نام نهاده است. هر دو فارغ از هر رنگ و نژادی برای استیلای ایران جنگیده اند. از این دوستان خواهش می کنم بیش از این با ابروی ایران و ایرانی بازی نکنید. اگر شما خود را غیر ایرانی می دانید که…
    متشکرم بردیای عزیز

  41. اقای کورش خان شما اول درست نوشتن را یاد بگیر بعد در مورد تاریخ نظر بده در ضمن بردیا از کتاب کدام احمقی خواندی که کورش را پدر ایران مینامند
    این بهنام هم نوشتن بلته هم تاریخ ، خودتون رو ناراحت نکنین.

  42. کاوه دیگه دوستت ندارم.اخرین تماس من با تو.چون بی ادبی.سجاد از ارومیه
    خدا من رو ببخشه که ناراحتت کردم پان ترک کوچولو، ببخش که فحاشی هات رو به فردوسی و سایر برو بچ پاک کردم !

  43. درود بر همه
    یاشاسین ایران
    انسان ها آزادند و حق دارند عقاید خود را بگویند.
    توهین، خشونت، زیر پا گذاشتن هویت های ایرانی و ریشه دار برای چه؟
    توهین و حرف های سبک و بدون تفکر نشانه ی سبک مغزی گوینده آن است.
    اینم پاسخ به بهنام عزیز

    «آخيلوس» هماورد ايرانيان در نبرد ماراتون، درباره‌ي كورش مي‌نويسد: «او مردي خوشبخت بود، صلح را براي مردمان‌اش آورد… خدايان دشمن او نبودند؛ چون كه او معقول و متعادل بود»؛ هردوت مي‌گويد كه مردم پارس، كورش را «پدر» مي‌خواندند و در ميان‌شان، هيچ كس ياراي برابري با وي را نداشت [هينتس، 1380، ص 100]؛

    هردوت تاریخ نویس یونانی فرآتر از 2500 سال پیش گزارش می دهد که کوروش شاهنشاهی دادگستر بود و با مردمان سرزمین های زیر فرمان خود با احترام رفتار می کرد. به فرهنگ و آداب و رسوم آنان ارج می گذاشت. آیین و دین های گوناگون آنان را محترم می داشت و هیچگاه نمی کوشید زبان، دین و آیین خود را بر آنان تحمیل کند.
    هردوت می افزاید: ««مردم سراسر شاهنشاهی ایران کوروش را ((پدر)) می نامیدند.»»
    http://www.derafsh-kaviyani.com/parsi

    گزنفون مي‌نويسد: «پروردگار كورش را علاوه بر خوي نيك، روي نيك نيز داده و دل و جان‌اش را به سه وديعه‌ي والاي «نوع‌دوستي،‌ دانايي، و نيكي» سرشته بود. او در ظفر و پيروزي هيچ مشكلي را طاقت‌فرسا و هيچ خطري را بزرگ نمي‌پنداشت و چون از اين امتيازات خداداد جهاني و رواني برخوردار بود، خاطره و نام‌اش تا به امروز در دل‌هاي بيدار مردم روزگار، پايدار و باقي است» [سيرت كورش كبير، ص 4]. وي مي‌افزايد: «كدام وجودي مگر كورش از راه جنگ و ستيز صاحب امپراتوري عظيمي شده است ولي هنگامي كه جان به جان آفرين داد، همه‌ي ملل مغلوب او را «پدري محبوب» خواندند؟ اين عنواني است كه به «ولي نعمت» مي‌دهند نه به وجودي «غاصب»» [همان، ص 8-367].
    http://forum.persiantools.com/archive/index.php/t-104227.html
    متشکرم

  44. ها ها!!!
    حتی از این که کوروش کبییییر پدر ایران حسودیت میشه.
    برو تاریخ ایران باستان نوشته حسن پیرنیا بخون.
    این هم منبع..
    کوروش جان خودت رو ناراحت نکن 😉

  45. اولا اگه چيزي حاليتون نميشه در موردش نظر ندين. بابك يك ترك غيور و با تعصب بود نه اذري. كلمه شوم اذري ساخته پادشاهان بي غيرت و بي لياقت پارسان هستش. بابك با اعراب به مبارزه پرداخت نه به خاطر مسلمان بودنشون چون اعراب وحشي به ايران حمله ميكردند و به تجاوز به ناموس مردم ميپرداختند و چون فارسها بي غيرت بوده و عرضه مقابله با انان را نداشتند مردي از سرزمين ترك به مبارزه با اعراب ميپردازه 20 سال. و غيرت ترك رو به همه ثابت ميكنه. ولي پادشاهاي فاس چي؟ جز سر افكندگي چيزي براي ايران كرده اند؟ 30ميليون ترك تو ايران هستش اين يعني ايران سرزمين تركها هست تركها حكومت 100هزار ساله دارن هر چي از گذشته ايران هست مديون تركهها هستيم. فارسها چيزي ندارن كه به اون افتخار كنن زبانشون؟ لهجه 33 عربي شاهنامه كه پادشاههاي ترك به كمك فردوسي پرداختن. تخت جمشيدي كه هيچ وقت به بهره برداري نرسيد فقط تاريخ ايران رو عوض كردن و يه مشت چرت گفتند.
    برو خدا روزیت رو جای دیگه بده ، شما پان ترک ها توهم فانتزی دارین ! اون جمله اخر رو هم که نوشتی و من پاکش کردم لغب پدرت بود فکر کنم به فارس ها دادی 🙂

  46. كا ر شنا سا ن تاريخي:بابك يك كرد ميهن پرست بوده اي تركهاي بيسواد
    سیاوش جان من اولین باره میشنوم، میشه ذکر منبع هم بکنی ، چون الانه که دوستان پان ترک پیداشون بشه 🙂

  47. گروهي از عزيزان ترك:مازيار _افراسياب_عثمانيها_ضحاك_خميني_خامنه اي_خلخالي
    🙂

  48. ای بابا!!!
    شاید ابومسلم هم ترک بوده که با عربها جنگیده…
    🙂 🙂 🙂
    احتمالا 🙂
    دست این پان ترک ها باشه میرزا کوچک هم میکن ترک بوده :)))

  49. اقايون تركاتوجه كنند من خودم يرگم تركه وتو زنجان بدنيااومدم تو ايران نژاد ترك نداريم بيش از 3000 سال پيش اقوام ايايي بنام ماد ها و پارت ها به ايران اومدند و اسم اين مكان رو ايرياين نخ شهر گزاشتند يني محل سكونت ايرنيان و كوروش كبيير (جونم قوربونش) اين دو قوم روبا هم ادغام كرد و كشور ايران رابنا نهادو تركها حدود900 سال پيش به ايران مهاجرت كردند وزبان تركي را در ناهيه ازر بايجان گستراندند پس ما در تاريخچه ايران ترك نداريم مرگ بر تركها درود بر اذري هاي ايراني. زنده بادياد بابك
    دمت گرم

  50. شما رو به روح كورش قسم ميدم دست از نژاد پرستي برداريد اگه بابك خرمدين رو قبول دارين بياين راهشو ادامه بدين نميگم هر كدوم بياين 255500 اربو بكشين(البته اين امار كلي) نه ولي حد اقل سعي كنيم اين اربا و دين من دراورديشونو از كشور پاك خودمون بندازيم بيرون.
    زنده باد كوروش
    زنده باد داريوش
    زنده باد بابك
    زنده باد هر ايراني
    زنده باد ميهن پرست
    زنده باد ایران

  51. با درود
    خیلی جالبه بعضی ها آنقده غرق در تعصبات و جهالت هستند که چیزی جز آنچه در ذهن دارند رو نمی بینند.
    یادمه تو دوره سربازی یه دوست تبریزی داشتیم که خیلی مثل این عزیزان سنگ بر سینه می زد، ایشون می فرمودند پدر انبیا ابراهیم هست و پدر ابراهیم «آذر» نامی بوده و این بعید نیست خداوند هم بعله نظری به آذر و آذربایجان و … داشته است. 🙂 🙂 😉
    :))

  52. ميدوني چيه كاوه جان اين مردم اصالتشون يادشون رفته نميدونن كي بودنو چي بودنو الان چي شدن نوادگان كورش و داريوش كبير كه يه زماني جهان از اسمشون به لرزه در ميومد الان دارن پاچه خاري اربها رو ميكنند توحين نميكنم ولي چند روز ديگه محرم شرو ع ميشه ببين چجور براي يه بيگانه تو سروكله خودشون ميزننو حوار ميكشن . بابك خرمدين از يه پيامبر هيچي كم نداشت وخيلي ها روز شهادتش يا حتي اينكه چجوري كشتنشو نميدونن….
    اي بابا دلم پره كاوه جان ما هرچي بدبختي بكشيم حقمونه ملت ما 1400 سال پيش به پادشاهشون به ميهنشون به دينشون واز همه مهمتر به ناموسشون خيانت كردن و گزاشتن اربها هر غلتي ميخان بكنند هالا هم تا زماني كه مردم هوييت گم شدشونو پيدا نكردن بايد سوختو ساخت
    نه تنها اصالت بلکه خیل یچیز ها رو از یاد بردند …

  53. az nazare man shoma ham efrati hastin age bi taraf bashin babak az tabare turke aslanam be irano irani rabti nadare ma ham behesh eftekhar mikonim shoma ham vazifatoon ine ke azash yad begirin ke armanatoon harfe avvalo akharo mizane javabam nemikhad
    آخه این تبار ترک چیه که میگی ؟
    تو از بیخ عربی پس که میگی بابک به ایران ربطی نداشت :))

  54. با عرض ارادت خدمت آقا كاوه
    فقط خدا پدر رضاخان رو بيامرزه كه امثال تو رو فرستاد قبرس و بجاي شما ……. وارد كرد .
    اگر تو هم زمان رضا خان بودي مطمن باش با تو هم همين كار رو ميكرد
    مطمئنی تو رو نفرستاده :))

  55. بله مطمئنم چون من ترك نيستم يك ايراني ميهن پرستم .
    تو هم اگه لياقت بررسي اين سايتو نداري برو اونور بزار يكي ديگه بشين اونجا
    من که منظورت رو نمی فهمم ، منظورت از بررسی چیه ؟

  56. درود.
    تا جایی که من می دونم حلاجو سنگسار کردن و دارش زدن .
    من این روش مرگ بابک رو تو دو قرن سکوت خوندم .
    من واقعاً بابک رو یه ایرانی واقعی می دونم و الگوی خودم قرار میدم .
    تو هم عقب مونده های ذهنی که توسط محیط کثیفشون شست و شوی مغزی شدن ببخش .
    پاینده ایران .
    درود
    متشکرم دوست عزیز ، آخ گفتی این خیلی بده که بعضی ها فقط چشمشون رو می بندن و دهنشون رو باز می کنن
    پاینده با ایران و ایرانی با هر قومیتی

  57. آقايون بيگانه پرستي كه حتي وجود خودتونم غير ايراني واز بيگانگان ميدونيد اينو بدونيد كه زمان بابك خرمدين حتي يك نفر ترك هم در ايران نبوده بريد و تاريخ رو مطالعه كنيد وببينيد در ضمن اينم بدونيد که این تاریخچه كشور ايران را آب نیاورده که آب ببرد
    زیرا تا ایران هست ایرانی هست و تا ایرانی هست ایران است
    حساب منو كاوه هم بمونه واسه بعد
    متشکرم ولی میشه توضیح بدی با من چه مشکلی داری ؟

  58. پنجم اسفند ماه در فرهنگ ایرانی , روز و هنگام جشن ملی اسفندگان یا سپندارمذگان است. سپندار لقب زمین و به معنی گستراننده, مقدس و فروتن می باشد. بدین روی نیاکانمان در این روز با دادن نامه شادباش و هدیه به بانوان و دوشیزگان , مهر و عشق خود را به ایشان ابراز میداشتند. دوست خوبم; بیا والنتاین را به فرهنگ خودش بسپاریم. زیرا که شایسته ملت بزرگ ایران , جشنی به بزرگی تاریخ و فرهنگ خودش است .
    یعنی اینکه ملت این ولنتاین و هر کوفت ذهر مار دیگه ای که هست رو بیخیال بششین و روز خودمون رو جشن بگیریم !

  59. من بابک از کلیبر هستم.کلیبروقلعه بابک وجنگلهای های اطراف آن بسیار دیدنی است.توصیه میکنم بیاییدولی نه در 10تا13 تیر(تولدبابک)چون سپاه راهتان نمی دهد.
    متشکرم ، فعلا قسمت نشده اون طرف بیام ولی حتما توی برنامه چهارساله توسعه خودم گذاشتم که از قلعه بابک دیدن کنم

  60. کورش کبیر پس از رویت فیلم سیصد سخت بر آشفت و از فرط خشم داریوش را فرمان بداد تا زود زنده گردد و با لشگری گران به هالیوود بتازد و آن جا را با خاک یکسان کند . پس داریوش با لشگری گران آهنگ هالیوود کرد . در این بین محمود نامی را دید زشت روی ، کوتاه قد و درشت گفتار . بپرسید این کیست ؟ گفتند : حاکم امروز پارس است پس نعره ای از جگر بر کشید و بیهوش بیفتاد . چون به هوش آمد چنین گفت : ای پارسیان آبروی دیروزتان پیشکش ، آبروی امروزتان را دریابید

  61. جالبه بدونید در حالیكه مسولین دولتی مردم ایران رو برای كمك جانی و مالی همه جوره تحریك می كنند مجروحین فلسطینی از پذیرش خون ایرانیان بدلیل شیعه بودن خودداری می كنند و به ما مجوس می گویند !!!! ای ایران معلوم نیست چرا ایرانیان با پنج هزار سال تمدن هنوز نمی تونن دوست و دشمن رو تشخیص بدهند !!!! و بهتره بدونید اسراییلی ها وقتی اسم كوروش كبیر رو می شنوند به احترامش بلند می شند

  62. سلام اول از همه در مورد مردم ترک بگم که انسانهایی سلحشور با ایمان نترس دل رحم زحمت کش ساده دل و بی ریا هستند و اگر کسی تمام کتابهایی را که در مورد بابک نوشته شده است را بخواند به تمام خصوصیاتی که گفتم در وجود بابک هم پی خواهد برد پس مهم نیست بابک چه ملیتی داشت مهم این است که او پرورش یافته آذرآبادگان بود بابک سلحشور بود چون در زمانی که ایرانیان در برابر ستم اعراب خاموش بودند او نگذاشت که مرگ جاویدان سردار آزادی خواه آذرآبادگان باعث شود تا سپاه او متلاشی شود بلکه با اراده پولادین خود سپاه جاویدان را سازماندهی کرده و با قدرت بیشتری به جنگ اعراب متجاوز رفت او با ایمان بود چون از دینی پیروی می کرد که آزادی خواه و ظلم ستیز بود او نترس بود چون در جنگهایی که تعداد نفرات سپاه اعراب چندین برابر سپاه وی بود بدون هیچ ترسی وارد میدان نبرد میشد و فاتحانه از آن بیرون می آمد او دل رحم بود چون پس از جنگی که اردبیل را از تصرف افشین مزدور و سپاهش در آورد سپاهیان افشین به کوهستان فرار کردند و به علت تعجیل در فرار هیچ آذوقه ای با خود نبردند شب هنگام بابک دستور داد که از همان غذایی که امشب سپاه ما خورد بار الاغ ها بکنید و به اردوی افشین بفرستید و به افشین بگویید شب را تا صبح در امان است اما صبح جنگ با او را از سر خواهم گرفت بابک زحمت کش بود چون در زمانهایی که جنگی در پیش نبود به کشاورزی مشغول می شد وبابک ساده و بی ریا بود به مانند تمام مردم ترک چون اگر این چنین نبود هیچ وقت به رومیان و ارمنیان پیمان شکن اطمینان نمی کرد دوستان عزیز بیایید این تفکرات بیهوده را کنار بگذاریم این مهم نیست بابک چه ملیتی داشت مهم این است که بابک چه اهدافی داشت این را بدانید که بابک هدفش آزادی تمام ایران بود نه تنها آذربایجان که اگر این چنین نبود هیچ وقت اصفهان را که شهری فارس نشین بود از دست اعراب نجات نمی داد پس دوستان عزیز بیایید از این پس به جای ملیت بابک در مورد اهداف بابک صحبت کنیم
    قبول ما هم اهداف بابک حرف زدیم ولی پان ترک های عزیز مسئله رو به بیراه بردند
    اگه امکان داره منبعی هم برای گفته هات ذکر کن

  63. با درود بر تمامی ایرانیان
    اعراب امدندو 1400 سال واندی کشور ما را غارت کردند وهمچنان مشغول
    حال انکه ما به جای اینکه کار مثبتی کنیم همانند بابک و دلاور مردان دیگر این
    سرزمین اومدیم وقومیت بازی راه انداختیم که چی……
    بابک گیریم که ترک بود چی عوض میشه شما میخاین بگید برای ازادی کجا مبارزه کرد زنده باد ایران زنده باد ایرانی جاوید باد یادو نامشهیدان راه وطن

  64. در درازای تاريخ از هر گوشه اين سرزمين پاک، دلاوری برخواسته و جانفشانی کرده تا ايران امروز بدست ما رسيده آست. بايد بکوشيم که اين خاک را از وجود انيران تازی تبار پاک ساخته و به فرزندانمان بسپاريم. خوشبختانه داريم به هدف نزديک ميشويم. مهمترين بخش مبارزه، آگاه شدن از گذشته و درس گرفتن از تاريخ است چيزی که مردم ايران دارند کم کم به آن ميرسند آنهم در شرايطی که راديو و تلويزيون تازی تبارها شب و روز می کوشد تاريخ تحريف شده به خورد مردم بدهد. زنده باد ملت ايران از خراسان گرفته تا آذربايگان، از کردستان گرفته تا سيستان و از خوزستان تا مازندران. پاينده ايران !
    متشکرم دوست عزیز

  65. بنظر من شما در جواب دادن به نظرات اشتباه ميکنيد:
    1-جواب فحش را نبايد فحش داد
    2-سايت شما نظرات را پيش از انتشار کنترل نمی کند و اين به افراد نادان و يا مزدور بيگانه اين فرصت را
    می دهد که اين تريبون را برای تفرقه افکنی استفاده کنند.
    3-برخی از پاسخ های شما هم تند و تحريک اميز است. ما بايد باورمان بشود که هم ميهنان آذری ما
    مانند ساير ايرانيان، زير ستم انيران های تازی تبار هستند.
    4-برنامه تفرقه افکنی يک برنامه حساب شده اي است که توسط انگليس و آمريکا ريخته شده و چند کشور
    اروپايی مانند هلند آنرا پياده می کند. اينجا در هلند، اگر خوب روزنامه ها را نگاه کنی فعاليت و کار آنها را
    در ايران می بينی. تا مدتی پيش هلند سرگرم جدايی طلبان باصطلاح عرب بود و اشکارا از آنها دفاع
    ميکرد. فکر می کنم آزربايگان هم به مسئوليت آنها اضافه شده.
    5-هدف از اين گونه سايتها بايد آگاهی دادن و همبستگی ملت ايران باشد. با اين روشی که شما پيش گرفته ايد
    به جايی نمی رسيد که هيچ بدتر از آن سبب تفرقه بيشتر ميشويد. من هم اگر آذری بودم از برخی از
    پاسخ های شما ناراحت ميشدم و از روی لجبازی ناسزا می گفتم. و در آخر نه شما به هدفتان که
    آگاهی دادن در مورد بابک ميهن پرست ايرانی بود ميرسيد و نه به همبستگی ملت ايران کمکی ميشد.
    6- فرض من اين است که شما ميهن پرستيد و جو کنونی سايت که تنها به تفرقه می انجامد عمدی درست
    نکرده ايد. در غير اين صورت حرفی با شما و دوستانتان ) که خوب می شناسيد و ادای پان اين و پان آن در می آورند( ندارم
    پاينده ايران !
    جواب نظرات شما :
    1- اگر از دید منطقی نگاه کنیم حرف شما صحیح است ولی بنا به علاقه شخصی دوست دارم با هر کسی به شیوه خودش صحبت کنم
    2- اتفاقا اشتباه می کنید، آن نظرات عجیب غریب افراد به گفته شما نادان و مزدور هم منتشر کردیم که خوانندگان متوجه منطق این دوستان بشوند
    3- تحریک آمیز بودن رو هم بذارین به حساب جوونی و خامی اینجانب ، اگر ظلمی است فقط مربوز به آذری هانیست ، خیلی ها در رنج هستند ولی برخوردی این چنین دارند ؟
    4- اگر ما نخواهیم هیچ کسی غلطی نمی تواند بکند ، این ما هستیم که راه را باز گذاشته ایم تا …
    5- دوست عزیزم همبستگی شربت یا قرص نیست کسی بخورد و … ، اتفاقا آذری ها ناراحت نمی شوند ، آن پان ترک ها هستند که با دلایل احمقانه و فلسفه احمقانه تر … اگر دقت کگنی به کامنت ها هر کس از هر قومی حرف خودش را می زند .
    6- من هم فرض را بر این می گذارم که شما کامنت ها را نخوانده اید و خواستید حرفی زده باشید
    متشکرم

  66. هیچ ملتی در دنیا به اندازه ما از عرب و غیر عرب زخم نخورد اما باز هم ما یعنی اکثر ایرانیها یا مثل اعراب رفتار میکنیم یا مثل غربیها و غافلیم از فرهنگ غنی خودمان

  67. اگر بخواهيم عادلانه نگاه كنيم استان گيلان و عليرغم منابع فراوان مورد بي مهري زبادي قرار گرفته اما ما هرگز خود را جدا از ايران نميدانيم و تجزيه ايران را به هيچ وجه قبول نميكنيم.اين نهايت پستي است كه تا ايران را ضعيف ميبينيم خود را جدا از آن بدانيم.
    بدبخي امروز ما مربوط به قوميت هاي مختلف نيست بلكه به دليل اكثريت منفعل و روشنفكران وطن فروش از هر قوميتي است.
    ننگ بر خائنين به ملت ايران از فراماسون ها گرفته تا آخوند هاي مفعول
    درود بر نژاد پاك آريا و شهيدان آزادي از بابك تا كوچك جنگلي و ستارخان و مصدق …
    متشکرم دوسا عزیز

  68. بابک در روستای بلال‌آباد در حومه اردبیل به دنیا آمد. بنابر گفتهٔ واقد بن عمروالتّمیمی (اولین کسی که زندگی بابک را به تحریر آورده است)، پدر بابک مِرداس(در کتب مختلف نام های دیگری نیز ذکر شده) از اهالی تیسفون، پایتخت ساسانیان، بود که به آذربایجان مهاجرت کرده بود. مادر او ماهرو نام داشت که اهل آذربایجان بود.[۱]نام کتاب واقدبن عمروالتّمیمی اخبار بابک نام دارد که اکنون در دست نیست

  69. بابک خرمدین از آذربایجان برضد اشغالگری اعراب پس از حمله مسلمانان به‌ایران، به‌پا خاست. وی رهبری جنبش سرخ جامگان را بر‌عهده داشت. از جنبش‌های دیگر ایرانیان می‌توان به مازیار از مازندران، ابومسلم خراسانی و یعقوب لیث از سیستان اشاره کرد.

  70. من خیلی خوشحالم که هنوز وطن پرستانی مانند شما وجود دارند و از مطالب تون خیلی ممنونم
    متشکرم

  71. سلام بر ایران و ایرانیان من یک ترک هستم که در درجه اول به ترک بودنم و در درجه دوم به ایرانی بودنم افتخار می کنم من بچه شهری هستم که بابک فرمانده آن بود آری منظورم بذ ( کلیبر ) است خاک این منطقه متبرک است به خون هزاران ایرانی که برای رهایی از ظلم ظالمانی چون مامون و وعتصم در زیر پرجم بابک فریاد هیهات من الذلت سز دادند و عاشقانه جنگیدند وقتی وارد قلعه بابک می شوی آن چنان غروری به انسان دست می دهد که انگار هنوز بعد از گذشتن قرنها بابک زنده است بابک خالق حماسه ای است که شنیدن آن اشک را از چشمان هر انسان آزاده ای جاری می کند درود بر بابک و یاران با وفایش یادش گرامی

  72. بابک از دیار ما بود هرچند ترک ولی ایران دوست
    اردبیل مهد ازادگی

  73. ز نظر من میهن پرستی والاترین ارزش هر انسانی است . آرزو داشتم سربازی ناچیز در رکاب بابک خرمدین بودم تا میتوانستم دینم را به ایران ادا کنم . در اینجا توجهتان را به حدیثی از حسین ابن علی جلب میکنم:
    ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما اعراب و دشمنان ما ایرانیان هستند . روشن است که هر عرب از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما نیز بدتر است.ایرانیان را باید به اسارت گرفت و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.
    سفینه البحار و مدینته الاحکام نوشته حاج شیخ عباس قمی صفحه164
    حالا نظرتون چیه ای ایرانی وطن پرست؟

  74. آقاجه گیری دادین که بابک ترک نیست وایرانیه؟
    به هرحال اگه ترک هم باشه که هست بازم اگه کاری کرده واسه ایران بوده دیگه.
    به هرحال جقدر خوبه که بجای اینکه گیربدیم که ترک نیست وایرانیه کارشو باهرقومیتی که داشته ستایش کنیم .فقط همین!!!
    جاوید ایران وایرانی باهرقومیت وزبانی.
    متشکرم مصطفی جان

  75. با سلام من شهرام عبادالهی مدیر عامل شرکت سما فیلم هستم و میخواهم سریال افسانه بابک خرم دین را بسازم خواهشمندم هرکس هرگونه اطلاعاتی در مورد بابک رو داره در سایت http://www.iransinama.blogfa.com در قسمت نظر خواهی در وبلاگ ثبت کنه یا با این شماره تماس بگیره 09355750009 در ضمن به افرادی که اطلاعات بدهند در این سریال نقشی داده خواهد شد سبک این فیلم همانند افسانه جومونگ خواهد بود باتشکر

  76. هيچ نعمتي بالاتر از آزادي نيست؛ انسان‌هاي شريف آن را براي همگان مي‌خواهند و افراد حقير و پست تنها «براي خود.»
    درود بر آزادي‌خواهان، درود بر مبارزان راه آزادي، درود پايمردان و شيرزنان ايراني، درود بر ايران
    امروز زادروز برآمدن مرد آزاده‌يي ست كه همه‌ي هستي‌اش را براي ايراني آزاد پيشكش ايرانيان راستين كرد، مردي كه در ثانيه‌ي پاياني زندگي خود همچنان با ستم‌كاران مبارزه كرد و با مرگ خويش درس ايستادگي به ما داد. بزرگ‌مردي ايراني كه همچون خاري در چشم‌هاي دژخيمان و دَدمنشان زمان بوده و هست. ايرانيان! امروز بابك خرم‌دين چشم به جهان گشود. بابك اين بزرگ مرد ايران زمين كه اكنون ديومنش‌هاي زمان ما را از ديدار آرامگاهش دور مي‌دارند. مردي كه مي‌دانست نامش درفش آزادي و يادش آرامش‌بخش دل‌هاي ميليون‌ها ايراني خواهد بود. مردي كه با ترس و دروغ هرگز آشتي نكرد و بي‌امان در راه رسيدن با آرمان‌هاي ايران مبارزه كرد. به راستي بابك چه كرد كه اكنون اين‌گونه از او ترس دارند؟ آيا چيزي جز آزادي براي ايران خواسته بود؟ خاك ميهن از قطره‌هاي خون بابك گلگون شد و امروز از جاي پاي او بر اين خاك هزاران بابك برآمده‌است. هزاران بابكي كه مرگ هر كدام‌شان نداي آزادي و رهايي‌ست. بياييم حتي در ازاي خون خويش راه بابك را بپيماييم، روح بابك اكنون در ميان ماست و جان او در جان ما شور مي‌آفريند. به ياد بياوريم كه معتصم حتي با ريختن خون بابك نتوانست حكومت خود را از گرداب نابودي رهايي بخشد و بدانيم كه معتصم‌هاي زمان نيز نمي‌توانند. مردان ايران بابك باشيد و بدانيد زنان ايران همچون بَرومند در كنار شما ايستاده‌اند.

    -من از كسي طلب بخشايش نكردم و هرگز هم نمي‌كنم.
    معتصم رنگ از رخسار پريده، اما خويشتن‌دار گفت:
    -تو اكنون در چنگ ما هستي.
    -آري، اما جسم من در دست شماست، نه روحم. دِژ آرمان من تسخيرناپذير است.
    معتصم به طعنه باز گفت:
    -ولي وقتي سر از تنت جدا شد، ديگر همه چيز پايان مي‌پذيرد.
    -همه چيز وقتي پايان مي‌پذيرد كه مردمي كه بابك يكي از آن‌ها ست نابود شوند. در حالي كه دنيا دگرگون مي‌شود، كاخ‌ها فرو مي‌ريزد، شاهان و خليفه‌ها و تمام ثناگويان‌شان نابود مي‌شوند، اما مردم مي‌مانند و نام و ياد خدمتگزاران و جانبازان خود را در سينه زنده نگاه مي‌دارند… مپنداريد كه شاهين ترازوي حيات هميشه به سود شما خواهد بود. گمان نكنيد كه زندگي هميشه به كام شما خواهد بود. تَرَك در ديوارهاي كاختان افتاده است. زير پايتان خالي مي‌شود. زير پايتان مي‌لرزد. آيا نمي‌بينيد؟ آيا نمي‌شنويد؟ واي بر چشم و گوش شما!
    «برگفته از كتاب بابك نوشته‌ي جلال برگشاد»
    از درياي كه طوفان ظلمت مي‌وزد بخار انتقام بر‌مي‌خيزد، به اميد برآمدن آفتاب آزادي بر فراز ايران زمين.

  77. هر وقت به یاد بابک می افتم بی اختیار گریم میگیره
    روحش شاد

  78. سلام من یک ایرانی هستم و افتخار میکنم که چنین کسانی بودند در ایران من زنده باد ایران

    زنده باد چنین مردان بی باک

    زنده باد

  79. سلام
    دوستان عزیز ضمن ادای احترام به همه نظرات
    در زمان قیام بابک خرم دین هنوز مغولان و ترکان به آذرآبادگان حمله نکرده بودند و زبان رایج در آن دیار یکی از گویشهای پارسی بود.
    بابک افتخار ایران و مظهر مردانگی و ظلم ستیزی آذربایجان و آذبایجانی است.
    (ترکانی که پس ازحمله ایرانیان را مجبور به گویش ترکی کردند از شرق ایران بودند)
    یادمان باشد فقط برای دشمن و درمقابل جهل رگ گردن مان بیرون بزند.
    یاشاسین ایران آنایوردوم آذربایجان

  80. در ضمن یه چیزه دیگه ، منصور انا الحق می گفت و دارش زدن چه ربطی به بابک داره .
    کی ربطش داده به بابک ؟

  81. درود بر ارواح مطهر قهرمانان وپهلوانان ایران زمین؛از کوروش کبیر تا ابومسلم ؛ بابک ؛ سنباد ؛ استادسیس؛بهافرید ؛ نادر شاه ؛میرزا کوچک خان ؛ستار خان وباقر خان؛کلنل پسیان و…

  82. روح تمامی آزاد اندیشان تاریخ شاد باد
    زنده باد ایرانی و سرافراز باد ایران زمین

  83. دوست عزیز و گرامی :
    من اینقدر به این سایت علاقه دارم که تمام متنهایی که دوستان از اول گذاشتن خوندم و جوابی که دادم به این خاطر بود که شخصه بیسوادی(مریم) این حرفو که پایین کپی کردم زده و در جوابش من گفتم که اون منصور بود و این مریم خانومی که میگه از کتاب نوشته گل واژه فرموده :

    ارشیا Says:
    جولای 16, 2009 در t 12:10 ب.ظ

    در ضمن یه چیزه دیگه ، منصور انا الحق می گفت و دارش زدن چه ربطی به بابک داره .
    کی ربطش داده به بابک ؟
    maryam Says:
    سپتامبر 15, 2008 در t 12:30 ب.ظ

    واللا ما این داستانو در مورد منصور حلاج شنیده بودیم.نمی دونم جچوری منصور میشه بابک.ولی به هر حال کار سختیه.خسته نباشی!!!!
    منصور منصوره ، بابک هم بابک ، اگه منظورت اشتباه شدنه که باید بگم من داستان رو از کتاب نوشتم که ذکر منبع هم کردم
    مرسی
    *****
    یه چیز دیگه من نمیدونستم که بعضی ترکها اینقدر خرن اما داداش تو خودتو ناراحت نکن خر خره دیگه اسمش روشه نمی فهمه . اصلا آدم نمیفهمه اینا چه شونه واقعا اگه ترکای ترکیه آدم بودن که زمان اون خدا بیامرز امرسان و بقیه زناشون نمیومدن ایران با فاحشه گی معروف بشن و چهارتا فیلم با ایرج قادری بازی کنن . اینایی که اینقدر ترک ترک میکنن میشه بگن چه هنری چه سابقه باستانی اصلا چه تاجی به سره دنیا زدن که ادعاشون ماتحته خودشون پاره میکنه .
    در هر صورت مرسی
    متشکرم بابت توضیحاتت

  84. سلام هموطن درسایت بالا مقداری ازبابک نوشته شده واما اصل تایریخ نه عربی وتعصبی قانون نامه بابک رابخوان ببین چه مردی روشندل بوده ودموکراسی امروز

  85. … و میترا می نشیند باز بر ارابه اش زرین
    سوار اسب های سرخ یال افشان…
    دورود بر بابک خرمدین اسطوره مبارزه با عرب

  86. سلام دوستان خسته نباشید نظرات شمارا خوندم که از همتون چه اونایی که توهین کرده بودن وچه اونایی حقیقت رو گفته بودن ممنونم مهم نیست که بابک اهل کجاست تابع چه دینی یه مهم اینکه عدالت طلبی بوده که با اعراب وحشی بویی از انسانییت نبرده به مبارزه وقیام پرداخت مهم این نیست که چه کسی باشی واهل کجا مهم اینیکه برای آزادی خلق در هر نکته ی جهان با هر دین ورنگی که هستند بجنگی وتو ای برادر ویا خواهری که به ترکها یا دیگران توهین میکونی اینو بدون که احمقییت اینکه شما اینو نمیدونید که همه ی ما انسان هستیم باهر نژادی که باشیم ماهمه یکی هستیم یعنی آدم.

  87. در مور شباهت پایان داستان بابک و منصور حلاج باید گفت، منابعی که در مورد بابک در دسترس است قدیمی تر از تذکرة الاولیا می باشند. یعنی عطار نحوه ی کشته شدن بابک را به منصور حلاج نسبت داده است تا شور داستان منصور را بیشتر کند. و در مورد ایرانی بودن یا ترک بودن بابک باید گفت که در زمان حمله اعراب، اصلآ ترک ها هنوز به ایران وارد نشده بودند.و جالب است که بدانید، ترک ها پس از حمله ی مغول رفته رفته به ایران وارد شدند.
    متشکرم دوست عزیز بابت توضیحات

  88. nemidunam shoma ensan nama ha chi fekr mikonin ya aslan fekr darin ya na!!! vali ino midunam in babak va amsale babak bud ke az kos o kun zan o bacheye shoma farsa dar mogabele motajavez haye bigane movazebat mikard
    yashasin turk oghlanlar

  89. rasti ye oskoli be name arshia un bala gofte turk haye faheshe
    behtare ye dori tu tehran va shahr haye fars bezane ta bedune faheshe khahar madare khodeshe ya turk ha!!!!
    dar zemn age kami film irani jadid bebine ham badak nist ta dobare faheshe ha ro bebine
    ajab rouie darin shoma fars ha
    lokht tu khiabun migardan migan ma ba kelasim
    lokht joloye mard ha zaher misham migan ma rahat hastim
    kos o kun e khodeshuno mirizan birun mard hashun ham migan ma galbemun siah nist
    ruto beram baba

  90. دوستان عزيز منمبا نظر اتروپات موافقم . فقط اينم خواستم بگم كه بابك ترك بوده و هست همانگونه كه ماترك اذربايجانيم و ترك هاي تركيه و ترك هاي تركمنستان و غيره هستن . اين دوستاني كه اصالت تركي بودن رو به خاطر چند تا جك به اذري تشبيح ميكنن متاسفم . براي اطلاع گفتم همين

  91. البته لازم به ذكر است كه هر چي مسئله و يا مقاله در مورد قهرمانان ترك است رو دولت فيلتر كرده واسه همين فقط مسائلي رو ملت ميخونن كه دست نوشته هاي خود دولت هستش

  92. دوستان من يك آذربايجاني و ساكن شهر تبريز هستم بنظر من اولين و آخرين نشانهء يك فكر روشن دوري از تعصبه منطقهء آذر بايجان چند هزار ساله كه جزو قلمرو كشور ايرانه و بزرگ مرداني چون بابك و زردشت و…
    از اين منطقه در كليت كشور ايران تاثير گذار بودندنه فقط در منطقه آذر بايجان درسته كه مبارزه بابك عليه اعراب سوسمارخور و وحشي در منطقه آذزبايجان يا همان ايالت آتروپاتن بوده ولي جوانان دلير ايراني از تمام مناطق ايران به سپاه او ميپيوستند و در مقابل متجاوزين به كشور ايران ميجنگيدند پس در اينكه اين سرباز دلاور يك ايراني بوده شكي درش نيست. ايكاش من هم در زمان اين شير مرد دلير زنده و جزو سربازانش بودم

  93. سلام به همه.اون کودنی که به همه جواب میده اسمش چی بود؟سگ!!اخه کسخول اگه جرعت داری بیا و رودرو حرف بزن. یبار به خودت تو ایینه نگاه کن و ببین اصلا» لیاقت ادم بودن و داری؟خب راستش تو رو درک میکنم که این همه بابک بابک میکنی چون هیچ کس رو نداری که بهش افتخار کنی؟ انگار تو دست بزن ترکا رو نشنیدی؟انگار یه جاهات میخواره؟بچه سوسول یا بیا ارومیه یا ادرس اون خرابت و بده من بیام بخوارمت؟ یاشاسین اذریلر یاشاسین اذرباییجان الو جنگلی

  94. به نظر من بابک یه اسطوره است. همینکه با شهامت در مقابل تازیان وحشی مقاومت میکنه خودش خیلی ارزشمنده. اینکه مثل همه ادم های بزدل در مقابله اونا تسلیم نشده و برای وطنش ازادی ایرانش ارزش قائله.من تا ابد به اون و ارماناش افتخار میکنم به هر کسی که مثل اون فکر میکنه و مثل اون عمل میکنه.به امید روزی که همه ایرانیان هر کدوم یه بابک باشن و جونشون در مقابل این خاک اهورایی هیچ ارزشی نداشته باشه و من ان روز را انتظار میکشم حتی روزی که دیگر نباشم

  95. درود بر بابک خرم دین ،درود بر مازیار ،مزدک،ابو مسلم و.. تمامی دلیران ایرانی که در مقابل ظلم و جور بیگانگان خاموش ننشستند و جان خود را برای سرزمین پارس فداکردند .

    نامشان گرامی، یادشان جاودان

  96. چرا وقتی صحبت از یک قهرمان و یک آزادمرد به
    میان می آید موضع گیریهای عجیب وغریــبی نســبت به او صورت
    میگیرد؟ووقتی اهداف و عملکرد شخصـیت مهمی در تاریــــخ را مورد
    پژوهش قرار میدهی مورد هجوم بعضیها واقع میشوی وبا برچسبهایی
    مثل تجزیه طلب ،پان ترکیـــسم،پان فارســــیسم ،پان چرتـــیسم وکوفت
    وزهرمارمتهم می شوی؟
    مگر میشود طرفداران آزادمردی چون حسین ابن علی را به پان شیعیسم
    متهم کرد؟آزادمرد آزادمرد است چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان ،چه
    شیعه باشد چه سنی چه ایرانی باشد چه غیر ایرانی چه آذری باشد چه
    فارس وکرد و لرو بلوچ و عرب.
    آیا معقول نیست بجای حساسیت به عقیده ونژادو ملییت یک قهرمان، تمام
    نگاهها به هدف والای او دوخته شود؟واصولا مگر عنوان قهرمانی در
    بازار سیاه قابل خریدو فروش است که میخری و به خود وصل میکنی و
    اتوماتیک قهرمان میشوی؟ویا مثل یک ماشین شخصی هست که یکی
    بخواهد تعمیرش کند ویا با انفجاری نابودش سازد؟با این روشها که افتخارات
    یک قهرمان محو شدنی نیست. آیا اظهارنظرهای نسنجیده ما از برتریهای
    یک قهرمان میکاهد؟اگر چنین بود بعد از گذشت قرنها که نامی از او نمیماند.
    شاید ما بتوانیم آثار تاریخی یک قهرمان را به قصد حذف او از تاریخ نابود
    کنیم ولی مگر میشود نام و افتخارات او را از کتب مورخین دنیا حذف نمود
    و یا از اذهان مردم دنیا پاک کرد؟و بالعکس اگر با مصالحی محکم بیاییم برای
    یک شخص اثر تاریخی بسازیم و از او یک قهرمان تغلبی درست کنیم آیا
    میتوانیم نام او را با همان لوازم وامکانات ماندگار سازیم آیا این اثر تاریخی
    بدل با گذشت زمان خواهد توانست قهرمانش را جاودان سازد؟ چرا بجای مثلا
    تحریف یا تضعیف عملکرد یک قهرمان واقعی دست به تعمیر افکار ونگرشهای
    خود نمیزنیم ؟
    اگر امروز می بینیم از ارزش قهرمانان و مشاهیــــر در گذشته ای دور ودراز
    کاسته نشده در سایه افتخارات درخشانی است که آنان آفریده اند و بابـــــک
    خرمدین از این قاعده مستثنی نیست.آری هدف والای او که دفاع از ایران زمین
    بوده دلیل جاودانی اوست.

  97. هر ایرانی یک بابک خرمدین

  98. شما فارسهای احمق چه میدونین چی به چیه.کیر همه ی ترکها و آذری ها تو کون هر چی فارس و عرب و … است.
    مادر جنده بابک اومده بود مادر تو رو از زیر کیر عرب در آره بیرون.
    اگه یکم عقل داشتی یه همچین گهی نمیخوردی.
    قسم به روح والای بابک یه روزی ننه ی همتونو به عزاتون میشونم.

  99. یا شاسین بابک آذربایجان اوغلی

  100. درود بر هموطنان ایرانی من!
    بابک یک ایرانی غیور بود
    محو اولسون پانتوووووووورکککککیزززم!
    یاشاسین گوزل ایرانیم
    (مرگ بر پانترکیزنم، زنده باید ایران قشنگم)

  101. بابک کاش بودی و حال ما را می دیدی.ولی افسوس که نیستی .

  102. مرتیکه ی احمق مگه هر کی مسلمان باشه و جنایتکار باشه باید بهش احترام گذشت مگه معتصم این همه جنایت انجام داد برای حفظ اسلام بود یا برای خوش گذرانی و حفظ حکومتش . بابک اسطوره ی ایران بود ولی نکوت ما چهار تا احمق مثل شماست

  103. بسیار جالب بود و باعث افتخار تمام ایرانیان باید باشه بابک خرمدین. و به جای اینکه از کوروش و داریوش و بابک و بزرگان ایرانی‌ که به مملکت ایران خدمت کرده اند به ما تدریس شود در مدارس از اعراب و مسلمین و متجاوزین گفتند و می‌گویند.

  104. من یک آذری هستم . افتخار میکنم.
    من فرزند بابک خرمدین هستم. افتخار میکنم.
    من سرباز، سرداران ستار خان و باقر خان هستم . افتخار میکنم.
    من یک مبارز استقلال طلب هستم . افتخار میکنم.
    من میخواهم به زبان مادری خود بنویسم و بخوانم.
    من زبان پارسی بی قاعدهای که 23لهجه ی عرب هست را نمیخواهم.
    اگر همه ی ما این عقیده راداشته باشیم،
    حق خود راگرفته و استقلال گونی آذربایجان را همگی با هم جشن میگیریم.
    یاشاسین آذر بایجان

  105. دلم میگیره که یه ایرانی فکر جدایی و استقلال از مرز و بوم و داره به خاطر ترک بودن ، بابا شما آذری و ایرانی هستید . شما جزیی از این خاک پاکین فکر کنید اگه هر قوم ایرانی جدا بشه بره واسه خودش دیگه هویتی میمونه ، دیگه ایرانی میمونه ؟
    وطن یعنی هویت اصل ریشه سرآغاز و سرانجام و همیشه
    وطن یعنی سرای ترک با پارس وطن یعنی خلیج تا ابد فارس
    وطن یعنی سرای آتش و خون خروش کاوه و خشم فریدون
    این تعصب و نفرت و عزیزان نگه دارید برای اوناییکه این بلا رو 1400 ساله سر ما آوردن وبا تفرقه دارن مارو از هم جدا میکنن . من ایرانی و فارس هستم و به روح پدرم قسم میخورم که حتی اگر روزی کسی به خاک آذر بایگان چپ نگاه کنه منه فارس سینمو برای این خاک سپر میکنم و شک ندارم که آذری ها هم غیر از این نیستند . پس چرا سر این موضوعاته بیخود دو هم وطن باید به جون هم بیوفتن و این کل کل بیخود برای چیه واقعا اگر یک خارجی این بحثهای مارو ببینه چشماش گرد میشه . و میگه اینا مال دو کشور جدان .
    دریغا از ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود

  106. لازم شد كه من هم بنويسم.

