معجزه ای به نام همــــــای

طبق معمول اول سلام، درود یا هر چی دیگه ای که در اول یه دیدار میگن!

و چرا معجزه ای به نام همای! همای رو می شناسید؟ معجزه از دید شما یعنی چی؟ پس بذارید به شیوه نوشتار خودم توضیح بدم براتون. شاید بدونید، شاید هم ندونید من در گوش دادن به موسیقی هیچ تعصب خاصی روی سبک یا شخص خاصی نداشتم به خاطر همین در دوستان نزدیک من در زمینه موسیقی هر سلیقه ای میشه پیدا کرد و به خاطر همین مسئله گوش من به هر نوع موسیقی عادت داره. سال پیش یکی از دوستان عزیز تر از جانم بهم گفت که با گروه جدیدی آشنا شده به اسم مستان که گروه فوق العاده ایه و خواننده جوونی داره که نکته جالب این خواننده گیلک بودنشه! خلاصه برام یه کنسرت {کنسرت تالار وحدت} از گروه آورد و به قولی من حالش رو بردم و هر از چند گاهی به کار های گروه گوش می دادم. تا اینکه کنسرت کاخ نیاوران رو برام آورد و من به قولی دیوانه همای و مستان شدم. در جامعه امروز ما نگاه مثبتی به موسیقی فاخر {چه داخلی و چه خارجی} نمیشه و حرف اول و آخر رو ابتذال میزنه. ترانه سراها که همش در ترانه هایشان مشغول بوسیدن و بغل کردن یار هستند و آهنگسازان هم به غیر از 6/8 حرف دیگه ای برای گفتن ندارن و صدای خواننده هم که بماند و نیازی به توضیح نداره!

راستش من خودم خیلی سعی کردم که با کارهای استاد شجریان ارتباط برقرار کنم ولی نمی دونم چرا! شاید تنها کاری که از استاد شنیدم و برای من قابل درک بود و محو آن شدم مرغ سحری است که از کارهای خود استاد نیست یا به قول دوستان غربی {کسایی که راک دهه 70 گوش میدن} کاور شده! شاید یکی از دلایلی که اکثریت نسل من به درستی نتونستن با کار های استاد ارتباط برقرار کنن این بود که هر کسی می خواست در قدیم ادای حزب اللهی ها رو در بیاره توی ماشینش شجریان میذاشت و همین …

باز هم در وسط نوشته جو گیر شدم و زدم به جاده خاکی، قرار بود از همای بگم! برای من و خیلی ها مطمئنن مهمترین چیز در انتخاب یک قطعه برای گوش دادن اول موسیقی و در مرتبه بعد ترانه استفاده شده در کار رو داره. همای در انتخاب ترانه ها بسیار موفق بوده و به نوعی حق موسیقی رو به خوبی ادا کرده و روح واقعی موسیقی رو زنده کرده …

این قطعه معرفی گروه مستانه که هم آهنگ و هم موسیقی فوق العاده یی داره:

در کلبه ما سفره ارباب و فقیرانه جدا نیست

در حلقه ما جنگ و نزاعی به سر شاه و گدا نیست

ما مطرب عشقیم

در کعبه ما جنگ رسیدن به خدا نیست

مطالب خیلی زیادی میشه در مورد همای و گروهش نوشت. فعلا سخنم رو کوتاه می کنم و اصل مطلب رو می ذارم واسه روز بعد از کنسرتش!

راستی یادم رفت بگم که ماه پیش همای و مستان تور امریکا داشتن و هم صدای آمریکا و هم تپش با همای مصاحبه کردن! کنسرتش هم توی دیزنی هال بود {یکی از مجلل ترین سالن های جهان} که همای سومین ایرانیی بود که توی اون سالن کنسرت داده بود! {استاد شجریان و استاد ناظری نفرات قبلی بودن} و نکته جالب اینه که همین همای توی همین ماه در رشت هم کنسرت داره که جای بسی شعف، شادمانی و دلگرمی برای منه که می تونم از نزدیک ببینمش و به قولی حالش رو ببرم البته اگه حضرات کنسرتش رو لغو نکنن!

