گزینش…

همه ی ما تجربه یا خاطراتی چند از گزینش پیش از استخدام را داریم یا شنیدیم، دقایق و ساعاتی چند با فشار عصبی وحشتناک و جواب دادن به پرسش های آنچنانی و بازجویانه …

چندی پیش یکی از دوستان از فشار عصبی 45 دقیقه ای پرسش های بی امان گزینش خودش را که پشت سر گذاشته بود برایم تعریف کرد، پرسش هایی که خود پرسش گر برای پاسخ به توضیح المسائل یا تقویم ساده تویه جیبش مراجعه می کنه و انتظار داره جوان درس خونده متخصص بیچاره از بر پاسخ بگه. یا یکی دیگه از دوستام که رفته بود گزینش بشه به عنوان کارشناس عمران توی یه سازمان، ولی وقتی صدای ضبط شده گزینشش رو گذاشت برام، فکر کردم می خوان پیش نماز استخدام کنن! یا خانمی که بعد از تموم شدن سوالات تخصصی ازش خواستن که یه سوره از قرآن رو بخونه و تفسیرش کنه!

خنده دار ترین و عمومی ترین پرسش چند تکه بودن کفن میت!!! و مشکل ترین و عجیب ترین سوال ها، دو دوتا کردن های نماز، شکیات!!! حالا تاریخ میلاد، وفات، سالگرد شکست و پیروزی بمونه !

گزینش معلم قبل از انقلاب !

برای معلم شدن گذشته از نمره و آزمون و … فرد بایست عاری از هر عیب و نقص عضو می بود، لنگ نزنه، عیبی در صورت و چشم هاش نباشه و داشتن حداقل 165 سانتی متر قد الزامی بود.

روز گزینش پسرها و دخترهایی که مرحله های اولیه رو پشت سر گذاشته بودند همگی داخل یه سالن جمع می شدند و داوطلبان پسر شش تیغه کرده با صورتی صاف صاف، شیک با گره کراوات سفت سفت…

دوطلبان دختر هم لباس مناسب، موهای ژیگولی و منظم و تافت زده {حالا شاید تافت نبوده} کم و بیش آرایش کرده یعنی حتما روژ و سایه چشم زده { اطلاعات فنی رو یه از یه آقا معلم قدیمی گرفتم، جوون هم جوون های قدیم }…

یک یک داوطلبان به نوبت بایست توی سالن راه می رفتند تا فرد گزینش کننده راه رفتن شون رو ببینه، چند دقیقه حرف می زدند و در حین راه رفتن به پرسش ها پاسخ می گفتن…

برام خیلی جالبه دو گزینش متفاوت با فشار عصبی یکسان {حس غریبی بود }…

فکر کنم خودتون خیلی راحت بتونین تفاوت رو احساس کنین و …

به هر حال کاریش نمی شه کرد و باید نشست و سعی کرد که بهتر بود! شایسته سالاری واژه ای که همه می شنویم ولی واقعا رعایت میشه!؟ مطمئنن که نمی شه …

مثل همیشه افسوس و صد افسوس …

————————————————————–

لنگ نویس:

1- این دومین پست امروزه!

2- گفتم که می خوام یخ اینجا رو اساسی بشکنم!

با سپاس کاوه گیــــــــلانی

13 پاسخ

  1. گمونم داش کاوه ما قصد تاهل و به طبع قبل از آن استخدام در مکان های دولتی را دارند❗
    نه به این شدت که گفتی ولی خوب یه فکر هایی تو کلم هست😉

  2. میان ماه من تا ماه گردون ……………..
    دمت گرم کاوه جان گزیش ها رو دیدیم من نمیدونم مملکت ما به چه بدبختی دچار شده این حق ما نبود .
    الان شایسته سالاری دینی برادر . اهمیتی هم براشون نداره از کجا اومدی حتی از آرادان .
    میگم این شیخ هم امروز عجیب کامنت گذاشته ها نه عکس داره نه چیزی .
    قابل نداشت مسعود جان😉
    شیخه دیگه …

  3. سلام
    پس بگو قبلنا گزینش بهتر بود تا الان.
    این طوری میگن !

  4. استقلال قهرمان شد کاوه جان من که گفته بودم عیبنداره ایشالا سال دیگه .🙂
    به سلامتی😉

  5. غصه نخور كاوه… قهرمان شدن استقلال فقط به خاطر مصلحت انديشي هاي از نوع جمهوري اسلامي ايه … تيمتون از استقلال بهتر بود و هست و بهتر تر خواهد بود.
    غصه که نه ولی خوب چه میشه کرد … همیشه بهتر بودن کافی نیست

  6. باختیم. بنویس از پگاه. منتظرم. ما بازنده نبودیم
    مهم نیست محراب جون، سخت نگیر …

  7. من قراره برم تو یه گزینش شرکت کنم باید برم یه دوره رساله بخونم
    یه دوره کمه😉

  8. آره. مادرم ميگه که چطور قبل از انقلاب گزينش شدند. هينطوري که ميگي بوده. متاسفانه اين کشور سرزمين کوتوله ها شده و اين ها سرمون مياد.
    سرزمین کوتوله ها ؟ من که قم 185 ! کوتوله به حساب میام؟ یا مال این سرزمین نیستم ! کم لطفی میکنی😉

  9. با بهترین درودها
    یادمه دوستان به من سفارش کرده بودند که در روز گزینش اگه برات چایی آوردن دقت کن که فوت نکنی تا سرد بشه، مکروه! قند رو تویه چایی بزن بعد بکن تو دهنت!
    آقا روز گزینش من آنچنان گیج و هیجانی بودم که اگه نامم هم می پرسیدن یادم رفته بود! بماند که چی پرسیدند و من چی گفتم ولی جالب اینکه برام چایی آوردند😦
    یادم بود که فوت نکنم، ولی یادم رفته بود قند توش بزنم یا نه …
    خلاصه اینکه وقتی همه چی تموم شد و کم کم حالم جا اومد دهنم آنقده سوخته بود که لایه لایه پوست ازش جدا می شد…
    کاوه جان شاد و سلامت باشی
    روزگار خوش و بدرود
    خاطره جالبی بود، قابل توجه کمال که می خواد بره گزینش !

  10. حداقل مي توني به خاطر برد آلمان خوشحال باشي.باز خوبه يه چيزي هست كه خوشحالت كنه.
    نکته جالبی گفتی !

  11. سلام
    بهتراني؟؟؟؟؟؟؟؟
    با يخ شكني موافقيم !..
    موفق و شاد باشي
    بهتران که نه ولی خوب …

  12. سلام خوبی؟ خوشحالم که سرحال می بینمت.

    حالم ازین گزینش ها بهم می خوره. از روز اول به آدم می فهمونن که فقط باید ریا کنی و چیزی رو نشون بدی که نیستی. حالم از ادارات دولتی و محیطشون هم بهم می خوره ایضن. اصلن ولش کن. چه خبرا؟

    من آپم!!
    قربونت … سخت نگیر نجمه جان

  13. سلام ..
    اگر معلم های قبل از انقلاب خوب گزینش می شدن ، بعد از انقلابی ها این نبودن و در ادامش تا همین الان آموزش پرورشمون هم این جوری نبود ..
    راست میگی توکا …

پاسخی بگذارید