    من فرقي بين تركي و فارسي نميزارم
    راستي! پارسي يا فارسي ؟

    يكي از اون فارسا اينو به من بگه بعد بحث كنيم

    شما اگه راس ميگيد بلند شيد بر عليه اين عرب پرستها.

    اولش خاك تو سر من كه يه وطن فروش فارسي چون افشين داشتم
    بعدشم خاك تو سر اونايي كه ادعاي بابك شناسي دارن و نميدونن بابك واسه چي كشته شد

    اول بايد عرب پرستهاي خائن رو از اين مادر بيرون كرد

  107. مرسی از حامد گل . میدونی حامد جان از چرچیل پرسیدن چرا شما اینقدر به کشورهای دوردست برای استعمار کردن میروید ، چرا مثلا به ایرلند برای اشغال یا استعمار نمیرید . گفت برای استعمار 2 چیز لازمه :
    1 – اقلیت خیانت کار
    2- اکثریت احمق
    ما هم جفتشو متاسفانه زیاد داریم . ولی نمیدونم واقعا چرا

  108. حرفتو قبول دارم ارشيا جان
    من خائن نيستم

    احمقم نيسم ولي نميتونم كاري بكنم

    همه مردم اين مرز و بوم به نوعي درگيرن، بعضيا با خودشون
    بعضيا هم با ديگرون
    تو مملكت ما هم مردم بيشتر با بقيه بيشتر درگيرن، حالا به هر دليلي.

    اي كاش بابكي ديگر

  109. یاشاسین اذربایجان اوقلی لعنت افشین سنکی اذربایجان اوقلین داما سالدین

  110. داستان این ابر قهرمان چندین بار منو به گریه انداخته، امیدوارم شناخت مردم از او بیشتر شود. در ضمن دوستان: فارس و ترک نداریم، نوروز داریم،هفت سین داریم، یلدا داریم، قیرت داریم، شهید داریم، خونه سرخ داریم، آوارگی داريم و…..شباهتا خیلی از تفاوتا بیشتره

  111. سلام :
    به نظر من تو ايران احمق وجود نداره ولي خائن زياده
    خائن هايي كه به دين شون به ايراني بودنشون پشت كردن و الان چوبشو ميخورن .
    اين يه حقه.

  112. درود بر پارس
    تف به تمام اعراب

  113. درود بر پارس
    تف برتمامي اعراب

  114. سلام:
    بابک یک مرد غیرتمند و از دیار ترک بود که برخواست و ملت ایران را از دست عربها نجات داد من یک ترک هستم و افتخار میکنم بگم بابک ترک بود
    من همه نظرات دوستان که داده اند خوندم و میخوام بگم اینقدر ترک و فارس نکنید این بی عرضه گی شما باعث میشه تو خود ایران اختشاش وارد بشه ما الان یک ملت هستیم همه ایرانی هستیم باید برای ایران مثل بابک از جان خودمان بگذریم تا همیشه پیدار بمونه.
    در صمن به اون بچه سوسولهای فارس هم تذکر میدم که به ترکها توهین نکنی مگر نه گوشاتونو مثل گوشای سگ میبرن.
    یاشاسین آذربایجان هر زامان.

  115. رسول جان اولش خوب اومدی فکر کردیم بالاخره یه ترک با شعور پیدا شد که حرف حساب بزنه ولی درنهایت ذات خودتو باید نشون میدادی . آخه بقول خودت این چیزا باعث اختشاش(اغتشاش) میشه بعد میای اینجوری صحبت میکنی . خیلی دلم میخواد بگم سگ کیه ولی حیف که اونوقت از تو بدترم .
    زنده باد ایران زنده باد آذربایجان زنده باد ایرانی

  116. رسول جان اولش خوب اومدی فکر کردیم بالاخره یه ترک با شعور پیدا شد که حرف حساب بزنه ولی درنهایت ذات خودتو باید نشون میدادی . آخه بقول خودت این چیزا باعث اختشاش(اغتشاش) میشه بعد میای اینجوری صحبت میکنی . خیلی دلم می خواد بگم سگ کیه ولی حیف که اونوقت از تو بدترم .
    زنده باد ایران زنده باد آذربایجان زنده باد ایرانی

  117. درود بر شما . آغار نوروز فرخنده را به فرزندان سرزمین پارس شاد باش میگوییم . سپاس فراوان از بهم گرد آوردن این مطالب .

    چو ایران نباشد تن من مباد چنین دارم از موبد پاک یاد

    چنین گفت موبد که مرده به نام به از زنده دشمن بر او شاد کام

    تو را کشت خواهد اگر روزگار چه نیکو تر از مرگ در کارزار

    بابک بزرگ تعلیم یافته فرهنگ زرتشت مقدس بود بر ماست که جون او به تعلیمات آن مقدس که جز همر ، صاح ، آرامش ، آزادی ومردانگی وکمک به همنوع را نمی خواست بگرویم وتعلمات زرتشت مقدس را بپراکنیم . زیرا تعلیمات آن مقدس مردانی جون کوروش بزرگ وبابک خرم دین را به سرذزمین همیشه ایران تقدیم کرد

    چو من گر دوست داری کشور خویش
    ستایش بایدت پیغمبر خویش
    به ایمتنی ره بیگانه جویی
    رها کن تا به کی بی آبرویی

  118. من این چند نظر بالارو خوندم وحالم بد شد ( هیچ درختی آنقدر احمق نیست که شاخه هایش با هم بجنگند ) ما شاخه های یک درختیم باید از هم حمایت کنیم من نه ترکم نه فارس که درستش (پارس) هست من گیلانیم دشمن مردم من همین رومیخواد که همه ایرانی ها روی هموتنانشون اسم ناجور بگذارند ونگذارند که ما متحد باشیم همۀ ما یک دشمن مشترک داریم (( فرهنگ عرب ملخ خور)) پس به جای این که هرکس برای خودش بجنگه بیاید متحد بشیم وهمه در یک جبهه بجنگیم واز هم در برابر دشمن حمایت کنیم
    مافرزندان خورشیدیم از تبار آتش از نسل ققنوس ، بیاید بهم بپیوندیم وسیمرغ شیم ونشون بدیم که خون نیاکان پاک وبزرگ آریایی رو در رگهامون داریم .
    روح اجدادمان به افتخار خواهد کرد آن زمان که به هم بپیوندیم درود بر تمام مردم فلات ایران زمین.

  119. با درود بر شما عاشقان وطن
    دوست دارم پس از مرگم مرا بسوزانند و تمام بدنم یک مشت خاکستر شود که آن خاکستر از آذربایجان بوده و ذرات خاک ایران را تشکیل دهد.
    ایران از قدیم محل سکونت چندین قوم ونژاد بوده وهست و من فکر میکنم کسی که خودش را جدا از ایران میداند و فکر میکند که نژاد ترک یا پارس هر یک بر دیگری ارجحیت دارد سخت در اشتباه است.
    راستی هدف بابک چه بود؟؟
    مرد پارس(فردوسی) و مرد آذربایجان(بابک) هرگز تبعیض نژادی نداشته اند.این از اعمال و رفتارشان مشهود است.
    هر ایرانی لازم است بداند که تازیان بر مادران و دختران پیشین ما تجاوز کرده اند و چه جالب هست امروزه خیلی ها به سید بودنشان افتخار میکنند!!!
    در زمان یزدگرد سوم اوضاع ایران سخت آشفته بوده و جور و ستم شاهان از یک طرف و فساد عده ای از پیشوایان زرتشتی از طرف دیگر بینش مردم را نسبت به دین و حکومت متزلزل نشان میداد.
    باری در این میان سلمان فارسی برای ایجاد دین و الله دروغین خود راهی عربستان شد(تالیف قران(تازی نامه)را به او نسبت میدهند).
    به گفته ای سلمان باسوادترین مرد خاورمیانه بود و محمد تازی را فردی باهوش دید و با همکاری این دو قران کژیم پدیدار شد که محتویات آن شبیه کتاب «نبرد من»هیتلر بود تا یک کتاب آسمانی.
    و چه ناروا خائنی بود سلمان!
    مرده باد محمد و علی تازی
    مرده باد سلمان
    سوخته باد قران(تازی نامه)
    محو باد اسلام
    مرده باد تازیان
    زنده باد بابکان
    زنده باد ایران
    aryanlonelyman@yahoo.com

  120. سلام .مطالب خوبی نوشته بودین خیلی ممنونم.از همه ی اونایی که می یان به این سایت خواهش می کنم سر ترک یا فارس بودن دعوا نکنن مهم اینه که همه ی ما آدمیم و ایرونی.
    آقا حمید که در تاریخ 30 آوریل 2009 پیغام گذاشته بودین می خوام بدونم این حدیثی که آورده بودین موثقه؟چون از وقتی خوندمش فکرمو بدجوری مشغول کرده.این آدرس ایمیل منه خواهش می کنم جوابمو بدین مرسی.

  121. سلام مطالبتون خیلی عالی بود واقعا ممنونم.از دوستان عزیزی که به این سایت می یان خواهش می کنم سر ترک و فارس بودن دعوا نکنن مهم اینه که همه ی ما آدمیم و ایرونی.
    آقا حمید که در تاریخ 30 آوریل 2009 پعغام گذاشته بودین می خواستم ببینم ای حدیثی که نوشتین از منبع موثقی هست یا نه؟چون از وقتی خوندمش فکرمو خیلی مشغول کرده.این آدرس ایمیل منه اگه زحمتی نیس جواب منو بدین .ممنون می شم. asivenus69@yahoo.com
    درود بر ایران و ایرانی

  122. و چه ناروا خائنی بود سلمان!
    مرده باد محمد زنا زاده و علی تازی
    مرده باد سلمان کثیف
    سوخته باد قران(تازی نامه)(گوه نامه)
    محو باد اسلام شکم و زیر شکم و بی فرهنگی
    مرده باد تازیان وحشی
    زنده باد بابکان
    زنده باد ایران

  123. تورک اغلویام اتا تورک: بابک اولماسایدی ایندی فاسلارون ارواتدارو عربلرینن یاتموشتو.

  124. تورک اغلویام اتا تورک: بابک اولماسایدی ایندی فاسلارون ارواتدارو عربلرینن یاتموشتو.بیز ترک اوخ.

  125. yasha azrebaycan/olum olsun iran fashistlarina

  126. من اتفاقی در مورد بابک خرمدین مطالبی رو داشتم جستجو می کردم کهاین سایتو پیدا کردم بعد نظرات افراد مختلف خوندم و در مورد بعضی از این نظرات کنجکاو شدم تصمیم گرفتم یه چیزای راجع به این نظرات بنویسم
    1) تعصب صفت خوبی نیست ولی اگه اقایون ترک ساکن اذر بایجان دوست دارن متعصب باشند خیالی نیست فرض کنید اذر بایجان از ایران جدا بشه سوال من اینه ایاوضعیت اونجا بهتر از اذر بایجان تازه استقلال یافته می شه یا ترکیه حداکثر ای کشور جدید در حد ترکیه خواهد بود حالا موضع گیری ما ما حاضریم شما جدا شید به چند علت
    1-1) فرهنگ سره ما رو خراب کردید
    1-2) مشاهیر ما رو می دزدید و به اسم خودتون به دیگران می شناسونید
    1-3) سر زمین شما ثپروتمند نیست (نه به در یای ازاد راه دارید-نه نفت و گاز دارید- نه سر راه ترانزیت قرار دارید)
    1-4) جمعیت زیادی داری که بیشترین رشد جمعیت و کمترین رشد تولید ثروت رو توی ایران داره
    ترک های عزیز توجه کنند توی سرزمین شما تنها یک بار در سال اونم سیب زمینی و کندم پیاز یا حداکثر کندم میشه کاشت و این قابل مقایسه با مناطق جنوبی ایران نیست که در سال سه مرتبه می توان در اونجا کشاورزی کرد
    خوب ما می خواهیم شما جدا شدید بابک ما شما اصلا ایشان و تمامی مشاهیر ایران ترک و ترک زاده بودن ما با ترک زاده بودنشون کاری ندارم ما راه رسم و مرام اونها رو می خواهیم به اون عمل می کنیم شمابه ترک بودن اونهاافتخار کنید
    ما دوست دارم شما جداشید بهتون گاز و نفت گرون قیمت بفروشیم دلار ازتون بگیرم و برای تفریح بیایم به کشورتون بخوریم برقصیم و… بهتون از همون دلارای که دادید برگردونیم ماشالا دخترای ترک که خوشکلن
    این جواب شما برای جدایی از ایران بود حالا دوست داری جداشید ما که حرفی نداریم
    در مورد ادعای شما ها بهتره چند بیت از عارف قزوینی که ترک بود ولی توی انقلاب مشروطه احساس کرد که اجانب از ترک و زبان ترکی دارن استفاده برای تجزیه طلبی می کنند میارم تا بدونی که 100 سال پیش مردم اذر بایجان چطور فکر می کردن امروز شما جوجه فکولی ها چطور فکر می کنید
    زبان [فارسی] فرامُش نکنید بگفت زردشت کز آب
    خموش آتش نکنید! خموش آتش نکنید
    و در جای دیگه
    زبان ترک از برای قفا کشیدن است
    صلاح، پای این زبان ز مملکت بریدن است
    بهتره عزیزان من کتاب اذری یا زبان باسنان ایرانیان نوشته احمد کسروی که ایشان هم ترک بودن از قضا رو بخونید ایشان شرح میدن که زبان باستانی اذر بایجان در حمله ترک تباران سلجوقی از بین رفته و زبا ن ترکی جایگزین اون شده حالا حتما بابک ترک بوده به ادعای مورخ خودتون
    و در پایان لطفا خودتونو با بابک و ستار خان و باقر خان مقایسه نکنید که اگر روزی در بین ترک ها مردان باغیرتی مپل اونها پیدا شد در عوض شما ها فتح علی شاه ناصردین شاه -محمد شاه-و شاه ساطان حسین و.. هم ترک بودن و در دوران هرکدوم اونها خفت و خاری به ایران حاکم شد که تا ابد مپل یه لکه ننگ روی دامن ایرانی ها میمونه.
    در مورد مقابله به مثل با زبان ادبیات فارسی که ما چیزی نمی گوییم که تمجید گوته المانی دولا مارتین فرانسوی و… از حافظ و سعدی و مولاناوخیام هزارا شاعر ونویسنده فارس و غیر فارس از این اثار نشان دهنده گنجینه بودن این اثاره و اونها جواب هر زبونی رو به راحتی می دن 1400 سال قبا زبا فارسی جواب دندان شکنی به زبان عربی داد حالا جوجه ها بعد از 1400 سال با این همه ادیب و نویسنده که دنیا اونهارو می شناسه به اونها می باله زبان جوجه شما می خوا با سیمرع ما در بیوفته مگر ضربه شصت حافظ و سعدی رو نچشیده باشه یا خدای نکرده دیوانه باشه مگید نه از حضرت بهجت تبریزی (شهریار) و یا خاقانی شیروانی و یا نظامی گنجوی بپرسید چرا اپارشونو به زبان فارسی گفتن نه ترکیدر اخر
    شما ها به جای اصرار به ترکی نوشتن بهتره زبان فارسی رو یاد بگیرید تا دریچه ای از عرفان و معرفت روی شما باز شه مثل عارف قزوینی شعر بگید نه به زبان خدتون شرو بر

  127. من تقریبا همه کامنتهارو خوندم و تقریبا 1 ساله که دارم پیگیری میکنم و کامنت میذارم ولی فکر نمی کنم کسی تا به حال اینجوری کونه این ترکهای خره زبون نفهمه (یا شاشو آذربایجان ، زنده شاش آذربایجان) کسی مثل هیوا پاره نکرده بود .
    دمت گرم هیوا جان

  128. شما خودتون رو چه پاره کنین یا پاره نکنین دو چیز در آینده اتفاق می افته
    1-زبان رسمی ایران ترکی میشه و یا..
    2-آذربایجان ( همون ترک زبانها) از ایران جدا میشن.
    اگه ترکها زبانها از ایران جدا بشن به Ga میرین . این ترک زبانها هستن که ایران آباد کردند
    انشا الله زبان رسمی ایران ترکی میشه.
    زبان فارسی یعنی جک
    پست الکترونیکی=رایانامه
    کامپیوتر=رایانه (آخه کی، کلمه رایانه استفاده می کنه؟ یه پسر 3-4 ساله میگه کامپیوتر . چون مفزش kose shero فبول نمی کنه)
    هواپیما=بال گرد(هه هه هه هه..)
    پسورد=گذرواژه
    …..=رایانشانی( نمی دونم چیه ولی حتما یه kose share دیگه هست
    وبلاگ=وب‌گاه
    می بینی چقدر kose shere
    شما بیاین فقط لغت درست کنین واسه این کلمات.
    فارسی واقعا خیلی گسترده هست (هه هه هه…)

  129. بیایید فارسی را پارس کنیم (هه هه هه..)

  130. baba pashin jam konin .hamin munde begin babak bache velenjake!!!!!!!!!!!!!! shoma berid aval 2,3 ta gahreman e melli mese sattarxan o bagerxan o kor ogli o gachag nabi o … az beine chand milyon kon goshad e fars peida konin bad bian inja pars konin.ma torkha xodemun ro az azarbaijan va turkey mibinam.afganestan ham male shoma.

  131. ساغول کیشی.

  132. جايگاه زبان تركي و بررسي آن در مقايسه با ساير زبانها

    كليه ي اطلاعات زيراز موسسه ي ائي. ام. تي و آ. ام. تي كه در اروپا و آمريكا واقع شده و تحت مديريت برجسته ترين زبان شناسان اداره مي شود، گرفته شده است و همه ساله گزارشهاي زيادي را درباره ي زبانها منتشر مي كنند و كليه ي استانداردهاي زبان شناسي از اين ادارات كه دولتي هستند،اعلام مي شود. به اطلاعات استخراجي از اين موسسات توجه كنيد:
    – 19% كلمات انگليسي از زبان تركي گرفته شده است.
    – 92% كلمات فارسي از عربي و تركي گرفته شده و مابقي بدون هيچ فرمولي توليد شده اند.
    – 2% كلمات تركي از ايتاليايي، فرانسوي و انگليسي گرفته شده است.
    – در هيچ يك از زبانهاي بين المللي لغتي از زبان فارسي وجود ندارد.
    – 39% كلمات ايتاليايي، 17% كلمات آلماني و 9% كلمات فرانسوي از زبان تركي گرفته شده است.
    – 100% كلمات تركي ريشه ي اصلي دارند.
    – 100% كلمات انگليسي، آلماني ، فرانسوي و تركي داراي عمق ريخت شناسي هستند.
    – 83% كلمات انگليسي ريشه ي اصلي دارند.
    – جملات تركي 2% ابهام جمله اي ايجاد مي كنند.(يعني اگر يك خارجي زبان تركي را از روي كتاب ياد بگيرد، پس از ورود به يك كشور ترك زبان مشكلي نخواهد داشت.)
    – جملات انگليسي نيم درصد و جملات فرانسوي تقريبا 1% ابهام توليد مي كنند.
    – جملات فارسي 67% ابهام توليد مي كنند.(يعني يك خارجي كه فارسي را ياد گرفته، به سختي مي تواند در ايران صحبت كرده و يا جملات فارسي را درك كند مگر آنكه مدت زيادي در همان جامعه مانده و به صورت تجربي ياد بگيرد ) كه اين براي يك زبان ضعف نسبتا بزرگي است.
    – جملات عربي 8 تا 9% ابهام توليد مي كنند.
    – معكوس پذيري(ترجمه ي كامپيوتري) كليه ي زبانها به جز زبانهاي عربي و فارسي امكان پذير بوده و براي عربي خطاي موردي 45% و براي فارسي 100% است. يعني زبان فارسي را نمي توان با فرمولهاي زبان شناسي به زبان ديگري تبديل كرد.

    زبان تركي را شاهكار زبان معرفي كرده اند كه براي ساخت آن از فرمولهاي بسيار پيچيده اي استفاده شده است. خانم «نيكيتا هايدن» متخصص و زبان شناس مشهور آلماني در موسسه ي اروپايي ((يورو توم)) گفته است: » انسان در آن زمان قادر به توليد اين زبان نبوده و موجودات فضايي اين زبانم را خلق كرده و يا خداوند به پيامبران خود عاليترين كلام ارتباطي را داده است.
    هم اينك زبان تركي در بيشتر پروژه هاي بين المللي جا باز كرده است. به مطالب زير كه برگرفته از مجله ي New science چاپ آمريكا و مجله ي International Languages
    چاپ آلمان است، توجه نماييد:
    – كليه ي ماهواره هاي هواشناسي و نظامي اطلاعات خود را به زبانهاي انگليسي، فرانسوي و تركي به پايگاههاي زميني ارسال مي كنند.
    – پيچيده ترين سيستم عامل كامپيوتري os2/8 و معمولي ترين windows زبان تركي را به عنوان استاندارد پايه ي فنوتيكي قرار داده اند.
    – كليه ي اطلاعات ارسالي از رادارهاي جهان به 3 زبان انگليسي، فرانسوي و تركي علايم پخش مي كنند.
    – كليه ي سيسستم هاي ايونيكي و الكترونيكي هواپيماهاي تجاري از سال 1996 به 3 زبان انگليسي، فرانسوي و تركي در كارخانه ي بوئينگ آمريكا مجهز مي شوند.
    – كليه ي سيستم ها و سامانه هاي جنگنده ي قرن 21 «جي- اس- اف» كه به تعداد هفت هزار فروند در حال توليد است، به 2 زبان انگليسي و تركي طراحي شده اند.

    همه ي اين مطالب نشان دهنده ي استاندارد بودن و بين المللي شدن و اهميت ژئوپوليتيكي زبان تركي است. متاسفانه زبان رسمي ما(فارسي) از هيچ قاعده ي فنولوجيكال نيز پيروي نمي كند و داراي ساختار تك ديناميكي است. اما زبان تركي با در نظر گرفتن تمام وجوه به عنوان سومين زبان زنده ي دنيا شناخته شده است، طي يك دستورالعمل اجرايي در تاريخ مه 1992 رسما از طريق همين موسسات به سازمان بين المللي يونسكو اعلام شده كه زبان تركي در كليه ي دانشگاهها و دبيرستانهاي اروپا و آمريكا جزو درسهاي رسمي شود و اين مسئله هم اكنون در كليه ي دانشگاههاي اروپا و دانشگاههاي مطرح آمريكا اجرا شده و دومين زباني است كه در حال تهيه ي تافل مهندسي دانشگاهي براي آن هستند. اما زبان فارسي رتبه ي 261 را به خود اختصاص داده است آن هم نه به عنوان زبان، بلكه به عنوان لهجه كه اين زبان را با ساختاري كه بتوان جمله سازي مفهومي ايجاد كند، شناخته اندو و اگر روي اين مسئله كار جدي نشود، در يادگيري مثلا زبان انگليسي، تركي يا فرانسوي مشكل عمده اي ايجاد كرده و مي كند و مي بينيم كه فارسي زبانان براي يادگيري زبان انگليسي با مشكل عمده اي مواجه هستند، ولي ترك زبانان با مشكل يادگيري و تلفظ مواجه نيستند. اين مسئله به رفتارهاي مغز انسان برمي گردد كه خود داراي بحثهاي دامنه داري است و اينكه بسياري از جملات فارسي بر اساس عادت شكل گرفته اند نه براساس فرمول ساخت و با اين وضعيت فرمول پذيري آن امكان ندارد

  133. خدایا چقدر این همشهریمون (نیکو) حرفاش منو یاد رییس جمهور محبوبمون محمود چاخان میندازه . همونجور که این احمدی نژاد خالی هاشو تو فلان جای ننش میبنده نیکو خره هم یاد گرفته هر چی اون میرینه ورمیداره .یکی نیست بگه آخه گوساله یه ذره فکر کن به مزخرفاتی که گفتی عین محمود همچین خالی میبنده که خودشم باورش شده . فکر کنین چند وقت دیگه حتما زبان اول دنیا هم ترکی میشه اونوقت خلبان موقع سقوط میگه (کومک استیرم ) .. . . .
    به قول ناپلون چیزی که حدی نداره خریته که خدارو شکر ترکا اینو ثابت کردن .

  134. 1-خر خودتی و امثال تو (پارس کنان)
    2- چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

  135. salm
    daste shoma dard nakone niko
    to ham dahane in pars konan roo kardi
    affarin

  136. خدمت دوستان عرض كنم همان شخصي كه دوست ديرينه بابك بود و در نهايت توسط همان خود فروش و وطن فروش به دست معتصم اسير گشت آن شخص ( افشين) يك فارس زبان بود و از آنهاي بود كه هميشه شعار ميدند و در عمل ………

  137. سلام عليكم و رحمه الله
    الحمدالله الذي هدانا بالاسلام
    سباس خداوندي كه مارا بااسلام هدايت كرد
    اكر اروباييان باهم متحدشدندونرادبرستي راكنار كذاشتند جون كه به نراد همديكر احترام كذاشته وهيج زباني سركوب نميشود بنابراين اتحاد زماني است كه به وجوديكديكراعتراف كنيم
    اعتراف كنيم درايران فقط قوم فارس نيست عرب هست ترك كرد بلوج\\\ حق را به انها بديم به زبان خود درس بخانند قوميت خود را حفظ كنند
    جرا كه همانطور كه مغول و عربها به ديكر اقوام تعدي كردند
    فارسها هم دارند ميكنند
    به بانتركها ايردميكيرد درصورتي كه شما فارسها ازانها نزادبرستريدبه انهاتوهين ميكنيد

  138. با سلام به همه ایراندوستان
    من ریدم به سرت با اون الله تو و رحمتش ، حرومزاده بد عرب تو اگه آدم بودی اون الله کثیف بد تر از پیغمبرتو خدا نمی دونستی ، حیوون وحشی تو واقعا خوشحالی که مسلمونی باید گریه کنی بدبخت ریدم به سر خودتو اون خدای اسلامت که هر چی بدبختی تو این دنیا هست از این دین و اون قرآن مزخرفشه .
    من من نه آذری هستم نه فارس من ایرانیم و دسته همه هموطنامو میبوسم . تو هم نگران این اختلافها نباش آقای ابی عربی وحشی این اختلافها رو این دولت اسلامی کثیف درست کرده که ما ایرانیهارو از هم جدا کنه . وقتی به موقع این حرومزاده های مسلمونو از این مملکت بیرون کردیم اونوقت میبینی که هیچ اختلافی نمیمونه .

  139. شهرام عبادالهی یکی از خواننده های مطرح سینمای ایران می باشد که طی آخرین اطلاعاتی که از این خواننده تبریزی بدست آورده ایم حکایت از آن دارد که وی قرارداد های تیتراژ فیلم های سینمایی { ذهن های خطرناک} و{ بوسه در باران} و { شمشیر سرخ} را امضا کرده و سال ۱۳۸۹ سالی جنجالی و پر کار برای این خواننده می باشد .همچنین آلبوم جدید شهرام عبادالهی که ( منو رها نکن ) نام دارد در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت کالتکس رکوردز روانه بازار خواهد شد.آهنگهای این آلبوم برای اولین بار با همکاری شهیاد و شادمهر عقیلی و شهرام عبادالهی ساخته شده است.

  140. با سلام خدمت همشهریهای آذربایجانی
    این ارشیای الاغ خیلی هارت و پورت می کنه الاغ اگه تو فارس و ترک نیستی واسه چی هارت و پورت(پارس) می کنی آذربایجان می خواد جدابشه استقلال پیداکنه به تو چه.
    ما (ترک زبان) از این ملت فارس زبان (اقلیت مردم) بدمان می آید می خواهیم جدا بشیم اگه جدا بشیم آمریکا کون این فارس زبانها را می کنه اینها(پارس کنان=فارس زبان ها) واسه همین می خوان جدا نشن ما می خواهیم به زبان سوم دنیا صحبت کنیم و درس بخونیم و از این لحجه فارسی دست برداریم نه لغت درست حسابی داره نه گرامر درست حسابی.
    آقا چرا دست از سر ما برنمی دارین ول کنید دیگه .
    ترکیه و آذربایجان وترکهای ایران می خوان یه کشور مستقل بشن خوب این در آینده نه چندان دور اتفاق می افته.
    یاشاسین آذربایجان.

  141. ترکه خرم ، کسه ننم .

  142. با سلام خدمت همه هم وطنان عزیزم
    بابکها ما در سرزمین پاکمان در عصرهای مختلف زیاد داریم چه آنهایی که برایمان شناخته شده اند و چه بسیار آنهایی که برایمان ناشناخته باقی مانده اند ، بدانند دشمنان این آب و خاک که ما مانند اعراب نادان و بقیه کشورها که در آن قومیتهای مختلف زیادی است و همین مسئله میان آنها همیشه باعث دشمنی شده ، میان ما ایرانیان وجود ندارد چون همه ما می شویم ایران زمین .
    زنده باد ایران ، جاوید باد ایران ، زنده باد ایرانی وطن پرست

  143. من در تهران به دنیا امدهام ولی پدر و مادرم اهل اذربایجان هستند. و خودم را یک ترک یا اذری یا هر چه … میدانم.در سفری که اخیرا به تبریز داشتم (به قلعه بابک هم رفتم) با این عقاید کودکانه پان ها اشنا شدم..بااین اوضاع و احوال و سر دمدارهای مملکت که برای حفظ و نجات خودشون هر غلطی میکنند و مدام سرمایه های ملی مملکت حتی قسمت عمده دریای خزر رو به روسیه و اعراب و کشور های بد بخت همسایه ودنیا دو دستی تقدیم میکننداوضاع بهتر از این نمیشه طوری که هر بی ارزشی مثل امارات واه خاک ما شاخ و شونه میکشه که هر چه داره از پول ایرانیهای بی غیرتی داره که هر سال میرن پولشون رو بابت اشغالهی دی تو دی اونجا خرج میکنند.حالا هم که از این ور ترکیه به ابله هایی مثل این پانکها(ترک یا کرد) فاز میده . دو روز دیگه هم لابد بلوچها وترکمنها ادعای استقلال میکنند تا یک کشور بد بخت جهان سومی وابسته دیگه مثل همین اذربایجان علم کنند.به قول معروف شهر که شلوغ بشه قورباغه هم هفت تیر میکشه.از خنده روده بر شدم وقتی اراجیف نیکو 27 ژوئن 2010 رو خوندم حتما دو روز دیگه ادعا میکنند ترکی به زودی جای زبان انگلیسی رو هم داره میگیره. من خودم عاشق زبان ترکی هستم و تو خونه هم ترکی صحبت میکنم ولی برادر من خودت خنده ات نگرفت؟ما چسبیدیم به گذشته ای که پر از ابهام است اینکه بابک ترک بود یا نبود شیعه بود یا نبود یا کوروش چه کرد چه اهمیتی داره . داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه. حالا ما چیکاره ایم؟ دنیا داره مثل برق و باد جلو میره ما نشستیم سر اینکه 1000 سال یا نمیدونم 2000 سال پیش کی چه کار کرد چونه میزنیم یا جنگ نژاد برتری راه میاندازیم.مطمئن باشید این جدلها فقط به نفع دشمنهای این خاکه و بس.اینکه ما اینجا سراین مزخرفات تو سرو کله هم بزنیم و اونها هر چه میتونند از ما غارت کنند.واقعا که لیاقت ما همین حکومت و همین پس رفته.بذارین همین جوری پیش بره.

  144. سلام ، اتفاقی دنبال مطلبی از سردار بزرگ بابک می گشتم که این وب گاه و دیدم مقداری طول کشید تا آخرش را خواندم ولی واقعا مخم سوت کشید چون اصلا فکر نمی کردم تعصبهای قومی تا این اندازه در سر تاسر ایران شدید باشه . من به همه هموطنام احترام می گذارم فرق نمی کنه ترک باشند ، کرد باشند فارس یا بلوچ .ولی واقعا فکر میکنید فقط به ترکها ظلم شده شما سیستان و بلوچستان را نمی بینید ، ایلام را نمی بینید یا حتی خوزستان مثلا نفت خیز را . همه جا پر از بدبختی ایه . فکر می کنم همه قومیت ها حق دارند که به زبان خودشان صحبت کنند و بخوانند و بنویسند ولی یک زبان رسمی کشوری هم برای ارتباط آنها لازم است کشوری مثل سوئیس هم که مظهر صلح و آرامش است از قو میتهای مختلفی تشکیل شده که زبان خودشان را در ایالتهای مختلف می خوانند و یک زبان رسمی هم دارند . تمام کسانی که در این کشور بزرگ زندگی می کنند فقط یک دشمن مشترک دارند اون هم عربها هستند ار 1400 سال پیسش که پاشون را تو این مملکت گذاشته اند جز نکبت و بدبختی هیچ چیز نیاورده اند .اون از سالهای اول استیلا بر ایران که ما را موالی می خواندند یعنی برده و اگر ایرانی بد سلیقگی می کرد و عاشق دختری از این عربها می شد تمام موهای او را به این جرم می تراشیدند حتی ابرو های او را .دقت کرده اید که ایران بزرگ از هر قومی در ایران سلسه ای حکمفرما بوده و ایران از هر قومیتی دلاورانی داشته به جز از قوم عرب . تمام دلاوری آنها در این خلاصه می شد که گاوها و گوسفند های شان را جلو ارتش عراق قربانی کنند و به آنها خوش آمد بگویند . خواهش میکنم کمی به هوش باشید از کلمات رکیک استفاده نکنید حرف از جدائی نزنید می توانیم در کنار هم و با رعایت حقوق همه زندگی کنیم . به امید آن روز

  145. سلام به همه ی دوستانی که نظر دادن وندادن /راستش من یه دختر آذری هستم ویک ایرانی نمی دونم چه خبر اینجا قبل از اینکه مطلب و بخونم نظراتو خوندم راستش فقط می تونم بگم متاسفانه

    اول از همه همه ی اونایی که به آذربایجان توهین میکنن وترکارو به چند دسته تقسیم میکنند بگم که خواهش میکنم از چنین الفاظی حرف نزنید نمی دونم پان چی چی/من به جرا ت میگم مهم انسان بودن چه آذری باشی و چه نباشی
    یاشاسین کشوریم ایران
    یاشاسین اتا وانا یوردوم آذربایجان

  146. درضمن یادم رفت بگم خیلی از اونایی که به ترکا توهین میکنند بنظرم اصلا ایرانی حتی فارسم نیستند چون من دوستای فارسی دارم که مرامشون مرام یه انسان کاش به جای ترک خر گفتن به نگاهی به صحبت هاتون بندازید تا خریت براتون ثابت بشه /حیف به ایرانی بودنمون حیفففففففففففففففف

  147. همانطوری که میدونیم از بین زبانهای ایرانی زبان کردی دومین زبان وسیع و بزرگ ایرانی بعد از فارسی است با 45 میلیون جمعیت در جهان و کردها در ایران سومین قومیت پرجمعیت ایران بعد از فارسها و ترکها هستند. این نشان میدهد که این سه قوم تاریخ طولانی ای داشته و سازندگان تاریخ ایران بوده اند. اما من خودم شخصا» از بعضی از افراد زیاده خواه خوشم نمیاد مثلا» آنهایی که به بابک ترک بگویند یا آنهایی که نادرشاه افشار را کرد بخوانند! در این مسئله که مادها بانیان نخستین حکومت تاریخ ایران و سومین سلطنت بزرگ شرق اجداد کردهای امروزند هیچ شکی نیست. زبان اوستا یک زبان مادی است که تشابه کلمات و لغات آن با لهجه ی کرمانجی از زبان کردی واضح و آشکار است و این مسئله چیزی است که تاریخ شناسان و زبان شناسان معتبر دنیا به آن اعتراف کرده اند.پروفسور ن. مکنزی (آلمانی) نوشته است که در نظر اول می‎توان انتظار داشت که منظور از زبان مادی زبان کردی است. معتبرترین زبانشناس زبان کُردی ولادیمیر مینورسکی نیز همین نظر را تایید می‌کند: «اگر کردها از نوادگان مادها نباشند، پس برسر ملتی چنین کهن و مقتدر چه آمده‌است و این همه قبیله و تیرهٔ مختلف کرد که به یک زبان ایرانی و جدای از زبان دیگر ایرانیان تکلم می‌کنند؛ از کجا آمده‌اند؟» (مینورسکی روسی )۱۹۷۳
    امسال سال 2710 کردی مطابق با 1389 هجری شمسی است و مبدا آن به تاجگذاری اولین پادشاه ایران یعنی دیاکو و تاسیس کشور ایران بر میگرده و برای کردها واژه ی «دیاکو» و واژه ی «ماد» خیلی واژه ی مقدسیه طوری که حتی در سرود ملی کردستان اثری از واژه ی «ماد» و «کیخسرو» به چشم میخوره.
    در مورد ساسانیان نیز باید گفت که :
    در تاریخ طبری و الکامل ابن اثیر ترجمه ی نامه ای از اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی خطاب به اردشیر درج شده است. با این عبارت : » انک قد عدوت طورک و اجتلبت حتفک , ایها الکردی المربی فی خیام الاکراد من اذن لک فی التاج الذی لبسته؟ » یعنی : تو پای از گلیم خویش بیرون نهادی و مرگ را به جانب خویش کشیدی ای کردنژاد که در چادر کردان پرورده شده ای! ترا که اجازت داد که تاج بر سر گذاری؟ و اینکه همسر اردشیر بابکان اسمش کوردیه بوده است.پروفسور ان لمبتون در تاریخ ایلات ایران از قول ابن البلخی می‌نویسد: کردان زبدگان لشکر ساسانی بودند.
    بنابراین با تحریف تاریخ توسط بعضی از افراد تاریخ واقعی سرجاش هست که سلسله ی مادها و ساسانیان دو سلسله ی کردتبار حاکم بر ایران بوده اند و ذکر اینکه ساسانیان فقط در استان فارس کنونی فرمانروایی میکردند فکری مضحک و خنده دار است و فارسها باید جواب این سوال را بیابند که چرا اکثر آثار ساسانیان واقع در استان کرد نشین کرمانشاه است؟
    برای اینکه بحث از قاعده بیرون نره من دلایل افسانه بودن تورک بودن بابک رو توضیح میدم :
    بابک متوفای سال حدود 215 هجری خورشیدی بود در حالیکه اولین ترکهایی که به ایران آمدند از زمان غزنویان به ایران آمدند در حدود سالهای320 هجری خورشیدی به ایران مهاجرت کردند. احمد کسروی که اصالتا» آذربایجانی بوده است در کتابش «زبان آذری باستان» مینویسد : زبان آذری باستان یکی از زبانهای شاخه ی ایرانی بود که هیچ ربطی به شاخه ی turkic نداشت و چیزی شبیه به کردی یا لری بود!! از اونجایی که لرها خود طایفه ای فرعی از کردها هستند و وجود شهرستانی به نام «»شهرکرد»» در قلب لرها خود یکی از دلایل این مدعاست پس هیچ بعید نبوده که بابک کرد بوده باشد. از آنجایی که پدر بابک اهل شهر تیسفون بوده و شهر تیسفون واقع در عراق است و کردها به لحاظ قومیتی دومین قومیت بزرگ عراق هستند و شهر تیسفون پایتخت ساسانیان (که اصالتا» کرد بوده اند) بوده است و از آنجایی که بابک عرب هم نبوده است!!! پس باز به احتمال قوی کرد بودن بابک خرمدین و افسانه بودن ترک بودن وی می رسیم!!!
    با این حال من به عنوان یک کرد خودم را اصیلترین نژاد ایرانی می دانم و به ایران و ایرانی بودن خودم هم افتخار میکنم. نه ایران بدون کردستان معنایی دارد و نه کردستان بدون ایران.
    بژی کوردستان – ایران

  148. خیلی قشنگ بود ان شائ ال… بابکی دیگر می اید و ما را از دست این اسلام کثیف و اخوندها راحت میکند.
    به امید ان روز

  149. کس نگو مادر قهبه (ق ظ )دیگه این که معلومه بابک اذریه
    کرد خر نفهم با اون شلوارهای تخمی

  150. ببین من به کسی توهین نکردم معلومه که یک مغول وحشی یا ترک هستی که اینطوری به من توهین میکنی چون اگر کسی ایرانی باشد هیچوقت به هموطن کرد خودش توهین نمیکنه.
    فحش دادن نشانه ی ضعف و بی منطقی توست.
    تو حرفت فقط در حد فحش و شعاره ولی اینو بدون مادر تو در عمل و نه فقط حرف بد کارست اینم باید بدونی!
    کرد با شرف تر از اونیه که یه مشت ترک احمق و مغول بیان و بهش توهین کنن. معلومه حرامزادگی رو از مادرت یاد گرفتی.
    منم میدونم حرف حق تلخه کسی که جواب حرف حق و منطقی رو نداشته باشه مجبوره که دست اندازی به فحش بکنه مثل جناب تو که این هم نشانه ی ضعف وجودی و شخصیتی توست!!

  151. زبان آذری باستان یه زبون ریشه گرفته از کردیه و خدا رو شکر که بابک یک کرد آریایی بوده نه یک ترک مغول!

  152. کس ننت پدرام
    آبجی جندتو گاییدم
    کیرم به ناموس جندت کس کش
    بچه کونی مادر جنده

  153. l من نمیدونم چرا بعضی از این ترکها انقدر خرو بی تربیتن و اصلا نمی شه مثل آدم و منطقی با هاشون بحث کرد .

