چاشنی ماست بورانی با بادنجان

یه مدت بود که رفته بودم توی پست های جدی، فکر کنم یه جورایی کفر ملت رو در آوردم. قدیم ها که دوتا پست در مورد آشپزی و غذاهای گیلکی گذاشته بودم به بنده لقب کاوه خانم و این جور حرف ها داده بودند…

دوباره این خطر رو به جون می خرم و پستی در مورد آشپزی می نویسم تا یه جورایی یخ این دسته بندی رو بشکنم و هم یه تنوعی بدم به این خراب شده . بورانی یه چاشنی مثل ماست و خیار که همراه غذا می خورن. من دو مدلش رو دیدم یکی ماست بورانی با بادنجانه که دوست ندارم زیاد ( این پست در مورد همینه ) و مدل دومش که من میمیرم براش بورانیه اسفناجه ! البته بورانی بادنجان پرطرفدار تره پس بخونید و حالش رو ببرید !

مواد لازم برای تهیه چاشنی ماست بورانی با بادنجان برای چهار نفر

بادنجان تازه و بدون دانه 4 عدد، ماست یا دوغ چکیده به اندازه مناسب، سیر یک بوته، نمک به اندازه لازم.

بادنجان ها را روی شعله کباب کرده و پس از تمیز کردن و پوست گرفتن آن را به خوبی له و ریز ریز می کنیم.

سیر را به اندازه دلخواه (پر سیر یا کم سیر) پس از پوست کندن و تمیز کردن رنده کرده یا خوب له می کنیم.

همه مواد را با هم به خوبی مخلوط می کنیم.

نکته:

برای بهتر پختن درون بادنجان ها روی بادنجان را با چنگال سوراخ سوراخ کنید، بادنجان کباب شده پوستش سوخته و به راحتی از گوشت جدا می شود.

به جای بادنجان می توانید از یک کیلو اسفناج استفاده کنید و پس از پختن اسفناج و له کردن آن به مواد اضافه کنید و اونوقت به چاشنی میگن ماست بورانی با اسفناج.

به جای سیر می توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.

————————————————————

1- ایهاالناس من این دستور رو از یکی از بروبچ گرفتم که اینقدر دقیقه ❗

2- یه فکر دارم برای یه وبلاگ گروهی که توی یه پست مطرحش می کنم. فعلا از فضولی جلیز ولیز کنین 😉

3- یه دوست جدید به وردپرس اومده، من بهش تبریک گفتم شما هم یه سر بزنین بهش .

با سپاس کاوه گیــــــلانی

10 پاسخ

  1. بعد از ساناز و سانيا مينايي، اينك شما و كاوه مينايي
    لطف داری شما ❗

  2. ماست كجاشه پس؟ نگفتي كه
    آها فهميدم هركي غذا رو دوس نداش بشينه نون ماست بخوره!
    خوبه فكر همه جاشو ميكني توي آموزشات خانومي
    به جون فنسی میام اون وبلاگت رو گل میگیرما ، هی بیا و کاوه آزاری بکن و برو !

  3. دلم میخواد…..خیلی……میبینم که خانم شدی دیگه وقتشه!!!!!!!
    هه هه هه هه ! خانم شدم ؟! بهترین آشپز های دنیا مردن !

  4. درود بر کاوه ایرانی خوشحالم دوباره برگشتی به روز های خوبت
    در مورد غذات خیلی پایه نیستم از بادمجان متنفرم .
    در مورد وبلاگ گروهی منم هستم ( نهایت پروبازی )
    در مورد بند 3 هم واقعا از تو سپاس گذارو و از اینهمه محبت تو شرمنده میکنی رااضی به زحمت نبودیم ( استایل سرخ شدن گونه ها )
    بازم مرسی از اینکه آشپزی رو آموزش دادی ما که دانشجو نیستیم ولی اونایی هستن به دردشون میخوره.
    درود من هم بر تو رستم عزیزم ( یه اسم بگو صدات کنیم دیگه )
    من هم از بادمجان/بادنجان متنفرم من اسفناجش رو دوست دارم وبلاگ گروهی هم حتما چرا پروبازی ؟!
    خواهش می کنم در مورد بند 3 وظیفه بود فقط همین !

  5. بی سواد : بادمجان ِ!
    نمردیم و سواد رو از تو یاد گرفتیم !
    بادنجان می گم تا چشت درآد !
    تو توی وبلاگ ها می چرخی وغلط املایی میگیری ؟

  6. ای ول!
    من هر دو نوعش را دست دارم، اما بورانی اسفناج را بیشتر! در ضمن ما اینجا همین ماست معمولی (البته ترش) را به جای چکیده استفاده می‌کنیم
    اینجا هم هویجوری ، سلیقه ایه ولی چکیده طفدار بیشتری داره و من عاشق اسفناجشم

  7. اين بوراني کلاً يک عيب داره. اينکه زياد ميپيچه. وقتي ميخواي بخوري هي بايد قاشق يا چنگال را بپيچوني که وقتي ميخوري نريزه رو جونت!

    من چطوري واسه پست هام ساعت بزارم؟ از کجا ساعت بخرم؟!
    با پیچیدنش موافقم 😉
    ساعت چیمده ؟

  8. بهترین ها برای شما
    بورانی از اون چاشنی های دوست داشتنیه. خب من همه نوعش رو دوست دارم و خودم پر سیرش رو می پسندم.
    اما یکی از دوستان گفت پس ماستش کو؟
    خب با ماست کاری نداریم یعنی ماست ماست هست، نه جوش میدیم نه کاری دیگه، وقتی آخر رو بخونی می گه: «همه مواد رو با هم مخلوط میکنیم» و این یعنی اینکه ماست با بادنجان و یا اسفناج مخلوط میشه.
    واما چرا بادنجان
    خب این واژه درستش اینه، بادنجان و این مردم عامه هستند که بهش میگن بادمجون مثل خیلی از واژه ها.
    در فارسی گاهاَ نداریم چرا که گ فارسی و تنوین نمی گیره ولی خیلی از مردم میگن و بهتره گفته بشه گاهی و یا عمراَ نداریم چرا که عمر فارسی و بهتره گفته بشه عمری.
    کسی فوت نمی کنه بلکه فوت میشه و…
    کاوه عزیز همه نکات ویرایشی و دستوری را بسیار خوب رعایت میکنه و این یکی از برتری هاش هست.
    برآ همه و به ویژه کاوه گیلانی عزیز آرزوی سربلندی و شادکامی میکنم
    بدرود.
    قابل توجه فنسی و سالومه شایگان ( همون که ادای معلم املا رو در میاره ) دومت گرم مهران جان

  9. همینه …. خیلی وقته منتظر این پست هات بودم
    قیمه رو هم اگه میشه یه بار آموزش بده، ما به هر ضعیفه ایی میرسیم ازش نخواهیم برامون درست کنه.
    دستت هم درد نکنه، پیر شی ننه 🙂
    باشه عمو جون 😉 شکمویی دیگه مثل خودم

  10. سلام خسته نباشيد من بجاي ماست چكيده از ماست خامه اي استفاده كردم خيلي خوش خوراكه به به
    مرسي
    ماست حامه ای … به به 🙂

پاسخی بگذارید