راستش بهش افتخار می کنم که توی این دنیای مسخره موسیقی ما که همه دارن از با من برقصو، خودتو به من بچسبون حرف می زنن یکی هم پیدا شد بگه :

ای مفتی شهر تو اگر گوشه محراب نشستی صنمی گفت چرا؟

من اگر گوشه میخانه نشستم به تو چه!

و شاید هم دلیل دیگه ای که من به همای میبالم گیلک بودنشه …

یه نکته جالب این بود که ماه پیش رفته بودم شرکت یکی از دوستان که به مبتذل بودن مغزش همه بچه های ایمان دارن {ابتذال موسیقیایی منظورمه} داشت همای گوش می داد و بد جور جو گیر شده بود تا جایی که رفت و یک سنتور خرید و الان میره کلاس سنتور! من به این می گم معجزه همــــــــای! شما چی میگین ؟

من خودم این قطعه رو برای بچه های مذهبی می خونم و یه جورایی خفه میشن:

به گرد کعبه می گردی پریشان

که وی خود را در آنجا کرده پنهان

اگر در کعبه می گردد نمایان

پس بگرد تا بگردی!

این پوستر کنسرتش توی رشته!

من با همه کارهای ارائه شده همای به عبارتی حال می کنم ولی چند قطعه رو خیلی خیلی دوست دارم و یکی از اون قطعات بمانیه {بمانی اسم مادربزرگه همایه} و یکی هم در مورد اشخاصیه که به مکه می رن و شعر بالایی هم بخشی از همون کاره ولی تکه آخر این کار به نظر من اوج کارشه:

همای از جان خود سیری

که خاموشی نمی گیری

لبت را چون لبان فرخی دوزند

تورا در آتش اندیشه ات سوزند

هزاران فتنه انگیزند

تورا بر سر در میخانه آویزند

————————————————————

1- وبلاگ و وبسایت گروه مستان!

2- نوشته های یک هموطن در مورد کنسرت همای در آمریکا

3-وبلاگ یکی از طرفداران همای

4- باز هم در مورد همای می نویسم، ولی حتما سعی کنید یکی از کارهای همای رو گوش کنید تا احساس کنید حس من رو!

با سپاس کاوه گیـــــلانی یک از طرفداران پروپا قرص همای گیلانی!

28 پاسخ

  1. درود به همه و کاوه عزیز
    گروه مستان …
    واقعا یه معجزه…
    من آدم اهل موسیقی نیستم اگر چه یه صدای خوب و موسیقی شنیدنی رو همه اثر می زاره که به طبع منم بی بهره از از این نعمت نیستم.
    همین چند هفته پیش یه جوان خوش قد بالا، با موهای صاف و صدای روشن و جالب تر از همه لباسی زیبا و ایرانی در شبکه امریکا داشت با مجری مصاحبه میکرد اوضاع خونه عادی بود، مجری گفت با هم به قطعه ای از کارهای آقای همای گوش میکنیم…
    باور نمی کنید همه میخ شدیم، من یکی اشکم در اومد…
    آره مصابه با آقای همای بود.
    فردای اون روز تویه سرویس اداره دوستان داشتن حرفش رو میزدند و کارهاش رو معرفی میکردن، موسیقی کارهاش یه طرف انتخاب شعر و معانی اون یه طرف دیگه…
    مرسی کاوه جان خواستم بگم این ابر مرد افتخاریه برای همه ما ایرانی ها و خب ما گیلانی ها جای خود داره.
    سپاس و بدرود
    سلام
    خوشحالم که همای تونسته توی این مدت کم تاثیرات زیادی روی مردم بذاره . واقعا برای همه ما افتخاره