  154. سلام به همگی دوستان
    لطف کنین و دست از فحش دادن به همدیگه بردارین
    مهم نیست بابک آذری باشه کرد باشه گیلک باشه یا لر و فارس. مهم ایرانی بودنش بود. من نمیدونم چرا کردا و ترکا همیشه سعی میکنن افکار ناسیونالیسمی خودشونو به رخ اقوام دیگه بکشن. همه ی ما ایرانی هستیم ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ نداره که. مهم اینه که بابک هموطن و هم کشور ما بوده

  155. سلام
    در مورد بابک خرمدین جستجو می کردم که به این وبلاگ برخوردم و مطالب را دنبال کردم و چقدر دلم خواست براتون بنویسم پس می نویسم.
    از بابک گفتید و از دلاوریهاش . اینکه هر قهرمانی از هر گوشۀ هر مملکتی که برخواسته برای همۀ اقوام آن کشور و مملکت محترم و عزیز شده را همتون قبول دارید دیگه؟ من خودم اهل اصفهانم و چند ماه پیش سفری به سنندج داشتم و دوست عزیزی که ساکن ان شهر بود گفت که هدف ما جدایی سرزمین کردنشین از ایرانه و در سفرهای بعدی باید با ویزا بیایی!!! چند هفته پیش هم که با یک دوست تبریزی صحبت میکردم او هم میگفت آرزومون اینه که از ایران جدا بشیم. این که تاسف باره! سرزمینی که دلاوران و قهرمانانی بزرگ برای اتحاد و سربلندیش جان دادند بخاطر چی باید بخایم ازهم پاشیده بشه؟ بهش فکر کنید؟ درسته که ادارۀ حکومت فعلی به گونه ایست که برای هیچکداممان پسندیده نیست و بجز سر افکندگی و وابستگی و فقر چیزی عایدمان نمی کنه اما این دلیل نمیشه که خودمان را از این سرنوشت دور بدانیم و آهنگ جدایی کنیم؟ اگر ایران روزگاری ایران بود بخاطر این بود که این باندبازیها و قوم گراییها و نژادپرستیها در نظر بزرگانمان و قهرمانانمان ناشایست بود . کدامشون گفتند من ترکم پس ترکها را نجات میدم؟ یا کردم یا لرم.. چرا به خودمون اجازه میدیم اینقدر راحت به یه قوم یا اقلیت افترا ببندیم؟ به خودمون نگاه کنیم. حتی جوکهامون هم به سخره گرفتن خودمون شده. یه روز یه ترکه.. یه روز یه لره.. آخه چرا اینطوری شدیم؟ اونوقت توی یه وبلاگ خودمونی نمی تونیم باهم ارتباط سالمی برقرار کنیم و زبان به فهش و افترا و.. ادعامون هم میشه ایرانی با فرهنگیم. وقتی نمی تونی حرفت رو منطقت رو حتی احساست رو محترمانه و درست بگی جایی در اجتماع امروز نمی تونی داشته باشی.اینها تا حدودیش اکتسابیه اما بیشتر رفتار و اخلاق یه آدم دست خودشه . خودت خودت رو بساز. یعنی نمی تونی خودت را پرورش بدی و بسازی؟ اونوقت انتظار دارند این جوونی که حتی نمی تونه با یه جوون مثل خودش منطقی و خوب صحبت کنه ایران را احیا کنه و تمدن و فرهنگ دور مانده اش رو بهش باز گردونه. باور کن داغ کردم از نوشته هاتون. با فهش دادن و بد و بیراه گفتن خودت رو حقیر می کنی. بزرگان چرا در تاریخ ثبت می شوند و نسل به نسل مرور می شوند؟ واسه اینکه ماها از آنها رسم بزرگی بیاموزیم و خودمون رو بسازیم نه اینکه بر سر قومیتها و ملیتهاشون همدیگر را خورد کنیم.
    اعراب قومی هستند همچون دیگر اقوام با اعتقادات و افکار خود که اغلب پسندیدۀ ایرانیان نیست. چون هر فردی فرهنگ بهتر و بالاتر از خودش را که متعلق به کشوری پیشرفته و متمدن هست خوب و فرهیخته می دونه و از افراد با فرهنگ پایین تر از خودش دوری می کنه و او را پست و دون میونه . این ویژگی هر انسانیه بخاطر همین ما هرگز یک فرانسوی یا یک آلمانی را مثل یه عرب وحشی و بی فرهنگ خطاب نمی کنیم. و جالب اینجاست که یه فرانسوی یا یک آلمانی همین دیدی را به ما دارد که ما به اعراب داریم!! دردناکه اما ما در قیاس با پیشرفت آنها عقب مانده ایم و بی فرهنگ!!! تازه یه مطلب مهمتر این که کدامیک از ما خودمون انتخاب کردیم متعلق به چه قوم و آیینی باشیم؟ هر کدامتون ممکن بود لر یا ترک یا فارس یا عرب یا.. بدنیا می آمدید. پس چیز انتخابی ای نیست که بخواهیم سرش مجادله کنیم. در شرایطی دین اسلام به ما تحمیل شد که کشوری با تمدن عالی و جهان پسند و یگانه پرست بودیم. این تحمیل با زور شمشیر بود و به دست عمر که فردی بود که بدون اندیشۀ سالم در فکر رواج دین اسلام بود و از سیاست بویی نبرده بود. هر دینی بر امده از افکاریست که بر روی آن تامل شده که ماندگار شده و اقوام زیادی تابع آن مانده اند. ما فرصتی کوتاه برای زیستن داریم در این فرصت می توانیم از هر آیین و دینی زیباییها خوبیها و دست نخورده هاش رو برداریم و برای رشد و تکامل خودمان استفاده کنیم و آنچه را از آن دین یا آیین که با افکار و ایده هایمان متناقضه رها کنیم! یا اینکه تا آخر عمر با آنها مبارزه کنیم و دست اخر می بینی هیچ ایدئولوژی و انتخاب و رشدی نداشتی و چقدر زیان کردی . آیین مهر یا میترایسم را بخوان زرتشت را بشناس حرف مزدک را بشنو تورات و انجیل را به اختصار بخوان اسلام را مطالعه کن و از ترکیب خوبیها و زیباییها و انچه خود برداشت میکنی برای خودت یک آیین زندگی بساز. و هرگز به هیچ کدامشان توهین نکن. به خودت به کوچکی خودت به علم کم و محدود خودت نگاه کن!! چطور میتونی در مورد یک آیین یک دین که تاریخ و تمدن و پشتوانه های انسانی پشتش هست به سادگی توهین کنی؟ این نشانه چیست؟ کم اطلاع بودن تو که هر چه بیشتر بدونی و بیشتر بخونی تواضع تو و تکاملت بیشتر میشه. همیشه به فرصت کوتاهت برای بودن در این جهان با این حجم عظیم زیباییهای ندیده و دانستنیهای نخوانده و دوستداشتنیهای ندیده که فکر می کن ترجیح می دم بجای انکار و مبارزه و حتک حرمت دیگر اقوام و پیروان دیگر آیینها از فرصتهام بیشتر استفاده کنم و خودم رو و فرهنگم رو پرورش بدم این جهان برای توست تا بشناسیش و مطالعه اش کنی و انتخاب کنی .. میدونید در آفریقا آیینی هست که متعلق به ده ها هزار سال پیش هستش و آنقدر غنی و پرمایه است که هیچ آیینی با آن برابری نمی کنه؟؟؟ متاسفانه اموخته ایم با زبان توهین و خورد کردن طرف مخاطب به خودمان شخصیت بدهیم شخصیتی که اینگونه احیا می کنی براحتتی با یه توهین به سبک خودت توسط شخص دیگه، نقش بر آب میشه.
    ضمنا دیدم یه نفرتون نوشته بودید دریای خزر.. جایی معتبر خواندم که خزر نام اقوامی غیر ایرانی بوده که مدتی در سواحل شمالی دریای کاسپین ساکن بودند و این نام از آن قوم گرفته شده با اینکه نام ایرانی و مناسب برای کشور ما دریای کاسپین هستش که گرفته شده از کلمه» کاسیها» می باشد که کاسیها اقوامی بودند که قرنها در ساحل این دریا در ایران ساکن بوده اند. حتی نام دریایمان را هم از بیگانه میگیریم. بیایید بگوییم دریای کاسپین یا اقلا دریای مازندران نه دریای خزر.
    همتون موفق و سربلند باشید
    خداوندگار زرتشت و مزدک و بابک و محمد و موسی و عیسی و تمام مردان و زنان بزرگ و رشید نگهدارتان باد..

    یادتون نره:
    گفتار نیک
    پندار نیک
    کردار نیک

  156. از نژاد هیچی به ما نمیرسه خیالتون راحت
    بهتر است در حال زندگی کنیم نه تاریخ
    برو مغازه ی گوشت فروشی بگو بابک همزبان و همنژاد من بوده ببین دو کیلو گوشت چرخ کردنی تو مغازه میدن بهت!
    ول کنین بابا همین بحثای مسخره تو ایران میشه که پیشرفت نمیکنه
    نگا کنین آمریکا رو همش 250 سال قدمت داره چرا الان وضع ایران 3000 ساله از اونجا باید بدتر باشه؟

  157. درود
    ايراني يعني:آذري،كرد،بلوچ،عرب زبان و تهراني و شيرازي و………..
    هر كس بر عليه اعراب وحشي هم مبارزه كرده و ميكنه ،براي ما محترم و بزرگوار
    دوستان عزيزم،رمز پيروزي فقط در همبستگي و يكي بودن براي يه هدف و اون هم ايران ماست.
    ايران سرزمين اجدادمون،سرزمين كوروش و داريوش و بابك وآرش و…..
    برقرار باش ايران،سرفراز باد ايراني

  158. تو رو خدا این آذریها رو از لیست ایرانی حذفش کن – خواهش میکنم
    اگه ایرانی بودن تو وبلاگهای دیگه تو این ماه مبارک رمضون به کردها فحش نمیدادن و حداقل حرمت این ماه رو میگرفتن
    ولی هیچ ظلمی پایدار نبوده و نخواهد ماند بالاخره خود خداوند بساطشونو از رو زمین جمع میکنه به امید اون روز می ایستم این قوم فتنه ی یئجوج و مئجوج ترک جایگاه همشون آتش دوزخ و جهنمه
    بخدا یک نفرشونم خوب نیست همشون جهنمی و ملعونند

  159. جدای از درستی و نادرستی ادعاهای فوق در مورد ترک بودن و نبودن بابک خواستم به چند نکته اشاره کنم
    1- آقایانی که ضد ترک و ضد عرب تشریف دارند آیا می توانند بگویند که قطعا در ایران ترک یا عرب وجود ندارد؟
    قطعا اگر دقیق بیاندیشیم جواب آنها این خواهد بود که وجود دارد. این امکان ندارد که قومی مانند ترکها که با توجه به همین تاریخ شما فارسها از اواسط حکومت ساسانیان مشکل اصلی در مرزهای شمالغرب و شمال شرق ایران بودند و حتی بسیاری از آنها در آن زمان به این سرزمین کوچ کرده اند از بین رفته باشد.
    به فرض که ترکان در مدت 500 الی 600 سال توانستند زبان اهالی بومی منطقه آذربایجان را عوض کنند. خوب آنها در دو صورت می توانستند این کار را بکنند اولا باید از نظر عددی تعداد آنها بسیار بیشتر از بومی ها می بود که زبان بومیان آذربایجان در بین زبان ترکی مضمحل شده و از بین می رفت. در این صورت نمی توانیم بگوییم که در ایران ترک وجود ندارد و همه آذری هستند.
    شاید عده ی کمی باشند که زبان آنها زبان غیر ترکی بوده است و بعدا ترکی شده است ولی اکثر آذربایجانی ها ترک بوده اند.
    دوما اینکه زبان آذری به قول برخی ها از بین رفته است جدای از درستی و یا نادرستی این ادعا نشان از کم بودن گویشوران آن بوده است.
    من اینطور عقیده دارم که تئوری های زبانبازانه ای مانند ترک نبودن آذربایجانی ها و آذری بودن زبان آنها نه تنها علمی نیست بلکه یک سیاست شوونیستی و راسیستی است که حکومت پهلوی توسط برخی تاریخ سازان و تاریخ نویسان ترویج داده است.
    دلیل آنها برای تاریخ سازی هم این بوده است که می ترسیدند و این عقیده را داشتند که آذربایجانی ها اگر بدانند که ترک هستند و با ترکیه و آذربایجان خویشاوند هستند ممکن است خواستار جدایی از ایران گردند.
    به نظر من چاره درد ماندگاری ایران این نیست که این کشور را مساوی فارس و یا نژآد آریا قلمداد کنیم.
    خوب در دنیای مدرن امروز خداوکیلی کشورهای مدرن چنین ادعاهای غلطی را ندارند.
    متاسفانه ناسیونالیست های بدفهمیده ایران پایه ناسیونالیزم خود را بر روی ضدیت با عرب و ترک و تکیه بر خون و نژاد و زبان نهاده اند و این بزرگترین خطر برای تجزیه کردن ایران است.
    اگر ناسیونالیزم ایرانی بر اساس حب وطن و برابری و برداری برای همه ایرانیان باشد آنوقت نگرانی در مورد تجزیه ایران بی مورد خواهد بود
    فارسها وجدانا این سوال را از خود بپرسید چرا اینمه فحش و دشنام به ترکها می دهید.
    مگر این ترکان آذربایجانی نبودند که ایران نوین را از صفویه به بعد پایه گذاری کردند.
    شما نمی توانید ادعا کنید که چون ترکان از 900 سال پیش به ایران آمدند نمی توانند ایرانی باشند ولی پون فارسها از 2600 سال قبل به ایران آمدند پس صاحب ایران آنها هستند. این توجیه کودکانه ای است. در این صورت باید سرخپوستها ها ادعا کنند که آنها صاحب اصلی سرزمین آمریکا هستند وتمامی سفید پوستها و رنگین پوستها باید یا بمیرند و یا از این قاره بروند.
    بیاید اگر واقعا عشق ایران و ایرانی را دارید از توهمات و نفرتهای بی مورد دست برداریم. نژآد وزبان هر کسی باید برای بقیه ایرانیان محترم باشد.
    به فرض که آذربایجانی های ترک از 400 سال در ایران حضور داشته اند آیا اینها را نباید ایرانی به حساب آورد. و تنها شرط ایرانی بودن اینها باید این باشد که زبانشان را آذری و نژادشان را آریایی بنامیم.
    این مغلطه ای است که ایران را به سوی نیستی می برد.
    البته در سوی دیگر و در میان ترکان آذربایجانی نیز اندیشه های ضد فارس سرایت پیدا کرده است. من این را نیز تایید نمی کنم ولی فارسها باید توجه کنند که این تنفر در برابر سیاستهای کثیف فرهنگی در 80 سال اخیر بوجود آمده است.
    انصافا متاسفانه هم اکثر فارسها ضد ترک شدهاند و ترکها ضد فارس و در این میان کسی نیست که بگوید ایرانی با شناسنامه اش ایرانی است و نه با نژاد و زبانش .
    چون اگر نژاد و زبان نشانه ایرانی بودن باشد باید کل عرب ها ترکها و ترکمن ها را از ایران خارج کرد.
    البته این کار شدنی نیست همانگونه که سیاست تغییر زبان در آذربایجان از ترکی به فارسی شکست خورد.
    بیایید مانند مردمان متمدن دنیا به فکر چهاچوبهای جدیدی برای ایرانی نامیدن مردمان موجود در این کشور باشیم.
    بیایید نژادپرست و زبانباز نباشیم و حق حیات فرهنگی و سیاسی را به همه دگر باشان و دگر اندیشان قائل شویم.

  160. جفتتون بیشرفید مادر جنده ها کس کشای فارس و ترک بیشرف ناموس جنده ها
    ایران رو جد کردها دیاکو بنیانگذاریش کرده دارن از کیر کردا بالا میرن با کشوری که جد کردا بنیانگذاریش کردن به ما پز میدن بیشرفای عوضی
    باشه اینکه کاری نداره ما هم کشور دومی رو بنیانگذاری میکنیم به اسم کردستان کبیر با بیش از 45 میلیون جمعیت
    دیگه خوشم از ایران نمیاد حالمو بهم میزنه اگه شما برای کردا ارزش قائل بودین هیچگاه نویسنده ی کس کش ترک نظر بالا نمیومد ساسانیان رو فارس معرفی کنه – کس کش برو از طبری بپرس چرا کرد بودن اردشیر ساسانی رو آورده تو تاریخش – دیوثا – ایران دیگه کپک زده یه مشت قوم آشغال و بی تمدن عوضی و کس کش به اسم فارس و ترک و عرب ایران رو به تاراج بردند و چقدرم دوره و زمونه عوض شده ما میشیم بی تمدن و بی فرهنگ ولی اونا میشن ملائکه و فرشته – کسکشای دیوث – بیشرف امسال سال 2710 کردیه خجالت بکشید مادر جنده ها کرد هیچی نداشته باشه تاریخ و تمدنش خیلی از شما آت و آشغالا بیشتره عوضیا – به خود کرد ربط داره از مملکتی که خودش بنیانگذاریش کرده بود جدا شده یا نه فهمیدید کس کشای عوضی از جفتتون بدم میاد هم از ترک خر و هم از فارس بیشرف کثافت آشغال هر چی لغت باهاش تکلم میکنن یا از کردی رفته تو کونشون یا از عربی
    مادر هر چی ضد کرده گاییدم – کس ننه و خواهر قحبه ی هر چی ضد کرده – کس خواهر هر چی ضد کرده – کیر خر به کس ننه ی هر چی ضد کرده

  161. سلام
    متاسفانه من خيلي اتفاقي و خيلي دير به اين بحث رسيدم. اما اي كاش نمي رسيدم،چرا كه به تعداد ميليوني انسان نماهاي زبون نفهمي كه تا بحال شناخته بودم چند نفر ديگه اضافه شد.
    همه نظرارو خوندم و حالا نظر ميدم.
    دوست عزيز،من تركم و در آذربايجان بزرگ شدم و درس خوندم. اتفاقا ليسانس زبان فارسي گرفتم.
    اما بعد به جمهوري آذربايجان رفتم و دستور ترك خوندم،10 ساله كه اينجام و مدرس دانشگاه گنجه هستم. هم فارسي تدريس ميكنم و هم استاد ارشد دستور تركي هستم. شايد بيشتر از همه اونايي كه اينجا هارت و پورت كردن بيشتر و بهتر در مورد زبوناي فارسي و تركي كتاب خوندم و نوشتم و ترجمه كردم.
    برتري نه به رنگه،نه به قوم،نه به زبان و كشور. برتري به فهم و دانش و انسانيته. توهين نشانه ضعف فرد توهين كنندست. متشكرم از كسايي كه با شخصيت نظر دادن و دفاع كردن. دوست عزيز،وقتي نميتوني مقابل ايده فرد مقابلت اظهار نظر كني با توهين و تحريف و گرفتن غلط نگارشي و املايي افكار ديگرانو پراكنده نكن. هيچ قومي برتري نداره به اونيكي.همون عرب وحشي پابرهنه كه بهش ملخ خور ميگيم،حتي اگه انسان حسابش نكنيم و بهش بگيم خطاي خلقت،زبوني طراحي كرده كه از كم نقص ترينهاست.
    پس اگه ميخواي با سلطه اون به زبونت مقابله كني زبوني طراحي كن كه خيلي راحت جايگزين كلمات قلنبه اي كه استفاده ميكني باشه. و تويي كه خيلي راحت به خودت اجازه توهين و فحاشي به مقدسات،معبود،پيامبر و كتاب يه عده رو ميدي مطمئنم كه خودت يه روز به همينا اعتقاد داشتي. حالا اگه به يه نظري قوي تر از اون دين رسيدي به جاي توهين و جر دادن خودت خيلي منطقي از عقيدت دفاع كن.
    برسيم به بابك،جمهوري اسلامي با ايدئولوژي جناب بابك خرمدين مخالفه. پس معلومه هرچي تاريخ در مورد اون بوده رو تحريف كرده و حالا شماها كه زير دست همين دولت جنايتكار درس خوندين معلومه كه با منطق اون و روي داده هاي اون پردازش مي كنين. پس نميشه انتظار داشت كه منطقي برخورد كنين،خواهش ميكنم بياين با عقل ناقصمون به تاريخ بزرگامون ضربه نزنيم. برادر فارس،به جاي دست و پا زدن توي لغات عربي بيا از خودت دفاع كن. من استاد زبان فارسي نميتونم جواب سوال دانشجومو بدم وقتي ميپرسه اگه زبان عربي نباشه شما چي ميخواي به ما درس بدي؟؟
    دشمن زبان پارسي كه حتي اسمش عربي شده(فارسي) آموزش و تدريس زبانها و گويشهاي محلي نيست. رشد اين زبونا تو ايران خطري براي فارسي نيست. خطر زبان عربيه كه در حال حاضر زبان پارسي رو تبديل كرده به لهجه 23 عربي و حتي اسمش رو هم عوض كرده و كرده فارسي. برادر من اول از زبون در حال تحليلت دفاع كن،بعد بيا ساير زبونارو تحقير كن. من از زبون تركي دفاع نميكنم،چون به حد كافي قوي هست تا خودش رو حفظ كنه. و به كسي هم توهين نميكنم،چون توهين كننده خودش لايق بدترين توهيناست.
    ايران چندين بار ضعيف شد و دوباره قدرت گرفت، برادر فارس يا كرد كه ميگي ايران ترك نداشته و نداره،هموني كه كور كورانه اسم گويش رو به جاي قوم به كار ميبري،بدون اگه ترك ها نبودن خيلي وقت پيش تو هم نبودي،ناموس تو هم نبود.
    خيلي تاريخ رو به زحمت نندازيد. 30 سال پيش وقتي عراق به انقلاب مردم ايران دست دراز كرد اين تركهاي آذربايجان بودن كه بيش از نصف رزمنده هارو تشكيل دادن. برادر كردي كه ادعاي مالكيت تمام ايرانو داري،براي هموطنات تعريف كن وقتي صدام (هموني كه تو عراق نسل كردهارو اجبارا با عرب مخلوط ميكرد و مردان كرد رو قتل عام يا عقيم ميكرد)به ايران حمله كرد شما كردها بودين كه هيزم به آتيش جنگ ميريختين و 35% تلفات جنگ رو شما به بار آوردين. شما مدعيان مالكيت ايران بودين كه سر راه كاروان عروسيتون سرباز ترك و شيعه سر ميبريدين. تعريف كن چه جنايتي كردين. بگو كه تا همين امروز گروهكهاي تروريستي كه دشمن ايرانن رو تو خونه هاتون مخفي ميكنين. من به تمدن،تاريخ و فرهنگ هزاران سالتون احترام ميذارم. اما حد اقل شما نميتونين تو ايران امروز ادعا كنين كه جايي براي ترك نيست. شمايي كه براي كسب مقبوليت راه افتادين و شهر به شهر به دنبال وصلت با تركايين. شما ادعا نكنيد.
    و شما برادر فارس،شمايي كه همه بد بختي ايران از حماقت حاكمان بي خردتون آب ميخوره،شمايي كه براي بقاتون دم از وحدت ميزنين اگه وحدت ميخواين پول نفت جنوبيا رو بدين به خودشون. پول گمرك ترانزيت آذربايجان رو بدين به خودش. درآمد تجارت كردستانو آزاد در اختيارش بذارين. با توريزم شمال كاري نداشته باشين. حالا بياين وسط،ادعا كنين ببينيم چي دارين. اجازه بدين ترك و كرد و عرب و بلوچ و لر با زبون و فرهنگ خودشون بخونن،بنويسن و رشد كنن. اينجاست كه ميتوني انتظار داشته باشي اتحادي تو كار باشه. ايران با ترك،كرد،لر،بلوچ عرب و فارس ايرانه.
    اينا جدا بشن قوم فارس خيلي بشه ميشه افغانستان ورژن 2،كشور با همه قوماش كشوره. پس بايد حق همه قوما برابر باشه،حالا زبون رسمي ارزوني شما.
    ايران وقتي همه باشن ايرانه.
    ياشاسين ايران اولكه ميز،بژي ايران و زنده باد ايران.
    ياشاسين آذربايجان،بابك آتاميز
    زنده باد روح و هدف جناب بابك خرمدين،و امسال او.

  162. سلام به آیهان عزیز
    مرسی از صحبتهای زیبا و قشنگت با اینکه کمی طرفداری توش بود و که به هر حال هر کسی برای قوم خودش جانبداری میکنه و این طبیعیه ولی باز خیلی از حرفهایی که زدی حق بود و من قبولش دارم و لی حساب مردمو چه کرد چه فارس چه ترک از رهبران این مملکت باید جدا کنی مردم ما رو بد کردن بی فرهنگ کردن برای منافع خودشون ما هم افتادیم به جون هم اینها هم دارن از این وضع بهترین استفاده رو میکنن ، خیلی ایرادهایی که گرفتی باید از دولت میگرفتی نه از مردم .

  163. > ترکه یه تیکه یَخو گرفته بوده بالا، ‌داشته خیلی متفکرانه بهش نگاه می‌کرده. رفیقش ازش میپرسه: چیرو نگاه میکنی؟ ترکه میگه: ایلده ازش آب میچیکه ولی معلوم نیست کجاش سوراخه!
    >

  164. > پلیس به ترکه: اینجا ماهی‌گیری قدغنه!!! غضنفر: ولی اینجا تابلو نزدین!!! «
    > پلیس: نزدیم که نزدیم، زود باش از بالای اون آکواریوم بیا پایین!!!!
    >

  165. يك ترك را چگونه براي هميشه مي‌شود سر كار گذاشت؟
    در دو روي يك كاغذ مي‌نويسم: لطفاً بچرخانيد

  166. بیزلری اورگیمیزده ، الیمیزده ، تورکستانی ساخلاریخ ، اله گتیریک
    یاشا تورک اوغلو

  167. ما تورک هستیم و به تورک بودنمان افتخار میکنیم تنها کاری که در این مواقع لازم است بیدار کردن ملت تورک است که بدانند اصلا آذری ای وجود ندارد ( فارسی نوشتم تا بفهمین وگرنه این کارو نمیکردم )
    پارسي را پاس بداريم تركي را ترك بكنيم!!
    ۱- پارسی را بعنوان 33مین گویش زبان عربی پاس بداریم ، تورکی را بعنوان سومین زبان ترک بکنیم.
    ۲- پارسي را با 60 ميليون متكلم پاس بداريم
    تركي را با 360 ميليون متكلم ترک بکنيم

    3. پارسي را با 2500 سال قدمت پاس بداريم تركي را با 7200 سال قدمت ترك بکنيم
    4. پارسي را با 4000 وا‍‍‍ژه ي اصيل پاس بداريم تركي را با 100000 واژه ي اصيل ترك بكنيم!

    5. پارسي را با 60 تا 70 فعل اصلي پاس بداريم
    تركي را با سه هزارو پانصد فعل اصلي ترك بكنيم
    ۶. پارسي با شاهنامه پاس بداريم تركي با دده قورقود حماسه سرا ترك بكنيم!

    ۷- پارسي عاري از قوانين آوايي را پاس بداريم تركي با وقانين ملوديك بين اصوات و حروف را ترك بکنيم
    ۸ – پارسي را كه هرگز خط نگارش نداشته پاس بداريم تركي صاحب اولين دومين و سومين خط بشري را ترك بكنيم
    ۹- پارسي را بعنوان زبان شعر پاس بداريم تركي را بعنوان زبان استاندارد ارسال ديتاي رادارهاي جهان ترك !بكنيم
    ۱۰- پارسي را بخاطر عدم كارايي در كامپيوترو اينترنت پاس بداريم تركي را بعنوان استاندارد پايه فونتيكي ويندوزو زبان اصلی گوگل ترك !بكنيم

    ((ايــــــــــن داستــــــــــــــان ادامــــــــــــــه خـــــواهـــــــــد داشـــــــــــــــــــــــت))

  168. منتظر جوابم البته اگه جوابی اولسا

  169. : ملت بزرگ ترک ایران چه می گویند.A
    ملت بزرگ ترک ایران می گویند : ما در طول تاریخ ایران ، ملتی زحمت کش و مبارز بوده ایم و هزاران سال حکومت ایران بدست ما ترکان بود و حتی زبان دربار شاهنشاهی ایران ترکی بود . تولید کننده تمام غلات ، لبنیات و محصولات کشاورزی و دامداری و همچنین صنایع بزرگ دستی کشور همه و همه بدست توانای ترکان بوده و است . ما حافظ مملکت بوده و برای پاسداری از آن خونها داده ایم و در طول تاریخ درهر جنگی و دفاعی از مملکت ، بدون استثنا بیشترین و در اکثر مواقع تاریخی شهادتها و جانبازیها و ایثارها از آن جوانان غیرتمند ترک بوده است وهنوز هم درد و رنج و زخم دل خیل عظیم شهدای ترک جنگ مسلمان کشی عراق و ایران التیام نیافته است .
    ملت بزرگ ترک ایران می گویند: ملت ترک ملتی نجیب و با فرهنگ و جوانان ترک از شریف ترین و باادب ترین جوانان ایران بوده و هستند و تاریخ گواه و شاهد است که در طول تاریخ ، ملت بزرگ ترک ایران افتخار ایران بوده است .
    حال سوا ل می کنیم ، پس چرا ؟!
    1- چرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی از بکار بردن کلمه ترک ، در برنامه های خود می ترسد ؟ و در طول بیست و شش سال حکومت اسلامی هرگز از لفظ ترک ایران یا ترکی استفاده نکرده ودر صورت لزوم از کلمه هموطنان آذری استفاده کرده و می کند . آیا واقعا نمیدانند که ما ترک هستیم و آذربایجان فقط نام دو استان از چندین استان ترک زبان کشور است
    2- چرا در کتابهای درسی و دانشگاهی و لغت نامه ها و فرهنگها کلمه ترکیبی ترک تازی درست کرده و آن را جنایت و قتل عام و حمله وحشیانه معنی کرده اید . آیا واقعا چنین کلمه ای وجود دارد یا ساخته فارسهای شوونیست می باشد
    3- چرا در کتابهای درسی و دانشگاهی ، حقیقت تاریخ ایران را نمی نویسید و به دروغ تاریخ سازی کرده و ملت هیجده میلیونی فارس را ملتی بزرگ و تاریخی و مالک ایران می نویسید و برعکس ملت سی وهفت 37 میلیونی ترک ایران را ملتی کوچک و بی ارزش و تحقیر شده ودراقلیت می نویسید ؟
    4- چرا درکتب تاریخی شاهان وبزرگان ترک را بدون استثناء خا ئن می نویسید؟ چرا فراموش کرده ا ید : مگرفاتح هندوستان نادرشاه ترک نبودند؟ مگرفاتح شهر بندرعباس وتنگه استراتژیک هرمز، شاه عباس ترک نبودند؟ مگربانیان مذهب شیعه درایران شاهان ترک صفوی نبودند؟ مگرقهرمان ملی نفت مصدق ترک نبودند؟ مگرجرقه آتش انقلاب اسلامی، قیام 29 بهمن 56 مردم تبریزنبود؟ مگرآیت الله شریعتمداری وآیت الله خویی که نقش مهمی درپیروزی انقلاب داشتند ترک نبودند؟ مگرفاتح شهرفاوعراق، لشکرترک عاشورا نبود؟ مگرفرماندهان فاتح جبهه های جنگ برادران باکری ترک نبودند؟ و صدها مورد دیگر. پس چرا دروغ می نویسید. وترکها را درتاریخ خائن نشان می دهید. چرا؟
    5- حافظ شیرازی شاعری است فارسی زبان، که یک دیوان شعردارند وبس! وبعنوان شاعر، مورد احترام ملت ترک نیزهستند ولی شما حاکمان فارس شخص ایشان راهمچون پیامبرومزارایشان راهمچون کعبه عبادتگاه کرده واشعارتنها دیوان او راهمچون قرآن محل رجوع استخارات مردم کرده اید . در صورتی که دانشمندان و شاعران بزرگی همچون : مولوی ترک ، شمس تبریزی ، ابوعلی سینای ترک ، ابو نصر فارابی ترک، خاقانی شروانی ترک ، خواجه نصیر طوسی ترک ؛ شهریار ترک ؛ پروین اعتصامی ترک ، صائب تبریزی ترک ، نظامی گنجوی ترک ، فضولی ترک ، علامه جعفری ترک،…..
    پروفسور حسابی ترک ، پروفسور هشترودی ترک ، اوحدی مراغه ای ترک و صدها نمونه دیگر ، که همگی نه تنها در ایران بلکه شهرت جهانی دارند و کتابهایشان در دانشگاههای دنیا تدریس می شود ، ولی چون ترک زبان بوده اند آنها را گمنام کرده وبه فراموشی سپرده اید و اکثر مردم حتی نمی دانند که مزارشان کجاست . چرا ؟
    6- چرا در کتابهای تاریخ این حقیقت را نمی نویسید که: ایران کشور ترک زبان بوده و در طول تاریخ ترکان به آن حکومت می کردند و حاکمان فارس تنها هشتاد ( 80 ) سال است که با کمک انگلیس حکومت ترکان ایران را غصب کرده و روی کار آمده اند ؟
    7- چرا در کتابهای درسی ، دانشگاهی ، جغرافیایی وغیره نقشه واقعی ملل ترک جهان را نشان نمی دهید؟ چرا پنجاه وشش (56) سرزمین ترک زبان دنیا درنقشه های جغرافیایی ما نشان داده نمی شوند ؟ چرا نمی نویسید که در دنیا هفت کشور مستقل ترک زبان و سیزده جمهوری خود مختار وجود دارد که زبان رسمی و نوشتاری همه آنها ترکی است ؟ و چرا نمی نویسید که در دنیا زبان فارسی زبان رسمی دو کشور ایران و افغانستان است و بس ! ؟ چرا نمی نویسید درجهان چهارصد (800) میلیون نفر به زبان ترکی صحبت می کنند ؟ و چرا نمی نویسید که در کل جهان فقط سی وچهار(34) میلیون نفر زبان مادریشان فارسی است. چرا نمیگویید به چه دلیل سی وهفت (37) میلیون ترک ایران مجبور است که زبان هیجده (18) میلیون فارس ایران را یاد بگیرد ؟ چرا نمیگویید که با یاد گرفتن زبان فارسی فقط در کشور افغانستان می توانید از آن استفاده کنید ، ولی در صورت یاد گرفتن زبان ترکی درپنجاه وشش (56) سرزمین دنیا و هفت کشور مستقل و سیزده جمهوری خود مختار دنیا می توانید از آن استفاده کنید . چرا نمگویید زبان فارسی زبان افغانستان است ؟ چرا لجاجت می کنید ؟ چرا جوانان ما را بد بخت کرده و با آموختن زبان فارسی عملا آنها را دربرابرهفت میلیارد جمعیت کره زمین لال ببارمی آورید ؟ چرا؟
    8- چرا با تمام ترکهای دنیا دشمنی می کنید؟ چرا در جنگ ارمنستان و جمهوری آذر بایجان به کشور ارمنستان کمک مالی بلاعوض کرد ید . چرا به ارمنستان سلاح و مهمات مجانی دادید ؟ چرا سربازان فارس را به جبهه های ارمنستان فرستادید تا سربازان ترک جمهوری آذربایجان را قتل عام کنند. چرا ؟
    چرا در سیاست بین المللی کشور قبرس ترک مسلمان را به رسمیت نشناخته اید ولی کشور قبرس روم را به رسمیت شناخته و برعلیه قبرس ترک مسلمان با آنهاهم پیمان شده اید؟ چرا بر علیه جمهوریهای ترک خود مختار روسیه با کشور روسیه قرار داد ها بسته اید ؟ چرا برای سرکوب ملت ترک چچن با روسیه هم پیمان شده اید ؟ چرا برای از بین بردن هشتاد میلیون ترک ایالت سین جان چین با کشور چین قرار دادها بسته اید ؟ چرا برای از بین بردن ترکهای عراق با کرد های جلال طالبانی قرار داد بسته اید ؟ چرا برای سرکوب ترکها در نقاط مختلف جهان با دولتهای مسیحی هم پیمان شده اید ؟ مگر آنها برادران مسلمان شما نیستند ، چرا ارمنی ها را به ترکها ترجیح می دهید ؟
    9- چرا مسیحیت را تبلیغ می کنید و اجازه بازگشایی کلیساها را داده اید ؟ چرا در شبکه های خارجی تلویزیون ایران مسیحیت را تبلیغ می کنید . چرا اجازه بازگشایی مدارس ارمنی را در ایران داده اید ولی به ملت بزرگ ترک ایران این اجازه را نمیدهید ؟ چرا رشته ادبیات ارمنی در دانشگاهها تدریس می شود ولی به تدریس رشته ادبیات ترکی مجوز نمی دهید ؟ چرا در اخبار سراسری رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، جنازه پاپ کاتولیک را همانند شهدای اسلام پیکر پاک خواندید؟
    ياشا ياشا وطن ياشا سنين عمروم گدر باشا
    10- چرا بخشنامه محرمانه صادرکرده اید که کارخانجات مهم کشورمی بایست درمرکز مثلث: تهران ، اصفها ن ، کرمان تاسیس شوند . و چرا تاسیس کارخانجات مادر اختصاصا باید در شهرهای اصفهان
    وکرمان باشند ؟ چرا در بیابانهای شهر بم کرمان شهرک صنعتی ارگ جدید را با صرف میلیاردها دلار تاسیس کرده اید ؟ که ازنظر مکانی هرگز مقرون به صرفه نیست، چرا منطقه اقتصادی سلفچگان را در قم تاسیس کرده اید؟ چرا اصفهان وکرمان را درطول بیست وشش(26) سال حکومت اسلامی بزرگترین قطب اقتصادی ایران کرده اید . چرا کارخانجات لبنیات را در اصفهان تاسیس کرده و مواد اولیه آن را از آذربایجان فراهم می کنید آیا منطقی تر نبود که این کارخانجات با لحاظ صرفه اقتصادی وانسانی وحتی امنیتی درتمامی استانهای کشور بصورت پراکنده بویژه درمناطق محروم تاسیس می شد ند؟
    11- چرا سازمان ایرانگردی وجهانگردی درمعرفی اماکن توریستی ایران به کنسولگریهای خارجی فقط اصفهان و شیراز را شهرهای توریستی ایران معرفی می کند وچرا ازآمدن توریست به شهرهای ترک نشین جلوگیری می نمایید. مگر تک تک شهرهای ترک نشین با قد متهای چند هزار ساله از جایگاه توریستی برخوردار نیستند ؟ آیا استانهای ترک نشین ایرانی نیستند و ایران فقط در تهران، اصفهان ، کرمان و شیراز خلاصه شده است. بقول مرحوم شهریار:
    چرا با دوستدارانت عناد و کین و لج باشد
    چرا بیچاره آذربایجان عضو فلج باشد
    مگر پنداشتی ، ایران ز تهران تا کرج باشد @هنوز از ماست ايران را اگر روزی فرج باشد.
    12- چرا باصدور بخشنامه به ادارات ثبت و احوال سراسر کشور صدور شناسنامه به اسامی ترکی را ممنوع کرده اید و ترکها حق ندارند اسم فرزندان خود را از اسامی ترک انتخاب کنند . چرا ؟
    13- چرا فرهنگ ملیت های ایرانی غیرفارس بویژه ترکها را بی ریشه خوانده واهانت کردید. حتی گستاخی را به جایی رساند ید که در جامعه ایران به ملیتها لقب دادید و برشتی کله ماهی خور به طوسی کله خر و جوانمردان آذربایجان را ترک خرگفتید ! و خدا رحمت کند شهریاررا که شما را گفت را مردی کند دعوی کسی کو کمتر
    است از زن.! .
    Bنجات ملت ترک: اتحاد . ملیت . مدنیتB

  170. پان فارسیستهای شوونیست اینچنین تبلیغ می کنند که آذربایجان ایران استقلال می خواهد و آذربایجانیها جدایی طلب هستند. که با طرح این موضوع به سه هدف پان فارسیستی خود میرسند :
    اولا : استقلال خواهی و جدایی طلبی و نقض تمامیت ارضی کشوردرقوانین بین المللی مردود شده است و حاکمیت مرکزی هرکشور، طبق قوانین بین الملل می تواند ناقضین تمامیت ارضی کشور خود را سرکوب کرده و با جدایی طلب خواندن آنها، آن ملت را یاغی و غیر مشروع به جهان معرفی نماید. علاوه بر آن از نظر جهان بین الملل نیز موضوع مذکور داخلی تلقی شده و مربوط به حاکمیت داخلی کشور خواهد شد ، لذا دولتهای خارجی و سازمانهای بین المللی ضمن اینکه دخالت نخواهند کرد بلکه سرکوب چنین حرکتهایی را مشروع دانسته و تائید خواهند کرد .
    ثانیا : پان فارسیستها با علم کردن چنین طرز تفکری به بهانه اینکه: باید تمامیت ارضی کشور محفوظ شده و تمامی ملیتهای ایرانی برای رسیدن به چنین هدفی باید یکپارچه شوند ، اقدام به سرکوب فرهنگها و زبانهای ملیتهای مختلف کرده و تنها زبان و ادبیات فارسی را تحت شعار زبان ملی و مشترک ایران ترویج می نمایند .
    ثالثا : با طرح چنین موضوعی غیر مستقیم اعلام می کنند که ترکها در ایران در اقلیت بوده و مختص آذربایجان هستند و در سایر نقاط ایران ترک نیست . چون استقلال را ملیتی می خواهد که در اقلیت باشد و در صورت عدم رعایت حقوق اقلیت از طرف اکثریت ، طبیعی است که اقلیت ادعای استقلال طلبی خواهد کرد . در صورتی که چنین نیست!، زیرا نه تنها ترکهای ایران مختص دواستان آذربایجان
    نیستند، بلکه در بیش از 70% شهرهای ایران ترکها ساکن هستند و همانطور که گفته شد 55% جمعیت ایران ترک میباشند . و اگر قرار باشد ملتی خواهان استقلال از ایران باشد باید اقلیت 26% فارس و یا اقلیتهای کرد ، لر ، عرب ، بلوچ و غیره باشند و بخواهند از تنه 55% ترک ایران جدا شوند .
    در نتیجه پان فارسیستهای شوونیست با توسل به چنین حیله و دسیسه هایی از اصل موضوع خارج شده و هشتاد سال است که اکثریت ملت بزرگ ترک ایران و سایر اقلیتها را استثمار کرده اند . در صورتی که موضوع غیر از این است .
    ملت بزرگ ترک ایران استقلال نمی خواهند و جدایی طلب نیستند و به تمامیت ارضی کشور احترام قائل اند و برای حفظ آن خونها داده و خواهند داد. ولی آنچه می خواهند اجرای مدنیت وحقوق بشردرایران است.اجرای دموکراسی با حفظ مدنیت همه ملیتهای مختلف درایران است. تمامی ملیتهای ایران اعم از ترک، فارس ، کرد، عرب ، بلوچ و غیره ایرانی هستند و حق زندگی در ایران را دارند اما چطور ؟
    اصول مدنی: دموکراسی و حقوق بشر دو اصلی هستند که مورد پذیرش تمام مردم جهان میباشند و در ایران نیز باید دو اصل مذکور رعایت شود ، که بر اساس دو اصل فوق حکومت باید با رای اکثریت مردم تعیین شود وحقوق سایر اقلیت ها مطابق حقوق بشر تضمین خواهد شد .
    طبق دواصل مدنی دموکراسی و حقوق بشر ، تمام ملیت های ایران حق خواهند داشت زبان و ادبیات خود را ترویج دهند و مدرسه ، دانشگاه ، روزنامه ومطبوعات، کتاب ونشریات، رادیو و تلویزیون و سایر آزاد یها را داشته باشند و در کنار آن یک زبان مشترک خواهند داشت و آن هم نه با اجبار، بلکه با همه پرسی و مراجعه به آراء عمومی، لذا مردم انتخاب خواهند کرد که چه زبانی باید زبان مشترک آنها باشد. البته زبان مشترک باتوجه به زمان باید زبانی باشد که مشکل بین المللی ملت را نیزحل نماید.
    ملت بزرگ ترک ایران حریت و آزادی مدنی می خواهند . انتشار روزنامه و مجله و کتاب به زبان ترکی می خواهند . مدرسه و دانشگاه و تلویزیون به زبان ترکی می خواهند .
    ملت بزرگ ترک ایران تمامی اقوام ایرانی اعم از: فارس ، کرد ، عرب، لر، گیلک، بلوچ و غیره را دوست داشته و برادر خود می داند و علاقه دارد تمامی آنها ، متحد و یکپارچه و تحت پرچم کشور ایران درکنارملت بزرگ ترک زندگی کنند . زیرا که: ملت بزرگ ترک ایران ،اصا لتا، ایران را متعلق به خود وجزو سرزمین توران دانسته و بنا براکثریت جمعیتی ترک ، حکومت ملی ومدنی برآن را حق مسلم خود می داند. ونظربه دواصل مدنی: دموکراسی وحقوق بشربه تمامی اقلیتها احترام قائل است.
    ملت بزرگ ترک ایران مدنیت وحکومت مدنی یعنی دموکراسی و مراجعه به آرا عمومی را می خواهند وهرتصمیم واقدامی را زمانی مشروع می داند که با احترام به ملیت ترک وبااصول مدنیت انتخاب شود.
    ملت بزرگ ترک ایران ملیت خود را ترک و تابعیت خود را ایرانی دانسته وبه هردو افتخارمی کند، و ایران را برای تمامی ایرانیان با رعا یت حقوق بشرو با حفظ ملیت ومدنیت خود می خواهد .
    ملت بزرگ ترک ایران برای ملیت ومدنیت خود معتقد است: حاکمان فارس با اهداف غیرمدنی خود،هم ملیت وهم مدنیت ملت ترک ایران را نابود کرده ومانع ترقی ومدنیت ملت ترک ایران شده اند. ملت بزرگ ترک درطول تاریخ ثابت کرده است، ملتی با ملیت وبا مدنیت وآ گاه ومتفکر بوده ودرهیچ برهه تاریخی نیاز به قیم نداشته است، واکنون نیز دراین برهه تاریخی ، ملت بزرگ ترک ایران خود را ملتی کبیردانسته وبه هیچ قیم ووکیلی نیازمند نمی داند، لذا با داشتن37 میلیون جمعیت(55% کشور) دلیلی نمی داند که تحت حا کمیت حاکمان 18 میلیون فارس (26 % کشور) با شند. وچنین شیوه حکومتی درایران که 26 % فارس را بر 55 % ترک حاکم گرداند، اهانت به ملیت ومدنیت ملت بزرگ ترک ایران است.
    C: نشان ملل ترک جهان چیست ؟C
    در طول تاریخ تمامی ملتها برای خود نشان ، علامت و سمبلی را انتخاب کرده و خود را بطوری به آن سمبل ونشان وصل کرده و یا از آن سمبل و نشان نیرو و قدرت روحی گرفته اند و در جنگها و اداره مملکت و رفتارهای اجتماعی از نشان خود الگو و تاثیر پذیرفته اند . برای مثال :
    نشان آمریکائیها پرنده شاهین است .
    نشان فرانسوی ها خروس است .
    نشان کانادایی ها خرس است .
    نشان انگلیس ها شیر است .نشان پارسها نيز شير است
    نشان ترکها گرگ(بز قورد) است .
    همانطوری که گفته شد در جهان کنونی هفت (7) کشور مستقل ترک وسیزده (13) جمهوری خود مختار ترک و مجموعا پنجاه وشش (56) سرزمین ترک وجود دارد که حدود 560 میلیون نفرازجمعیت جهان را شامل می شوند. و دارای پرچم های مختلفی می باشند ولی در یک اصل تمامی ملل ترك جهان مشترک هستند و آن داشتن سمبل مشترک گرگ ( بز قورد) است . که در اجتماعات با تا کردن دو انگشت وسط آنرا نشان می دهند .
    فلسفه اینکه چرا بز قورد نشان وعلامت ملل ترک جهان شده است ؟ روایات مختلفی دارد که ما به یک نمونه از آن اشاره می کنیم :
    در داستانها آمده است که اولین ثلاله ملل ترک دنیا شخصی بنام اغوز خان بوده است که در شیر خوارگی ، پدر و مادرش را از دست داده و تک و تنها در دره ای می ماند که در این هنگام گرگی از جنس بظ قورد طفل شیرخواره را پیدا کرده و از او نگهداری میکند و با دادن شیر خود ، طفل را از مرگ نجات می دهد . که با زنده ماندن اغوز خان نسل ترکها از نابودی نجات پیدا می کند و با ایجاد زاد و ولد قبیله ترکها بوجود می آید و اغوز خان اولین ثلاله و جد ( آ تای ) ترکها بحساب می آید که با شیر گرگ بزرگ شده است . و اگر بظ قورد نبود ، اغوز خان زنده نمی ماند وبدیهی است که نسل ملت ترک نیز از میان می رفت . لذا بدین سبب بظ قورد نشان ملل ترک جهان می شود . علاوه بر این بظ قورد خصوصیتهای منحصربه فردی دارد و با سایر گرگها و حیوانات فرق دارد که چند مورد ذکر می شود :
    1- بظ قورد مثل سایر گرگها اجتماعی زندگی نمی کند و معمولا تنها زندگی می کند .
    2- بظ قورد فقط با یکی از همنوعان خود ازدواج کرده و جفت گیری می کند و مثل انسانها زندگی خانوادگی تشکیل می دهد .
    3- بظ قورد ، هرگز در جای محصور زندگی نکرده و اسارت را تحمل نمی کند وهرشئ ای یا جانداری که مانع حریت وآزادگی اش شود سریعا حمله ورشده وپاره پاره اش می کند. و در صورت تحمیل اسارت ، یا خود کشی می کند و یا با گرسنه ماندن می میرد . یعنی یا می میرد و یا از اسارت خود را نجا ت می دهد، که این خصیصه، ارزش سمبلی آنرا بیشترعیان می کند.
    4- بظ قورد در برابر تجاوز به لا نه اش و حمله دشمن خیلی درنده بوده و متجاوز را پاره پاره می کند
    – در واقع بظ قورد حیوانی است با جثه کوچکتر از گرگهای معمولی ، نجیب ، تمیز و مهربان و در عین حال زیرک و درنده و اسارت ناپذیر ، که با گرگهای معمولی خیلی فرق دارد .
    حسن ختام اینکه : سرزمین ایران ، سرزمین بظ قورد است. و هر دیار آن را لانه های بظ قورد تشکیل داده است . که متاسفانه این سرزمین و لانه را حدود هشتاد (80) سال است که حاکمان پان فارسیست شوونیست ، ظالمانه غصب کرده و فرهنگ و زبان آن را به نابودی کشانده اند و بدین وسیله به سرزمین بظ قورد تجاوز کرده و لانه آنرا ویران کرده اند ، ولی غافل از اینکه عواقب شوم ویرانی لانه بظ قورد را نمی دانند . هشدار و وای به روزی که فرزندان بظ قورد این دلیر مردان و جوانان نجیب و تمیز و مهربان و در عین حال زیرک و اسارت نا پذ یر ترک ، همانند بظ قورد برای رهایی ازاسارت وبرای نجات خود از تجاوز شوونیست فارس دست به درندگی بزنند که در این صورت ظالمان پان فارسیست شوونیست را دریده و پاره پاره خواهند کرد . و لانه اشان را به آتش کشیده و ویران خواهند کرد . هشدار! و وای به چنین روزی که درراه است . !!
    نجات ملت ترک: اتحاد ، ملیت ، مدنیت
    فصل دهم : چرا؟ اتحاد ملی ومدنی ملت ترک
    این اتحاد مردمی با ایده وهدف ملیت و مدنیت ، برای حریت ملی و احیای حقوق مدنی پایمال شده ملت بزرگ ترک ایران تشکیل و وا بسته به هیچ نهاد ،ارگان ، سازمان و شخصیت حقوقی یا حقیقی ودولتی یا غیر دولتی نبوده و متعلق به عموم مردم ترک ایران می باشد وهر ترکی را صرف ترک بودن عضو خود می داند و تا رسیدن به حقوق ملی و مدنی ترکهای ایران ، فعالیت و تلاش خود را ادامه خواهد داد. و فلسفه اینکه- اتحاد ملی و مدنی ترک ایران – چرا خود را ملی و مدنی می نامد ، اشعار میدارد
    اولا : اتحاد ملی و مدنی ترک ایران ، اتحادی است مردمی وملی، که برای تامین منافع ملی عموم ملت ترک ایران تشکیل شده و تمامی قومیتهای ترک سراسر سرزمین ایران راشامل می شود .
    ثانیا :حرکت وسیاست – اتحاد ملی ومدنی ترک ایران – مدنی است. ومدنیت، قانونمندی، ترقی وپیشرفت همه جانبه اعم از: سیاسی، حقوقی، اقتصادی، فنی وتکنولوژی، فرهنگی، اجتماعی، وغیره، با رعایت قوانین حقوق بشر و بین الملل، ملاک وایده این اتحاد است. و در این راستا اتحاد ملی ومدنی ترک ایران هرگونه حرکت غیر منطقی و تروریستی را که مغایربا قوانین بین المللی باشد برای خود، وهرگونه عمل و قانونی را که موجب عقب ماندگی مدنی، ویا درجهت تضیع حقوق مدنی ملت بزرگ ترک ایران ازطرف هرملت ودولتی اعمال شود، ردکرده و مردود می داند .
    ثالثا: دومقوله ملی ومدنی از نظر- اتحاد ملی ومدنی ترک ایران- جدایی ناپذیرند. زیرا این اتحاد در جهت منافع ملی ترکهای ایران، هرگونه حرکتی را فقط درچهارچوب مدنیت، یعنی باقانونمندی وترقی همه جانبه، وهرگونه مدنیتی را نیز فقط درچهارچوب ملا حظه حقوق ومنافع ملی ترک می پذیرد یعنی: منافع ملی ترک را بدون مدنیت، غیرممکن دانسته وداشتن مدنیت را بدون منافع ملی ترک، قبول ندارد.
    دراینجا لازم به ذکراست: ملت بزرگ ترک ایران این توطئه حاکمان فارس را که به غلط وبرخلاف اصول بین المللی : ملیت را هم معنای تابعیت بکاربرده وتمام ملیتهای ایران را دراسناد ومکاتبات، ملیت ایرانی می نویسند رد کرده وملیت خود را ایرانی نمیداند، بلکه طبق قوانین بین المللی وتعاریف حقوقی ملیت خود را ترک ومملکت ( تابعیت) خود را ایران میدا ند، وبکارنبردن کلمه ترک برای ملیت هرترک ایرانی، اها نت به ملت بزرگ ترک ایران است. چرا که ملیت هرشخص وهرملت ریشه واصالت وعزت وعظمت آن است لذا کتمان ویا تحقیرملیت هر شخص وهرملت اهانت به آن شخص و ملت تلقی می شود.
    باتوجه به مراتب مذکور: این اتحاد مردمی، اتحادی است ملی ومدنی برای احیای حقوق ملت بزرگ ترک ایران، وبدین سبب این اتحاد برهر ترک ایرانی وظیفه میداند که برای بدست آوردن حقوق ملی ومدنی خود وملت بزرگ ترک ایران ، همت گمارده و درکنارحرکت اتحاد ملی ومدنی ملت بزرگ ترک ایران، برای بدست آوردن : اتحاد ، ملیت و مد نیت ملت بزرگ ترک ایران تلاش نمایند.
    شعارهای اتحاد ملی ومدنی ملت بزرگ ترک ایران:
    به منظورجلوگیری ازانحراف ویا سوءاستفاده ازحرکت ملت بزرگ ترک ایران، اتحاد ملی ومدنی ملت بزرگ ترک ایران نمونهای از شعارهای این اتحاد را به عنوان محور بشرح ذیل اعلام می نماید. وبدیهی است در ساخت واعلام هرگونه شعاری باید : محوریت مفاد شعارهای ذیل مراعا ت شود. درغیراینصورت آن شعارانحرافی بوده ومربوط به اتحاد ملی ومدنی ملت بزرگ ترک ایران نمیباشد.
    نجا ت ملت ترک : اتحاد ، ملیت ، مدنیت # ترك ملتين شعاري اتحاد ملیت ، مدنیت
    ترک بیرلیقین پیامی : ملیت ، مدنیت ستارخاننان وصیت : ملیتمدنیت
    ایکینجی مشروطیت : ملیت ، مدنیت حقوق ملت ترک : ملیت ،مدنیت
    ترک ملتین حقدی : ملیت ، مدنیت قشقایی ، ترکمن ، آذری ملیت مدنیت
    تا سیس هرحکومت : به رائ اکثریت ایران مملکتینده ترک لردی اکثریت
    عدالت درحکومت : تسلیم به اکثریت خواست ملت ترک: ملیت ، مدنیت
    آذربایجان پیامه : ترک لرین اتحاده ترک دلی دنیا دلی:استمیخ فاس دلن
    ترک ملتین استعی : ملیت ، مدنیت تهران، کرج ترک لری : اتحاد ، اتحاد
    ایران ترکی اویانسین: ملیت الدن گدیب آذربایجان اویانسین : ملیت الدن گدیب
    بابک دندی وصیت: ملیت ، مدنیت آذر بایجان ،خراسان ،قشقایی وترکمن،اتحاد،اتحاد