  2. سلام
    کار جالبیه و فکر کنم که ماندگار شده باشه 🙂
    سلامت و پیروز باشی.
    سلام
    میشه 😉

  3. ای بابا کاوه جان داداش دل مارو آب کردی یه ترکی دمویی چیزی هم میذاشتی خوب این همای بدجوری دل مارو برد از موسیقیه سنتی بسیار لذت میبرم و ممنونم از برای معرفیه همای درضمن این همای اینهمه محل ما کنسرت داشت و مانمیدونستیم حالا کی میخواد بیاد رشت درضمن تر اینکه دل مارو سوزوندی میخوای بری کنسرت تو محلتون دلتو میسوزونم منم میرم کنسرت شهرام ناظری تو محلمون پنج شنبه تا تو باشی دیگه فخر نفروشی 😉 تنهاییم نری کنسرت .
    همای اوج سعادت به دام ما افتد اگر تو را گذری بر مقام ما افتد
    بازم در ضمن تر تر اون دین و دین بازیه رو هستم راس میگه آخه به شما چه مربوطه ما تو می خونه ایم ای بابا باز ما رو انداختی در مسیر بی دینی ها .
    آخه من مقید به قانون کپی رایتم !
    به شهرام و حافظ جونش هم سلام من رو برسون 😉
    در مورد انحرافت هم خدا من رو ببخشه 😉

  4. از حق نگذریم خواننده ی گروه صدای خوبی نداره ( این به اون در که دیگه به نامجو نگی کلاغ ! ) اما اشعار و اهنگسازی این خلا را پوشانده
    اما نکته ی مبهم در این گروه این است که گروه این گروه ناشناس چجوری خودشان را به امریکا رساندند برای کنسرت
    و از آن جالب تر در زمانه ای که برای خواندن اشعار حافظ هم باید از ممیزی ارشاد عبور کنی ، این گروه چنین اشعاری را می خوانند و کنسرت می گذارند ❗
    به هر حال این ابهامات دلیل نمی شود از گروه و هنرشان لذت نبریم
    در مورد ناشناس بودنش که مخالفم باهات البته که در برابر اساتیدی مثل شجریان و ناظری ناشناسه ولی توی کنسرتاش همه آدم های سرشناس معمولا حظور دارند ولی در مورد اشعار و مجوز هاش من هم برای جای سواله، خیلی هم جای سواله که چطور میشه این همه راحت هر بد و بیرایی بار اینها می کنه! برادرش رو پیدا کردم با یکی از دوستام دوست صمیمیه از اون اطلاعات میگیرم و دقیق تر می گم که چرا همای شده همای 😉
    محسن نامجو رو هم دوست داریم {دماغم چسبید به سقف}

  5. من خيلي هنر كنم هيچ كس گوش كنم
    مشکلش کجاست ؟

  6. به طور اتفاقی یه کارش رو دانلود کردم، بلافاصله رفتم سراغ باقی کارهاش!
    بعدا یه چیزی دقت کردی؟ اکثر خواننده‌های خوش صدا یا اصفهانی هستند یا گیلانی!
    ولی از انصاف نگذریم تهران هم خواننده‌های خوبی داره، مثلا متین دوحنجره، ساسی مانکن و حسین مخته! :)))
    در مورد خوش صدا بودن نمی دونم چرا ولی فکر کنم به خاطر هنر دوست بودن مردم این خط هاست!
    در مورد تهرانی های عزیز هم چی بگم که گفتی شیطون 😉

  7. سلام دوستان من شنیدم آقای همای رو بعد از کنسرت دستگیر کردن آیا این خبر صحت داره؟راستی من cd کنسرت ایشون رو دارم کامل و با چند تا دوربین فیلمبرداری شده
    نه عزیزم
    شایعه بوده…

  8. […] پیشنهاد می کنم اولین مطلبم را در مورد همای هم […]

  9. سلام به این نویسنده عزیز :
    دوست عزیز خیلی خیلی خوشم اومد از این وب زیبات
    صحبت معجزه کردی باید اعتراف کنم که برای من هم معجزه شده
    من یه جوون 23ساله شهرکردی هستم و شغلمم گرافیست است و اصلا کاری باموسیقی نداشتم ولی با دیدن اولین کنسرت اقای فومنی(همای)اینقدر علاقه پیدا کردم که رفتم یه دف خریدم و هرموقع که مشتریان من وارد دفتر کارم میشوند به من میگن فلانی از این اهنگ خسته نمی شی خلاصه همه روزه دارم سی دی هاشونا گوش میدم اگه از کنسرتهای ایشان خبری داریم خواهشمندم که من و دوستانم را در جریان بگذارید
    09131831696این هم شماره من

  10. یه سری به وبلاگ مستان بزنید،بد نیست. هیچی نمتونم بگم فقط میتونم بگم متاسفم. http://www.mastan-homay.blogfa.com/
    دیدم …. خیلی ناراحت شدم ، انتظارش می رفت که این طوری بشه …

  11. […] 1- معجزه ای به نام همای […]

  12. گر می مخوری طعنه مزن مستان را
    صد کار کنی که می غلام است ان را

  13. من تازه با گروه مستان آشتا شدم کارشون جدید و قشبگه تو ای وانفسای مو سیقی می شه براشون حسابی باز کرد البته اگه تکراری و ……… نشه خیلی دلم می خواد با همای از نزدیک گفتگو کنم

  14. به آقای همای بگید تو همین دنیا بزور به بهشتت آوردند
    من هم آهنگای شما رو خودم جدا کردم بصورت mp3 برای هر کسی که دوست داشته باشه یه سیدی رایت میکنم و کپی رایت شما رو نادیده میگیرم تا خودم به جهنم برم و اونایی رو که آهنگاتو میشنون وارد بهشت کنم
    زندگیت در بهشت جاودانی باد

  15. با درود
    جاي شگفتي داره، نمي‌دونم چي بگم، فقط مي‌گم متاسفم. اگرچه بيش از اين هم نمي‌شه از خيلي‌ها انتظار رفتار منطقي داشت، ما تو كشوري زندگي مي‌كنيم كه حاصل سال‌ها تلاش و زحمت بي‌امان استاد محمدرضا شجريان، محمدرضا لطفي، محمد نوري و ديگر هنرمندان بزرگمون تو يه دي‌وي‌دي به قيمت ناچيزي (اندازه‌ي يه بسته پفك نمكي) به فروش مي‌رسه. اين آقا/خانم هماي پسند كه جاي خود دارن و جالب اينكه به كارشون افتخار هم مي‌كنن.
    كاش مي‌شد باور مي‌كرديم كه اين كار دزديه، دزديِ زندگي، دزديِ تلاش ديگران…..
    سلام به المیرای عزیز
    فکر کنم این همای پسند عزیز منظورش بد نبوده و فقط برای آشنایی دیگران با همای این کار رو انجام میداده و در ضمن چند تا کنسرت اول همای کپی رایت نداره 🙂 ، سخت نگیر

  16. زنده باد هماي

  17. من کل مطلب هات رو نخوندم ولی واقعا قبول دارم که همای و گروهش عالین عااااااااالییییییییی

  18. اون کسایی که با شنیدن این قطعه خفه میشن مذهبی واقعی نیستن اگه واقعی باشن قبولش دارن؛
    کسایی که شما ازشون دم میزنی یه عده خشکه مقدسن.