  171. چقدر خنده دار!! – 37 میلیون ترک در ایران!!
    ترکها همه رو ترک میپندارند!! – ترکای ایران با ارفاق میشن 15 میلیون تا میدونید ارفلقشم چیه؟؟ – با احتساب 3 میلیون قشقایی آت و آشغال و ترکمنهای اهل سنت (کیر کلفت)!!
    زکی!!!
    تاریخ 7200 ساله ی ترکها!!! – سر کی رو کلاه میذاری؟؟
    پروفسور سایس (متوفای 1933 میلادی) استاد دانشگاه آکسفورد انگلستان میگوید : تاریخ قومی کهنتر از کرد در خاورمیانه نشان نمیدهد.

    1.کردها و تشکیل امپراتوری ماد (اولین حکومت تاریخ ایران و سومین سلطنت بزرگ شرق):
    خاورشناس نامی استاد سایس مینویسد: مادها گروهی ار کُردان میباشند که در خاور سرمین آشور میزیستند و سرزمینشان تانیم وز دریای قزوین(خزر) کشیده میشد.زبان مادها بی گمان کردی بوده است. باسیلی نیکیتین در تاریخ پرارزش خود مینویسد: نژاد کُرد نمودار تیه های باستانی ، گوتی، لولو، کاسی، میتانی، سوباری، نایری، مانایی، کردوک و اورارتویی میباشد که همه این دودمانها آریایی و زبان آنان زبان مادی بوده و هریک گویش جداگانه ای داشته اند که با آن گفتگو میکردند. در کتاب عشق و سلطنت نیز آمده است: زبان مادها زبان کُردی بوده است و بیشتر خاور شناسان آن را تایید کرده اند. دامستتر ایران شناس نامی مینویسد: اوستا در زمان مادها نوشته شده و زبان مادی همان زبانی است که اوستا با آن کتابت یافته و زبان کُردی را میتوان بازمانده همان زبان دانست. پروفسور ن. مکنزی نوشته است که در نظر اول می‎توان انتظار داشت که منظور از زبان مادی زبان کردی است. معتبرترین زبانشناس زبان کُردی ولادیمیر مینورسکی نیز همین نظر را تایید می‌کند:اگر کردها از نوادگان مادها نباشند، پس برسر ملتی چنین کهن و مقتدر چه آمده‌است و این همه قبیله و تیرهٔ مختلف کرد که به یک زبان ایرانی و جدای از زبان دیگر ایرانیان تکلم می‌کنند؛ از کجا آمده‌اند؟ (مینورسکی ۱۹۷۳).
    تقویم کردی یادگار دوران مادها

    تقویم کردی مبداش به بنیانگذاری کشور ایران توسط دیااکو ماد می رسد که توسط مجامع بین المللی به رسمیت شناخته شده است و اسامی فصلها و ماهها در آن به زبان کردی می باشد.امسال یعنی سال ۱۳۸۹ هجری شمسی مطابق با سال ۲۷۱۰ کردی است.

    ماه‌های خورشیدی در سورانی:
    خاکه‌لێوه Xakelêwe
    گوڵان Gulan
    جۆزه‌ردان Cozerdan
    پوشپه‌ر Pûşper
    گه‌لاوێژ Gelawêj
    خه‌رمانان Xermanan
    ره‌زبه‌ر Rezber
    گه‌ڵارێزان Gellarêzan
    سه‌رماوه‌ز Sermawez
    به‌فرانبار Befranbar
    رێبه‌ندان Rêbendan
    ره‌شه‌مێ Reşemê

    در منطقه کرمانشاهان و جنوب کردستان نام ماه‌ها بدینگونه است:

    جیژنان (فروردین)، گولان (اردیبهشت)، زه‌ردان (خرداد)، په‌رپه‌ر (تیر)، گه‌لاویژ (مرداد)، نوخشان (شهریور)، به‌ران (مهر)، خه‌زان (آبان)، ساران (آذر)، بفران (دی)، به‌ندان (بهمن)، رمشان (اسفند)

    2. قدیمیترین بنای تاریخی ایران در استان کردستان :
    قلعه باستانی زیویه به فاصله ۵۵ كیلومتری جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان و در شمال روستایی موسوم به همین نام واقع شده است. قلعه زیویه یكی از قلعه های باستانی استان كردستان است كه در سال ۱۹۴۷ كشف شد…

    این قلعه بر روی تپه ای بنا شده كه بر نواحی پیرامون آن مشرف بوده و تسلط كامل داشته است كه امروزه از نظر گردشگری نیز چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

    زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار هنری یكی از شاخص ترین مكان های دوره تاریخی محسوب می شود و احتمالاً مربوط به اقوام ماننایی است كه ۲۷۰۰ سال پیش می زیسته اند و محل حكومت آنها شمال غرب ایران بوده است.

    3. امپراتوری ساسانیان دومین حکومت قدرتمند کردهای آریایی :
    در تاریخ طبری و الکامل ابن اثیر ترجمه ی نامه ای از اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی خطاب به اردشیر درج شده است. با این عبارت : » انک قد عدوت طورک و اجتلبت حتفک , ایها الکردی المربی فی خیام الاکراد من اذن لک فی التاج الذی لبسته؟ » یعنی : تو پای از گلیم خویش بیرون نهادی و مرگ را به جانب خویش کشیدی ای کردنژاد که در چادر کردان پرورده شده ای! ترا که اجازت داد که تاج بر سر گذاری؟
    ابن البلخی در کتاب فارسنامه درباره ی طوایف کرد ساکن Persia از جمله شبانکاره چنین می نویسد : » به روزگار قدیم شبانکاره را در پارس ذکری نبودی که ایشان قومی بوده اند که پیشه ی ایشان شبانی و هیزم کنی و مزدوری بودی و به آخر روزگار دیلم در فتور , چون فضلویه فراخاست ایشان را شوکتی پدید آمد و به روزگار زیادت می گشت , تا همگان سپاهی و سلاح ور و اقطاع خوار شدند از جمله اسماعیلیان اصیلند و نسب حال شبانکاره این است. » و در جای دیگر می نویسد : » ذکر کردان پارس به روزگار قدیم , کردان پارس پنج رم بوده اند و هر یک رم صد هزار حومه … و چندان شوکت که لشکر فارس را بودی از این کردان بودی که سخت بسیار بودند و با اسبان و سلاح و چهارپایان. » پروفسور ان لمبتون در تاریخ ایلات ایران از قول ابن البلخی می‌نویسد: کردان زبدگان لشکر ساسانی بودند.
    البته ذکر اینکه آثار ساسانیان در خاک کرمانشاه واقع است برای کرد بودن آنان کفایت میکند.

    3. بهرام چوبین و کردیه :
    بهرام چوبين كه يكي از اهالي شهر خفر جهرم و از كردان بوده و خواهر بهرام به نام » كورديه» همسر اردشير بابكان بوده است. کُردیـــه پس از برادرش٬ فرماندهی را به دست میگیرد و در میدانهای نبرد٬ ‌آنچنان بیباکی و شایستگی از خود نشان میدهد که همگان را به ستایش وامیدارد. او در رده سپهسالاری سپاه برادرش در جنگ تن به تن با «تور» فرمانده نیروی خاقان چین٬ او را شکست میدهد و سپاهش را تار و مار میکند. ابوریحان بیرونی می نویسد که طاهریان و صفاریان و سامانیان از نوادگان «بهرام چوبین» هستند! تنگه ی بهرام چوبین واقع در استان کردنشین ایلام است.

    4.کرد بودن فرمانده مسلمانان در اصلیترین جنگهای صلیبی و فاتح جنگهای صلیبی و حکومت ایوبیان بر اعراب :
    صلاح الدین ایوبی فرمانده ی سپاه مسلمانان در جنگهای صلیبی از افتخارات ملت کورد محسوب می شود.

    ایوبیان دودمانی کردتبار بودند که از ۱۱۷۱ تا ۱۲۶۰/۱۲۵۰م در مصر و سوریه و عراق فرمانروایی کردند. پایتخت‌های ایشان دمشق و قاهره بود.

    صلاح‌الدین در سال ۱۱۳۶ میلادی در تکریت عراق از پدر و مادری کرد به دنیا آمد. خانواده او از پیشینه و تبار کردی بودند و اجدادا از شهر دوین بودند، که در ارمنستان قرون وسطی بود.
    ما کردهای آریایی حتی یک دوره ی بالای 100 سال حکومت به اعراب رو تجربه کرده ایم!!! – هم اکنون آثار ایوبیان در سوریه واقع است – هم اکنون عکس دلاور مرد کرد صلاح الدین ایوبی بر روی اسکناسهای چاپ سوریه مشاهده میگردد و تندیس او در شهر دمشق خودنمایی میکند! – بابک اگه بالفرض محال ترک هم بوده باشه کیلویی چنده؟؟
    هم اکنون در مصر روستاهای کردنشین داریم!
    واژه ی کردی کژال بصورت غزال وارد عربی شده.

    5. کردتبار بودن خاندان صفوی :
    کهن‌ترین اثر نوشته درباره‌ی تبارنامه خاندان صفوی و نیز تنها نوشته‌ای در این باره که به پیش از سال ۱۵۰۱ میلادی باز می‌گردد نسکی (کتابی) با نام صفوه الصفا می‌باشد و توسط ابن بزاز اردبیلی نوشته شده‌است٬ که خود ایشان از مریدان شیخ صدرالدین اردبیلی پسر شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده‌است. بر اساس نوشته‌ی ابن بزاز ‹«شیخ صفی‌الدین از نوادگان یک نجیب‌زاده کرد به نام فیروزشاه زرین‌کلاه می‌باشد.» نیاکان مردانه (نیاکان پدری) خاندان صفوی بر اساس کهن‌ترین ویرایش خطی نسک صفوه الصفا به شرح زیر است:

    شیخ صفی‌الدین ابوالفتح اسحق بن شیخ امین‌الدین جبراییل بن قطب‌الدین بن صالح بن محمدالحافظ بن عوض بن فیروزشاه زرین‌کلاه.

    حتی تو تاریخ بیهقی اومده : بخش اعظمی از سپاهیان غزنوی کردها بودند.

    6. کرد بودن زرتشت و مانی :
    زبان کرمانجی از دیر باز در ناحیه ایی که الان مزوپوتامیای شمالی (بین النهرین شمالی) نامیده می‌شود و در خاک کشورهای ترکیه، سوریه و عراق قرار گرفته‌است تکلم می‌شده‌است. این ناحیه از دیر باز مهد تمدن و فرهنگ بوده‌است و همواره و در طول تاریخ شاعران، نویسندگان و فیلسوفان بزرگی از ان سر براورده‌اند.زرتشت پیغمبر ایران باستان به زبانی که خیلی شبیه به کرمانجی امروزی است اوستا را سروده و مانی مصلح بزرگ دوران ساسانی از شهر ماردین در کردستان کنونی ترکیه برخاسته و کتابش ارژنگ دارای اشعار بسیار زیبایی به زبان کرمانجی می‌باشد.

    (به نقل از ویکیپدیای فارسی)

    7.کرد بودن دیلمیان (کردهای طبرستان) :
    در «تاریخ عالم آرای عباسی» می خوانیم که ایرانیان قدیم لفظ «دیلم» را بر «کردان طبرستان» اطلاق می کردند.

    حکومتهای دیلمیان

    دیلمیان دو حکومت تشکیل دادند : آل زیار و آل بویه

    البته باید به وجود شهر کردکوی و روستای کردکلان و مرحوم علی کردان که اهل ساری بود نیز اعتراف کرد!
    (دیلمیان بعدها زبانشان به فارسی گرایش یافت.)

    8. دومین شاعر فارسی سرای ایران کرد بوده است:
    ملک الشعرای بهار در توصیف «بسام کورد» در دربار یعقوب لیث می نویسد که او نخستین شاعر کورد و دومین یا سومین فارسی سرای ایران است که به فارسی شعر سروده است.

    9. کرد بودن ابومسلم خراسانی :
    ابن خلکان در کتاب «وفیات الاعیان» از قرن دوم هجری در خراسان خبر می دهد که «ابومسلم خراسانی» از زمره ی کردان و از میان کردان خراسان قیام کرده است.

    هیچگاه نمیتوان قدمت 6000 ساله ی شهر هه ولیر (اربیل) را نادیده گرفت. هیچگاه نمیتوان قدمت 7000 ساله ی تمدن ایلام را نادیده گرفت. هیچگاه نمیتوان آثار ساسانیان کرد را از استان کرمانشاه بر کند و به شیراز منتقل کرد. هیچگاه نمیتوان قلعه ی 3000 ساله ی زیویه (قدیمیترین بنای تاریخی ایران) را از سقز بر کند و به تبریز منتقل کرد. اگر امروز کرد به این روز افتاده فقط یک علت داره : حمله ی اقوام وحشی عرب و مخصوصا» ترک وحشی که از کردها دزدی فرهنگی کردند ولی جالبه ما میشیم بی فرهنگ و بی تمدن ولی اونا با تاریخ پست 650 ساله و با به تاراج بردن خاک آریاییها میشن ملائکه و فرشته!
    ترکیه مثل سگ از کردا میترسه : دلیل : وجود منابع لایزال نفت و گاز و طلا در خاک کردستان بزرگ که فروش یک روز آنها درآمد یک سال صادرات فاحشه ی ترک به تل آویو است!
    البته طرح آمریکا برای تشکیل کردستان بزرگ رو نمیتوان نادیده گرفت. ترکیه که عضو ناتوست بعلت همکاری با ایران فعلا» چهره ای مخدوش دارد. ولی با این وجود یاور ما آمریکا نیست و بلکه خدای بزرگ است :
    و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین!

  172. 30 میلیون کرد ترکیه + 20 میلیون کرد مابقی جهان, در سپتامبر 2, 2010 در 12:41 ب.ظ. گفت……….
    دمت گرم كلي خنديديم سندباد جان

  173. ترکه میپرسن شیشه چطوری درست میشه؟ میگه: واجبی میزارن روی پشم شیشه، پشماش
    میریزه شیشه میمونه

  174. ترکه زن ميگيره خيلي چاق بود نميتونست سوراخهاش رو پيدا كنه ، بهش گفت : ميشه
    يه گوز بدي تا ما يه سرنخي دستمون بياد

  175. ياشاسين بابك وبابكلري كي باشيميزي تاريخدا اوجالديبلار ايران توركلريندي

  176. آقايان وخانومايي كه ترك را تحقير ميكنند بدانند كه ترك يعني مفهوم آزادي واراده كه اين موضوع رادر 8 سال دفاع مقدس با رشادت هاي فرماندهاني چون مهدي باكري ولشكري مانند21 عاشورا وهزاران هزار سرباز دلير وباغيرت ثابت كردند،تويي كه از ترس چهره ات زرد شده بود آن هنگام چهره ي تركان با خونشان سرخ بود آنزماني كه تو ناموست را بي هيچ قيد وبند تسليم بعث مي كردي تركان حافظ ناموست بودند تويي كه در جهان سرافكنده ايي به لطف تركان سرت را بالا بگير وفرياد كن كه ما مديون تركيم تركي كه تمدنش از شما بيشتر وبهتر زبانش سومين زبان معتبر جهان و بزرگان ودليراني چون بابك ،ستارخان، باقر خان،باكري ……. هزاران چهره ي ديگر در خود جاي داده است .ياشاسين آتروپاتين دياريني، ياشاسين آن ديليمي شما كه كشتار مسلمان را به دست بابك ننگ ميدانيد زمان كشتار مسلمانان قره باغ آذربايجان شمالي به دست ارامنه (1990)كه به قول خودتان مسلمان وبرادران ديني هستيد كجا بوديد چرا آن زمان خاموش بوديد آري آن زمان نسل كشي تركان بود وشما خرسند از اين موضوع شمايي كه فلسطين را هي بر سرمان ميكوبيد وميگوييد برادرانمان هستند ،مسلمانند آيا مردم قره باغ مسلمان نبود كه به دست مسيحي كشته ميشد؟ تسف وصد اسف بر حالتان

  177. كلاسيك عرب ديلي‌نين اَن مؤحتشم ديل آبيده‌سي ساييلان قرآن اؤز لئكسيكاسي باخيميندان چوخ زنگين و رنگارنگدير. قرآندا عرب سؤزلري ايله ياناشي، بير چوخ فارس، آرامي، يهودي (عبراني)، يونان سؤزلري ده ايشله‌ديلميشدير. بونو گؤزل باشا دوشن اورتا عصر عرب قراماتيك و لئكسيكولوقلاري قرآنين ديليندن بحث ائدركن اوردادا منشأ اعتباريله غير عرب سؤزلري‌نين ايشلندييني گؤسترميش فارس سؤزلري: جناح، زنجبيل، مداد، كافور، سجيل، تنور، درهم؛ يونان سؤزلري: ابليس، قيستاس؛ يهودي (عبراني) سؤزلر: يم، آمين، ربانيّون؛ قبطي سؤزو: حيطه و الي آخر، لاكين عيني زاماندا همين سؤزلرين آرتيق چوخدان عربلشدييني ده (معربون) قئيد ائتميشلر. (1)
    عرب قراماتيكلري قرآندا يالنيز بير تورك منشألي سؤزون (غسّاق) ايشلندييني گؤستريرلر. (2)
    لاكين قورراشديرمالار قرآندا بير دئييل، بير نئچه تورك منشألي سؤزون مؤوجود اولدوغونو ثوبوت ائديركي، بو كيچيك مقاله ده قرآندا ايلشه‌نميش اوچ سؤزدن بحث ائديله‌جكدير.
    1 ـ جواليقي قرآندا يابانجي سؤز ايشلديلمه‌دييني ايشله‌ديلسه‌ده، بونون بير تصادف اولدوغونو قئيد ائدن عرب عاليمي ابوعبيده‌نين بو ايدّيعاسينا قارشي چيخيب «غساق» (قوخوموش، اييله‌نميشي سويوق) سؤزونون تورك منشألي اولدوغونو قئيد ائدير اونون رأييجه، قرآندا «غساق» كيمي ايشله‌نيب بعضاً‌ «غساق» كيمي ده اوخونان بو سؤز تورك دييلنده «قوخوموش» ، «سويوق» (البارد المنتن) معنالاريني بيلديرير، قرآندا ايسه همين سؤز «ساري سو» معناسيندا ايشله‌نميشدير، جواليقي اوز فيكرينده مؤحكم دورماييب «غساقين» عرب سؤزوده اولا بيله‌جه‌ييني گؤسترير. (3)
    مشهور عرب عاليملريندن سيوطي و شهاب الدّين احمد خفاجي ده همين سؤزون تورك منشألي اولدوغونو يازيرلار. (4)
    قرآندا «لايذوقون فيها برداً و لاشراً با الاهيماً و غساقا» (23 ـ 24 ـ 25) «اونلار اورادا (جهنّمده) قاينار سو و ايريندن (قوسونتودان‌) ‌باشقا نه بير سرينليك، نه ده بير ايچگي داداجاقلار» آيه‌لرينده كي«غساق» سؤزونون اصليند «‌سويوق سو» ايله هئچ بير علاقه‌سي يوخدور. بونو قرآنين مشهور مفسّرلريندن فخرالدّين قاضي دا قئيد ائدير. (5)
    «غساق» سؤزو محمّد پيغمبرين ديليندن سؤيله‌نيلن «لوان دلو من غساق يهراق في الدّنيا لانتن اهل الدّنيا» «اگر غساقدان (ايريندن، قوسونتودان) بير چاناق يئر اوزه‌رينه (دونيايا) تؤكولسه‌يدي، دونيا اهاليسي چوخ پيس قوخوياردي» ‌حديثينده ده عئيني معنادا ايشله‌نميشدير.(6)
    محمّد پيغمبرين عميسي اوغلو علي ابن ابوطالب و قيزي (علي‌نين آروادي) فاطمه‌دن روايت اولونان «‌شرابهم الحميم الغسلين» «اونلارين (جهنّمده‌كيلرين) ايچگيسي قاينار سو و ايريندير (قوسونتودور)» ‌حديثينده‌كي «غيسلين» سؤزوده عئيني معناني ايفاده ائدير. (7)
    «غساقين» تورك منشألي اولدوغونو قئيد ائدن اورتا عصر عرب مولّيفلري بو سؤزون ائيتمولوژيياسيني ايضاح ائتمه‌ميشلر، قئيد ائتمك لازيمديركي ، تورك ديللرينده عئيني زاماندا هم «‌سويوق»‌، همده «قوسونتو» معناسيندا ايشله‌نن واحيد بير سؤز (اومونيم) مؤوجود دئييلدير. سؤزون ترجومه‌سيندن گؤروندويو كيمي او، «قوسماق» فعليله علاقه‌داردير.
    عرب لوغتلرينده «غساق»، «غساق»، «غيسلين»‌، «غساله» سؤزلري‌نين بير ـ بيرينه ياخين معنادا ايشلنديكلري گؤستريلديگي حالدا، بونلارين باشقا ـ باشقا كؤكلردن دوزه‌لديگي قئيد ائديلير، عئين زاماندا «‌غسق» كؤكونون «فا / عيـ / لا» مدللرينده «گئجه زيل قارانيلق اولماق»، «ياشار/ ماق گوز»، «سويوق اولماق»، «قوخوماق»، «ياردان ساري سو (ايرين) آخماق» كيمي موختليف معنالاردا ايشلنمه‌سي لئكسيكوقرافلاري تعجّوبلنديرير. لاكين تورك ديللرينده كي «كا ـ كي ـ قوس» كؤكونون معنالاريني نظردن كئچيرديكده بو تعجّوب و حئيرت آرادان قالخير. (8)
    يوخاريداكي مولّيفلرين اثرلرينده منشأ‌ اعتباريله تورك سؤزو حساب ائديلن «غساق» كلمه‌سي تورك ديللرينده كي «كوسوك، كوسكو» قوشما سؤزلري ايله علاقه‌داردير (موق، ائت: تورك ديلينده «كوس» ـ ياقوت ديلينده «هوتو آ» ـ چوواش ديلينده «هوس» كؤكلري). عرب ديلينده «كوسيق»، «كوسوق» سؤزلريندن فونئم عوضلنمه‌لريله دوزه‌ليب، بعضاً بير ـ بيرينه ياخين، بعضاً ده تاماميله آيري ـ آيري معنالار ايفاده ائدن كؤكلر اولدوقجا چوخدور: تزع وه‌نين باييرا آتديغي «چؤر ـ چؤپ»، «دوه‌نين آغزيندان چيخان كؤپوك» تصيع (دوه‌نين كووشمه‌سي)، يارادان خسع gavama «حئيوانين كووشمه‌سي»، «‌قوسما» و ساير. بو جور ياخين معنالار (قوسما، بير شئيين ايچَريدن باييرا آتيلماسي و الي آخر). جمعي: غلمان، اغلمه ـ (19)
    «اوغلان»، «‌بيغ يئري تزه‌جه ترله‌ين گنج»، «خيدمتچي» و ساير. عرب ديلينده ايلك باخيشدا «‌غلام» سؤزونون اساسي كيمي قبول ائديله بيلن «‌عالما»‌، «‌احتيراصا گلمك» «شهوته قاپيلماق» فعلينين همين سؤزله سئمانتيك باخميدان او قدر ده علاقه‌سي يوخدور، «يئتيشميش قيز» معنالاريني وئرن ـ غيلم ـ سؤزوده ايشله‌نمكده‌دير.
    عرب قرآندا ايشله‌نن «غلام» سؤزو ايلك سسليسي دوشن، تورك منشألي «اوغلان» سؤزونون عربلشميش واريانتيندان باشقا بير شئي دئييلدير. (10)
    تورك و آذربايجان ديللرينده همين سؤزله باغلي اولان سسليسيز واريانتلاردا مؤوجوددور، (كولو «‌بالا، دايچا، كولون، كولوم، قولون)، عرب ديلينده بونونلا علاقه‌دار «حلام» (حولام، حوللام)، «حلان» (حوللان) «قوزو»، «اوولاق» سؤزلري ده واردير.
    «غلام» سؤزوندن «غيلم» دوزه‌لديگي كيمي، «حلام» ‌سؤزوندن ده «‌حيلم» (حئيوان بالاسي) سؤزو دوزه‌لديلميشدير.
    عرب ديلينده‌كي كؤك باخيميندان تورك ديللرينده‌كي «‌اوغلان» سؤزو ايله عئيني اولان «غلن»، «گنجليك» دَلي قانليغي، تئاتوتدو‌ فعلينده، همين سؤزون سئمانتيكاسي ايله باغي اولان «جاوانليق»، «دَلي قانليليق» مفهوملاري داها باريز شكيلده موشاهيده اولونور.
    «‌طلاق» (آزاد اولماق، بوشانماق، قادين) مجهول نؤوع: «دوغوش آغريسي چكمك»، تالقون، تولقون، «‌آياغي باغلي اولمايان»، «سربست، آزاد آدام»، بو ايصطيلاح چوواش ديلينده كي «تولوك» «دول قادين»، ياقوت ديلينده كي «تولاياك» (دول، كيمسه‌سيز، تك باشينا)، «تولوك» (قورتارما) سؤزلرينه اويغون گلير.
    معلومدوركي، عرب ديلينه فعلين مجهول نؤوعونون بير وظيفه‌سي ده اونون سؤز دوزه‌لتمه فونكسيياسيندا ايشله‌نمه‌سيدير. يوخاريداكي سؤزون تورك ديللرينده (آغري) ايله باغلي اولان باشقا معناسي عرب ديلينده، مجهول نؤوع واسيطه‌سيله ايفاده اولونور. توليغا «دوغوش آغريسي چكمك»، «تالقان» (چوواش ديلينده «آغريدان قيوريلماق» «چيرپينماق»، «تولقاك» (شور ديلينده) «دوغوش آغريسي». (11)
    عرب ديللريندن احمد فارس شدياق قرآنين «يوسف» سوره‌سينده‌كي «هايتا»، «هايدي» «تئز گل، تئز اول» سؤزونون منشألي اولدوغونو قئيد ائد‌ن شرحچي و گراماتيكلرله راضيلاشماياراق اونو هايدي تورك سؤزو ايله باغلايير. (12)
    تورك تدقيقاتچيلاريندان «ناعم حاضم اونات» ايسه قرآنداكي «دلوك» «گونشين باتماسي» بعضي لوغتلرده «گونشين» «قالخماسي» سؤزونو يئنه تورك منشألي سايير. او عرب ديلينده‌كي «طلوع» (گونشين دوغماسي» ،«قالخماسي») سؤزلري‌نين‌ده منشأ باخيميندان «دلوك»لا باغلي اولدوغونو قئيد ائدير. (13)
    بيزه بئله گليركي، قرآندا ايشله‌نميش ‹‹طلغوت››، ‹‹شيطان›› ‹‹بت›› ‹‹آللاهدان باشقا هر هانسي بير معبود›› ( بعضي عرب گراماتيكلري اونو تورك آلاهلاريندان بيري‌نين آديني بيلديرن ‹‹تانقوت›› ( قورد تانريسي، الهي قوه) سؤزو ايله علاقه‌دار دير. لاكن حال حاضرده )اليميزده كفايت قدر ماتئريال اولماديغي اوچون هله‌ليك بومقاله‌ده همين سؤزلرين منشايي اؤزرينده دايانميريق.
    اورتا عصر عرب لئكسيكوگرافلاري و مفسرلري قرآندا اولدوغو كيمي، حادثه‌ده اجنبي سؤزلرين، او جمله‌دن تورك سؤزلري‌نين ايشلندييني قيد ائتميش، لاكن اونلارين منشأيي ايله ماراقلانماميشلار.
    گله‌جك آراشديرمالاراوچون ماراق دوغوران بئله مساله‌لردن بيري‌ده ابن معاذين ديليندن روايت ائديلين حديث‌ده‌كي ‹‹يرمق››، ‹‹پول›› پارا سؤزودور. (14)
    احمد فارس شدياق (اعجمي ) غير عرب آدلانديريلان بو سؤزلرين عرب ديلينده اسلاميتدن اول ايشلندييني، لاكن اونلارين عرب ديلينه نه واخت هاردان نئجه گئچدييني بللي اولماديغيني گؤسترير. (15)
    طبيعيديركي، قرآندا او حديثلرده ايشله‌ديلين اجنبي او
    جمله‌دن تورك منشالي سؤزلر عربلر آراسيندا اسلاميتيدن قاباق يايليميش.
    حضرت محمدين پيغمبرليك ائتدييي دؤورده، بلكه ده اوندان چوخ ـ چوخ اول عرب ديلينده اؤزونه وطنداشليق حقوقو قازانميشدير. عربلر بو سؤزلري اؤزلري‌نين‌كي حساب ائتميش، ديللرين فونئتيك قانونلارينا اويغونلاشديرميشديلار و اونلاردان مختلف گراماتيك فورمالار دوزلتميش و همين سؤزلر حضرت محمدين ‹‹گؤيدن تميز و آيدين عرب ديلينده يئره ائنديريملش›› قرآنينا بئله داخل اولموشدور ( انا انزلناه بلسان عربي مبين )
    بو قبيلدن اولان تورك سؤزلري‌نين عرب ديلينه محض هانسي عصرده كئچديي عرب ديلينه اسلاميتدن اول كئچدييني آيدينلاشديرماق اوچون عربلرله توركلرين جاهليت (اسلامدان اول كي) دؤورونده‌كي علاقه‌لرينه، بير قدر ايره‌لي گئتسك، قديم سامي ـ تورك علاقه‌لرينه نظر سالماق لازيمدير البته بير سيرا متخصصلر طرفيندن مختلف درجه‌ده ايشيقلانديريلميش بو موضوع موجود اولان تاريخي قايناقلار، آرخئولوژي قازينتيلار و ديل فاكتلاري باخيميندان اطرافلي شكيلده تدقيق اولونماييب، بوگون اؤز حليني گوزله‌ين چوخ مهم و ماراقلي پروبلئمردن بيري‌دير. بيز بورادا همين علاقه‌لرين آراشديرماميزا و چون لازيم اولان يالنيز بعضيلرينه توخونماق ايسترديك.
    ميلادي 6 ـ جي عصرين سونلاريندا باش وئرميش عرب ـ ايران محاربه‌لرينده تورك اوردلاري‌نين‌دا اشتراك ائتدييي، انوشيروان اوردوسونون تركيبينده بير چوخ تورك عسكري‌نين دؤيوشدويو، اونلارين دئيلميلرله بيرليكده انوشيروانين همين سفرينده اشتراك ائتديكلري تاريخي قايناقلاردان معلومدور.(16)
    هؤرموزون باش كومانداني بهرام چوبينين ميلادين 588 ـ جي ايلينده خراساندا گوي تورك خاقاني جولوباغايا قارشي آپارديغي محاربه‌ده دؤيوشن اورد‌و ايچريسنده قحطان و موعد عربلري ده وارايدي (17)
    اسلاميتدن اول كي جاهليت دؤورو شاعيرلري‌نين اثرلرينده توركلردن بحث ائديلمه‌سي عربلرلر توركلرين قديم علاقه‌لره مالك اولماسيني ثبوت ائدير. بو دؤور شاعيرلريندن NabigatUzzibiani ( اولوم : 604 . م ) حارث ابن نعمان ـ لغساني‌نين اؤلومونه حصر ائتدييي قصيده ده بئله دئيير:
    تعود اله غسان يرجون اوبه
    و ترك ورهط الاعجميين وكابـل (18)
    (غسانيلر، بير دسته تورك، بيردسته فارسي و كابللي اوتورب اونون حالينا آجي ييرلار ) جاهليت دؤورونون گؤركملي شاعيرليريندن الاعشا (اولوم : 629. م ) اطرافيندا توركلر و كابللي‌لرين بولوندوقلاري مجلسلرده شراب ايچدييني بئله خاطيرلايير:
    لقد شربت الخمر ترك- في حولنا ترك و كابل
    ( اتوركلر و كابللي لر اطرافيميزدا قاچديغي واخت، من شراب ايچيرديم ).
    حضرت محمد پيغمبرين عيسي ابوطالبين (اؤلوم : 619. م ) قصيده‌سيندن وئريلين آشاغيداكي بيت جاهليت دؤورونده عربلرله توركلرين حياتين مختلف ساحه‌لرينده علاقه‌لري اولدوغونا گؤزل ثبوت دور:
    يطاع بنا العدي وود والوتسا تسدبنا ابواب ترك و كابل (20)
    (دوشمنلريميز مكه‌ني بوراخماميزي، تورك، كابل قاپيلاري‌نين‌دا اوزوموزه باغلانماسيني ايسترديلر).
    جاهليت دوورونه عائد آدلاردان بعضي‌لري‌نين تورك قبيله و شخص آدلاري اولدوغو معلومدور. لاكن اونلارين عربلرين لئكسيكو گونا نه واخت داخل اولدوقلاري معلوم دئييلدير. بئله آدلاردان بيري ده ‹‹خزر›› سوزودور. عرب لغتلرينده دوزگون اولاراق خزرلرين تورك طايفالاريندان بيري اولدوغو گوستريلير.
    ابن منظور اَن قديم عرب لغتي كتاب العين اثرينه استناداً‌ يازير: ( 21 )
    الخزر جيل من الناس خزر العيون
    ( ‹‹خزرلر گوزلري كيچيك و قيپيق اولان بير جماعقدير›› )
    يئري گلميشكن قيد ائدك‌كي ، ‹‹احزر العين›› ( كيچيك و قيپيسق‌گوزلولر ) ايفاده‌سي حضرت محمد پيغمبرين Huzeyfa دن روايت اولونان بير حدثيينده‌ده ايشله‌ديلميشدير. (22 )
    بو سوزون قديم تورك طايفاسي خزرلرين آدي اولدوغو بللي دير. كيچك و قيپيق گوزلو خزرلري گؤره‌ن عربلر بو ظاهري علامتلرينه گوره همين طايفانين آديندان ‹‹احزر العين›› ‹‹كيچيك و قيپيق گوزلو›› مركب صفتيني دوزه‌لتميشلر. عربلرين همين آددان دوزه‌لتديكلري ‹‹‌خزر›› كوكونده خزرلرين : ( آدام )، ( خزور ) ‹‹گوجلو، قوتلي، دلي قانلي›› ماراقلي ديركي، ابن منظور ( خزر ) كؤكونون ‹‹قاچماق›› معناسيني بيلديردييني ده قيد ائدير.
    عبر ديلينده ( حزع ) ( تحزع ) فعلي ‹‹گزيب دولاشماق››، ‹‹گئري ده قالماق›› ‹‹قبيله‌سيندن آيريلماق›› معنالاريندا ايشله‌نير. ابن منظور همين كوكدن يارانميش ( خزاعة ) آدلي عرب قبيله‌سي‌نين آدينين محض بو جور يارانماسي‌ باره‌ده بيرييرينه اويوشمايان مختلف روايتلره استنادائدير.
    ابن منظور عيني سؤزلري ‹‹قضع›› ( تقضع )، ‹‹‌داغيلماق››‌، ‹‹قبيله‌سيندن آيريلماق، اوزاقلاشماق›› كوكوندن دوزه‌لديليشي قبيله‌سي حاققيندادا سويله‌يير.
    سيوطي ‹‹قضاعة›› قبيله‌سي‌نين عرب ادبي ديلينده‌كي ‹‹ي›› سسيني ‹‹ج›› كيمي ائيدييني گؤسترير آناتولو توركجه‌سينده‌كي ‹‹ي›› سسي قازاق و قيرقيز ديللرينده ده ‹‹ج››‌كيمي اكثر حاللاردا سوزون اولينده، بعضاً اورتاسيندا، يعضاً ده سونوندا تلفظ اولونور : بونلاري نظره آلان بعضي متخصيصلر همين قبيله‌لرين سامي‌لشميشن تورك قبيله‌لري اولدوغو ادعاسيني ايره‌لي سورورلر. (24 )
    بئله بير فيكير موجوددوركي، باشقا خالقلاردا اولدوغو كيمي بير چوخ تورك قبيله‌لري‌نين‌ده آدي اونالارين كئچيردييي حيات طرزي ايله علاقه‌داردير، مقايسه اوچوق :
    قاجار ( قاج، كوكو )، كازاك ( كاز، قاچماق، قورتولماق، يانيلماق ) توركمن ديلينده ‹‹‌كئزئك››
    ( كزَن، دولاشان، كؤچري ) دئمكدير ( كئزكوكو ). همين فورمانين قالينلاشماسي نتيجه‌سينده ‹‹كاز›› كؤكو مئيدانا گلميشدير. ‹‹كازار›› ( حزر ) طايفاسي‌نتن آدي دا ‹‹كاز›› كؤكوندن يارانمشيدير. ( 25 )
    بئله‌ليكله يوخاريداكي تورك طايفا و خالقلاري‌نين آدلاري‌نين ايلك باخشيدا كؤچري‌ليك مفهومو ايله علاقه‌دار اولماسي گؤز قاباغيندا دير.
    مشهور چئخ عاليمي ف . قروزني ( كازاك، قيرغيز، كزاخيستان ) آدلاري‌نين لاپ قديملردن خزر دنيزي اطرافيندا مسكون اولان كاسلارين آدي ايله باغلي اولدوغونو گوسترير او، ‹‹كاز›› كؤكوندن يارانميشدير ‹‹كزه‌ن››، ‹‹دربه در››، ‹‹دولاشان››، معنالاريني وئره‌ن، لاكن تورك ديللرينده عمومي ائيتمولوژياسي بللي اولمايان بو سوزون اصلينده قبيله‌نين حيات طرزي ايله دئييل، ائتنيك بير منشا له علاقه‌دار اولدوغونو قيد ائدير. ( 26 )
    بيز ف ، قروزني‌نين يوخاريداكي فيكريله راضيلاشاراق يالنيز اونو علاوه ائتمك ايسته‌ييريك كي، ايلك باخشيدا ‹‹كزمك››، ‹‹دولاشماق›› مفهومونو بيلديرن همين سوز منشا اعتباريله تورك توتئملريندن بيري‌نين آديله باغليدير.اورتاعصرعرب منبعلرينده عرب قبيله‌لري‌نين بعضي‌لري‌نين تورك منشالي اولدوغودا قيد ائديلير.ابن منظور مشهور مصر گراماتيكي كوزا النمله استناداً عرب قبيله‌سي حساب ائديلن دئيلميين توركلر اولدوغونو بيلديرير. شمس الدين سامي دا دئيلمين قديمدن بري توركلرله سكون اولدوغونو يازير. (27)
    گوروندويو كيمي، عربلرله توركلر آراسينداكي علاقه‌لرين تاريخي چوخ قديمدير بو علاقه‌لرسامي ـ تورك فونوندا گوتورولسه، اونلارين داها قديملره گئديب چيخماسي بللي اولار.
    تاريخي قايناقلاردان بللي‌ديركي، سام طايفالاري اؤن آسيايا گلمدن چوخ اول همين رئگيون شومئرلر و اورتا آسيادان گلن قبيله و طايفالارلا مسكون ايدي. زاگروس داغلاريندان آناتولونون ايچريلرينه، ليوان فلسطين دولايلارينا قدر ياييلميش اؤن شومئرلردن ( پروتو شومئرلر ) سونرا بورايا شومئرلر گلميش، آشاغي مئسوپوتامييادا مسكن سالميشديلار. ساميلر هله عربستان ياريم آداسيندا ياشارديقلاردي زامان ( ميلاددان 4 مين ايل اول ) اون آسيااورتا آسيادان گلميش مختلف آدلي مدني خالقلارلا دولو ايدي. (28)
    تيپولوژي باخيمدان اقتصادي (Aqqliutinativ ) ديللره منسوب اولان شومئر ديليله اورال ـ آلتاي ديل گروپو آراسيندا باغليليق، خصوصيله لئكسيك ياخينليق اولدوغو بير چوخ متخصصلر طرفيندن آرتيق اعتراف ائديلميشدير. ( 29 )
    ائراميزدان اول اوچ مين ايليين اوللرينده سامي ـ اكاد قبيله‌لري مسئوپوتوميا گلميش، اوچ مين ايليين اورتاريندا شومئرلري مئسوپوتوميانين جنوبونا سيخيشديرميشلار. مئسوپوتوميانين اهاليسي اوچ مين ايليين اورتالاريندا شومئرلر و آكادلارين قاريشغيدن عبارت اولموشدور. شومئلر ائراميزدان اول ايكينجي مين ايلليين آخيرلاريندا بابلي‌لرين آسيميلاسياسينااوغرامشلادير. اورنالارين مدنيلتري‌نين ايزلري سوريه‌ده، فلسطينده، حتي هند چايي‌نين وادي‌لرينده بئله قالميشدير. ( 30 )
    سام طايفالاري شومئرلري مغلوب ائديب مئسوپوتوميادا اوز حاكميتلرييني برقرار ائتديكدن سونرا اقتصادي و مدني باخميدان چوخ انكشاف ائتميش شومئرلرين بويوك تاثرينه معروض قالميشلار.
    بو ثاثير اوزونو اجتماعي ـ اقتصادي حياتين بوتون ساحه‌لرينده، خصوصيله مدنيت ساحه‌سينده بروزه وئريردي. ساميلر مئسوپوتامييادا و سوريه‌ده مسكون اولدوقلاري زامان شومئرلرين و بورادا ياشايان ديگر خالقلارين مدنيتني اخذ ائميش، لاكن سايجا اوستونلوك تشكيل ائيديكللريندن و اقتصادي ـ سياسي حاكميت الرينده الدوقالاريندان همين خالقلاري تدريجله سامي‌لشديرميشلر. ديگر طرفدن شومئرلرين و اورتا آسيادان گلميش بو خالقلارين بير قسي مئسوپوتوميياني ترك ائده‌ركن عربستانين ايچريلرينه دوغرو حركت ائمتيش، اورادااوزلرينه يورد سالميش، زامان گئجيكديكجه قوتلي آسيميلاسيا نتيجه‌سينده ساميلشمشلر. بو خالقلارين ديللري سامي ديللرينه لئكسيك ـ گراماتيك باخيمدان تاثير گوسترميش ( آكادا ديلينده شومئر ديلي‌نين تاثيري نتيجه‌سينده باشقا سامي ديللريله مقايسه‌ده فعلي جمله‌ده خبرين يئرينين داها سر بست اولماسي و ساير )، اونلاردان سامي ديللرينه بير چوخ سوزلر كئچميشدير. طبيعيديركي، بو اجنبي سوزلر عيني زاماندا غير مستقيم شكليده، يعني بير سامي ديليندن باشقاسينا دا كئچه بيلير ـ عصرلر كئچديكجه ساميلشميش بوسوزلرين عرب و باشقا سامي ديللرينه كئچمه‌سي محض همين واختلار دا باش وئرمشدير.
    تصادفي دئيليدير كي متخصصلر شمالي عرب ديلي‌نين بيزه گليب چاتميشي اَن قديم يازيلايندا ـ Lihyan / ( I-I ميلادي عصرلر )، Fafa ( 106 . م )، Annemare ( 328 . م ) Zebel ( 512 .م ) و Harram ( 568 . م ) كيتابلاريندا بئله اجنبي تاثيرين مشاهده اولوندوغونو قيد ائديرلر. (31 )
    محض بونا گوره‌ده اسلاميتدن اول، هابئله قرآندا ايشله‌نن تورك سوزلري‌نين عرب و باشقا سامي ديللري طرفيندن اخذ ائديلمه‌سي تاريخيني چوخ قديملره يعني سامي ـ شومئر، داها سونرالار ايسه عرب ـ تورك تماسي و علاقه‌لري دؤورونه عايد ائمتك لازيمدير.
    ‹‹ ايضـا حلار و ادبيــات ››
    1ـ الجواليقي ، المعرب من اكللام الاعجمي ، ليبزيك ، 1867 ، السيوطي ، المزهر، ج ، 2 ، القاهره 1325 ، السيوطي ، الاتقان ، ج 10
    2 ـ شهاب الدين احمد الخفاجي ، كتاب شفاء الغيل فيما في كلام العرب من الدخيل القاهره
    3 ـ الجواليقي ، المعرب من الكلام الاعجمي ، ص 107
    4 ـ السيوطي ، الاتقان ،ج ( ) ، ص 107 ،شهاب الدين احمد الخفاجي ، كتاب شفاء‌ الغيل ، ص 161 .
    5 ـ فخرالدين الرازي ، التفسير الكبير ، شرح سوره النباء‌.
    6 ـ ابن الاثير ، النهاية ، القاهره ج ( ) ، ص 326 .
    7 ـ ابن منظور ، لسان العرب ، القاهره ، ماده غسل .
    8 ـ محمود كاشغري . ديوان اللغات الترك . استامبول ، 1333 ، ج 10 ص 314
    9 ـ احتمال كي غسا ( ايـ ) قافعليينن بيرينجي اوچ معناسي عرب ديلي‌نين اوزونه مخصوص ‹‹ غ س ق ›› كؤكو ايله علاقه‌داردير . سونونجوا يكي معنا ايسه تورك منشألي كؤكدن دوزه‌لميش فعلله باغليدير .
    10 ـ لرده‌دير سوزون اولينده سسلي نين دوشمه سي عرب ديلينده تئز- تئز باش وئره ن فونئيتك حادثه لردندير
    11 ـ بوكيچيك مقاله‌ده عرب ديلينده سس عوضلنمه‌لريندن و آلينما سوزلرين عرب ديليلنده نه جور فونئتيك دييشيك‌ليكلر ، اوغردايغيندان دانشيماق امكان خارجينده ‹‹ يالنيز اونو نظره چاتديرماق ايسته‌ييرك‌كي ، تورك ديليندن كئچن سوزلرين اولينده كي‹‹ ت ›› سس سيزي عرب ديليينده چوخ واخت ائمفاتيك ‹‹ ب ›› ايله عوض اولونور . عرب ادبي ديلينده‌كي همين ائمفاتيك سس‌سيز ايسه مالتادا و شرقي تونس لهجه لرينده عادي ‹‹ ت ›› كيمي تلفظ اولونور . باخ : Vaim HqimOnat Arapcaninturk Dilibekurulusu Istanbul.1944. S.189
    12 ـ حمد فارس شدياق ، الجاسوس علي القاموس ، القاهره : ص 213
    13 ـ Naim Haqim Onat گوسترلين اثري . ص 181.
    14 ـ ابن منظور ، لسان العرب ، ج .12 ، ص 217
    15 ـ الشعالبي ، الغزر ، القاهره ، ص 167.
    16 ـ السعودي ، مروج الذهب ، ص 236
    17 ـ شعراء النصرفة ، بيروت ، ج 20 ، ص 703.
    18 ـ شعراء النصرنية ، ج 30 ، ص 386
    19 ـ طلبة الطالب ، استانبول ، 1327 ، ص 5.
    20 ـ N.H.Ont گوسترلين اثري ، ص 20
    21 ـN.H.Ont گوسترلين اثري ، ص 20 ( بو ـ البته ـ مختلف سيستم لي ديللرده‌كي سس اويغونلوقلاري‌نين ماهيتينه وارمادان ائخئماتيك نتيجه‌يه گلمكدير .(ي ـ ج ) تورك ديللري نين اوزونه مخصوص قديم حادثه دير. )
    22 ـA. Hont oglalo. Maggars ag Kilakulasa. Budopeste/1930
    23 ـ .Hroaohy . Die Aelteste Geschichtevoz dezasiens. Ruy 1940
    24 ـ شمس الدين سامي ، قاموس الاعلام ،ج 53 استانبول ، 1891 ص 2215
    25 ـ Kiny . Ahistory of Sumer aned Akkad . P.341
    26 ـ H. do Borentonton Liargineclonguss . Pris > 193236
    27 ـ
    28 ـ N.H.Onat گوسترلين اثري ، ص 29