  19. salam va arze khaste nabashin be tamami homa dostan iran zamin
    vaghean sherhaye homa chashme ensanroo be bae az haghayegh ke dar zear taroopothaye in jahan haste ast roshan mikone va ba shenidan sedaye delnavz eashan mitavanid khod ra dar vasfe yek homaye digar gharar dahead ta shayad hame bedoonand har khanandehei vase yek cheaz mikhone ke bayad dar tarane haye on peayda konin

  20. سعید جعفر زاده(همای) قشنگ می خونه ولی همه آهنگاش کفر مطلقه
    اوجشم پروردگار مسته که کامل خدا رو زیر سوال می بره اگر مسلمونید همای و ول کنید برید همایون شجریان گوش بدید که هم صداش خیلی خیلی بهتره هم کفر نمی گه
    ممنون

  21. جناب جعفر زاده سرت گرم و دلت خوش باد

  22. کار همای یعنی اوج عرفان و خداشناسی.البته واسه کسانی که عقل و دل دارن.من عاشقه تفکر همای هستم و براش آرزوی پیروزی میکنم!!!

  23. واقعا عالی است کار همای.امیدوارم درسلامت کامل بازهم از این شاهکارهای خوب برای هموطنان وفارسی زبانان گیتی ارایه نمایند تا شاید دریچه ای برای آنهایی که فرصت مطالعه ویا تفکر در باره کارهایی که برای خود واطرافیان پر هزینه وبرای اعراب خوشگذران و…نعمت است فراهم نماید.موفق و شادکام باشند.

  24. اقای اکبری پور عزیز؛اولا خیلی وقت ها خوب نیست راجع به چیزی به طور مطلق نظر دهید ، زیرا اولا جایی برای شنیدن نظر دیگران باقی نمی گذارید و دوما اگر نظریه تان غلط از اب در اید, بدجوری ضایع می شوید.
    به نظر من هم همای یک راه خیلی طولانی در پیش دارد تا کمی مضمون و محتوای اشعار خود را به فرهنگ ایرانی نزدیک کند, و به مقام اساتیدی همچون شجریان (که مقام استادی خود را از مردم گرفته) برسد , و اولین گام در این راه این است که طوری رفتار نکند که عده ای بگویند که همای انسان مغروری است.
    در عین حال هر هنرمندِ مردمی را که «مرغ حکومت»(مثل این مرتیکه افتخاری) نشود , میستایم.

  25. در ضمن اینکه بگویید سخن فلانی «کفر مطلقه» نشان از نوع دیدگاه شما به اون سخن داره؛ در دیدگاه من چکامه های همای جنبه ی سیا سی داره و مثلا در یک جا شکایت میکنه از گندی که بسیجی ها و لباس شخصی ها به دین زدن : ((بر در فردوس نشیند کسی…..))

  26. اقای کاوه گیلانی درود بر شما و وب سایتتون من با نظرات شما کاملا موافقم من خودم عاشق چکامه های استاد همای هستم و هر روز گوش میدم به نظر من همای جزو نوابغ تکرار نشدنیه

  27. اقای کاوه گیلانی درود بر شما و وب سایتتون من با نظرات شما کاملا موافقم من خودم عاشق چکامه های استاد همای هستم و هر روز گوش میدم به نظر من همای جزو نوابغ تکرار نشدنیه

  28. آقای احسان عزیز (جسارت نباشه اسم فامیلی تون رو نذاشتید) اون حرف قبلی من که مال سال قبله و دوره جوانب و ناپختگی و عجولانه قضاوت کردن توش معلومه!! ولی به طور کل اقای همای ازنظر وسعت صدا و صدای بم هیچ توانایی منحصر به فردی ندارند و اشعارشون اگر مسلمانهستید به طور قطع مشکل داره…طعنه زدن به خداوند در هر صورتی مشکل داره بهانه نمی شه تراشید
    این چه جهانی است…این چه بهشتی است…آن عاشق دیوانه که مستی را ساخت(خطاب به خدا) و چندین و چند مورد دیگه
    به طور کل آقای همای برای محبوبیت از در درستی وارد نشده

بیان دیدگاه