  178. Nizami Gəncəvi
    يكي ديگر از افتخارات ومفاخير ترك كه فارسيان به نام خود ميشناسند (نظامي گنجوي) واقعا در خوابيد
    تاسف بر حالتان كه نمي توانيد بخوانيد ابتدا سواد ترك ياد بگيريد سژس در موردش نظر يدهيد اي كوته بينان
    Nizami Gəncəvi- (təxəllüsü, əsil adı – İlyas Yusif oğlu) (1141-1209-cu il) – Azərbaycanın görkəmli şairi və mütəfəkkiri olmuşdur. Sənətkar ailəsində doğulmuş, Gəncə mədrəsələrində təhsil almış, şəxsi mütailəə sayəsində orta əsr elmlərini mükəmməl öyrənmiş, xüsusən yaxın Şərq xalqlarının şifahi və yazılı ədəbiyyatına yaxından bələd olmuşdur.
    Ömrü boyu Gəncədə yaşamış, saray şairi olmaqdan qətiyyətlə imtina etmiş, halal zəhməti ilə dolanmışdır. Təqribən 1169-1170-ci ildə Dərbənd hökmdarı Seyfəddin Müzəffərin kəniz kimi hədiyyə göndərdiyi qıpçaq qızı Afaq (Appaq) ilə evlənmiş, 1174-cü ildə oğlu Məhəmməd anadan olmuşdur. Nizami Gəncəvi yaradığılıca lirik şe`rlərlə başlamışdır. Əsərlərindən mə`lum olur ki, şair böyük divan yaratmış, qəzəl və qəsidələr müəllifi kimi şöhrətlənmişdir. Nizami lirikası yüksək sənətkarlığı, məhəbbətə dünyəvi münasibəti, insan taleyi haqqında humanist düşüncələri ilə seçilir. Lakin Nizami dünya ədəbiyyatı tarixinə məsnəvi formasında yazdığı beş poemadan ibarət («Sirlər xəzinəsi», «Xosrov və Şirin», «Leyli və Məcnun», «Yeddi gözəl», «İsgəndərnamə») «Xəmsə» (Beşlik) müəllifi kimi daxil olmuşdur.

    Nizami Gəncəvinin ilkin Şərq Renessansın zirvəsi olan yaradıcılığında dövrünün ən humanist, ümumbəşəri ictimai-siyasi, sosial və mə`nəvi-əxlaqi ideyaları parlaq bədii əksini tapmışdır.
    İnsanın daxili aləmini, hiss və duyğularının təsviri, baş qəhrəmanların xarakterlərinin dinamik inkişafda verilməsi Nizami ədəbi məktəbinin əsas qayəsini və məzmununu təşkil edir. Məhəbbət mövzusunun Şərq ədəbiyyatında geniş yayılaraq, ictimai-bəşəri ideallarla, humanist məzmunla zənginləşməsində Nizami Gəncəvi poemalarının mühüm rolu olmuşdur. Nizami Şərq ədəbiyyatında ilk dəfə məhəbbəti fəlsəfi mə`nada şərh edərək, nəcib məhəbbət konsepsiyasını yaratmış, onu insan azadlığı, vicdan azadlığı və mə`nəvi təkamül problemləri ilə bağlamışdır.
    Nizami Gəncəvi Yaxın Şərq xalqlarının ədəbiyyatına son dərəcə yüksək humanist ideyalar və yeni sənətkarlıq nailiyyətləri gətirmiş, Şərq ədəbiyyatlarında yeni bir istiqamət açmışdır. Nizami ədəbiyyatı həmişə həyatla əlaqələndirməyə çalışmış, öz mövzularını tarixdən almasına baxmayaraq, onlara müasirlik baxımından yanaşmış, böyük humanist şair olaraq insanı, insan ləyaqətini tərənnüm etmişdir. O, xalqın istək və arzularını, xalq yaradıcılığından və təfəkküründən əxz etdiyi müdrik fikirlərini yüksək sənət dili ilə ifadə etmiş, həm ideya, həm də sənətkarlıq cəhətdən kamil bədii əsərlər yaratmışdır.
    Şərq ədəbiyyatı tarixində Nizami Gəncəvi ilk dəfə olaraq qadını yüksək insani sifətlərə malik ülvi varlıq kimi təsvir etmişdir. Nizami cəsarəti, mərdliyi və gözəl əxlaqı ilə seçilən mübariz qadın obrazlarını insani keyfiyyətlərdən məhrum kişilərə qarşı qoyur, qadının həyatın müxtəlif sahələrdə kişilərlə bərabər çalışmağa qadir olduğunu sübut edir. Nizami Gəncəvi Şərq ədəbiyyatında ilk dəfə olaraq əməyi insanın bütün başqa canlılardan fərqləndirən həyati tələbat kimi tərənnüm etmişdir. Şairə görə yalnız əməkçi insan hörmət və məhəbbətə layiqdir.

    Nizami Gəncəvi həm də böyük vətənpərvər idi. O bütün əsərlərdə təsvir etdiyi hadisələri Azərbaycanla əlaqələndirməyə, vətənin keçmiş qüdrətli günlərini tərənnüm etməyə çalışmışdır. Nizaminin əsərlərində vətən təbiətinin gözəllikləri tərənnüm olunur. Onun yaradıcılığında azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatından – dastan, əfsanə, nağıl və atalar sözlərindən bol-bol və məharətlə bəhrələnmişdir. Nizami Gəncəvinin süjetləri isə, öz növbəsində Azərbaycan folkloruna əhəmiyyətli tə`sir göstərmişdir.
    Nizami Gəncəvinin əsərləri dünyanın bir çox xalqlarının dilinə tərcümə olunmuşdur. Əsərlərinin nadir əlyazma nüsxələri Moskva, Sankt-Peterburq, Bakı, Daşkənd, Təbriz, Tehran, Qahirə, İstambul, Dehli, London, Paris və s. şəhərlərin məşhur kitabxana, muzey və əlyazmalar fondlarında qiymətli incilər kimi qorunub saxlanılır. Yaradıcılığı Şərq incəsənətinin inkişafında mühüm rol oynamışdır.
    XVII əsrin sonundan Avropa və Rusiyada Nizami Gəncəvi irsinə maraq artmış, əsərləri ingilis, alman, fransız, italyan, ispan, rus, yapon və s. dünya dillərinə tərcümə olunmuş, həyat və yaradıcılığı öyrənilmişdir.

    ——————————————————————————–

  179. می دانید احمق ترین مردم ایران ترکهای آذری هستند فقط فقط به خاطر مذهب مسخره ای به نام شیعه است که آنها را با فارسهای سگ پیوند داده است.

  180. چه جالب!
    ترك كه ناموس براش تعريف نشده ست ميشه حافظ ناموس!!
    در طول تاريخ كسي جز كردها حافظ ناموس اين ديار نبوده است.
    در جنگ با اعراب نگذاشتند كه زبانهاي ايران در عربي استحاله شود
    در زمان صفويان خود را سپري انساني در مقابل حملات بي امان ازبكان كردند و از مرزهاي شمال خراسان دفاع كردند.
    در دوران جنگ هيچگاه رشادتهاي استانهاي كردنشين ايلام و كرمانشاه و كردستان و قسمتهاي كردنشين آذربايجان غربي را عليه ر‍يم بعث نميتوان ناديده گرفت. كردهاي حلبچه در عراق بخاطر اينكه جانب ايرانيان را عليه رژيم بعث گرفتند قرباني سلاحهاي شيميايي شدند و شهيد شدند.
    حافظ ناموس اين مرز و بوم فقط كردها بوده اند و لاغير.
    و بي شرفترين و بي ناموسترين و ناموس فروشترين قوميت در ايران هم قومك پست 12 ميليون نفري ترك آن بوده است.

  181. از كي تا حالا نظامي گنجوي كه مادرش كرد بوده و پدرش تفرشي بوده شده ترك؟؟؟ – چه خنده دار!
    نظامي اگه بالفرض محال ترك هم بوده باشه انگشت كوچك بسام كورد دومين شاعر پارسي سراي ايران هم نميشود.

  182. به نظر 30 ميليون كرد تركيه + 20 ميليون كرد مابقي جهان ارجاعتان ميدهم كه مطالب اين نظر خود گوياي همه چيز است.
    خداحافظ – و مطمئنا» انسانهايي كه مادرشان جنده و قحبه و فاحشه است در جواب فقط فحش ميدهند. – مهم نيست – در عمل كير كس ديگريست كه كلفت است!!

  183. ای آبهای زلال پر برکت، به هم بپیوندید،انبوه شوید سرازیر گردید ،پیامو آمال بابک خرمی را با خود ببرید و چون بذری در کشتزارهای پایین دست بر خاک بیفشانید،صبر کنید سالی یا سالهایی در بهاری زیبا بذر آرمان بابک خرم دین جوانه خواهد زد و از زیر خاک سر برخواهد کرد و بار آزادگی و برابری خواهد داد.در آن روز دهقانان جشن خواهند گرفت،جشن نجیب با هم کاشتن ،باهم درویدن،با هم پختن،باهم خوردن و به شادی خوردن.شادی آنکه حاصل دسترنجشان را رنج نابردگان نخواهند توانست بربایند

  184. قزوینیه به ترکه شنا یاد میداده ترکه میگه: تو مطمئنی اگه انگشتتو ازکونم دربیاری خفه میشم.!!!؟؟؟

  185. دلاور جان حرص نخور از قدیم گفتن ترکا خرن .

  186. لطفا این لینکو کلیک کنید تا خودتون به همه آگاه شوید ، البته من خودم با اصل موضوع مشکل دارم و کل این کارو حماقت میدونم و لی اینها در حماقت نیز حماقت میکنند :
    http://www.joojooo.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9427

  187. ترکه به پسرش ميگه: اگه من 3 بار و مادرت 8 بار كون بديم، روي هم چند باركون داديم؟
    پسرش ميگه:11 بار
    ترکه ميگه: حتماً من و مادرت بايد كون بديم تا تو رياضي ياد بگيري؟

  188. بابام رو نيس كه سنگ پاس، خجالت بكشيد هرچي كه چهره و شاعر ودلاور وبزرگ مرد تو ايران هست كه بنام خودتون زديد شما كرداي وطن فروش كه هنوز كه هنوزه در همه جاي ايران بنام فاحشه شناخته شديدو هستيد غيرتتون كجا بود شما نبوديد كه جوانان وطن رو هي ميكشيد وكشته ايد

  189. سندباد دلاور شمايي كه جمهوري اسلامي روسري سر مادر خواهرتون كرده دم از ناموس ميزني؟؟
    شمايي كه تو عروسي هاتون با اون رقص مزخرفتون يه دختر يه پسر دسته ميگيرين،زنا و دختراي حشريتون با ماليدن سينه هاشون به تن مرد نامحرم بغل دستيش ارضا ميشه و خبر ندارين و خوشحال از عروسي ساعتها مي رقصين‌ دم از ناموس ميزنين؟؟
    شمايي كه تو جنگ با تشكيل گروهك هاي تروريستي به صدام كمك كردين شما از ايران محافظت كردين؟؟‌
    متاسفم.
    راستي اين بسام كرد تا حالا چرا اسم نداشته؟؟؟؟

  190. ترک ناموس گاییده شده بیا روسپی هاتو از تبریز جمع کن که اونقدر زیر کیر کردا خوابیدن و اونقدر بهمون حال دادن هم کیر ما مچاله شده و هم کس اونا جر خورده – بیا قحبه ها و فاحشه های ترکتونو از تهران جمعش کنین که اونقدر زیر کیر فارسا دارن جون میدن جیغ و واغشون در اومده بیا خواهر و مادر و ناموستو از صادر شدن به اسراییل و خوابیدن زیر کیر اسراییلیا منع کن. بخدا من بابام با یه دوست تهرانیش قبل انقلاب 102 نفر دختر ترک رو تو تبریز گاییده بودند. خودمم که 3 تا رو از عقب و جلو کردم. چه لزومی داره به توی احمق دروغ بگم . تازه کجای کارو دیدی یه دوست دارم مهابادیه تخصصش فقط گاییدن دختر ترکه. یه دوست کرد دارم لندن میشینه تخصصش فقط گاییدن ترکای استانبولیه جوری که hayatim – hayatim از دهنش در میاد. بیا روسپی ها و فاحشه هاتونو از تبریز و باکو و استانبول جمعش کنین که به کیر اروپاییاو ارمنیا و کردا و فارسا و عربا حال میدن. بیا خواهر مادرتو از زیر کیر ما جمعش کن که بخدا کسشون بدجوری جر خورده. اون فاحشه ها رو
    درود بر بابای دلاور مردم که با دوست تهرانیش 102 نفر دختر ترک رو گاییده بود. همین الانم بیای تبریز روسپی ترک میبینی قیافه هاشون تابلوه.
    کرد ناموس داره این وصلتای ناجور بهش نمیچسبه – روسپیهاتو از زیر کیرما به جای عرعر کردنات جمعش کن

  191. عالم و آدم اعتراف میکنه که فاحشه ترین زنا و دخترای دنیا ناموس ترکا هستند که تخصصشون فقط روسپی گری و جون دادن زیر کیر اقوام دیگه هستش.
    در آینده سفری به باکو خواهم داشت. بخدا اگه ناموستونو اونجا نگاییدمو پولشو با نفرت پرت نکردم تو صورتش تخم پدرم نیستم. خواهید دید.

  192. درود بر دلاور مردان کرد ایران که دیوثای کس کش ناموس گاییده شده ی ترک و فارس اونا رو دزدی فرهنگی میکنن و به اسم خودشون میزنن
    درود بر دیاکو و پادشاهان ماد – درود بر اردشیر بابکان و شاهان ساسانی-درود بر کردیه و بهرام چوبین – درود بر ابومسلم خراسانی – درود بر صلاح الدین ایوبی – درود بر عضد الدوله ی دیلمی و نوادگانش – درود بر بسام کرد – درود بر شیخ صفی الدین اردبیلی و جدش فیروز شاه زرین کلاه
    اینا همشون بزرگمردان کرد بوده اند که کس کشای دیوث فارس و ترک به اسم خودشون تمومش میکنن
    به کوری چشم همه : پروفسور سایس (متوفای 1933 میلادی) استاد دانشگاه آکسفورد انگلستان میگوید : تاریخ قومی کهنتر از کرد در خاورمیانه نشان نمیدهد.
    درود بر اقوام کرد نوادگان گردها یا همان گوتیها – درود بر مزوپوتامیای بزرگ (کردستان بزرگ)
    درود بر بین النهرین بزرگ و کهنه شهر باستانی آن اربیل

    کیر همه ی کردای جهان به کس ناموس هر چی ضد کرده
    کیر همه ی کردای جهان به کس خواهر و مادر و محارم هرچی ضد کرده

  193. ترکه با حوله از حموم میاد بیرون.
    میبینه تلویزیون داره کعبه رو نشون میده.
    هفت بار دور تلویزیون می چرخه

  194. تركه با زنش مي ره سينما كنترل چي با چراغ قوه به طرفشون مياد . تركه به زنش ميگه برو كنار داره موتور مياد

  195. ریدم به اسلام

  196. baba inja che khabare????? chera hame be june ham oftadan???? in che harfaye zeshtiye ke be ham mizanid???? bas konid khaheshan in davahaye ghomi o nejhadio. ma hame irani hastim va in moheme. baba az babak yad begirid vaghti dasht az iran defa mikard nagoft ke folani torke ya folani korde ya farse goft hame irani hastan o nabayad zire solteye arab bashan hamin.shomaha chera be june ham oftadin????

  197. سلام به همگي
    من تقريبا همه نظرها رو خوندم.بايد بگم كه انتقاد كردن چيز درستي هست ولي واقعا ما كه به فرهنگ غني فارسي مي نازيم و اين همه شاعر و دانشمند داشتيم بنابراين در واژگانمون نبايد جايي براي فحش و توهين وجود داشته باشه. بگذريم كه هم اكنون بعضي از مسئولين كشور هم فحش و ناسزا به به سران كشورهاي ديگه شده جزو ثابت سخنراني هاشون. اما چند تا نكته:
    1-آقاي باي بابك:اين ديگه ازون حرفاست كه پروفسور حسابي ترك بوده. تا جايي كه مي دونم و مطمئنم ايشون تفرشي بودن اقاي محترم
    2- دوم اينكه آقايون و خانمهاي ترك و عزيز و غيرتمند شما كه خودتون رو ناجي ايران در همه ادوار مي دونيد ميشه بگيد سال پيش كه جوونها توي تهران داشتن پرپر مي شدند شما كجا بوديد؟خواب زمستوني تشريف داشتين؟يا اينكه به نفعتون نبود كه وارد گود شيد؟از حرف تا عمل فاصله بسيار زياد است

  198. بابک یک آذری وترک بودن وفارس ها هیچ غلطی نمیتوننن بکنن سنگ ترک افتاد سر فارس
    مانی خر والاغ شما که عرضه نداشتین غلط کردین شعار دادین
    ترکه خرم کسه ننم,:گیر بن الادن توکس ننه وزنت تو کون تو

    آفای تقدیم با نفرت, گیر ترک ها تو کون ننه ات خوذت ویدرت قحبه

  199. چه حالی میده این ترکها انقدر حرص میخورن جون . . .
    الکی نمیگن ترکه خر بهشون دیگه
    باشه بابا شما نژاد برتر شما با فهم و شعور اصلا شما کشور ترکیه جدید . ببینم با این خریتتون کسی انم بارتون میکنه . شما که به کشورخودتون وفادار نیستین هر جای دنیا هم که باشین همین کس کشایی هستین که الان هستین .
    هر جای دنیا باشین همین خرها هستین فقط پالونتون عوض میشه و لی دست خودتون نیست تو خریت حد ندارین تفلکی های احمق . . .

  200. با سلام
    مثل این که فارس زبانان بازم دارن دهن باز کردن و دارن پارس می کنن خوبه والا.
    ما ترکا استقلال می خواهیم و این پارس کنان چی جواب می دن
    اصلان این جوابی که پارس کنان می نویسن چه ربطی به رحلت امام داره؟
    ما 1001 دلیل برای تغییر زبان پارسی به ترکی داریم باید زبان رسمی ایران ترکی بشه -یا اینکه ما از ایران جدا می شیم بعد اون وقت نگاه کن چطوری امریکا دهن این پارس کنان(فارس زبان ها) را می گایه.
    این پارس کنان از این می ترسن که یه بلایی سرشون بیاد

  201. راستش من به تهران خیلی سفر می کنم 2-3 تا دختر فارسی ربانو تا نگایم از اون جا نمی ام
    این دخترای فارسی ربان عجب حالی میدن

  202. کلا دختر حال میده داداش حالا زبونش هر چی باشه اما این اصلا ربطی به خریت و نفهمیه ترکها نداره . . . الان دوباره کونشون آتیش میگیره . . .

  203. کیرم توکون خواهرو مادرت چرا فهش می دی
    فکر می کنی کسی فهش دادن بلد نیست ننه قبه .
    حرف حسابت چیه بی فرهنگ .
    این جا حرف استقلال و جذایی فارس و ترک بحث میشه و تو اومدی کونه خواهر و مادر تو این جا بگاین

  204. ياشاسن ترك اوغولارن

  205. پارس کن ای فاشیست. تقسیر نادر شاه افشار تورک بود که فارسهای بدبخت رااز زیر کیر محمود افغان نجات داد والا شما حرومزاده ها نمی تو نستید اینجوری پارس کنید یاشاسین آذربایجان یاشاسین بابک محو اولسون شوونیست فارس

  206. شما افشینیان از کون زاده شده با جکهای نفرت انگیز هویت فاشیستی خودتان را نشان میدهید افتخارات تورک بر همگان عیان است و در آینده ی نزدیک شاهد امپراتوری تورک خواهید بود. وصد حیف از بابک که به خاطر گائیده نشدن خواهر مادر شمابه کیر اعراب جان عزیز خود را فدا کرد نابود باد تفکر آریایی سربلند باد آذربایجان

  207. هشت ماه تلاش شبانه روزی ارتش سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور سرتیپ محمد عسکرپناهی در اینترنت در وبلاگهای نژادی و ضد انقلابی و تجزیه طلبانه باعث شد که چند تا از ضد انقلابان ترک کشف و در آینده به کیفر لازمه توسط مقامات قضایی ذی ربط برسند:
    1. امیر (معروف به امیر قزوینی) : سابقه ی حضور در وبلاگهای «نقده دروازه کوردستان» – «کورد کوردستان» – «آخرین لحظات زندگی بابک خرم دین» – وبلاگ منسوخ «اثبات ترک = خر samankhafan.blogfa.com» و … – امیر قزوینی ساکن تهران است.
    2. رضا : سابقه ی حضور در وبلاگ «یاشا ایران» -وبلاگ منسوخ «اثبات ترک = خر» – وبلاگ مسدود و فیلتر شده ی «جوک و اس ام اس غضنفری» – و … – رضا ارومیه ای است.
    3. آراز : ساکن نقده یا ارومیه میباشد.(خارج از این دو حالت نیست) نظرات » تشنه به خون کرد» را در وبلاگهای «نظمی افشار» – «کورد پ ک ک» – «نقده دروازه کردستان» و … مینویسد.
    4. سلجوق خان بجنوردی : سابقه ی حضوری وحشتناک در وبلاگ مسدود شده توسط ارتش سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی وبلاگ «اثبات ترک = خر samankhafan.blogfa.com» را دارد. در وبلاگ ضد انقلابی» ایرانی فردا» نیز حضور داشته است.
    5. علی : سابقه ی حضور در وبلاگ ضد فرهنگی «کورد کوردستان» – «بابک خرم دین» و … – به احتمال بالای 90 درصد ساکن تبریز میباشد.

    به زودی افراد ضد انقلاب و تجزیه طلب و تنش زا از اقوام کرد و فارس زبان و … کشف خواهند شد و به کیفر جزایی لازمه توسط مقامات قضایی ذی ربط خواهند رسید.

    توجه توجه :

    اطلاعیه ی بسیار مهم ارتش سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

    رفتار ناهنجار و مرموز و تنش زای افرادی که از تاریخ درج این اعلامیه به بعد در این وبلاگ ضد انقلابی و تنش زا نظر مینویسند شدیدا» تحت کنترل و تعقیب و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. بعد از 14 روز (بمدت 2 هفته) بعد از این اطلاعیه وبسایت بنا به دستور مقامات قضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مسدود خواهد گردید و کلیه ی افراد ضد انقلاب که در آن نظر نوشته اند تحت تعقیب و بازداشت خواهند بود.

  208. وقتی بهالی آذر بایجان(اردبیل،تبریز، ارومیه و…)در بین ایرانیان بشن ترک خر!!!اون موقع بابک ایرانی نمیشه میشه اذری وترک به نظر من باید ابتدا این افرادی رو که بین آذری ها و فارس ها تفرقه میندازن یه درس درست و حسابی بدن

  209. آسارام بابکیمه ترس باخانلار
    آسارام تورک ائلینه یاوه قوشانلار
    بابک هر کی بوده آذری بوده و مطعلق به مردم آذربایجان! زمانی که فارسها دمخور عربها بوده اند اون برای فقط آذری ها جنگید و بس!
    شما برید به افسانه های خیالیه شاهنامه بچسبید و بابک رو بی خیال شید

  210. goretoono gom konid farshahe sag ke be zabane parsi az moshtaqate parse sag sokhan migooyid. kossee naneye harchi farse sage

  211. kiram too koso o koone harchi farse m adar qahbast

  212. یاشایاجاق آزربایجان

  213. سلام به شما تمام ترکها ویه سلامی هم به فارسها میگم واقعا برای من افتخار بود که اتام بابکی همه به وجودش افتخار میکننن حتی فارسها و کرد ها و مخصوصا گیلکی های عزیز :
    توصیه میکنم به شما اگر بابک برای شما مقدسه اون متن اول سایتتونو درباره اخرین لحظه مرگ بابک حفظ کنید چون نه تنها بی ادبی است درباره بابک بلکه به ترکهای هم میهنتتون بی احترامی است اگر شما فارسها واقعا انسان دوست ومتمدن هستید دست از توهین بردارید و به فکر پیشرفت باشید چون عرضه ندارین هیچ چیز تونو نگه دارید دارین تنها خلیج فارستنو از دست میدید اگه کمک بخواهید مردانی مثل بابک در دیار ترکان زیاده که به شما کمک بکنه اگه خیانت نکنید موفق باشید

  214. سلام به همه هم وطنانم چه ترک چه فارس چه کرد …
    جناب تورک اوغولار ین بیری شما که میگی فارسها دست از توهین بردارن این کامنتهای بالا رو بخون ببین بی فرهنگی و بی تربیتی از کیه !!! در ضمن شما به داد خودتون برسید اگه خیلی دل جرات داشتین اون سال که داشتن تو اصفهان و تهران و شیراز مردم و میکشتن یه صدایی ازتون در میومد .

  215. سلام به تو ارشیا جان اگه منظورت موسوی که ترک بود باید حمایت می کردیم بهتره خیالت راحت کنم که اگه موسوی واقعا ترک بود در ماجرای توهین فارسها به ترکهای هم وطنشون در روزنامه ایران سکوت نمی کرد مطمئن باش اگر یک ترک با غیرت که زیادند اجازه حضور در انتخابات رو داشتند ما ترکها جان خواهیم داد. درزم در این سایت اول توهین هارو فارسه شروع کردند که به بابک ارزش ترکها توهین کردند.

  216. سلام.خسته نباشی!!!شماها فکر نمی کنین خیلی مسخره هستش که با هم جنگ و دعوا راه انداختین؟ما همه به ایرانی بودنمون می نازیم نه فارس یا ترک بودنمون.

  217. سلام ممنون از مطلبتون در مورد بابک ..والله باید عرض کنم من خودم آذری هستم و ساکن تبریز.. و از بازدید کنندگاه هم ممنونم که با چه فحشهای عالی نثار جان ما آذریها میکنند …بس چطور انتظار دارید در روز تولد بابک شما فارسها را پاس بداریم…این کاری هست که خودتون کردید و و همیشه در پایتخت نشستید و فرمان دادید مسخره کردید ولی دیگر کور خواندید دیگر کسی نیست تا بابک شود دیگر کسی نیست تا ستار خان شود دیگر دیگر…..
    چه ما بلکه تمام قومها رو از خود بدر کرده اید ؟ کردها ؟ لرها؟ عربها؟کدام؟حتما با زرتشتیهای عزیز می خاهید زبان فارسی رو پاس بدارید ….؟؟؟ یا با دوستان عرب تان؟کدام؟ ……
    مزاحم نمی شوم به فحش هایتان ادامه بدید …
    کاش از ایران نیودیم کاش کاش

  218. سلام به بابک دلخون عزیز
    ببخشید چه تو ایران چه تو هر جای دنیا با هر قوم و طایفه ای شوخی میکنن هیچ کدومشون هم بخاطر این موضوع نمیخوان از کشور جدا بشن من خودم اهل کردستانم این همه شوخی و جک با کردا میکنن حالا ما باید قهر بکنیم بگیم که ما ایرانی نیستیم ، ما میخوایم مستقل بشیم . آخه شما که اینقدر ادعای بابکتون میشه یه ذره با خودتون فکر کردین اصلا که حتی یه موی بابک چه از لحاظ وطن پرستی چه از خیلی جهات دیگه که خودتون بهتر میدونین تو تن شما ها هست ، آره راست میگی کاش شما ها از ایران نبودین ما هم از اینکه یه عده پان ترکه بی شعور بگن ایرانی هستن عارمون میاد ، این جواب پان ترکهای بی شعوره نه هموطنهای آذری وطن پرستمون که از خون بابک هستن .

  219. دوباره سلام
    قتي كه اقا ارشيا كرد نظرت وخوندم لازم دونستم ياداور بشم كه اولا ما توركيم و ساكن سرزمين آذربايجانيم ثانيا شما كه لالايي بلدي براي خودت بخون تا خوابت بياد و اين قدر هم جوانان بي ؟ناه و نكشيد اونها كه تقصيري ندارن ثالثا ما قصد جدايي نداريم فقط حقمونو ميخواهيم كه دوستانم در بالا ذكر كردند_

  220. این کردای بی ناموس از کی خودشونو آدم حساب میکنن که اینجا نظر میدن؟از بناب به تبریز میومدم با اتوبوس کردستان((سنندج))اومدم تو بوفه اتوبوس بازار سکس زنان کردی با پسران ترکی داغ بود.پس معلومه که ننه قهبه و کس کش و خواهر جنده کردا هستن.لطفا خفه شین.این فارسا هم از خودشونو تمدنشون هیچی ندارن-هرچی دارن از ما ترکا دارن تازه ادعا هم میکنن-درمورد سرورم بابک همه حتی یه بچه2ساله میدونن که بابک یک ترک اصیل بود.به حرف کرده که گفت اصلیت بابک کرده حسابی خندیدم-حق داره چون از خودشون چیزی و کسی رو ندارن-دمش گرم که خندوند.
    ((خداراشکر-که شدم ترک-نشدم فارس که کنم پارس))
    حال کردین؟؟پس همگی خفه و لال بشین.
    زنده باد بابک یاشاسین آذربایجانیم

  221. تورك اغولارين بيري عزیز هیچ احدوالناس حق هیچکس و نمیتونه بگیره مگر اینکه خودش بخواد یا بی عرضه گیه خودش باشه ، البته ما ملت ایران(منظورم همه، چه آذری ،چه فارس ،چه کرد ، چه بلوچ و ….) 1400 سال بلا هایی سرمون اومده که ریشه یابی این ضعف رو خیلی مشکل کرده و این مشکل ماله هممونه . من البته فکر میکنم این مشکل در وهله اول میتونه از طریق فرهنگ سازی حل بشه دو اینکه هر ملتی باید اسطوره های خودشو بشناسه و اون اساطیر براش مقدس باشه که ما دقیقا بر عکس هستیم و تازه افرادی برای ما مقدس شده اند که اسطوره که نیستن هیچ و عامل اصلی نابودیه این مرزو بوم در 1400 سال پیش هستند . به قول گاندی : ملتی که اسطوره های خود را فراموش کند و به اساطیر ملل دیگر رو کند در سراشیبی نابودی است . متاسفانه ما هیچ کدام از قهرمانان ملی خود را نمی شناسیم . فکر می کنید چند نفر بابک رو میشناسن یا بهمن جازویه یا فیروز نهاوندی یا هرمزان یا آروبرزن یا شاپور یا رستم فرخزاد . . . ولی تا دلتون بخواد یه عده حیوون وحشی عرب رو میشناسیم .
    شما رو به روح بابک قسم دست از این دشمنی هایی که از فرهنگ عربی وارده فرهنگه پاک ما شده بردارید دست از توهین و فحش بردارید کسی که توهین میکنه فرهنگه خودشو نشون میده و ما اینقدر شعور داریم که این افراد و با آذری های عزیزمون یکی نکنیم .

    من آريايی ام . خدای من ايران است. پيامبر من کورش بزرگ است. امامان من داريوش بزرگ،خشايارشا ،مازيار ،انوشيروان عادل ، يزدگرد. امام زمان من کاوه اهنگر است. رو حانيون من فردوسی ، خیام ،مولوی ،حافظ،سعدی و ابن سينا. کتاب مقدس من شاهنامه است . اصول و فروع دين من لوح حقوق بشر کورش بزرگ است. عاشورای من قادسيه است. شهداي من رستم فرخزاد و بابک خرمدين است. پرچم من درفش کاويانی است. بهشت من آزادی است. عيد من مهرگان و نوروز است. محراب من دل است. دين من عشق و دانش است. ايمان من خرد است

  222. اقایان فارسها اونهایی که بابک رو پاپک موخونین بدونین نه تنها شما بلکه نیاکان شما بی سواد هستند که بابک رو که یک کلمه ترکی است به پاپک تغییر می دن و بدونین که خدای من الله است پیامبرم محمد (ص) و امام زمانم هم حضرت مهدی (ع) است که امیدوارم به زودی ظهور کنه تا ما رو ازدست اون افراطی هایی که زبانمان را دارن نابود می کنند ، تاریخمان را دارن نابود می کنند یک تاریخ بدون ریشه تحویل ما می دهند که همش افسانه است، نجات بدهد که دیر نیست. بله اقا ارشیا اگر تاریخ می دونستی یعنی چه هیچ به این ایرانی بودن افتخار نمی کردی و می گفتی من یک کردم نه فارس پس معلومه …

  223. تورک اوغولار ین بیری عزیز
    باشه ما ایرانیها بی سوادیم من ایرانیم و بعد یک کرد تا وقتی زنده هستم به ایرانی بودنم افتخار میکنم . در ضمن تو میگی تاریخمونم دارن از بین میبرن و افسانه تحویلمون میدن ؟؟؟ ای کاش همون به قول تو افسانه رو تحویلمون میدادن اگه همین کارو میکردن که وضعمون این نبود البته من به تصميم تو برای قبول الله به عنوان خدا و محمد به عنوان پیامبر و مهدی به عنوان امام زمان احترام میذارم همونطور که به تصمیم محمد براي ازدواج با كودكي شش ساله احترام باید بذاریم .
    یا به تصميم حضرت امير المومنين براي قطع كردن گردن يهوديان ،
    یا به تصاحب زنان غير مسلمان توسط مس…لمانان .
    یا به حق حضرت محمد و ائمه ي اطهار در داشتن زنان و كنيزان فراوان ،
    یا به تصميم عمر و اعراب جهت حمله به ايران .
    در ضمن كشتار ايرانيان در صدر اسلام، مال گذشته بوده، اين مسئله را فراموش كن اونا که اینکارو کردن که مسلمون نبودن و بهترین اصحاب پیغمبر تو نبودن اونا آدم بداشون بودن.
    ظلم و ستم اعراب در زمان استيلا بر ايران را فراموش كن ؛راست میگی در بخشش لذتي است كه در انتقام نيست.
    در نهايت، غيبت امام زمان را موجه میدونیم و منتظریم که بیاد اصلا هم حاضر نیستیم که مارو نجات بده همین که شمارو نجات بده برای ما کافیه و ماخوشجال میشیم اگه قراره بهشت و جهنمی باشه و مال محمد وخدای محمد باشه من حاضرم که تا آخر عمر تو جهنمش بسوزم ولی پا توی بهشت کثیفی که محمد و تیر و طایفش توشن که این بلا رو سر مملکت من آوردن نذارم . شما هم اگه تاریخو بری بخونی بد نیست ولی کتاب تاریخ مدرستونو نمی گم تاریخ واقعی تا بفهمی چه بلا یی سرمون اومده .
    پیروز باشی

  224. اقا ارشیا همین طور که فکر می کردم شما نه تنها به ایران اعتقاد ندارین به اصالت هم اعتقاد ندارین چون اگر به ایرانی بودن افتخار می کنی باید بدونی که ایرانی با اعتقادش زنده است اون هم اعتقاد به محمد به علی به امام حسین نه به کوروش و شاهان هخامنشی که برای رسیدن به قدرت چنصد هزار نفر رو به کشتن دادند بله اگه نمیدونی بدون که تاریخی که تو میخونی همش دروغه اره اگه می دونستی شاهان هخامنشی چه کشتارهایی کردن هیچ وقت نمی گفتی که پیامبرم فلانی است.

  225. تورک اوغولار ین بیری
    اون ارشیا رو ولش کن.بذاره هرچی میخواد دلش بگه.ببین پان پان که میگن ما ترکا هستیم یا اونا که به خاطر تعصب بیجاشون اعتقاداشونو میفروشن.خدایشون،پیغمبرشون،قرآنشون،دینشون،پس بهتره جوابشو ندیم.
    ((بیز اولماغا حاضیروخ———-بابکین سربازیوخ))
    من تورکم–آتام بابک–یوردوم آذربایجان

  226. یاشیاسان بهزاد جان متشکرم سننن الله دان ایستیرم کی آذربایجان همیشه وار اولسون وسن کیمی اوغولاری همیشه اذربایجانا دایاخ اله سین

  227. مرسی سنده یاشیاسن تورک اوغلان.باش اوجا اولاسان که سوزومی یره سالمادین.یاشا

  228. لعنت بر قوم عرب و دین سراسر خرافات و کثیفشان اسلام
    لعنت بر آنکه دین بهی را رها کرد و به خرافه پرستی روی آورد

    زنده باد ایران

    آیین پاک ایرانی را گسترش دهیم تا اسلام عربی را از ایران پاک بیرون رانیم

  229. در مورد ترک ها این نکته بسیار جالب است که در دوره ای حکومت ایران به دست نمایندگان این طایفه یعنی قاجارها افتاد و به اندازه کافی بر این کشور فاتحه خواندند. آنان که در توهمات خویش بابک را نامی ترکی و این قهرمان ضد عرب و اسلام را ترک می دانند چرا از سیاه بختی هایی که طایفه ترک زبان قاجار بر ایران روا داشته چیزی نمی گویند و ما ترکیم ما ترکیم نمی کنند؟؟

    ترک ها در این خاک پاک زندگی می کنند و همین را تا ابد برای خود افتخاری بدانند.

  230. ولی من نه ترکم ، نه تازی نژاد
    که کوبم به شهنامه چوب عناد
    اگر ترک گویم نه آن آذریست
    که ایران اگر گوهر است او گوهریست
    نیم چون ز ترکان افراسیاب
    نباشم به آن سر که ایران خراب

  231. زنده باد ایران عزیز.آره تو به همون خیال باش که ما ایرانو خراب کردیم.برو خوش باش. در ضمن باید خدمت ارشیای عزیز بگم که واسه ما ترک و یا آذری هیچ فرقی ندارد-هردو زبان و آیینشون یکی هست و بس…
    اینم بگم بابک اونقدر برای ما عزیز هست که نمیتونین تصورشو بکنین.ما خودرا فرزندان او میدانیم-یاشاسین آتام بابک

  232. اقایان فارس و اقایانی که که ایران فقط متعلق به خود می دانید هیچ فکر کردید که ایران با وجود ترک وبلوچ و کرد و عرب ایران شده نه باوجود اقلیتی به نام فارس پس منطقی بیندشید و منطقی حرف بزنید دشنام هم ندهید چون احمق ها دشنام می دهند وبدانی با احترام گذاشتن به همدیگر میشه پیشرفت کرد و متمدن شد نه اینکه سعی کنین همه رو فارس کنین یا بابک رو ترک کنین بیاید و به زبانها به فرهنگ ها احترام بگذارید و سعی نکنید واقعیت رو بنهان کنید چون در ایران مردمی به نام ترکها هستند و در پیدایش ایران نقش دارند حتی پیش از ان که شما وجود خارجی داشته باشین پس شما مجبورید بپزیرید نه اینکه سعی کنین حقایق رو کتمان کنید چون قدرت دست شماست این همه به قومیت ها ظلم نکنید چون عاقبت خوشی ندارد.

  233. سلام
    بهزاد گلم مرسی از کامنتت ، فقط میخواستم بگم بد برداشت نکنی من هیچ وقت نگفتم که آذریها ایران و خراب کردن اصلا . . . این یه شعر سمبولیکه که یکی از هموطنان آذری مون در جواب تندروی های پان ترکها گفته و بحث آذری ها رو با یک مقایسه با ترکهای عثمانی و یا ترکهای زمان افراسیاب جدا کرده ، عزیزم ایران اینقدر برای جفتمون عزیزه که هیچکدوم حتی فکرشم نمی کنیم که یه وجب خاکشم بخواد کم بشه چه برسه به . . .
    تورک اوغولار ین بیری عزیزم ایران باهمه آذریهاش ، گیلکی هاش ،با کردهاش ، با فارس هاش ،با لرهاش و با تمام اقوامش میشه ایران حتی اگه یکیش کم میشه دیگه ایران نیست . داداش گلم ما هممون یه نظر داریم و بدون که اگه کسی به آذریها ظلم و یا توهین کنه هیچ فرقی نمی کنه انگار به همه ایرانیها توهین کرده ، ما هممون یه نظرو داریم ، این وسط یه عده آدم تندرو چه فارس و چه ترک این آتیشو به پا میکنن . من به آذری ها وهمه اقواممون احترام میذارم چون به ایران و ایرانی احترام میذارم . راستی داداش قدرت اگه دست امثال من و تو بود که این ظلم و بلا سره هم وطنامون نمی اومد . ما هم بد تر از شما
    موفق باشید

  234. مرگ بر عرب ملخ خور
    کشوری رو که 2000 سال قدرت اول دنیا بود و اسمش لرزه به اندام هر ابرقدرتی می انداخت تو این 1300 سال عرب ها و عربدوست ها کردنش جهان سوم!

  235. حالا هم همین عربها هستن که چوب به آتیش اختلاف ترک و لر و کرد و فارس میریزن!
    مهم نیست چه لهجه ای داری و چه شکلی حرف میزنی مهم اینه که به اون زبان بگی : «زنده باد ایران»

  236. افتخار آذربانجان: آنا تومروس سر کوروش کبیر! را برید.

  237. in kj ham ye nemoone az arabdoost haye kasif

  238. age erade konim mitunim tuye nim sa@ khake azarbijan ro be toobre bekeshim; vali khob hameye tork ha ke khar nistan; ba’ziashun ke ye moddat ba pars ha gashtan ,ye kam adam shodan.

  239. سلام به همه
    احسان جان حالا این kj یه گهی خورد . تو که نباید از اون بدتر بشی و آتیش به پا کنی . تو اگر به آذریهامون توهین کنی انگار به خودمون توهین کردی ، بحث آذریهای مارو با این پانتورکهای افراطی قاطی نکن . در ضمن از مادر زاییده نشده کسی که بخواد چه آذربایجان چه یه وجب از این خاک در هر نقطه از این مملکت و به توبره بکشه .

  240. salam
    man nemidunam ki umade be esme man javabe kj ro dade? vali be har hal nazaratam ro az in be bad be in esm mizaram.
    albate ba inke kj ye arabdoote kasife movafegham.
    commentesh ham un ghad bacheganas ke arzesh e javab dadan nadare. ZENDE BAD IRAN

  241. ارشیا ممنون که جواب احسانو دادی. البته نمیدونم احسان قلابی بود یا اصلی

  242. لطفا این اذریانی که فکر می کنن ترکن برن یکمی چشم کورشونو تکون بدن کتاب درستو حسابی بخونن بعد چرتو پرت بکن اخه ایکو ترک مال سال 1029 اذری مال 1100 سال پیش میلاده اگه دوست داری ترک باشی باش خر نفهم چون ترک از نژاد مغوله بازم بگو شدم ترک نشدم پارس بکنم پارس

  243. مهم نیست یه مشت نفهم تاریخ نخون کج فهم درمورد فارسا چی می گن چون اصلا اندازه این حرفا نیستن که در مورد فارسا نظر بدن اخه خر نفهم اگه محمدرضا پهلوی نمیومد شما تا الان داشتید تاپالتونو می سوزندید اونوقت ما وابسته شماییم؟خندمون نندازید راستی همهی دنیا میدونن شماها چطوریید لازم نیست خودتونو به بابک بچسبونید بابک از جنس شما نفهما نیست حر خری که فکر می کنه می تونه جواب منو بده به jazabeiran@yahoo.comمیل بزنه تا اون نژاد خرشو بیارم جلو چشاش ببینم کدومتون به ادما شباهت دارید اگه ادم باشید راستی اگه فروختن وطن فرار کردن از جنگ با عربا در زمان خودش اصالته همون بهتر که ما مثل یه مشت نفهم گرگ صفت نباشید راستی داره اخر پاییز میشه یه صف شید بشمارمتون جوجه ها

  244. سلام تلفظ آذرآبادگان به جای آذربایجان اشتباه است بیایید درست تلفظ کنیم.
    من با بقیه کاری ندارم بعضی ها بی ادبانه توهین کردن به ما ولی من تمام خک ایران را دوست دارم فارسها را دوست دارم به خاطر حافظ مولوی سعدی ترک ها را دوست دارم به خاطر شهریار پروین اعتصامی شمس تبریزی
    یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان

  245. ایرانی عزیز
    اگه بری کامنتهای قبلیمو نگاه کنی میبینی که گفته ام که واسه ما تورک و آذری فرقی نداره-تو ایران آره آذری هستیم اما تو خارج آذری معنا نداره و همه تورکیم.راس گفته اند که کسی که کم میاره،فحش و دشنام میگه((مثله شما))ببین ما تاپالمون میسوزه یا شما که دارین فحش میگین؟در ضمن شما فرهنگ غنی پهلوی رو دارین با انواع و اقسام توهین ها بیرون میذارین.دمتون گرم
    *****یاشاسین آذربایجانیم*****

  246. مرگ براسلام خون خوار عرب پرست زشت

  247. ياشاسين اذربايجان

  248. ياشاسين اذربايجان ياشاسين توركي لر ماجوانان غيرتمندتركي نميزاريم فارسهابرماحكومت كنندانشالله به زودي زبان رسمي ايران راتركي ميكنيم ويااستقلال خودرابدست مياوريم ياشاياجاق اذربايجان

  249. ازهمه كساني كه دراين وب اززبان تركي دفاع كردندوبراي حفظ زبان تركي تلاش ميكنندممنونم دمتون گرم ياشياسيز ساغ اولون

  250. yashasin turk oghli,yashasin azerbayjan

  251. ميخوام به كساني كه دراين وب واسه ترك ها جوك ساختن وتوهين كردن بگم انقدرپارس كنيدمثل سگ تاجونتن دربيادماتركهابه اين چيزهااهميت نميديم چون ازذات فارسهاخبرداريم واقعابراتون متاسفم شعورتون همين قدره

  252. ياشااميرجان ياشا
    ياشياجاق اذربايجان

  253. شما فارسا رو چه به بابک، اگه بابک فارس بود که تا الان صذهزار بار در کتاب تاریخ به خورد ما میدادن، شما فارسای عقده ای برین با محارم خود سکس کنید و حال کنید، فارس مادر جنده.

  254. یه جوک هم میگم که بخندید!!!
    وقتی خدا داشت قوم ها رو دسته بندی میکرد،
    خدا از ترک ها پرسید: که میخواهی خر باشی؟
    ترک ها گفتند: بله
    خدا فرمود:که آخه بنده من خر که حیوان است و خوب نیست.
    ترکه گفت که بار الهی، ترک خر بودن صد هزار مرتبه بهتر از فارس مادر جنده بودنه !!!

    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

  255. من واقعا متاسفم ، الان میفهمم که چرا یه عده اینقدر توهین میکردن به این ترکها ، هر چی بهتون گفتن حقتونه .

  256. درود بر همه از خواندن بعضي از اين كامنت ها ناراحت شدم ايراني ايرانيه ترك و پارس نداره
    زنده باد ايران و ايراني هركه غيرت داره و وطن پرسته درود بر كوروش و آريو برزن وبابك

  257. اگه میدونستین که کوروش بزرگتون چقدر آدم کشته و چقدر خونخوار بوده، چقدر جنایت کرده هیچ وقت بهش درود نمی فرستادی.
    مثل صدام بود البته شاید صدام انگشت شصت پای کوروش هم نشه ها
    😉

  258. اینم جواب علیرضای بی. . .
    آیا میدانید :اولین مردمانی که سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهر اختراع کرد ایرانیان بودند
    آیا میدانید : اولین مردمانی که اسب را به جهان هدیه کردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که حیوانات خانگی را تربیت کردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده کردند ایرانیان بودند
    ▪آیا میدانید : اولین مردمانی که مس را کشف کرد ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که ذوب فلزات را آغاز کردند ایرانیان بودند در شهر سیلک در اطراف کاشان
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که کشاورزی را جهت کاشت و برداشت کشف کردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب کردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که عطر را برای خوشبو شدن بدن ساختند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که کشتی یا زورق را ساختند به فرمان یکی از پادشاهان زن ایرانی بوده است
    ▪ آیا میدانید : اولین ارتش سواره در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با ۱۱۵ سرباز
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که حروف الفبا را ساختند در ۷۰۰۰ سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند .
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که شیشه را کشف کردند و از آن برای منازل استفاده کردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که زغال سنگ را کشف کردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که مقیاس سنجش اجسام را کشف کرد ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که به کرویت زمین پی بردند ایرانیان بودند
    ▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که قاره آمریکا را کشف کردند ایراینان بودند و کریستف کلب و واسکودوگاما بر اثر خواندن کتابهای ایرانی که در کتابخانه واتیکان بوده به فکر قاره پیمایی افتاده اند
    ▪ آیا میدانید : کلمه شاهراه از راهی که کورش بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته شده
    ▪ آیا میدانید : کورش کبیر در شوروی سابق شهری ساخت به نام کورپولیس که خجند امروزی نام دارد
    ▪ آیا میدانید : کورش پس از فتح بابل به معبد مردوک رفت و برای ابراز محبت به بابلی ها به خدای آنان احترام گذاشت و در همان معبد که بیش از ۱۰۰۰ متر بلندی داشت برای اثبات حسن نیت خود به آنان تاج گذاری کرد
    ▪ آیا میدانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کورش کبیر در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد
    ▪ آیا میدانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری که کورش در شمال ایران در سال ۵۴۴ قبل از میلاد ساخت ، ساخته شد
    ▪ آیا میدانید : اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰ سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد
    ▪ آیا میدانید : کمبوجبه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و به جای عذر خواهی فرعون مصر از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود و به همین دلیل کمبوجیه با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد . و به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود
    ▪ آیا میدانید : داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالتهای ایران که در پاسارگاد جمع شده بودند برگذیده شد و در بهار ۵۲۰ قبل از میلاد تاج شاهنشاهی ایران رابر سر تهاد و برای همین مناسبت ۲ نوع سکه طرح دار با نام داریک ( طلا ) و سیکو ( نقره ) را در اختیار مردم قرار داد که بعدها رایج ترین پولهای جهان شد
    ▪ آیا میدانید : داریوش کبیر طرح تعلمیات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بداند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگذین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت . ( داریوش به حق متعلق به زمان خود نبود و ۲۰۰۰ سال جلو تر از خود می اندیشید
    ▪ آیا میدانید : داریوش در پائیز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بروی کاغد آورد
    ▪ آیا میدانید : داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بود آزاد کرد
    ▪ آیا میدانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهرای بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین میرفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت
    ▪ آیا میدانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۶۵ سال به طول انجامید
    ▪ آیا میدانید : داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر میداده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند
    ▪ آیا میدانید : داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق همراه بوده است
    ▪ آیا میدانید : تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی تون” بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است
    ▪ آیا میدانید : داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گذاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند
    ▪ آیا میدانید : داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد
    ▪ آیا میدانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد
    ▪ آیا میدانید : داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد
    ▪ آیا میدانید : فیثاغورث که بدلایل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد
    ▪ آیا میدانید : در طول سلطنت داریوش کبیر ۲۴۲ حکمران بر علیه او شورش کرده بودند و او پادشاهی بوده که با ۲۴۲ مورد شورش مقابله کرد و همه را برا جای خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ایران بسط داد . او در سال آخر پادشاهی به اندازه ۱۰ میلیون لیره انگلستان ذخیره مالی در خزانه دولتی بر جای گذاشت داریوش در سال ۵۲۱ قبل از میلاد فرمان داد : من عدالت را دوست دارم ، از گناه متنفرم و از ظلم طبقات بالا به طبقات پایین اجتماع خشنود نیستم
    ▪ آیا میدانید آئین زرتشت نخستین انقلاب انسانگرایی و آزادیخواهی در تاریخ بود. تمام نوشتارهای تاریخی نشان میدهد که چه اندازه این انقلاب جهان را به پیش کشاند و چه اندازه بر فرهنگ جهانی تاثیر گزاشت .
    ▪ آیا میدانید « تحولی که زرتشت در فرهنگ ایران به وجود آورد زنهای ایرانی را در تمام زمینه ها هم تراز مردان کرد و زنها از چنان آزادی برخوردار شدند که مانند آنرا در هیچ جایی از دنیای باستان نمیتوان یافت. درآن زمان یونانیها با زنان خود مانند برده رفتار میکردند و ارسطو میگفت زن نمیتواند روح داشته باشد.
    پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۰
    ▪ آیا میدانید هیچ صفحه ا ی از کتابهای تاریخ نمیتواند گواه دهد که یک نفر بزور به اندیشه زرتشت وارد شده باشد. اگر جز این بود زمانی که ایرانیان امپراتوری جهانی درست کرده بودند، یونان و هند و مصر و تمام خاور میانه و نیمی از آفریقا زرتشتی شده بودند. ( پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۴)
    ▪ آیا میدانید در فرمان آزادی کورش (قانون حقوق بشر). که ۲۵۴۱ سال پیش با خط میخی روی استوانه بزرگی نوشته شده و امروز در موزه لندن است، این جمله ها آمده اند۰ « انسانها آزادند که هر خدایی را که دلخواه آنها است بپرستند، آنها آزادند که در کشور دلخواه خویش زندگی کنند، همگی باید در آرامش و صلح زندگی نمایند…..». ( و. ایلرز : ترجمه استوانه کورش از خط میخی، ۱۹۷۴ : ی. کیله: تفسیر نوشتار استوانه کورش، ۱۹۷۳ ) .
    ▪ آیا میدانید پس از آزادی یهودیان از اسارت بابل بوسیله کوروش بزرگ، ساختن معبد اورشلیم بوسیله داریوش و جمع آوری تورات بوسیله خشایارشاه، سه پادشاه زرتشتی ایران، پیامبران یهودی همچون ایسایی، ژرمی، ازقیل ودانیل، کورش بزرگ را در تورات « فرستاده خدا و پیام آور آزادی» خواندند. (ژرار ایزرایل: کورش بزرگ، پاریس ۱۹۸۷)

  259. اینم جواب دری وری که در مورد کوروش کبیر گفت :
    سخنان جالب و زیبای بزرگان جهان درباره کوروش کبیر!

    پرفسور ایلیف مدیر موزه لیورپول انگلستان :
    در جهان امروز بارزترین شخصیت جهان باستان كورش شناخته شده است . زیرا نبوغ و عظمت او در بنیانگذاری امپراتوری چندین دهه ای ایران مایه شگفتی است . آزادی به یهودیان و ملتهای منطقه و كشورهای مسخر شده كه در گذشته نه تنها وجود نداشت بلكه كاری عجیب به نظر می رسیده است از شگفتی های اوست .

    دكتر هانری بر دانشمند فرانسوی – تمدن ایران باستان :
    این پادشاه بزرگ یعنی كورش هخامنشی برعكس سلاطین قسی القب و ظالم بابل و آسور بسیار عادل و رحیم و مهربان بود
    زیرا اخلاق روح ایرانی اساسش تعلیمات زردشت بوده. به همین سبب بود كه شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات (خشترا) می شمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خدواند دانسته و آنرا برای خیر بشر و آسایش و سعادت جامعه انسان صرف می كردند .

    آلبر شاندور – كورش بزرگ :
    شاهنشاهی ایران كه پایه گذار او كورش بزرگ است به هیچ وجه بر اساس خشنونت پی ریزی نشد . بلكه عكس آن صادق است زیرا با رعایت حقوق مردمان پایه گذاری شد . پارسیها با مساعدت یكدیگر و به یاری پادشاهان مقتدر خود عظمت وشكوهی را در تاریخ به جای گذاشته اند كه نشانه نبوغ و نژاد پاك آنان است . نژادی كه حماسه آنان را همچون آفتابی در تاریكی نشان میدهد . آنان درخششی در جهان از خود به جای گذاشته اند كه برای آیندگان نیز خواهد ماند .

    ژنرال سرپرسی سایكس :
    خوش زبانی او از پاسخی كه در داستان رقص ماهیان به یونانیان داده است آشكار است. مطالب كتاب مقدس (تورات) و نوشته های یونانی و سنتهای ایرانی همه همداستانند كه كورش باستانی سزاوار لقب بزرگ بوده است. مردم او را دوست میخواندند.
    ما نیز میتوانیم بدان ببالیم كه نخستین مرد بزرگ آریائی كه سرگذشت اش بر تاریخ روشن است، صفاتی چنان عالی و درخشان داشته است .

    ژنرال سرپرسی سایكس بعد از دیدار از آرامگاه شاهنشاه كورش بزرگ :
    من خود سه بار این آرامگاه را دیدار كرده ام ، و توانسته ام اندك تعمیری نیز در آنجا بكنم، و در هر سه بار این نكته رایادآورده شده ام كه زیارت آمارگاه اصلی كورش، پادشاه بزرگ و شاهنشاه جهان، امتیاز كوچكی نیست و من بسی خوشبخت بوده ام كه بچنین افتخاری دست یافته ام. براستی من در گمانم كه آیا برای ما مردم آریائی (هندواروپایی) هیچ بنای دیگری هست كه از آرامگاه بنیاد گذار دولت پارس و ایران ارجمندتر و مهمتر باشد .

    سرپرسی سایكس – تا ایران باستان :
    در شاهنشاهی كورش زیبایی – مردانگی – شجاعت – قهرمانیت – عدالت به عیان دیده شده است . وی هیچگاه عیاشی نكرد . كاری كه اكثر بزرگان گرفتار آن بوده و هستند . آزادی هایی كه داشت به هیچ وجه به شخصیت او صدمه نزد و افكاری داشت كه به راستی متعلق به تاریخ نبوده است .
    كورش یكی از شخصیتهای بزرگ تاریخ جهان است . او ابتدا پادشاه سرزمین كوچكی بود . ولی پس از مدتی با اراده مصمم و قلبی آكنده از وطن پرستی امپراتوری را در تاریخ بنا نهاد كه در كل جهان بی سابقه بود . این بدین دلیل بود كه تاكنون هیچ كشوری نتوانسته بود اینچنین با صلح و احترام به عقاید دیگران كل خاورمیانه را تصاحب كند . او هیچ گاه
    خوشگذران و تن آسایی نكرد .
    هیچ گاه مغرور نشد و همیشه به یاد خداوند خود بود و برای احترام به مزدا حیواناتی را نثار می كرد . كاساندان دختر فرناسپه هخامنشی از دودمانی بود كه از نجبای پارس محسوب می شدند و پدر و اجدادش در
    چند نسل شاه پارسیان بودند .
    كورش در شوخ طبی و انسانیت سرآمد زمان خود بود . من سه بار تا كنون موفق شده ام آرامگاه این ابر مرد آریایی را زیارت كنم و خداوند را برای این توفیق سپاس میگویم .

    افلاطون – قوانین ( 477 تا 347 پیش از میلاد ) :
    پارسیان در زمان شاهنشاهی كورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه می داشتند . از اینرو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند . در زمان او ( كورش بزرگ ) فرمانروایان به زیر دستان خود آزادی میدادند وآنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابری ها راهنمایی میكردند .
    مردمان رابطه خوبی با پادشاهان خود داشتند ازاین رو در موقع خطر به یاری آنان میشتافتند و در جنگها شركت میكردند . از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان راهمراهی میكرد و به آنان اندرز میداد . آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام میگرفت

    هرودوت – تاریخ هرودو ت( 484 تا 425 پیش از میلاد ) :
    هیچ پارسی یافت نمی شد كه بتواند خود را با كورش مقایسه كند . از اینرو من كتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تاكردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود .
    كورش سرداری بزرگ بود . در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند بعلاوه او به همه مللی كه زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش مینمودند . سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال میكردند .

    هارولد لمب دانشمند امریكایی – كورش بزرگ :
    در شاهنشاهی ایران باستان كه كورش سمبول آنان است آریایی ها در تاجگذاری به كردار نیك – گفتار نیك – پندار نیك سوگند یاد میكردند كه طرفدار ملت و كشورشان باشند و نه خودشان . كه این امر در صدهها نبرد آنان به وضوح دیده میشود كه خود شاهنشاه در راس ارتش به سوی دشمن برای حفظ كیان كشورشان می تاخته است .

    گزنفون – كوروپد ا ی ( 445 پیش از میلاد ) :
    مهمترین صفت كورش دین داری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند میكرد . این رسوم و دینداری آنان هنوزدر زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل میشود . از صفتهای برجسته دیگر كورش عدل و گسترش عدالت و حق بود.
    ما در این باره فكر كردیم كه چرا كورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود . سه دلیل را برایش پیدا كردیم . نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از كودكی بوده است .
    كورش نابغه ای بزرگ – انسانی والا منش – صلح طلب و نیك منش بود . او دوست انسانها و طالب علم و حكمت و راستی بود . كورش عقیده داشت پیروزی بر كشوری این حق را به كشور فاتح نمیدهد تا هر تجاوز و كار غیر انسانی را مرتكب شود .
    او برای دفاع از كشورش كه هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار میگرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت كه سابقه نداشت . او در نبردها آتش جنگ را متوجه كشاورزان و افراد عام كشور نمی كرد . او ملتهای مغلوب راشیفته خود كرد به صورتی كه اقوام شكست خورده كه كورش آنان را از دست پادشاهان خودكامه نجات داده بود وی را خداوندگار می نامیدند . او برترین مرد تاریخ – بزرگترین – بخشنده ترین – پاك دل ترین انسان تا این زمان بود .

    كنت دوگوبینو فرانسوی – ایران باستان :
    شاهنشاهی كورش هیچگاه در عالم نظیر نداشت . او به راستی یك مسیح بود زیرا به جرات میتوان گفت كه تقدیر او را چنین برای مردمان آفرید تا برتر از همه جهان آن روز خود باشد .

    نیكلای دمشقی
    كورش شاهنشاه پارسیان در فلسفه بیش از هر كس دیگر آگاهی داشت . این دانش را نزد مغان زرتشتی آموخته بود .

    پرفسور كریستن سن ایران شناس – استاد زبان اوستایی و پهلوی :
    شاهنشاه كورش بزرگ نمونه یك پادشاه «جوان مرد» بوده است . این صفت برجسته اخلاقی او در روابط سیاسی اش دیده میشده . در قواینن او احترام به حقوق ملتهای دیگر و فرستادگان كشورهای دیگر وجود داشته است و سرلوحه دولتش بوده . كه این قوانین امروز روابط بین الملل نام گرفته است .

    آلبر شاندور فرانسوی – شاهنشاهی كورش بزرگ :
    كورش یكسال پس از فتح بابل برای درگذشت پادشاه بابل عزای ملی اعلام نمود . برای كسی كه دشمن خودش بود . او مطابق رسم آزادمنشی اش و برای اینكه ثابت كند كه هدف فتح و جنگ و كشتار ندارد و تنها به عنوان پادشاهی كه ملتش او را برای صلح پذیرفته اند قدم به بابل گذاشته است و در آنجا تاجگذاری نمود . او آمده بود تا به آنان آزادی اجتماعی و دینی و سیاسی بدهد . در همین حین كتیبه های شاهان همزمان او حاكی از برده داری و تكه تكه كردن انسان های بیگناه و بریدن دست و پای آنان خبر میدهد .

    پرفسور گیریشمن – ایران از آغاز تا اسلام :
    كمتر پادشاهی است كه پس از خود چنین نام نیكی باقی گذاشته باشد . كورش سرداری بزرگ و نیكوخواه بود . او آنقدر خردمند بود كه هر زمانی كشور تازه ای را تسخیر می كرد به آنها آزادی مذهب میداد و فرمانروای جدید را از بین بومیان آن سرزمین انتخاب می نمود . او شهر ها را ویران نمی نمود و قتل عام و كشتار نمی كرد . ایرانیان كورش را پدر و یونانیان كه سرزمینشان بوسیله كورش تسخیر شده بود وی را سرور و قانونگذار می نامیدند و یهودیان او را مسیح خداوند میخوانند.

    كنت دوگوبینو سفیر اسبق فرانسه در تهران ( مورخ فرانسوی ) :
    تا كنون هیچ انسانی موفق نشده است اثری را كه كورش در تاریخ جهان باقی گذاشت – در افكار میلیونها مردم جهان بوجود آورد . من اذعان میدارم كه اسكندر و سزار و كورش كه سه مرد اول جهان شده اند كورش در صدر انها قرار دارد . وتا كنون كسی در جهان بوجود نیامده است كه بتواند با او برابری كند و او همانطور كه در كتابهای ما آمده است مسیح خداوند است . قوانینی كه او صادر كرد در تاریخ آن زمان كه انسانها به راحتی قربانی خدایان می شدند بی سابقه بود

    ویل دورانت – تاریخ تمدن ویل دورانت – مشرق زمین :
    كورش از افرادی بوده كه برای فرمانروایی آفریده شده بود . به گفته امرسون همه از وجود او شاد بودند . روش او در كشور گشایی حیرت انگیز بود . او با شكست خوردگان با جوانمردی و بزرگواری برخورد می نمود . بهمین دلیل یونانیان كه دشمن ایران بودند نتوانستد از آن بگذرند و درباره او داستهای بیشماری نوشته اند و او را بزرگترین جهان قهرمان پیش از اسكندر مینامند . او كرزوس را پس از شكست از سوختن در میان هیزمهای آتش نجات داد و بزرگش داشت و او را مشاور خود ساخت و یهودیان در بند را آزاد نمود . كورش سرداری بود كه بیش از هر پادشاه دیگری در آن زمان محبوبیت داشت و پایه های شاهنشاهی اش را بر سخاوت و جوانمردی بنیان گذاشت .

    كلمان هوار – تمدن ایرانی :
    كورش بزرگ در سال 550 قبل از میلاد بر اریكه پادشاهی ایران نشست . وی با فتوحاتی ناگهانی و شگفت انگیز امپراتوری و شاهنشاهی پهناوری را از خود بر جای گذاشت كه تا آن روزگار كسی به دنیا ندیده بود . كورش سرداری بزرگ و سرآمد دنیای آن روزگار بود . او اقوام مختلف را مطیع خود كرد . او اولین دولت مقتدر و منظم را در جهان پایه ریزی كرد . برای احترام به مردمان كشورهای دیگر معابدشان را بازسازی كرد . وی پیرو دین یكتا پرستی مزدیسنا بود . ولی به هیچ عنوان دین خود را بر ملل مغلوب تحمیل ننمود .

    مولانا ابوالكلام احمد آزاد فیلسوف هندی -كورش بزرگ ( عباس خلیلی ) :
    كورش همان ذوالقرنین قرآن است . وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و كردار نیك را به مردمان ایران و جهان هدیه داد . سنگ نگاره او با بالهای كشیده شده به سوی خداوند در پاسارگاد وجود دارد .

    دیودوروس سیسولوس ( 100 پس از میلاد ) :
    كورش پسر كمبوجیه و ماندان در دلاوری و كارآیی خردمندانه حزم و سایر خصائص نیكو سرآمد روزگار خود بود . در رفتار با دشمنان دارای شجاعتی كم نظیر و در كردار نسبت به زیر دستان به مهر و عطوفت رفتار میكرد . پارسیان او را پدر می خواندند .

    دكتر جهانگیر اوشیدری – دانشنامه مزدیسنا :
    كورش به سال 559 قبل از میلاد بر اریكه شاهنشاهی بنشست و در سال 529 قبل از میلاد وفات یافت . پس از تسخیر بابل با مردمان شكست خورده بامهربانی رفتار كرد و اسیران یهودی را كه بخت النصر از فلسطین به آن شهر آورده بود آزاد كرد و اجازه داد به فلسطین باز گردند . او فرمانی صادر كرد كه معبد اورشلیم را كه بخت النصر ویران كرده بود را با هزینه دولت ایران بازسازی كنند . كورش را در پارسه گرد كه امروزه پازاردگاد نامیده می شود به خاك سپردند . او از مردان بزرگ تاریخ جهان است زیرا همه تاریخ نویسان نامدار جهانی از او به نیكی ستایش كرده اند . اوپادشاهی سیاستمدار – شجاع – با فتوت – با عزم و اراده – با گذشت و مهربان بود . او به عقاید دینی ملل مغلوب احترام می گذاشت . شهرهای ویران را دوباره آباد ساخت . او عقل و تدبیر را بر شمشیر و جنگ برتری داد . منشور جهانی او زینت بخش سازمان ملل متحد و جهان است .

    اخیلوس ( آشیل ) شاعر نامدار یونانی – تراژدی پارسه :
    كورش یك تن فانی سعادتمند بود . او به ملل گوناگون خود آرامش بخشید . خدایان او را دوست داشتند . او دارای عقلی سرشار از بزرگی بود.

  260. اینم جواب اون علیرضا که از اسم کثیفش پیداس که تخم یه سگ فاحشه ترکه خره و یک عرب کثیف خوشحالم که تا آخر عمرت این دو تا اسم کثیف و دنباله خودت میکشی و اون موقع که واقعیت خیلی چیزا رو بفهمی میری اسمتو عوض میکنی البته بهتره خودتو بکشی یه خر تو دنیا کمتر که اتفاقی نمیفته . راستی یه جکم گفتیو نمک پرانی کردی خودت خواستی . اگه اینا واسه تو ترکه خر جوکه آخه حرومزاده پس جوک نشنیدی ، خودت خواستی :

    به ترکه می گن:چرا ماشینتو از پلاک شروع می کنی به شستن؟ می گه: والا یه بار از سقف شروع کردم به شستن رسیدم به پلاک دیدم ماشین خودم نیست

    به ترکه میگن سرعت اسب زیاده یاخر؟ میگه
    والا اگه بگم خرمیگن داره ازخودش تعریف میکنه

    ترکه به زنش میگه مهرتو بذار اجرا بریم خونه بخریم

    ترکه میفهمه دارن ماهواره ها رن جمع میکن میره رو دیش با ماژیک مینویسه : کولر

  261. اینم جواب بابک خرمدین کس ده !!!
    ترجمه مقاله «فرمانروای قلابی صلح» به قلم ماتیاس شولتس Matthias Schulz در شماره 28 سال 2008 هفته‌نامه «اشپیگل» چاپ آلمان: منشور حقوق بشر کوروش کبیر “یاوه بزرگ”؟
    گنجینه سازمان ملل فرمانروای خودکامه ایرانی را ارج می نهد.
    ماتیاس شولتز
    سند 2500 ساله به خط میخی که با تشریفات و ارج و قرب تمام در ویترین شیشه ای سازمان ملل به عنوان اعلامیه باستانی حقوق بشر به تماشا گذاشته شده، به گفته محققین، در واقع حاصل دست حاکم خودکامه ایست که دشمنانش را مورد شکنجه قرار می داد.
    محمد رضا شاه پهلوی مشغول طرح یک ضیافت بی سابقه بود. اول انقلاب سفید بود، و بعد خودش را آریامهر نامید و بالاخره به فکرش رسید جشنهای 2500 سال پادشاهی ایران را به راه اندازد که سازمان دهندگان وعده می دادند بزرگترین نمایش روی زمین باشد.
    ضیافت بسیار پرشکوهی بود و در اوج برنامه شاه به طرف آرامگاه کورش دوم که در قرن 6 پیش از میلاد در جنگی طولانی و خونین 5 میلیون متر مربع سرزمین را تصاحب کرده بود رفت.
    منتقدان وقت اعتراض کردند که 100 میلیون دلار پول زیادی است که در جشنی به خاطر شاه باستانی ایران خرج شود. شاه کوتاه و خشک پاسخ داد که: باید از سران کشورها با نان و تربچه پذیرایی کنم؟
    (امام) خمینی هم که هنوز در تبعید بود فورا انتقاد کرد که جنایات سلاطین ایرانی صفحات تاریخ را سیاه کرده اند.
    اما شاه حساب کار خودش را بهتر می دانست. اعلام کرد که کورش مردی استثنایی بوده، شریف و سرشار از عشق و محبت، اولین کسی که حق آزادی نظر را مستقر کرد.
    پهلوی تضمین کرد که دیدگاه او از تاریخ به سازمان ملل منتقل خواهد شد. 14 اکتبر، زمانی که ضیافت او در اوج خود بود، خواهر دوقلویش اشرف وارد سازمان ملل شد و سند مرقوم به خط میخی به اندازه یک وردنه را به دبیر کل وقت سیتو یوتانت تحویل داد. دبیر کل از این هدیه تاریخی قدردانی کرد و بلافاصله از آن به عنوان یک اعلامیه باستانی حقوق بشر تمجید کرد. ناگهان حتی دبیر کل سازمان ملل هم اصرار داشت که کورش جویای صلح بوده و از خود، خرد احترام به دیگر تمدنها را نشان داده است. بعد استوانه گلی را که به قرار مسموع به ویژه شامل یک حکم بشردوستانه کورش در سال 539 قبل از میلاد بود در ساختمان اصلی سازمان ملل به معرض تماشا گذاشت که تا امروز هم باقیست.
    اینها حرفها و ادا و اصول بزرگ و باشکوهی بودند، اما دست آخر کل ماجرا فقط کلکی بود که سازمان ملل خورد. جوزف وایشوفر کارشناس تاریخ باستان می گوید برخلاف ادعای شاه این حکم تنها یک نوع ابزار تبلیغاتی بود. این فکر که کورش ایده حقوق بشر را معرفی کرد، بی معناست.
    آشورشناس، هانس پیتر شودیگ می گوید برای او هم سخت است که شاه باستانی را به عنوان یک پیشرو برابری و حقوق بشر تصویر کند. در واقع کورش ازرعایایش انتظار داشت پایش را ببوسند. این حاکم مسئول جنگی سی ساله بود که شرق آسیا را در خود بلعید و میلیونها نفر را به پرداخت مالیاتهای سنگین واداشت. هرکسی که از اطاعت سرباز می زد بینی و گوشهایش قطع می شد. محکومین به مرگ را تا گردن در خاک دفن می کردند و رهایشان می کردند تا خورشید کارشان را تمام کند.
    آیا سازمان ملل واقعا این دروغ تاریخی را که محمد رضا شاه سرهم کرده بود، بی هیچ پرس و جویی پذیرفت؟
    کارشناس هنر در تاریخ، کلاوس گالاس این مسئله را برای عموم مطرح کرده است. او که تناقضهائی بین ادعای شاه و حکم کورش یافته، می گوید، سازمان ملل اشتباه بزرگی کرده است. علیرغم تماسهای مکرر اشپیگل سازمان ملل از ابراز نظر خودداری کرده است. مرکز خدمات اطلاع رسانی سازمان ملل در وین همچنان پافشاری می کند که بسیاری این استوانه را اولین سند حقوق بشر می دانند.
    این حقه پیامدهای فاجعه باری داشته است. حتی کتابهای مدارس آلمان، کورش را پیش قراول سیاستهای انسانی قلمداد می کنند. بنا به یک ترجمه جعلی روی اینترنت، کورش حتی از حداقل دستمزد و حق پناهجویی حمایت کرده بود. این ترجمه می گوید: «برده داری باید در سراسر دنیا کنار گذاشته شود. هر کشور باید خودش تصمیم بگیرد که خواستار زعامت من هست یا نه.»
    حتی شیرین عبادی هم گول خورده است. او در سخنانش در اسلو گفت: «من یک ایرانیم، از فرزندان کورش کبیر. امپراطوری که 2500 سال پیش در اوج قدرت گفت که اگر مردم نخواهند بر آنها حکمروایی نخواهد کرد.»
    چیزی واضح این است که محور مرکزی این کلک، سرزمینهای شرق آسیای باستان را چنان زیر و رو کرد که سابقه نداشته است. او با نمونه هایی از نبوغ نظامی با لشکریانش به هندوستان و تا مرز مصر پیشروی کرد. او خالق یک نوع جدید کشور به شمار می آید. او که پسر یک شاه فرودست در جنوب غربی ایران امروز بود در سال 559 قبل از میلاد به تخت نشست. حتی در عهد عتیق افسانه های عجیبی را به او نسبت می دهند. مثلا این که او در طبیعت وحشی بزرگ شده و شیر یک ماده سگ را خورده بود. امروزه هیچ تصویری از او در دست نیست.
    همسایه های غربیش بزودی طعم قاطعیت این مرد را چشیدند. بعد از پیروزی بر همسایه اش قوم ایلام، با عرابه های جنگی سریع السیر و مردان زره پوشش به امپراطوری ماد حمله ور شد. بعد به آسیای صغیر یا ترکیه امروز حمله برد، جایی که صدها هزار یونانی زندگی می کردند. مرفهین پرین به بردگی گرفته شدند. بعد به پاسارگاد برگشت، اما زود خسته شد و این بار به شرق افغانستان حمله کرد. در 71 سالگی در ازبکستان نیزه ای به رانش اصابت کرد و سه روز بعد درگذشت.
    کورش در نبرد شجاع و در سیاست خبره بود، عملگرایی بود که با سیاست هویج و ترکه به اهدافش می رسید، اما به هیچوجه بشردوست نبود. بعضی یونانیها از این فاتح تمجید کرده اند و او را رحیم خوانده اند. در انجیل از او به عنوان «تدهین شده» یاد شده، چون از قرار به یهودیان اسیر اجازه داد به اسرائیل بازگردند. اما تاریخدانان امروزی این گزارشها را صرفا چاپلوسی می دانند. او در واقع حکمران پرخشونتی بود.، مثل خیلیهای دیگر. لشکریانش مناطق مسکونی و اماکن مقدس را غارت کردند، و نخبگان شهرها تبعید شدند.
    فقط محمد رضا شاه، که در دهه 1960 با مشکلات خودش دست به گریبان بود می توانست به این فکر بیافتد که چنین مردی را به عنوان بانی حقوق بشر معرفی کند. او سعی کرد به پیشینیان باستانیش متوسل شود: «همانطور که کورش پدر ملت بود، من هم امروز هستم.»
    حقیقت این است که سند این منشور گلی یک داستان مبتذل خیانت سیاسی است. در سال 539 کورش به رقیب قدرتمندش امپراطوری جدید بابل حمله کرد. ارتش او شهر اپیس را تصرف کردند و تمام اسرا را کشتند و به طرف بابل پیش رفتند. روحانیون بابل که تحت حکومت حاکم خود، قدرتشان را از دست داده بودند از سر خشم در اقدامی خیانتکارانه دروازه ها را به روی مهاجمین ایرانی گشودند. نابونید حاکم، تبعید و پسرش کشته شد. شرایط تسلیم کامل، تنظیم شد. کورش آزادی ایرانیانی که در جنگهای قبلی اسیر شده بودند را مطالبه و تاکید کرد که مجسمه های مسروقه خدایان باید بازگردانده شوند. این بود متنی که محمد رضا شاه بعدها به عنوان نفی کلی برده داری تفسیر کرد. در حقیقت کورش فقط پیروان خود را آزاد کرد.
    روحانیون بابلی در پاداش خدمت خیانت بارشان پول و زمین دریافت کردند و در عوض کورش را به عنوان بزرگ و عادل و نجات دهنده تمامی دنیا از سختی و مشقت ستودند.
    تنها بعد از همه این ترتیبات بود که کورش وارد بابل شد. در مسیر به مردم اجازه داده شد که پای او را ببوسند.
    هیچ نشانی از اصلاحات اخلاقی یا فرامین بشردوستانه در این منشور خط میخی نیست. شودیگ آنرا یک نمونه درخشان تبلیغات می داند.
    اما به لطف روحانیون حیله گر بابل افسانه این شاهزاده صلح متولد شده بود، و از زمانی که منشور در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد بیشتر هم آب و تاب پیدا کرده است. حتی ملاهای ایرانی هم درگیر این آیین کورش شده اند. در اواسط ماه ژوئن موزه بریتانیا در لندن اعلام کرد که قصد دارد منشور گرانبهای اصلی را به تهران قرض بدهد. منشور کذائی به مایه افتخار ملی ایرانیان تبدیل شده است. این تحریف تاریخ ادامه دارد، سازمان ملل با ارج گذاری فاجعه بارش، شایعه ظاهرا بی پایانی را در دنیا دامن زده است.
    بنا به یک مثل شرقی، سنگی را که یک احمق به چاه اندازد صد مرد عاقل نمی توانند بیرون بیاورند.

    بازم میدمنم که شما پارس کنان کونی کم نمیارین و باز زر میزنید.
    فعلا 🙂

  262. به نظر من مقاله بسیار به واقعیت نزدیک است تاچرندیات آری از مهر ویا سایرین آخر مگر فاصله های طبقاتی زا میتوان با یک فرمان تعویض کرد امروز که از آن تاریخ 2560سال گذشته با پیشرفت علم فراوانی در تمام زمینه ها حاصل گردید نوع مدرن برده داری با سماجت تمام هنوز رخت بر نبسته و همچنان اتفسار گسیخته مردم ضعیف را به بند میکشندو لقمه را از دهانشان در آورده تصاحب میشوند چگونه این پادشاه 2500 سال پیش با آن هم همه هزینه به کشوری لشگر کشی میکرده و پس از کشتار از دو طرف در گیر و پیروزی کوروش ، کشور مغلوب از پرداخت خراج بخشیده میشد.این به عقل سلیم جور در نمی آید یک کلاغ و چهل کلاغ را در دوران خودتان هم می توانید شاهد باشید من در اینده نزدیک استدلال بیشتری را عرض خواهم کرد فعلا آقای شایگان به روز نامه اشپیگل جواب بدهد ومن بی خود ایشان رامشغول نمی کنم

  263. داشتم تو یه سایتی مطلبی میخوندم گفتم شما هم این رو بخونید.

    من فرامرزم ، اولین نظر را به این مقاله با نام ناشناس گذاشتم امروز می بلینم ناشناسها خیلی زیاد شدند وکلمه ناشناس، تشخیص نظر های دنباله دار را نمی تاباند لذا برآن شدمخود را معرفی کنم
    مرور مختصری از نظر های ارائه شده بنده بر آن داشت تاادامه صحبت قبلی خود را پی بگیرم در چند نظر به بهانه مقتضیات زمان کارهای زشت کوروش راتوجیه کرده اند حتی آقای احمد هم از این امر مستثنا نبوده ، در حالیکه ما از کسی حرف میزنیم که امروز به دروغ ویا به مصلحت وی رااولین کس که دارای سیرت والاو اولین تنظیم کننده منشور حقوق بشر می نامند مادر ارتباط با تکنولوژی مدرن امروزی و یااز جنگ افزار های مبتدی آنروزی حرف نمی زنیم از انسان والا، انسان بشر دوست بودن حرفمان است پس مقتضیات زمان نمی تواند توجیه خونخواری یکی ویابشردوستی دیگری گردد.
    بعضی از بزرگان معنوی در تاریخ بشربا شمشر یا توپ وتفنگ سرزمین دیگران را تصاحب نکردند و لی حاکم قلب مردم شدند و بیشترین مریدراهم داشتند بودا با خرش و با اعصای خود از چین حرکت کرد و وقتی برگشت تعدادمریدان آنقدر زیاد بود که امپراتور چین خود به استقبال او آمد جهانگشائی یعنی به حقوق خود قانع نبودن یعنی چپاول و غارت ،خیلی باید ساده اندیش بود وخود را به سادگی زد وگفت در تمامی جهانگشایان یکی بود بنام کوروش که که تافته جدا بافته بوده است ولی چنگیز ، اسکندر مقدونی ،تیمورلنگ، هیتلرودیگر جهانگشایان همه وهمه بد و خونخوار بودند ولی کوروش ما نجیب و شریف و
    از همه مهمتر ابدا کننده اولین منشور حقوق بشر بوده عجبا!!! امکان محال !!
    اگر کسی بگوید من آهنی دارم که خصوصیات اهن را ندارد بلکه خصوصیات طلا را دارد و اصرار هم داشته باشد که حتما» آهن «جهانگشا»است ، در انصورت به آنکس چه می گوئید ؟
    کمترین چیزیکه به او خواهید گفت این است ( به بخشید هر چیزی خاصیت خودرا داراست)
    ومسافر کانادائی مان را نیز در یابیم بالهجه هم وطنهای شمالی که کنار دریای زیبای خزر ساکن اند آقاجان !!از قدیمها گفته اند مرگ خوبه ولی فقط برای همسایه ، شما وطن وطن میکنی ولی عازم وطن واقعی خود هستی» کانادا» ، نمی دانم چرا آنهائیکه حاضر نیستند در ایران زندگی کنند و در کشورهای اروپایئ یا امریکائی خوش میگذراند ولی در ایران می چاپند از مائی که در ایرانیم بیشتر وطن وطن میکنند.
    و بر گردیم به دوستمان که از حاجی ممدرضا میر پنج پسر رضامیر پنج ملقب به رضاقلدور تعریف و تمجید فرموده اند وبه بنده توصیه کرده اند که بجای این حرفها مردم را روشنگری کنیم چون کنار ساحل خزر همه ویلا شده، این دوست عزیز بسیار کم دقت تشریف دارند چون کاری را که می گوید روشنگری من همانکار را می کنم به مردم می گویم آهای مردم تمامی جهانگشایان بیمار و خونخوار بودند حتی کوروش ، ولی ایشان میخواهند از محمدرضای میر پنج تابو بسازند چون خیلی کم داریم !!!!!

  264. اینم جواب فارس کون گشادی که اسمش رو نوشته
    ترک خرم کس ننم.
    چون با محارمت سکس میکنی پس معلومه فارس مادر جنده ای و فقط اسمت عوض کردی لاشی
    پس میشه نتیجه گرفت که:
    فارسه مادر جنده ای پس کوس ننت.

    🙂
    :-!
    :-$
    :-%

  265. Falling for Ancient Propaganda
    UN Treasure Honors Persian Despot

    By Matthias Schulz

    A 2,500-year-old cuneiform document ceremoniously displayed in a glass case at the United Nations in New York is revered as an «ancient declaration of human rights.» But in fact, argue researchers, the document was the work of a despot who had his enemies tortured.

    Shah Mohammed Reza Pahlevi was planning a record-breaking gala. First he proclaimed the «White Revolution,» a land reform program, and then declared himself the «Light of the Aryans.» Finally, in October of 1971, he had taken it upon himself to celebrate «2,500 years of the Iranian monarchy.» The organizers of the celebration had promised to deliver «the greatest show on earth.»

    The Shah had 50 opulent tents set up amid the ruins of Persepolis. Invited dignitaries included 69 heads of state and crowned monarchs. The guests consumed 20,000 liters of wine, ate quail eggs with pheasant and gilded caviar. Magnum bottles of Château Lafite circled the tables.

    At the high point of the festival, the Shah walked to the grave of Cyrus II who, in the 6th century B.C., had conquered more than 5 million square kilometers (1.9 million square miles) of land in a long and bloody war.

    FROM THE MAGAZINE

    Find out how you can reprint this DER SPIEGEL article in your publication.
    Critics at the time complained that $100 million (€63 million) was a lot of money to spend celebrating the ancient Persian king. «Should I serve heads of state bread and radishes instead?» was the Shah’s brusque rejoinder.

    Religious leader Ayatollah Khomeini, still in exile at the time, was also quick to issue his scathing criticism: «The crimes committed by Iranian kings have blackened the pages of history books.»

    But the Shah knew better. Cyrus, he announced, was a very special man: noble and filled with love and kindness. The Shah insisted that Cyrus was the first to establish a right to «freedom of opinion.»^

    ‹Ancient Declaration of Human Rights›

    Pahlevi also ensured that his view of history would be taken to the United Nations. On Oct. 14, just as the party in Persepolis was in full swing, his twin sister walked into the United Nations building in New York, where she handed a copy of a cuneiform document, about the size of a rolling pin, to then Secretary General Sithu U Thant. Thant thanked her for the «historic gift» and promptly praised it as an «ancient declaration of human rights.»

    Suddenly even the UN secretary-general was insisting that Cyrus «wanted peace,» and that the Persian king had «shown the wisdom to respect other civilizations.»

    Then Thant had the clay cylinder (which contains a supposedly particularly humane decree by Cyrus II dated 539 B.C.) displayed in a glass case in the main UN building. And there it continues to lie today, directly adjacent to a copy of the world’s oldest peace treaty.

    Those were grand gestures and grand words, but in the end it was nothing but a hoax that the UN had fallen for. Contrary to the Shah’s claims, the cuneiform degree was «propaganda,» explains Josef Wiesehöfer, a scholar of ancient history at the University of Kiel in the northern Germany. «The notion that Cyrus introduced concepts of human rights is nonsense.»

    Hanspeter Schaudig, an Assyriologist at the University of Heidelberg in the southwestern Germany, says that he too would be hard-pressed to see the ancient king as a pioneer when it comes to equality and human dignity. Indeed, Cyrus demanded that his subjects kiss his feet.

    The ruler was responsible for a 30-year war that consumed the Orient and forced millions to pay heavy taxes. Anyone who refused stood to have his nose and ears cut off. Those sentenced to death were buried up to their heads in sand, left to be finished off by the sun.

    Did the UN simply believe this historical lie — concocted by the Shah — without any further examination?

    ‹The UN Made a Serious Mistake›

    Art historian Klaus Gallas, who is preparing a German-Iranian cultural festival to take place in Weimar next summer, has now brought the matter to the public’s attention. During his preparations for the festival he discovered the inconsistencies between the Shah’s claims and the Cyrus decree. «The UN made a serious mistake,» says Gallas.

    The limestone tomb at Pasargadae of King Cyrus the Great.
    AFP

    The limestone tomb at Pasargadae of King Cyrus the Great.
    Despite having been contacted by SPIEGEL several times, the organization has declined to comment on the incident. Indeed, the UN Information Service in Vienna continues to insist that many still consider the cuneiform cylinder from the Orient to be the «first human rights document.»

    The aftermath of the hoax has been disastrous. Even German schoolbooks describe the ancient Persian king as a pioneer of humane policies. According to a forged translation on the Internet, Cyrus even supported a minimum wage and right to asylum.

    «Slavery must be abolished throughout the world,» the fake translation reads. «Every country shall decide for itself whether or not it wants my leadership.»

    Even Shirin Ebadi, the 2003 winner of the Nobel Peace Prize, was taken in by the hoax. «I am an Iranian. A descendant of Cyrus the Great,» she said in her speech in Oslo. «The very emperor who proclaimed at the pinnacle of power 2,500 years ago that … he would not reign over the people if they did not wish it.»

    The experts are now stunned at this example of a rumor gone wild.

    If one thing is clear, it is that the figure at the center of this hoax radically shook the ancient Orient like no other ruler. With what German scholar Wiesehöfer calls «military strokes of genius,» Cyrus advanced with his armies to India and to the Egyptian border. He is considered the creator of a new kind of country. At the height of his power, he was the ruler of a magnificent empire bursting with prosperity.

    But it all began far more modestly. Born the son of an insignificant minor king in what is today southwestern Iran, the young man mounted the throne in 559 B.C.

    Even in antiquity, bizarre legends were associated with the king. According to one of them, Cyrus grew up in the wild and was nursed by a female dog. There are no contemporary images of him.

    His neighbors to the west soon felt the brunt of this man’s determination. After conquering the neighboring Elamite people, he attacked the Median Empire in 550 B.C. with his army’s fast combat chariots and soldiers dressed in bronze armor.

    After that, the upstart king invaded Asia Minor, or modern Turkey, where hundreds of thousands of Greeks lived in colonies. Well-to-do citizens from Priene were enslaved.

    بخونید و کم زر بزنید.

  266. باشه داداش تو ترکه خر نفهم درست میگی ، همه دنیا هم اشتباه میکنن فقط تو و اون ماتیاس شولتز مادرجنده میفهمن .ای خدا خوب شد که امثال تو الاغ هستن وگرنه ما به خریت کی میخندیدیم . در ضمن این شولتز احتمالا از اقوام محمود چاخان نیست که اینقدر کس میگه ؟؟؟

  267. نه فکر نکنم شولتز از اقوام محمود چاخان باشه، فکر کنم از قوم مادر مورد دارهایی مثل فارس ها باشه.
    ترک خر هم باشم بهتر از فارس مادر جنده بودن. حالا بخند.

  268. سلام بر تمامی مردمان ایران زمین اعم از فارس.ترک.لر.کرد و…
    درسته بابک ترک بود ولی برای آزادی وطنش جنگید ! برای آزادی ایران ! برای تمام مردم این سرزمین !! ولی اگه بابک زنده بود و نظرات بالا رو میخوند به نظر شما چه حسی بهش دست میداد ؟؟؟ از اینکه میدید 22 سال برای آزادی مردم سرزمینش یعنی مردم ایران سختی کشید و در این راه جان سپرد و حالا بعد از اینهمه سال میدید کسانی حرف از پیرو بودنش رو میزنند که ایرانی بودنشان را فراموش کردند و دارن حرف از قومیت میزنن و به ناموس همدیگه فحش میدن !! برادران من !! میدنید چرا بعد از گذشت اینهمه سال از قیام بابک ما هنوز هم در همان ظلم و اسارت زمان بابک هستیم ؟؟ برای اینکه خودمان نزاشتیم تا امثال بابک ظهور کنن…نمونه کوچکش همین جا تو پست های بالاس !! بابک یه آزادمرد ایرانی بود که از خطه آذربایجان ظهور کرد ! برادران ترک و آذربایحانی عزیز ! تو جمله بالا شما توجهی به آزاد مرد و ایرانی بودن بابک نمیکنید و فقط به آذربایجانی بودن او اصرار میورزید ؟!! چیزی که توش شکی نیست ! تا زمانی که ما ایرانی ها قومی بودن همدیگر رو مسخره کنیم و حرف های نژادپرستانه بزنیم لایق وضع موجود هستیم !! باید هرروز تو اخبار ایران مون اتفاقات مربوط به سرزمین های عربی مثل لبنان و سوریه و غیره رو ببنیم و از کمبود امکانات و سخت زندگی کردن هموطنان ایرانی مون تو آذربایجان و کردستان و سیسان بلوچستان هیچ خبری نداشته باشیم…اخبارمون با افتخار نشون بده که مشکل آب و برق و گاز چند تا کشور عربی و آفریقایی مثل سوریه و لبنان و بورکینافاسو و آنگولا و غیره با پول نفت ما و با دست مسئولان انسان دوست مون حل شد !! ولی آبادان و خرمشهر یعنی 2تا شهری که روی نفت قرار دارن هنوز از گاز و حتی آب شیرین هم بی بهره اند !! ما ایرانی بودن خود را فراموش کرده ایم !! فرض کنید بابک هنوز هم بربالای قلعه خویش با چشم هایش مشاهده گر کارهای ماست. آن وقت چه جوابی بهش میدادیم ؟؟ درود بر تمام مردمان این سرزمین اعم از ترک و پارس و غیره…
    همه جای ایران سرای من است…

  269. زیبا ترین پستی بود که تابحال خونده بودم . همه حرفا توش بود . واقعا اگه بابک الان بود به ما چی می گفت . من شرمنده شدم از همه دوستان میخوام چه آذری و چه پارس این کل کل رو تموم کنین . من شرمنده بابک شدم و از این لحظه به بعد خواهش میکنم از همه هموطنان که روال خود رو عوض کنن .

  270. ذری یا تورک یولداشلاریمنان ایستیرم کی بو مندار فاسلارینان دانشمیون. اینا هنوز نفهمیدن که 40 درصدلغات فارسی عربیه 30درصدش ترکی و 10 درصدش زبان های دیگه حالا هی بگین فارس پارس….هههههههههههههههههههههه حرفی داری زنگ بزن 09358505718

  271. هر کاری بلدی بکن ما از حقمون نمیگذریم هرچی میگی بگو

  272. تورکون دیلی123456789
    تورکون دیلی تک سوگولی ایستکلی دیل اولماز*اوزگه دیله قاتسان بو اصیل دیل اصیل اولماز#اوز شعرینی فارسا عربه قاتماسا شاعیر*شعری اشیدنلر اوخیانلار کسیل اولماز#فارس شاعیری چوخ سوزلرینی بیزدن اپارمیش*صابیر کیمی بیر سفرلی شاعیر پخیل اولماز#تورکون مثلی فولکولری دونیادا تک دیر و……………. اذری داداشلار و باجیلاری شعرین قالانین ایستسلر تماس توتسونلار 09358505718 برادر و خواهر های ترک اگه شعرو میخوان تماس بگیرن بهشون شعرو بدم

  273. تمام دنیا دارن انگلیسی صحبت میکنن و انگلیس یا امریکا در مورد زبانش که دنیا رو فرا گرفته حرفی نمیزنه ولی فقط ایران و چند تا کشور گرسنه دارن فارسی صحبت میکنن این فارسا از خودشون در میان وبه بقیه جوک میسازن که خودشون از شهرشون خبر ندارن.یه چندتا از داستان هایی که خودتون نوشتین میذارم اینجا که بفهمین ترکا هرچقدر هم خرباشن ولی غیرت دارن عرضه دارن…………چرا ترکا میگن :اذر بایجان اویاخدی اینقیلابا دایاخدی ؟ چون میدونن از فارسای کون گشاد بخاری در نمیاد. حالا از داستان های خودتون حال کنید زرت و پرت اضافه هم موقوف

  274. اقای کرد یه چیزی هم به تو میگم که ساکت شی:تو که یه رگت ترکه از نون ترکا داری سیر میشی چرا داری سنگ فارسارو به سینه میزنی ؟نکنه غیرت ترک وکرد رو رها کردی شدی فارس بی غیرت ؟ 1:ترکا هرچی باشن وطن فروش نیستن2 این فارسا هستن که در 8 سال دفاع مقدس به روستاهای مشهد فرار کردن و جوونای ترک وکردی از ناموس اونا دفاع کردن 3 اگه فارسا عرضه داشتن میموندن از ناموسشون و وطنشون دفاع میکردن >>>>>>>>>>حالا ترک و کرد مثل برادن هرچی باشن هرکاری بکنن ولی توجنگ هیچ وقت فرار نمیکنن این یادت باشه که ترک و کرد از ناموس ازوطن ازغیییییییییرتشون نمیگذرن یادت باشه داداش

  275. حالا اقای فارس از شاهکارات بگو

    سکس گروهي با خواهرم شراره
    سلام.من امير هستم و 22 سالمه. راستش من توي تمام اين مدتي که از زندگيم مي گذشت هيچ وقت با هيچ زن و دختري سکس نداشتم و هميشه حسرت يه سکس خوب رو تو دلم داشتم ولي موقعيتش پيش نمي اومد.
    اطرافم هم دختر زياد بود و اولين و نزديک ترين دختر بهم،خواهر بزرگم شيدا بود.خب من دو تا خواهر دارم ولي اونقدري که به شيدا احساس نزديکي مي کردم نسبت به شراره اين احساس رو نداشتم.گرچه نمي دونستم که سرنوشت چيز ديگه اي رو برام رقم ميزنه و اتفاقات طور ديگه اي مي افته.شيدا خواهر بزرگم يه سال ازم بزرگتر بود و شراره هم دو سال از من کوچيک تر بود و تقريبا من و شراره خيلي با هم درگير بوديم.در واقع بعد از اينکه پدرم بعد از به دنيا اومدن شراره از دنيا رفت مادرم به تنهايي ما رو بزرگ کرد و اين درگيري من و شراره خيلي باعث زحمتش مي شد.مادرم هم جوون بود و هم خوشکل و خوش هيکل و آرزوي هر مردي بود ولي خودش دوست داشت مجرد بمونه.حتي من هم دلم ميخواست باهاش باشم.
    داستان من از اونجايي شروع شد که شراره کنکور داد و توي يکي از دانشگاه هاي تهران قبول شد و همه خوشحال بودن از اينکه شهرستان قبول نشده و البته من ناراحت بودم چون فکر ميکردم بالاخره يه نفس راحتي مي کشم ولي اينطور نشد.
    شراره شروع کرد به رفتن دانشگاه و کم کم يه تغييراتي توش ديده شد.تيپ و لباسش خيلي باز تر شد و آرايش هاش هم 180 درجه فرق کرد در واقع اصلا شراره ي قبلي نبود.يواش يواش شب دير اومدن ها هم شروع شد و به بهونه ي رفتن به خونه ي دوستاش حتي بعضي شب ها هم خونه نمي اومد.مامانم با اين قضيه مشکلي نداشت و خيلي توي اين مسائل باز فکر ميکرد و حتي دوست پسر شيدا بعضي شب ها پيش شيدا تو اتاقش ميخوابيد و منم مشکلي نداشتم ولي شراره ديگه خيلي داشت مشکوک ميزد.اين شد که تصميم گرفتم سر از کارش در بيارم.هر کاري کردم نتونستم تا اينکه اون اتفاقي که ميخواستم بيفته خود به خود افتاد.يکي از روزهاي پاييز سال 87به يه مهموني حوالي صادقيه دعوت شدم.اونطوري که دوستم تعريف مي کرد قرار بود آخرش سکس پارتي داشته باشيم و خودش چند تا جنده هم ظاهرا دعوت کرده بود در کنار مهمونا.منم که تجربه اي تو سکس نداشتم اول رد کرد ولي بعدا به اصرار دوستم قرار شد من آخر سر نمونم و جنده ها که کارشون رو شروع کردن من ديگه برم.اينطوري شد که رفتم.توي مهموني جمعيت زياد بود و شايد 50-60 نفر بوديم که پسرا حدودا 20-25 نفر بودن و بقيه دختر بودن.تا ساعت 12 شب مهموني ادامه داشت تا اينکه رفيقم اومد بهم گفت:«امير اگه ميخواي بري همين الان برو.اگه بموني هم که منو خوشحال ميکني.ميخوايم شروع کنيم». چشمکي زدم و گفتم که ديگه مي رم. کتم رو برداشتم و از درب خونه بيرون رفتم و بعد رفتم به سمت در حياط و وارد کوچه شدم.
    ماشينم دقيقا جلوي درب پارک بود.به سمت درب ماشين رفتم که صداي 5-6 تا دختر شنيدم.کنجکاو شدم و برگشتم و صحنه اي رو ديدم که از تعجب شاخ در آوردم.شراره به همراه 5 تا دختر ديگه با تيپ هاي وحشتناک سکسي و آرايش غليظ از يه پاترول پياده شدن و به سمت درب حياط رفتن.خودم رو سريع پشت ماشين قايم کردم تا اونا وارد خونه بشن.سريع به دوستم زنگ زدم و گفتم:«جنده هات همينا بودن که اومدن تو؟»رفيقم خنديد و گفت:«اره.چطور؟ميخواي تو هم بياي تو؟»منم گفتم آره.رفيقم هم در رو زد و رفتم تو.هنوز باورم نميشد که شراره اومده اينجا تا جنده گي کنه.به آرومي رفتم بالا و وارد شدم.توي سالن پذيرايي دنبال شراره گشتم.يه گوشه روي مبل نشسته بودو يکي ديگه از رفقا کنارش بود و دستش رو روي پاهاش گذاشته بود.منم يه جايي که ديده نشم پشت چند نفر نشستم و مشغول نگاه کردن شدم.مهموني داشت يواش يواش وارد فاز سکسي ميشد و دختر و پسرا رفته بودن تو فاز لب بازي و دست مالي همديگه.تو همين لحظه يه دختر هم به سمت من اومد و گفت:«چرا تنهايي جيگر»روم رو بهش کردم و گفتم:«برو يکي ديگه رو پيدا کن.من دارم ميرم»طرف هم يه ايييش کرد و با اکراه رفت.رفيقم داشت يواش يواش رکابي شراره رو در مياورد که يهو هم رکابي و هم سوتين صورتيش رو با هم در آورد و سينه هاي شراره که سفت شده بود رو هوا موند.خيلي دوست داشتم از اين صحنه فيلم بگيرم ولي به خاطر ازدحام جمعيت نميشد.بايد جلو تر ميرفتم.خيلي آروم از پشت مبل ها رفتم و وارد آشپزخونه شدم.حالا شراره و سعيد پشتشون به من بود و هر دوشون هم به شدت مست بودن. يواش گوشيم رو در اوردم و از پشت گلدون مشغول فيلم گرفتنم از اون دوتا شدم. جو مهموني اونقدر بالا بود که کسي متوجه من نشد. سعيد کم کم رفت سراغ شلوار و چند لحظه بعد شراره رو لخت لخت روي مبل خوابونده بود و داشت کسش رو ميخورد. من هم ديگه تو حال خودم نبودم و از ديدن بدن سکسي خواهرم حشري شده بودم.
    سعيد يواش يواش بلند شد و از توي جيبش يه کاندوم در آورد و روي کيرش گذاشت.پيش خودم فکر کردم يعني ميخواد شراره رو از کس بکنه؟و اين سوال رو با خودم مدام مرور ميکردم که اين اتفاق افتاد.سعيد کيرش رو دم کس خيس خواهرم گذاشت و با يه فشار ساده کيرش تا ته توي کس گشاد خواهرم جا شد و مشغول تلمبه زدن شد.ديگه تو حال خودم نبودم و بد جوري فاز سکسي گرفته بودم.تقريبا 10 دقيقه فيلم ضبط کرده بودم و از کس دادن شراره هم گرفته بود ولي خودم هم ميخواستم وارد کار بشم.گوشيم رو خاموش کردم و توي آشپزخونه تمام لباس هام رو در آوردم و يه دابل شات براي خودم ريختم و خوردم.يه کم صبر کردم و بعد خيلي آروم به سمت سعيد و شراره رفتم.حالا سعيد روي مبل خوابيده بود و شراره روش نشسته بود و داشت تلمبه مي زد.شراره پشتش به من بود ولي سعيد منو ديد.يه چشمک به سعيد زدم و اونم متوجه شد.دستش رو آورد رو کمر شراره و اونو روي خودش خم کرد طوري که سوراخ کون خواهرم سمت من قرار بگيره.من هم از پشت به شراره نزديک شدم و کيرم رو به کير سعيد که توي کشس شراره بود ماليدم تا خيش بشه.يه کم با انگشتم به سوراخ کون شراره ور رفتم و شراره هم چيزي نمي گفت و کاملا توي فاز عشق و حال بود.من هم کير کلفتم رو که حتي کل کير سعيد رو ميخوابوند رو روي سوراخ کون شراره گذاشتم که يهو شراره با يه صداي حشري کننده گفت:«آخ جون.من عاشق کون دادنم.کونم رو جر بده.زود باش»و حواس مهموني به ما پرت شد.اين حرفش من رو حشري تر کرد و من کيرم رو فشار دادم داخل که يهو شراره جيغ کشيد و کل مهموني دوباره يه لحظه به ما سه نفر نگاه کردن.
    شراره ساکت شد و من کيرم رو ديدم که خيلي راحت تا ته توي کون شراره فرو رفت و طبق تجربه هايي که بعد ها به دست آوردم فهميدم شراره خانوم کوني حرفه بودن اون موقع.کيرم که جا شد شروع کردم به عقب و جلو کردن.سعيد چون نشسته بود کيرش تا ته توي کس شراره بود و نمي تونست تلمبه بزنه.شراره هم ثابت بود و فقط اه و اوه ميکرد و منم با شدت تلمبه ميزدم.مني که موقع جلق زدن خيلي سريع آبم ميومد اين بار انگار کمرم خشک شده بود و هر لحظه وحشيانه تر کيرم رو توي کون خواهرم فرو ميکردم.حدود دو سه دقيقه به کارم ادامه دادم تا اينکه حس کردم آبم داره مياد و آبم رو با فشار توي کون شراره خالي کردم.چند لحظه همونطور ايستادم وسکوت کردم.شراره داشت آه ميکشيد.کيرم رو آروم در آوردم و عقب رفتم.به محض اينکه کيرم رو بيرون آوردم شراره ي حشري شروع کرد روي کير سعيد تلمبه زدن و آه و اوه جفتشون بلند شد.برگشتم آشپزخونه تا لباس هام رو بپوشم.توي حال خودم نبودم و همش به سکس گروهي که با خواهرم داشتم فکر ميکردم.لباس هام رو تنم کردم و از صاحب مهموني خدافزي کردم و سوار ماشين شدم و رفتم.
    مدام به کاري که کرده بودم و فيلم ده دقيقه اي که گرفته بودم فکر ميکردم.کيفيت فيلم بالا بود و شراره کاملا توش معلوم بود و نميدونستم با فيلمي که از سکس خواهرم گرفتم چيکار کنم.فقط پيش خودم مونده بودم بعد از اين چيکار کنم چون شراره واقعا خوشکل ترين دختري بود که ديده بودم و ميخواستم يه دفه واقعا با هم سکس داشته باشيم.بعد از اون روز کنجکاو شدم که شراره چطور اين کاره شده و يه سري تحقيقات انجام دادم تا بالاخره يکي از دوستاي دانشگاهيش بهم گفت دليلش بي جنبه بودن شراره توي عرق خوردن بود و بهم گفت شراره اولين بار که سکس کرد خيلي عرق خورده بود و تو حال خودش نبود و وسط مهموني کاملا لخت شده بوده و اه و اوه مي کشيده و همونجا همزمان با چند نفر سکس کرده و پردش رو هم همونجا از دست داده بوده. بالاخره اولين سکس من هم قرار بود اينطوري باشه.
    بعد از اون من چندبار ديگه هم با نزديکام سکس کردم و بالاخره با شيداي دوست داشتنيم هم سکس کردم و خب شيدا بعد از اينکه با دوست پسرش به هم زد رسما هر شب نصفه شب مياد اتاق من.در نهايت هم تونستم يه نيمه سکس با مامانم داشته باشم که اين آخري مربوط به هفته ي گذشته هست و هنوز تو کفشم چون بهترين اتفاق عمرم بود و داستان جريان خيلي خيلي جالبي پيش اومد تا اين اتفاق افتاد و داستانش رو به زودي براتون مي نويسم.ولي در کل هنوز که هنوزه نتونستم شراره رو بکنم و نکته ي جالب قضيه همينه. وضع مالي ما به لطف ارث و ميراثي که از پدرم مونده خوبه و هيچ کمبودي نداريم ولي شراره يه مدت بعد گفت که ميخواد توي يه شرکت مهندسي کار کنه و بعد مامانم هم قبول کرد و همه فکر ميکرديم که داره خوب کار ميکنه چون پول خوبي داشت و ديگه نه تنها از مامانم پول تو جيبي نميگرفت بلکه يه دفه در کمال ناباوري 10ميليون تومن براي خريد ماشين به مامانم کمک کرد و همه مونده بودن ولي من ميدونستم خواهرم در حقيقت کارش چي بود. هيچ شرکت مهندسي وجود نداشت بلکه خواهرم به خاطر چهره و اندامش و حرفه اي بودنش يکي از گرون ترين جنده هاي تهران بود و ظاهرا اون طوري که آمارش رو در آورده بودم شبي بين 50 تا 100 تومن ميگيره.با اين وجود مادرم يه دفه ميخواست شوهرش بده که شراره تهديد کرد و اين اتفاق نيفتاد و خانوم هنوز از پول در آوردن سير نشده.يکي از دوستام هم ميگه شراره اينقدر در آورده که يه خونه براي کارش توي ميدون رسالت خريده.فکر همه چيز رو ميکردم جز اينکه يه دانشگاه رفتن، از خواهرم يه جنده ي حرفه اي بسازه. . . . .

  276. این رو از یک سایت فارسی به نام گرفتم که بدون فیلتر شکن نمیشه وارد شد

    حالا اقای فارس که مشغول سکس کردن با محارمت هستی یکم مطالعه کن ببین که ما ترکا بدون مدرک چیزی نمیگیم / ما بدون مدرک نمی
    گیم فارس مادرجنده شما هم مدرک دارین روکنین که ترکا خرن …………برو

  277. از تمامی فارسای کون گشاد خواهش میکنم که دهنشون رو ببندن و خفه شن من بی دلیل و مطالعه چیزی نمیگم عوضیا ما میخوایم به زبان خودمون بخونیم وبنویسیم

  278. میدونین چند تا پیامبر به فارسا نازل شده؟معلومه که نمیدونین چون اطلاعات ندارین…فقط یک پیامبر به ترکا نازل شد که اونم زرتشت بود

  279. یاشاسین تورک اوغلی
    جانیمیز آذربایجانیمیزا قوربان

    انشائ الله تا چند روزه دیگه مطالبی رو با سند و مدرک حاضر می کنم تا فارای مادر مورد دار دیگه زر نزنن، این مطلب رو به فارسی گفتم تا همه کسایی که زبانشون غیر زبان ملی ( یادتون باشه فارسی زبان ملی هست نه رسمی !!! ) هستش بتونن بخونن.

    هاردا گوردون فارس، توت … باس. 🙂

  280. نخواستم بدون جک از اینجا برم.

    فارسا میخواستن یه تره رو سرکار بذارن میگن :
    با اشکال جمله بساز
    ترکه میگه : کوس آبجیت.
    فارسا میگن که این اشکال نداره آخه.
    ترکه میگه : واللاه حالا که اشکال نداره پس کوس ننت.
    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

  281. بدبختها تاکی میخواهد قهرمان دزدی تاریخ دزدی کنید این راهمه جهان میداند ترکها سرتراز فارسهااست بابک سرداردلیراذربایجان بود شمافارسهابجزرستم که انهم افسانه بود دیگه کی وداریداما اذربایجان سردارانی چون قوش نبی. کوراوغلی . بابک . ستارخان باقرخان .دده قورقود….. حتما اینها همه ایرانی که ماخبر نداریم یاشاسین اذربایجان به کوری دزدان تاریخ اسطوره

  282. شمافا رس هااز کدام تاریخ حرف میزنید شماکه ازتخم عرب هستید.والا خیلی رودارید. حالا پارس کنید. فارس سگ

  283. شمافا رس هااز کدام تاریخ حرف میزنید شماکه ازتخم عرب هستید.والا خیلی رودارید. حالا پارس کنید. فارس سگ

  284. bara hamatun motasefam

  285. iran az dast rafte be khatere in hame doganegi,be khatere in nadashtane etehad,hameye shoma fekr mikonin darin tu iran zendegi mikonin,in esarate,ma hame inja asirim

  286. قابل توجه کامنت بالایی.
    احترام متقابله، وقتی به همنوع خود احترام میذاری ولی اون در عوض احترام میاد سوء استفاده کرده و تاریخ و فرهن تو رو حتی اسم خیابان و محله هات رو عوض میکنه وبا اسم های تحریف شده صدا می کنه و تو هم حق اعتراض نداری، مگه می شه توی این کشور زندگی مرد؟

  287. قابل توجه کامنت بالایی.
    احترام متقابله، وقتی به همنوع خود احترام میذاری ولی اون در عوض احترام میاد سوء استفاده کرده و تاریخ و فرهن تو رو حتی اسم خیابان و محله هات رو عوض میکنه وبا اسم های تحریف شده صدا می کنه و تو هم حق اعتراض نداری، مگه می شه توی این کشور زندگی کرد؟

  288. منتئسكيوف فيلسوف ومبتكر بزرگ فرانسوي. كه ازتئورسين ها وبنيان گذاران فكري انقلاب كبير فرانسه بشمار ميرود دراواخر قرن نوزدهم دراثري به نام.نامه هاي ايراني. درباره تركها مينويسد. هيچ كدام ازخلقهاي دنيا نميتوانندخودرافتوهات وعظمت تاريخي با تركان مقايسه كند تركان حاكمين اصيل دنيا ميباشند.انگار كه ديگر خلق هاي دنيا براي ختمتگزاري به انها افريده شده اند. تركها قادرند درعين زمان امپراتوري هاافريده وامپراتوريها را ريشه كن كنند. درطول تمام ادوار تاريخ انها باقدرت وذكاوت خود دنيا را تسخيرواداره كرده وهميشه تكيه گاه خلق ها بودند.ف هومئل درترجمه لوهاي سومري بيشاز 300 كلمه تركي پيداكرده.كلماتي كه اكثرا به همان شكل قديمي اش در تركي امروزي. خصوصاتركي اذربايجاني هنوزهم به كاربرده مي شودو لذا هومئل بااستناد به كشفيات علمي خوداز لوهاي سومري رابه عنوان ريشه زبان تركي.پروتو ترك. معرفي كرد.حال شما فارسهاي احمق بايد درمقابل تركها سرخم كرده و ديگر پارس نكني واگرحرفي داريد باسند ومدرك بيان كنيد

  289. alirezaye aziz bahat movafegham khob ma nabaiad be in rahati hame chio va bedim ,ma nabaiad bezarim berim bara zoorgooeihaye bishtar ja baz beshe iran male mast na male gharibeha bachehaye ma gharare tu che irani zendegi konan!!!!!!!!!!!!

  290. فقط از این ناراحتم با این حرفهای ما هیچی درست نمیشه.واقعا ناراحتم.من اصلا با مردم هیج جا مشکل ندارم.دلم به حال این همه سادگی و بی گناهی یه عده از مردم می سوزه واقعا داریم تباه میشیم

  291. سلام به همه بخصوص گیله مردان
    من ذاتاً با هر شخصیتی که این رژیم ازش تعریف کنه مشکل دارم .سردار جنگل هم یکیشه .آخه این پشمالوی جنگلی مگه چیزی جز یک شورشی تجزیه طلب بوده که ازش بعنوان قهرمان یا مرد سیاسی افتخار می کنیم .این آقا که نه سربازهای دولتی ایران رو قبول داشته(قزاقها رو که رضا خان میر پنج هم یکیشون بوده نه قوای روس را ) و اگه تو بهرش برین می بینین می خواسته گیلان و مازندران رو از ایران جدا کنه .بله در مقطعی هم جلوی قوای روس ایستاده اما اصل نهضت جنگل تجزیه طلبی بوده.حالا چون پدر رهبر انقلاب توسط رضا خان کشته شده و جنگلی ها هم با رضا خان مشکل داشته .نهضت جنگل مقدس شده .من قصد جسارت به خطه شمال ایران را ندارم اما هرکسی که اینها ازش تعریف کنن یع ریگی تو کفشش بوده.هرکسی هم که با رضا خان این بزرگ مرد مشکل داشته یا یاغی بوده یا متهجر یا تجزیه طلب

  292. سلام بر تمامی مردمان ایران زمین اعم از فارس.ترک.لر.کرد و…
    درسته بابک ترک بود ولی برای آزادی وطنش جنگید ! برای آزادی ایران ! برای تمام مردم این سرزمین !! ولی اگه بابک زنده بود و نظرات بالا رو میخوند به نظر شما چه حسی بهش دست میداد ؟؟؟ از اینکه میدید 22 سال برای آزادی مردم سرزمینش یعنی مردم ایران سختی کشید و در این راه جان سپرد و حالا بعد از اینهمه سال میدید کسانی حرف از پیرو بودنش رو میزنند که ایرانی بودنشان را فراموش کردند و دارن حرف از قومیت میزنن و به ناموس همدیگه فحش میدن !! برادران من !! میدنید چرا بعد از گذشت اینهمه سال از قیام بابک ما هنوز هم در همان ظلم و اسارت زمان بابک هستیم ؟؟ برای اینکه خودمان نزاشتیم تا امثال بابک ظهور کنن…نمونه کوچکش همین جا تو پست های بالاس !! بابک یه آزادمرد ایرانی بود که از خطه آذربایجان ظهور کرد ! برادران ترک و آذربایحانی عزیز ! تو جمله بالا شما توجهی به آزاد مرد و ایرانی بودن بابک نمیکنید و فقط به آذربایجانی بودن او اصرار میورزید ؟!! چیزی که توش شکی نیست ! تا زمانی که ما ایرانی ها قومی بودن همدیگر رو مسخره کنیم و حرف های نژادپرستانه بزنیم لایق وضع موجود هستیم !! باید هرروز تو اخبار ایران مون اتفاقات مربوط به سرزمین های عربی مثل لبنان و سوریه و غیره رو ببنیم و از کمبود امکانات و سخت زندگی کردن هموطنان ایرانی مون تو آذربایجان و کردستان و سیسان بلوچستان هیچ خبری نداشته باشیم…اخبارمون با افتخار نشون بده که مشکل آب و برق و گاز چند تا کشور عربی و آفریقایی مثل سوریه و لبنان و بورکینافاسو و آنگولا و غیره با پول نفت ما و با دست مسئولان انسان دوست مون حل شد !! ولی آبادان و خرمشهر یعنی 2تا شهری که روی نفت قرار دارن هنوز از گاز و حتی آب شیرین هم بی بهره اند !! ما ایرانی بودن خود را فراموش کرده ایم !! فرض کنید بابک هنوز هم بربالای قلعه خویش با چشم هایش مشاهده گر کارهای ماست. آن وقت چه جوابی بهش میدادیم ؟؟ درود بر تمام مردمان این سرزمین اعم از ترک و پارس و غیره…
    همه جای ایران سرای من است…
    tanha chizi ke khoshhalam kard tu in safe in bud ke bad az in cooment bala ke dustemun Arash gozashte, faghat ye mosht ensan efrati va bi mantegh comment gozashtan, ba nazare man ham behtarin kar faghat sukut e
    chon tan har bande khodayi ke rafte juneshoo bara iran dade az babake gerefte ta akhari nshahid jang ba iraq alan dare tanesh tu gur milarze,,,,vaghan khejalat dare, jalebisham be ine har ki ta kam miyare zud shuru mikone fosh khar madar dada,
    un comment e ke dige khoda bud, migoft ok man kharkose ama to madar jende 😀 baba come on man,,,,, get a life

  293. سلام a بر تمامی مردمان ایران زمین اعم از فارس.ترک.لر.کرد و…
    درسته بابک ترک بود ولی برای آزادی وطنش جنگید ! برای آزادی ایران ! برای تمام مردم این سرزمین !! ولی اگه بابک زنده بود و نظرات بالا رو میخوند به نظر شما چه حسی بهش دست میداد ؟؟؟ از اینکه میدید 22 سال برای آزادی مردم سرزمینش یعنی مردم ایران سختی کشید و در این راه جان سپرد و حالا بعد از اینهمه سال میدید کسانی حرف از پیرو بودنش رو میزنند که ایرانی بودنشان را فراموش کردند و دارن حرف از قومیت میزنن و به ناموس همدیگه فحش میدن !! برادران من !! میدنید چرا بعد از گذشت اینهمه سال از قیام بابک ما هنوز هم در همان ظلم و اسارت زمان بابک هستیم ؟؟ برای اینکه خودمان نزاشتیم تا امثال بابک ظهور کنن…نمونه کوچکش همین جا تو پست های بالاس !! بابک یه آزادمرد ایرانی بود که از خطه آذربایجان ظهور کرد ! برادران ترک و آذربایحانی عزیز ! تو جمله بالا شما توجهی به آزاد مرد و ایرانی بودن بابک نمیکنید و فقط به آذربایجانی بودن او اصرار میورزید ؟!! چیزی که توش شکی نیست ! تا زمانی که ما ایرانی ها قومی بودن همدیگر رو مسخره کنیم و حرف های نژادپرستانه بزنیم لایق وضع موجود هستیم !! باید هرروز تو اخبار ایران مون اتفاقات مربوط به سرزمین های عربی مثل لبنان و سوریه و غیره رو ببنیم و از کمبود امکانات و سخت زندگی کردن هموطنان ایرانی مون تو آذربایجان و کردستان و سیسان بلوچستان هیچ خبری نداشته باشیم…اخبارمون با افتخار نشون بده که مشکل آب و برق و گاز چند تا کشور عربی و آفریقایی مثل سوریه و لبنان و بورکینافاسو و آنگولا و غیره با پول نفت ما و با دست مسئولان انسان دوست مون حل شد !! ولی آبادان و خرمشهر یعنی 2تا شهری که روی نفت قرار دارن هنوز از گاز و حتی آب شیرین هم بی بهره اند !! ما ایرانی بودن خود را فراموش کرده ایم !! فرض کنید بابک هنوز هم بربالای قلعه خویش با چشم هایش مشاهده گر کارهای ماست. آن وقت چه جوابی بهش میدادیم ؟؟ درود بر تمام مردمان این سرزمین اعم از ترک و پارس و غیره…
    همه جای ایران سرای من است…
    tanha chizi ke khoshhalam kard tu in safe in bud ke bad az in cooment bala ke dustemun Arash gozashte, faghat ye mosht ensan efrati va bi mantegh comment gozashtan, ba nazare man ham behtarin kar faghat sukut e
    chon tan har bande khodayi ke rafte juneshoo bara iran dade az babake gerefte ta akhari nshahid jang ba iraq alan dare tanesh tu gur milarze,,,,vaghan khejalat dare, jalebisham be ine har ki ta kam miyare zud shuru mikone fosh khar madar dada,
    un comment e ke dige khoda bud, migoft ok man kharkose ama to madar jende 😀 baba come on man,,,,, get a life

  294. اقای میثاق خدمت جناب عالی عرض کنم نبایددریک مملکت اسلامی بر قومیت تبیض قائل شد دولت جمهوری اسلامی ایران با سرپوش گذاشتن برعیب وایرادهای تاریخ ننگین فارس منکر شدن تاریخ درخشان7000 ساله اذربایجان که تمدن تاریخ وفرهنگ ادبیات اذربایجان زبان زد مردم جهان است رابه تاریخ ایرن ربط می دهد وبعضی از بچه پان فارس های کونی خواهر مادر جنده بی خبر از تاریخ که خودشان رابه ما می چسباند و بابک را ایرا نی می نامند.ودر نتیجه این حرفها مامردم اذربایجان راوادار به حرفها حقیقتهای میکندکه نباید زد

  295. این قوجا تبریز مادرش جنده و خواهرش کسده است!!

  296. آذربایجان 7000 سال قدمت دارد!!!
    توروخدا جوک نگو
    عشق من فقط خانومای تورکه
    چون آب کیر آدمو زود بالا میارن

  297. آخه تاتارا و خام خوارا رو چه به تاریخ و جغرافیا و اجتماعی!
    با این کارت داری صابون به شیکمم میزنی که خواهر ترکتو بگام ناموس جنده!!

  298. ziyad zr mizania kos kesh.
    kham khor shomain keh kos khameh madareh jendaton ro mikhorin

  299. خوبه شما فارسا تو اینترنت درباره تپه حسنلو یه سرچی بکنید تا معلوم شه قدمت تاریخ کی بیشتره.
    تپهٔ حسنلاو که در ۷ کیلومتری شهر نقده قرار دارد، یکی از تپه‌های باستانی ایران است که قدمت آن به بیش از ۶ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و …
    شما فارسهای بی هویت نمیتونید منکر تاریخ 7000 ساله ترک ها باشین.

  300. خوب به حرفای زیر توجه کنید

    سخن را با نظرات دو نفر از فیلسوف های مشهور جهان در باره ترکان شروع میکنم: رِنه گُروسه شرق شناس نامی فرانسه در بخشی از نوشته اش راجع به ترکان اینطور مینویسد:

    1. باید تکرار کنم که اگر بر روی این جنبه از تاریخ قدیم ترکان تکیه می شود، برای تذکر این نکته است که روح ترکان با چه سهولتی می تواند با ادیان بزرگ جهان که از معنویت برخوردارند خود را سازگار سازد و این خصلت تا چه اندازه با تمدن همراه است.

  301. 2. خصوصیت دوم اقوام ترک استعداد فرماندهی یا، به عبارتی صحیح تر، سازماندهی است. یعنی سازمان دادن به اجتماع اقوامی که غالباً از نژادهای مختلف هستند. باید توجه داشت که این خصوصیت وجه اشتراک ترکان با رومیان است. ابرهارد اخیراً توجه ما را به مساعی خاندان ترک توپا (557-398) در فراهم آوردن وحدت و ثبات در چین شمالی و کوشش مشابهی که به وسیله ترکان شاتو (936-907) صورت گرفت جلب کرده است. در غرب آسیا (منظور فلات پامیر است) سلسله های ترک به اقدام مشابهی دست زدند. ترکان غزنوی (1186-962) نیز به ترکیب تاریخی افغانستان کنونی شکل بخشیدند. سلجوقیان کبیر (1157-1037) برای نخستین بار پس از حملة عرب موجبات وحدت شاهنشاهی ایران را فراهم آوردند. . . . در هند نیز سلاطین گورکانی مستقر در دهلی بودند. اینها مظهر نظم و انظباط، که خوی ترکها است، بشمار می آمدند و از زمان روی کار آمدن این نواده های تیمور (1707-1526) بود که موجبات وحدت هند و ایجاد امپراتوری در این کشور فراهم گردید. . . . ترکها مردمانی مثبت اندیش و از هرگونه رجزخوانی و خیالبافی به دورد بودند. . . (رنه گروسه\ژرژ دنیکر، چهرة آسیا، انتشارات فرزان، تهران، ترجمه غلامعلی سیار صفحات 61 تا 69)

  302. 3. مونتئسکیو فیلسوف و متفکر بزرگ فرانسوی، که از تئورییسین ها و بنیان گذاران فکری انقلاب کبیر فرانسه بشمار میرود، در اواخر قرن نوزدهم در اثری به اسم» نامه های ایرانی» در باره ترکها مئ نویسد:

    هیچ کدام از خلق های دنیا نمیتواند خود را در فتوحات وعظمت تاریخی با ترکان مقایسه کندַترکان حاکمین اصیل دنیا میباشند, انگار که دیگر خلق های دنیا برای خمتگزاری به آنها آفریده شده اند. ترکان قادرند در عین زمان امپراطوری ها آفریده و امپراطوری ها را ریشه کن کنندַدر طول تمام ادوار تاریخ آنها با قدرت و ذکاوت خود دنیا را تسخیر و اداره کرده و همیشه تکیه گاه دیگر خلق ها بودندַتاتارها دوبار چین را فتح کرده و هنوز هم در آنجا حکومت میکنند, آنها هنوز هم در سرزمین های فتح شده توسط مغول ها حکم میرانندַ حکمرانان ایران هم آنان هستند , آنها هستند که بر تخت کوروش نشسته اند, آنها مسکو را هم به زانو دراوردندַآنان ترک نامیده شده و در آسیا, اروپا و آفریقا فتوحاته عظیمی کرده و در سه قاره جهان آقایی میکنندַاگر به گذشته های دور هم نگاه کنیم باز میبینیم که امپراطوری های روم را هم انها برانداختندַ فتوحات اسکندر در مقایسه با فتوحات چنگیز خان هیچ هستַ تاریخ نویسان این خلق ظفرمند متاسفانه تلاش نکرده اند تا شهرت تاریخ و فتوحات غیر قابل تصور انان را پخش کنند, چه بسا گوشه های زرینی از تاریخ آنان تا ابد فراموش شده. چقدر دولت های زیادی را که ترکان برقرار کردند که ماها از آنها اگاه نیستیم, این خلق جنگاور و دلیر همیشه با شهرت و عظمت همیشگی خود مشغول بوده و به شکست ناپذیری خود ایمان داشته و از آن جهت نیازی به ثبت و ابدی کردن فتوحات وتمدن درخشان خود ندیده است.

  303. ویل دورانت تاریخدان مشهور قرن بیستم هرچند که خود شدیدا متاثر از جریانات و تبلیغات سیاسی آریاگری در اولین دهه های قرن بیستم در اروپا بود و در زمان او هنوز نظریه پوچ و افسانه ای نژاد موهوم آریا از طرف تاریخدانان کاملا طرد نشده بود ولی او در کتاب معروفش «تاریخ تمدن»به این حقیقت اعتراف میکند که در هیچ جای دنیا آریایی ها ( منظور وی گروه زبانی هند و اروپایی) موفق به افریدن تمدنی نشده اند , آنها تمدن را از ملل دیگر در شرق میانه گرفته اند, و تمدن غرب هم(یونان) بر پایه های تمدن جزیره کئرت که حاصل تمدن سومر بود بنا شده.

  304. خوب مطلب زیر رو بخونید.

    کاوشگری ها و تحقیقات تاریخی در اوایل قرن بیستم این حقیقت را ثابت کرد که همه اقوامی بومی ایران که تا زمان هخامنشیان ده ها دولت مقتدر را در این سرزمین تشکیل داده بودند همه التصاقی زبان بودند و اینکه فرزندان و وارثین آنان هنوز هم اکثریت مردم ایران را تشکیل میدهند ترکان ایران. چون که تاریخ هیچ نشانی از وجود اقوام تاتی فارس، کرد، را تا 700 قبل از میلاد را در ایران را نمیدهد و حتی گیرشمن بزرگترین منبع استنادی پان فارسها اعتراف میکند که » آریایی ها اولین بار در حوالی قرن 7-9 قبل از میلاد به ایران از جای نا معلومی مهاجرت کردند البته گیریشمن با استناد به شباهت ظاهری کلمه پارسوا با کلمه پارس در یکی از کتیبه های اشوری از قرن هفتم میلاد این ادعا را میکند، ولی عده زیادی از محققین این ارتباط را طرد کرده و آمدن اقوام آریایی را به ایران را مربوط به اواسط قرن 6 قبل از میلاد میدانند.

    به خاطر انکه آریاییها هیچ نقشی در دولت هایی که تا آمدن آنها در مدت بیش از 4500 سال بر ایران حکومت کرده بودند را نداشتند و بنیان گذاران همه آن دولت ها اجداد ترکان ایران بودند تصمیم به حذف آن تمدن ها از تاریخ ایران کردند.

  305. اپرت باستان شناس فرانسوي نيز بر تركي (التصاقي) آلتايي بودن زبان مادها اشاره مي‌كند. در جايي ديگر دياكونوف مي‌نويسد زبان اشكانيان نيز همانند زبان مادها و از خانوادة زبانهاي التصاقي بوده19 كه در صورت مقايسه تحقيقات اپرت و دياكونوف مي‌توان به ترك بودن اشكانيان نيز پي برد. بدين ترتيب است كه از 7000 سال تا 2500 سال قبل يعني مدت 4500 سال به طور مطلق در منطقه جغرافيايي آذربايجان تنها و تنها اقوام التصاقي زبان (ترك) زندگي و حكومت كرده‌اند . همچنين اگر تاريخ بعد از 2500 سال قبل از ميلاد را بررسي كنيم باز آذربايجان در بيشتر مقاطع تاريخي مستقل از حكومت‌هاي ديگر منطقه بوده، به طوريكه در زمان هخامنشيان آذربايجان در مقابل آرياييها سرفرود نياورده و تا سرنگوني اين حكومت، تمام فرهنگها و آداب و سنن و زبان خود را حفظ كرده همچنين در تاييد گفتة بالا مي‌توان به كشته شدن كورش، شاه هخامنشيان توسط ملكه آذربايجان (تومروس) اشاره كرد.

  306. مسعودي در ادامة بحث خود در مورد اصل ونسب فارسها مي‌نويسد : بيشتر حكماي عرب از تيرة نزّار بن محمد چنين گويند و در مورد آغازنسب مطابق آن رفتار كنند و تعدادي از ايرانيان نيز پيرو اين باشند و انكار آن نكنند25. پس چنانكه از مستندات فوق بر مي‌آيد و بسياري از ايرانيان نيز پيرو اين باشند و انكار آن نكنند. فارسها از نسل اعراب مي‌باشند و نيز چنانچه مي‌دانيم حضرت ابراهيم(ع) فرزندان بسياري داشت كه حضرت اسحاق(ع) و حضرت اسماعيل(ع) از همه معروفترند، بر طبق نظر بعضي از نسب شناسان، فارسها از نسل «حضرت اسماعيل‌(ع) » هستند و در اين مورد مي‌گويند كه وقتي سارا زن حضرت ابراهيم(ع)كنيز خود هاجر را به ابراهيم بخشيد از هاجر فرزندي بنام اسماعيل متولد شد و چون سارا به آن رشك مي‌ورزيد لذا حضرت ابراهيم(ع) او را به سرزمين مكه فرستاد و در همين مكه بود كه حضرت اسماعيل(ع) با زني از قوم بني جرهم ازدواج كرد و نسل فارسها از او پديد آمد.

    همچنين در اين مورد مي‌توان با توجه به آثار مكتوب دانشمندان ايراني فارس، زبان واقعي قوم فارس را كه زبان اكنون آنها نيز منشعب از آن است را تشخيص داد. ما در اينجا به تعدادي از آنها اشاره مي‌كنيم: «سيبويه (دايرة المعارف بريتانيكا جلد1 ، ص 461 ) ، طبري – تاريخ نگار (بريتانيكا ج 1 ،ص 594 ) فارابي فيلسوف (بريتانيكا، ج 9 ، ص 65) ، ابن قتيبه (بريتانيكا ج 11 ص 1021 ) ، ابوالفرج اصفهاني (بريتانيكا، ج1 ، ص 56 ) ابو معشر بلخي (امريكانا، جلد 1 ص 340 ) جابر (بريتانيكا، ج 1 ، ص 46) فارابي (گرانلاروس ج 1 ، ص 902 )‌رازي (گراندلاروس) و … لازم به ذكر است كه تأليفات تمامي اين دانشمندان به زبان عربي مي‌باشد كه حتي در دانشنامه‌هاي نام برده، خود دانشمندان نيز به عنوان عرب شناخته شده‌اند.

  307. بچه سوسول من همه این چیزهای راکه اینجا مینویسم با دلیل ومدرک مینویسم.من وقتی میگویم که فارسها خواهر مادر جنده کسده هستند بی ربط نمی گم.دلیل ومدرک بیار چرتو پرت نگو میخوای ثابت کنم فارسها ناموس خرابند.نمونه اش.8سال جنگ با عراق بود همه فارسها از ترسشون یا به خارج از کشور یا طرف مشهد فرار کردند ولی ترکها باغیرت وتعصب از ناموس شما بی غیرتها دفاع کردندوحال شما فارس ها ی کسکش بی غیرت دم از غیرت و تعصب حرف میزنید.والله خیلی رو دارید

  308. حکایت خرشدن ترکها. یک روز یه فارس ازترکه می پرسه چرابشما میگویند ترک خر. ترکه میگه تا حالا با همدیگر دعوا کردید فارسه میگه اره ترکه مگه تاحالا به همدیگرگفتید کیر خر توکس خواهر مادرت فارسه میگه اره ترکه میگه نامسب همون خرمایم دیگه

  309. آقای مرگ بر گرگ
    مثله اینکه هوایی شده ایا-کاری نکن که از کوس ننت تریلی رد بشه-کاری نکن که بیان کون خواهر جنده تو اتوبان بکنن-دل ننه و خواهرت کیر نخواد اگه بخواد،35 میلیون نفر ترک در خدمتیم
    خداراشکر-که شدم ترک-نشدم فارس-که کنم پارس

  310. کیر 50 میلیون فارس ایران به کس ننه و خواهر جنده و محارم و ناموس بهزاد
    راستی آب کیر میخواد ننت؟
    خواهرت چی؟
    ما ایرانیا در بس نوکرشونیم
    والا ما هرچی جنده تو تهران میکنیم همشون تیر و تخم ترکا هستن
    بهتره بهزاد جونم ننه و خواهرشو بفرسته تا من و دوستام ترتیبشو بدیم و جسدشو خیلی مسالمت آمیز اونم بصورت لخت تحویلش بدیم.
    تکرار میکنم عشق من کس و کون و پستون خانوما و دخترای ترک هستش
    درود بر کس دخترای ترک
    درود!

  311. كسكش مرگبر گرگ خواهر مادر جنده گايدم ناموستو ننتوخواهرتو شما فارسهاي بي غيرت اگر غيرت حاليتون ميشود كه افغانها خواهر مادرتونو نامستونو مگايند كسشونو پاره وبعد سرشو با كسش براتون پست نمي كرند شما همتون تخم افغان هستيد چرا نارحت ميشويد كسكشي كه كار شماست من يك روز تهران پارتي رفته بودم دختراي فارس مي گفتند ما عشقمون كير تركه ميمريم براي اب كير ترك باور نداري از خواهر مادرت بپرس.ضمنا توپارتي كه بودم اونجا يك پسر فا رس خواهرشو ميگايدو ميگفت عجب كسي حراجش كردم زود بيا كه الان ميره منم به اوني كه من برده گفتم چرا خواهر شومي گايه از خجالت گفت قرص خورده هيچي حاليش نيست كه بعدا متوجه شدم كه اصلا همشون خواهر برادرند اون روز خيلي خوش گذشت اقا بهزاد جات خالي دختراي فارس اونقدر اب كير خورده بودند كه ناي بلند شدن نداشتند

  312. برادر عزیزم قوجا تبریز
    ازت ممنونم که اسم منو هم بردی خودمم چندین بار تو سکس پارتی های کرج بودم.اما به نظر من نباید کاری با این مرگ برگرگ داشته باشیم. زیرا مافرهنگ خودمونو والاتر از آن میدانیم که با چند افغانی پست کل کل کنیم. به امید قطع نسل همه فارس زبان ها

  313. کیر 50 میلیون فارس ایران به کس ننه و خواهر جنده و محارم و ناموس قوجا تبریز
    راستی آب کیر میخواد ننت؟
    خواهرت چی؟
    ما ایرانیا در بس نوکرشونیم
    والا ما هرچی جنده تو تهران میکنیم همشون تیر و تخم ترکا هستن
    بهتره قوجا تبریز جونم ننه و خواهرشو بفرسته تا من و دوستام ترتیبشو بدیم و جسدشو خیلی مسالمت آمیز اونم بصورت لخت تحویلش بدیم.
    تکرار میکنم عشق من کس و کون و پستون خانوما و دخترای ترک هستش
    درود بر کس دخترای ترک
    درود!
    کیر تمام مردهای کره ی زمین به کس و کون و پستون ناموس و محارم قوجا تبریز و بهزاد مادرجنده
    خواهر همتونو گاییدم و تخممو توشون کاشتم کره خرا
    عشق من پاشیدن آب منی در رحم و روی شکاف سینه ی دختران کس ترک هستش
    من عاشق کس و پستونشون هستم بشدت بشدت بشدت بشدتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
    من تا حالا 5 تا دختر ترکو تو تبریز گاییدم چون اونجا 5 سال کس میگاییدم
    از این به بعد سعی میکنم تا از تبریز در نیومدم 100 تا دیگه بگام
    بخداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  314. فقط کس و کون و پستون دخترا و خانومای قحبه و جنده و حیز ترک را عشق است!!!!!

  315. ناموس خوشگل فقط ناموس کس ترکا!!!!!!!

  316. اگر خواستید کمرتان را خالی کنید و شارژ شوید به دختر زیباروی ترک بگید خم شه و کونشو رو به شما بگیره بعد از روی مانتو بهش کمر بزنید تا آبتون بیاد جون تو خیلی حال میده!!

  317. کیرم به کس دختر ترک
    اوففففففففففففففففففففففففففففففففففففففف!!!
    =====> (0)

  318. اگر خواستید کمرتان را خالی کنید و شارژ شوید به دختر زیباروی ترک بگید خم شه و کونشو رو به شما بگیره بعد از روی مانتو بهش کمر بزنید تا آبتون بیاد جون تو خیلی حال میده!!

    «این جمله رو دوباره تکرار کردم چون خیلی جذابه)!

  319. اقا بهزاد من روی گلت رازمین نمی اندازم . ولی جهت یاد اوری به مرگ برگرگ عرض کنم ازگایدنوجنازه فرستادن زیاد صحبت نکنه چون این کار افغانیها برای فارسها سگ وکسکش انجام میدهد دخترها ی خشکلو میبرند 8نفره می کنند جنازشو برااشون هدیه می فرستند. این همه که فوش میده دلم براش می سوزه خیلی داره میسوزه بدبخت روانی شده. اره داداش حرف حق تلخ است اگه این بجه کونی عرضه داره من الان تهران هستم ادرس بدهدتا نشانش بدهم سرباز بابک بودن یعنی. ضمنا یادم نرفته از خواهر مادرت پرسیدی .جریان دیشب و میگم

  320. به کجا چنین شتابان، خاک تو اون سرتون کنن که اینقدر بی ادب و بی شعورید، هرکدوم 100 تا ادعا دارید اما هیچی نیستین، همون هیچی هم نیستین (بلانصبت هموطنان عزیز دیگه)، شما که ادعاها دارید خیر اون سر بی مغزتون فکر نمیکنید یه زن یا دختر اینارو بخونه، متاسفم واسه پدر و مادرتون که بجای اینکه غیرت یادتون بدن فقط یک متعصب بارتون آوردن که فقط رنگ سیاه یا سفید رو میبینید، دنیای شما به همون زشتیه که حرف میزنید، بیسواد و عقب افتاده با عقده های فراوان هستید، فارسک؟ ترک؟ کرد؟ ای بی غیرت ها، اسم خودتون رو گذاشتین انسان؟ شما هرگز نمیتونید انسان های بزرگی رو مثل بابک یا حسین یا امثال اونها رو درک کنید. اینقدر نمیدونید که یک انسان بازم میگم یک انسان نباید مخالفتش رو با فحش بیان کنه، حداقل یکم اون سوادتونو بالا ببرید که به جای فحش و بدو بیرا باهم بحث علمی کنید با منبع، دست کم اگرهم تو بحث ها کم آوردین باز به خودتون خدمت میکنید و دوباره مطالعه میکنید. در قرن 21 با ایــــــــــــنهمه منابع علمی معتبر، امروز دنیا داره باهم یکی میشه و درحال برداشتن مرز ها هستند اونوقت شما درحال دعوا هستید که مرز گذاری بشه، درحالی که امثال فرزاد کمانگرها که نمونه های بارز از بابک در این زمان هستند، مظلومانه در زندان شیطان بزرگ سر به دار میشن….. امروز اگر بابک بود شما همون خیانت کارها بودین، من به این باور دارم
    ای وای بر ما

  321. بابک افتخاریست برای همه ی آزادی خواهان که در مقابل ظلم می ایستند و تن به اسارت نمی دهند.بابک در مقابل اعراب نامسلمان که ادعای اسلام می کردند ایستاد و هرگز تن به ذلت و خواری نداد.بابک جنگی با مسلمانان نداشت ، حتی در لشگر بابک چندین نفر مسلمان بودند که به راحتی عبادات خودشون رو انجام میدادن.
    یاشاسین آذربایجان ، یاشاسین بابک ، یاشاسین بوتون آزادی خواه لار.

  322. درمحضر ترک

    ای هرزگیاه باغ ایران ای روبح سرزمین شیران . بازی ننمای بادم شیرهرچند به دست اوست زنجیر.

    توهین ننمای به قوم و کیشم کزهرجهتی من از تو پیشم در محضر ترک ادب نگه دار سر خم کن و حرمتو ادب دار

    ما باادبیم با ادب باش وز بی ادبی گزیده لب باش مامردم قهرمان ترکیم مازاده سرزمین گرگیم

    پا چون به حریم ماگزاری ساکت شده پارس کم نمای روی تو اگر کمی حیا داشت اندیشه تواگر صفا داشت

    گر احمقو بی حیا نبودی درمانده و بینوا نبودی در خانه دل تورا چو کس بود فرمایش شهریار بس بود

    اما چه کنم که بی حیایی تو مضحر جوریو جفایی خود بنده ادب گسسته خواهی خود حرمت خود شکسته خواهی

    ای مضحر هرفساد پستی چون حرمت عارفان شکستی بنگر که چه بی اصالتی تو بی حرمتو بی لیاقتی تو

    دراوج کلاس بی کلاسی تو وصله زشت یک لباس
    حیف است بگو یمت خری تو تهرانی لوسو انتری تو

    آویزه گوش کن ازاین پس هر دور زمان پیش هر کس زین به هرکجا رسیدی هر جا که نشان زترک دیدی

    برخیزو وفای خود نشان ده درمحضر ترک دم تکانده یادت نرود ولو وگاهی این گفته ماندگار شاهی

    به این سهل کسی نیست بگه کله پوک خودش با افکار مزخرفش . راستی از این بیشرف مرگ برگرگ.خبری نیست .

  323. درمحضر ترک

    ای هرزگیاه باغ ایران ای روبح سرزمین شیران . بازی ننمای بادم شیرهرچند به دست اوست زنجیر.
    توهین ننمای به قوم و کیشم کزهرجهتی من از تو پیشم در محضر ترک ادب نگه دار سر خم کن و حرمتو ادب دار
    ما باادبیم با ادب باش وز بی ادبی گزیده لب باش مامردم قهرمان ترکیم مازاده سرزمین گرگیم
    پا چون به حریم ماگزاری ساکت شده پارس کم نمای روی تو اگر کمی حیا داشت اندیشه تواگر صفا داشت
    گر احمقو بی حیا نبودی درمانده و بینوا نبودی در خانه دل تورا چو کس بود فرمایش شهریار بس بود
    اما چه کنم که بی حیایی تو مضحر جوریو جفایی خود بنده ادب گسسته خواهی خود حرمت خود شکسته خواهی
    ای مضحر هرفساد پستی چون حرمت عارفان شکستی بنگر که چه بی اصالتی تو بی حرمتو بی لیاقتی تو
    دراوج کلاس بی کلاسی تو وصله زشت یک لباس
    حیف است بگو یمت خری تو تهرانی لوسو انتری تو
    آویزه گوش کن ازاین پس هر دور زمان پیش هر کس زین به هرکجا رسیدی هر جا که نشان زترک دیدی
    برخیزو وفای خود نشان ده درمحضر ترک دم تکانده یادت نرود ولو وگاهی این گفته ماندگار شاهی
    به این سهل کسی نیست بگه کله پوک خودش با افکار مزخرفش . راستی از این بیشرف مرگ برگرگ.خبری نیست .

  324. واقعا خاک تو سر اونایی که اینقدر تفرقه چی خائن و بی غیرت هستند.نمونه ی بارزش این یارو قوجا تبریز که با زبان فارسی تو کشور ایران به مردمش توهین میکنه!!

  325. فقط ميتونم بگم مرد بزرگي بود ، متا سفم كه سالگرد اين قهرمان رو نميدونستم.
    افتخار ميكنم كه ايراني هستم و آذري.

  326. راستي اين يارو گوجا تبريز ، منو ياده آخوندايي كه سعي ميكنن انگليسي صحبت كنن ميندازه.
    اينطور نيست؟
    و شما جناب گوجا : خفه كار كن . باشه؟
    تو تركي ، آذري نيستي . پس لطفا …. «خفه!!!!»

  327. من یه سنندجیم. کردم. یه دوست دختر تبریزیم دارم که خیلیم دوسش دارمو قراره با هم دیگه ازدواج کنیم. از اون آغایون کثافت و آشغال پست فطرتی که به اقوام کرد و ترک توهین میکنن لطفا» دیگه از این گه های اضافه نخورن.

  328. کاش کسایی که عرب پرست و عرب دوستن..یکم از روح بزرگ این اسطوره شرم کنن…کاش الان زنده بودی بابک.البته شاید همین عرب پرستایه ایرانی نما میکشتنت

  329. کسایی که به امثال کوروش و بابک بی احترامی میکنن و قهرماناشون عربن بهتره برن پیش همون اعراب نادون زندگی کنن جاشون اینجا نیست..ترک و فارس ام نداره فقط ایرانی باشید

  330. واسه کسایی که سر فارس و ترک به هم فحش میدن متاسفم..بابا این عرب پرستا اینطوری دارن بینمون تفرقه میندازن تا به کارشون ادامه بدن…اینا از اتحاد ما وحشت دارن..بابا ما خون بابک.کوروش و آرش تو رگامونه

  331. آتامز بابک کافر دیدیلر
    بیزده اولدوخ داها کافر بالاسی
    یاشاسین آذربایجان هم او تای هم بی تای

  332. وای که چقدر همتون هم پان ترکیست ها و هم مخالفانشون بیسواد تشریف دارین. من مادر و پدرم هر دو از روستای سلوط از توابع نمین در استان اردبیل هستند. و به ترک زبان بودن خودم افتخار میکنم. نه مثل این پان ها که از اصالت خودشون احساس تحقیر و عقده میکنن. ولی من موندم … آخه نام بابک اصولا نامی پارسی ست. شما پان ترکیست های قشنگ اگه راست میگین ، بگین ببینم بابک به ترکی یعنی چی؟ ما درتاریخ ایران پادشاهان بابک نام داریم. معروف ترینشون اردشیر بابکان: اردشیر پسر بابک بنیان گذار سلسله ی ساسانیان بوده. همه ی تواریخ به این نکته تاکید دارن که تا زمان سلجوقیان ناحیه ی اران و آتروپاتگان: آذربایجان: چایگاه آتش مقدس ، همه به زبان پارسی و یا تاتی سخن میگفتند. بعد شما احمد کسروی تبریزی رو میشناسید؟ نویسنده ی تاریخ مشروطه، و روشنفکر بزرگ ترک و ایرانی… برید کتابهاش رو بخونید و بفهمید ایرانی بودن چه افتخار بزرگیه. ستارخان: من میخواهم هفت دولت جهان به زیر پرچم ایران بیایند. یک رگ از اون مرد در شما باشه به سرزمین هفت هزارساله ی پدریتون فحاشی نمیکنید. زبان ترکی از زبان های آلتائیک هست که همریشه با زبانهای مغولی و چینی است. ایران یعنی: ایرینا یعنی سرزمین آریائیها، نه سرزمین مغولها. پدر و مادر من به سختی فارسی حرف میزنن، اما تمام وجودشون عشق به ایرانه. ما حافظ داریم که گوته شاعر آلمانی اونهمه شیفته اش هست. ما مولانای بلخی رو داریم که دنیا بهش مفتخره. ما خیام رو داریم که 100سال پیش معروفترین و محبوب ترین شاعر نزد عوام و روشنفکرهای اروپا بود. ما ابوعلی سینا، فارابی، زکریای رازی رو داریم. کوروش بزرگ رو داریم که وسیعترین امپراطوری تاریخ را بنیان نهاد. بابک خرمدین به چه زبانی سخن میگفت؟ به چه مذهبی بود: زردشت و مزدک که هر دو ایرانی و پارسی زبانند. بابک خود نامش پارسی ست و حتی یک منبع تاریخی نمیتوانید ذکر کنید که قبل از سلاجقه کسی در ناحیه ی اران و آذربایجان به زبان ترکی تکلم کند. این حقیقت تاریخی چنان واضح است که هرچیز دیگری بگویید ، تاریخدانان و علمای دنیا را به خنده خواهید انداخت. من میبینم که پان ها حتی ادعا میکنند جد ابراهیم پیامبر سامی آزر نام بوده و ترک بوده. خوب احق ها:آن آزر با آذر فرق میکنه. نام آزر در تورات نامی سامی ست. در حالی که آذر از ریشه ی آترو، یا آتر به معنای آتش در زبان پارسی باستان و ریشه گرفته از زبان اوستایی در گاتهاست. زبان تورات عبری و از خوانواده ی زبانهای سامی ست، در حالی که پارسی از زبان های هندو اروپایی ست. من شنیده ام که پان ها حتی حضرت آدم را ترک میدانند. شما ها چقدر احمقید. وقتی در تورات یهودیان شخصیتی به نام آدم را درست میکردند اصولا از و جود قومی از ریشه ی آلتائیک به نام ترک مطلع نبودند. جکسون مورخ اوپایی می‎نویسد: «در تبریز از زیر زمین سکه‎هایی بیرون می‎آید. من یک مهر و چند سکه مربوطه را دیدم. این مهر را قطعاً می‎توان به دوره‎ی هخامنشیان مربوط دانست… مهر به شکل تخم مرغ بود. اندازه‎ی آن 25 میلی متر بود. در این مهر سنگ سرخ یاقوتی بود که بر آن تصویر شاه یا جنگاوری حک شده بود.
    مسلما آذربایجان پیش از هخامنشیان محل تسلط و سکونت مادها بوده که از تیره های اصیل آریایی بوده اند.
    نام تبریز را به معنی «نورفشان» دانسته اند، و تاریخ بنای شهر را به آتش و آتشکده ها ارتباط می‎دهند. محمد حسین خلف تبریزی برهان دانشمند ترک (سده‎ی 17) بنای تبریز را با آتشکده‎ها مربوط دانسته و عنوان کرده که تبریز در گذشته «آذربادگان» (یعنی نگهبان آتش) نامیده می‎شد. شاردن دانشمند اروپایی هنگامی که در تبریزبوده، به استناد مدارک تاریخی معنی این نام را به صورت تاب (نور) + ریز (فشان) (نور فشان) توضیح داده است.روایت دیگر ازنام تبریز میگویدنام باستانی تبریز به پارسی «تورز» (Tavrez) تلفظ می‌شده است (Hibschmann). برخی تبریز را در زبان فارسی به معنای «تب ریز» و «تب پنهان‌کن» ترجمه کرده‌اند. احتمال می‌رود این نامگذاری یعنی «پنهان کنندهء تف و گرما» با جنبش‌های آتشفشانی کوه سهند مربوط باشد.

    نام این شهر تنها در «مُعجم البُلدان» یاقوت حِمَوی (جلد ۱ ص ۸۲۲) به شکل تِبریز (Tebriz) آمده است. و یاقوت در این تسمیه به ابوزکریای تبریزی (شاگرد ابوالعلاء مصری ۴۴۹ – ۳۶۳ ه.ق.) استناد می‌کند که به یک لهجهء محلی ایرانی صحبت می‌کرد (ن.ک: السمعانی . کتاب الانساب، مجموعهء گیب، مادهء التنوخی).
    اردبیل در اصل هزاران سال آرته ویل بوده که در زبان کهن آریایی ها به معنای شهر و جایگاه مقدس است. همدان نامی کهن و آریائی ست که در زبان مادها هگمتانه بوده. حتی یک شهر معروف ترک نشین نداریم که نام ترکی داشته باشه.
    حالا مکان اصلی زندگی ترک ها قبل از ورود به ایران که با کمک خلفای فاسد عرب صورت گرفت کجا بوده؟ مسلما همه ی تواریخ تاکید میکنن که در ناحیه ی فرارودان یعنی آنور آمودریا و دریاچه ی آرال سکونت داشتند و تیره ای از مغولان بودند. من هرچی به خودم نگاه میکنم هیچ شباهتی به مغولها ندارم. مشخصه که ترکزبانهای ایران از نژاد آلتائیک و مغول نیستند پس مسلما از تبار آریایی هستند و نژادشون به مادها میرسه که آلتا و مغول نبودند و برادران خونی و همزبان پارس ها بوده اند. نمیدونم مغول بودن برای بعضی ها چه افتخاری داره؟ ما ترک زبانیم و به ترکزبان بودنمون افتخار میکنیم اما مغول و آلتائیک نیستیم بلکه ایرانی:آریایی هستیم . شما پان ترکها میخواین ما رو مغول معرفی کنید. پس از طرف ترکها صحبت نکنید لطفا.

  333. پان ترکها و پان فارسهای احمق. همتون یه مشت بیسواد و بی ادبید که فقط بلدید به هم فحش ناموس بدید چون سواد ندارین. پان فارسها همشون یه مشت برده زاده ی عربن و پان ترکها یه مشت ازخودباخته ی احمق که دنبال الهام خانوم علی اف احمق افتادن ، به خودشونم نمیگن اگه علی اف آدم بود پولهای نفت آذربایجان رو به جای اینکه خرج خیک عمش کنه، خرج مردم جمهوری آذربایجان میکرد که الان از فقیر ترین کشورهای دنیا نباشه و مرکز فحشای قفقاز و منبع تغذیه ی شیخ نشین های خلیج واسه فاحشه گی. شما پان فارسها هم اگه غیرت دارین برین جلو عربا رو بگیرید که دخترای باکره ی ایرانی رو( هم فارس هم ترک هم کرد هم بلوچ)چندرغاز خرید فروش میکنن. اگه ستارخان و بابک و کوروش زنده بودن یه نفر از شما خائن ها رو زنده نمیذاشتن. برید بمیرید بی غیرتا.
    حيدربابا ، ايگيت امک ايتيرمز
    عومور کچر ، افسوس بره بيتيرمز
    نامرد اولان عمرى باشا يئتيرمز
    بيزد ، والله ، اونوتماريق سيزلرى
    گورنمسک حلال ائدون بيزلرى
    یاشاسین ایران…

  334. babak irani bod na tork va na fars balke irani kasani ham ke edaaye turk bodan daran beran zire parcham osmani chon ona turk hastan na azaabadeganihaye iran ke edaye turki mikonan baziyashon bad ham babak irani bod na mozdor mohajemani ke irano taskhir karde bodan va bekhatere hamin ham khone pakesho baraye mihanesh rikht baraye iran pas en turko fars bodano bezarid kenar bebinin mihaneton kojast age osmaniye berid onja age irane bebinin chekasani mesle babak mesle maziyar va 1000 nafare dige chekar kardan ke maha hamegi nemitonim anjam bedim

  335. همه نفرینهای آفرینش به روح و روان سلمان فارسی خائن و شاگرد ننگینش محمد تازی:

  336. بابک علیزاده سلوط
    aga hag ba shomas
    vali ye chizi yademun nare,
    hamin adamayi ke migan iran iran,shoma ham yekishooni,va az pantork ha va pan fars ha badet miad, yadet nare ke shomaha boodin ye golole khali kardin to paye sattar khan,shomaha boodin ke vagti torka tu tabriz umadan engelabo shuru kardan,jaryane engelabo avaz kardin
    age daste torka bood,alan joda shode boodan be kheyro khoshi dashtan zendegi mikardan
    nemi2nam in iran iran tu sar zadanetun che faydeyi vase kasi dare ke shoma behesh eftekhar mikonin
    rast migin berin iranetuno az daste ina nejat bedin
    VAGEAN KE
    YASHASIN AZARBAIJAN!!!!

  337. روی سخن من با هموطنان ترک و آذری نیست که آنها برادران ما هستند. چه ۵۰۰۰ ساله داریم با هم زندگی میکنیم و بزرگان زیادی رو تقدیم ایران کردن. با کسانی که خود را ترک میدانند ولی ایرانی ، نیز بی نزاکتی نمیکنم چون باز هم برادران ما هستند. اصلا ما ایرانیها با زبان و مسلک کسی کاری نداریم. سخن من با اون حرامزاده هایست که دمشون به اسرائیل و آمریکا و ترکیه وصله و خیانت تو ذاتشونه مثل اون نیکوی مادر به خطا و هم فکران کره خرش. بقول رندی؛ اینها از اینکه آبا اجدادشونو مغولها گاییدن و اینها پس افتادن افتخار میکنن. شما تخم سگها غارت و دزدی رو از همون اجداد مغول و تاتارتون به ارث بردین. اونها خاک دزدی کردن و شما فرهنگ دزدی و مشاهیر دزدی و تاریخ دزدی. تازه جعل تاریخم میکنین. اروپائیها خوب زدن تو کونتون و شما و عربها که شباهت زیادی از نظر تاریخی و فرهنگی با شما دارین، از اروپا بیرون کردن. شما حرف از آباد شدن ایران به دست خود میکنید! لطفا بفرمائید که در این ۱۲ قرنی که در ایران حکومت دست شما بوده ایران پیشرفت کرده یا پس رفت ای وقیحان ؟شما از جدا شدن خاک پاک آذربایجان حرف میزنید، انگار که ایران ملک پدر دیوستونه که بخواهید اون رو ببرید! تازه مگه مردم آذری به شما یک میلیونیوم درصد خائن وطن فروش این اجازه رو میده مادر جنده ها. خواب دیدید خیر باشه که ایران ترکزبان بشه. بقول گفتنی قاچ زین رو بگیر اسب دوونی پیش کشت. بپائید استامبول رو هم اروپائیها ازتون نگیرن و نرینن به ریشتون، نمیخواد برای ایران خواب ببینید. مطمئن باشید ما آران رو هم که پدران کس کش قاجار شما لو دادن از حلقومتون میکشیم بیرون ننه سگها.

  338. faslar sihdirsin
    گه نخور مادر به خطا، آشغال پان ترک، خیلقتین اسکیک یامانی
    پان ترک لاشخور تبریزی، یعنی ثابت کردی که شما تبریزی های کثافت بقیه ترکا رو آدم حساب نمیکنید، من که خودم اردبیلیم ، یه بار رفتم تبریز حالم ازتون بهم خورد، نامرد و بی معرفتید همتون، اگه به ما اردبیلیا باشه یه نفر از شما تبریزی های پان ترک رو زنده نیمذاریم. جرئت دارید به اردبیل نگاه چپ بکنید، به تمامیت ایران ما نگاه چپ بکنید. میخوای امتحان کنی پاشو بیا اردبیل تا جرت بدم بی ناموس. با اون دهن کثیفت اسم ستارخان رو نیار دیگه آشغال، که اگه الان زنده بود یه نفرتون رو زنده نمیذاشت. ستارخان: من میخواهم هفت دولت جهان به زیر پرچم ایران بیایند. دیدی آشغال ، شماها تخمتون از روساست که زمان اون پیشه وری دیوس اومدن تبریز ناموس تبریزیا رو به تاراج بردن، شما هم از تخم همون روسا هستید وگرنه آذری و ترک خائن ما تو تاریخ نداریم. احمد کسروی اگه الان زنده بود دست همتون رو رومیکرد مفتخور تخم روس.

  339. برتري به چيه؟
    به مليت يا دين؟
    به كشور گشايي؟
    به انسان كشي؟
    به توهين به پيامبران و ائمه؟
    =====================
    اگر از پان ها اين سوالاتو كنيد متوجه ميشيد كه اكثرا از تاريخ اطلاع كمي دارن.
    من بعد از دينم مليتو قبول دارم و به همين لحاظ به خدمت آرياي كثافت و به همه اون كثافاتي كه اسلام رو من در آوردي ميدونن عرض كنم كه اگر جراتي تو وجودشون دارن آخر مطلب شماره موبايل يا آدرس ايميلشون رو مينوشتن تا كسايي مثل بنده خدمت برسن و جلوش چشم پدر و مادرش زبون از حلقوم كثيفت بكشم بيرون كه ديگه اينطوري اسم يه پيامبر چه نوح، ابراهيم، موسي، عيسي و مخصوصا محمد ص را اينطوري به زبون نيارن.

  340. ریدم تو حلق پیغمبر بزرگ اسلام و ایمه اطهار کس کشش از اول تا آخر

  341. من به همه همنوعانم برادران و خواهران فارس ترک عرب کرد لر بلوچ … مسلمان و غیر مسلمان یه نکته مهم می خوام بگم و اینکه از هرگونه تعصب خشونت دوری کنید دلیل این سفارشم اینه که این انسان و زندگیشه که مهمه. پان ترکیسم چه جنایتها با ارامنه و کردها که نکر دند پان عربی مثل صدام چه جنایتها که بر علیه ابرانی و کردها که نکرد هیتلر چه جنایتها که نکرد. اگر انسانی ادعا داره، نشون بده برای بشریت چی برای ارائه دارد چه دستاوردی دارد. همه ادیسون را تحسین می کنند ولی هیچکس یک پان ترک پان عرب پان ایرانی پانها را تحسین نمی کند و تاریخ نشان داده است که چه گرفتاری برای خودشون و بقیه درست می کنند من فارس هستم فارسی را دوست دارم هویتما با هر خوبی وبدیش دوست دارم و به سایر زبانها مثل ترکی عربی … احترام قائلم و حقوق آنها را پایمال نمی کنم و برای سعادت و سرافرازی تلاش سازنده می کنم تحصیلکرده هستم پژوهش می کنم و به همنوعان خود کمک می کنم.

  342. ضمیر پاک خودتون را تا نمایش بدهید به دیگران احترام بگذارید تا دیگران به شما احترام بگذارند. اگر فکر کردیت که زبانتان قومیتتان دینتان و ملیتتان باورتان از دیگران بهتر هست به بیراهه رفته اید. من خیلی از جاههای دنیا رفتم و دوست ار همه ملیتها دارم حتی اسرائیلی عرب ترک اندونزیایی ویتنامی آلمانی ایتالیایی … همشون خوبن عاشق همشون هستم.

  343. سلام، مگر ساواکی ها، ببخشید منظورم سپاه و نیروی قدس بود، در عربستان هم مقاطعه کار هستند که می‌خواستند این عرب رو در آمریکا بکشند. فکر می‌کنم تو ایران همه شرکتهرا خریده باشند و چون جا تنگ شده رفتند تو عربستان هم شلوغ کنند تا قرارداد ببندند. چند سال پیش موقع افتتاح فرودگاه اینها باند را اشغال کردند و زوری قرارداد گرفتند. همه چیز پول هست. چون دزدها زیاد شدند منظورم احمدی‌نژاد و دار و دستش، سپاه باید در خارج سفیر عربستان را بکشه تا قرارداد بگیره. واقعا که کشورمون پیشرفت کرده. یا صاحب الزمان با نام تو اینها جنایت کردند و اسمش را اسلام گذاشتند. امام خمینی وقتی‌ فوت کردند یک قران نداشتند شرم بر شما.

  344. سیاوش خان تو که از تورک و تمدن ترکها خبر نداری لطف کن نظر هم نده,آدمهای بی سوادی مثل تو باعث میشن تورکها و فارسها همیشه خدا باهم مشکل داشته باشن که اصلا به صلاح دو طرف هم نیست.الان زمانی هستش که همه باید کنار هم باشیم نه روبه روی هم.

  345. سلام بر همه انسانها چه تورک چه فارس چه عرب چه آلمانی ……… یاشاسین آتا بابک یولو زنده باد راه کوروش کبیر زنده باد ایران ،یاشاسین آذربایجان . شما را بخدا اینقد توهین نکنید به اصالت همدیگه. وظیفه هر فارس و هر تورک (به قول فارسها ترک) هستش که فرهنگ ادب و زبان خودشو زنده نگه داره .، مرز خاکی یا فرهنگی مهم نیست ما همه باهم یک خوانواده ام چه ایرانی چه آذربایجانی چه آمریکایی چه ترکیه ای . بکوشید برای نگه داشتن فرهنک و اصالت خودتان به عنوان یک عضو خوانواده ای که میلیاردها عضو داره ولی همدیگه رو نکشیدو از بین نبرید چون همه مخلوق خدا هستیم و خدا همه مارو دوس داره.

  346. از رفتگر تا رهبر همه ترک خر .. http://www.yyy300.blogfa.com

بیان دیدگاه