به یاد خرمشهر که اراده مردم ایران آزادش کرد…

در غروب روز 31 شهریور 1359 شهر خرمشهر را زیر آتش گرفتند و مطمئن بودند كه با دو گردان نیرو ظرف مدت 24 ساعت خواهند توانست آن را به تصرف خود درآورند و بعد از آن، از طریق پل ذوالفقاریه، به آبادان دسترسی پیدا كنند و در فاصله كوتاهی به اهواز رسیده و خوزستان عزیز را از كشور ایران جدا نمایند. اما پیش بینی متجاوزین بعثی به هم ریخت و آنها در مقابل مقاوت دلیرانه مردم خرمشهر، مجبور شدند بخش زیادی از توان نظامی خود را (بیش از دو لشكر) در این نقطه، زمین گیر كرده و 45 روز معطل شوند و در نهایت پس از عبور از دو پل كارون و بهمنشیر، آبادان را به محاصره در آورند.

به نظر من روز سوم خرداد روزیه که ایرانی ثابت کرد که ایرانی است، ایرانی ثابت کرد که هنوز هم خون در رگ هایش جاریست…چند خط اول این مطلب رو خیلی از شما دوستان  شنیدید و خیلی ها هم شاید بیشتر از من از این اتفاقات اطلاع داشته باشین، خود من اون موقع هنوز به دنیا نیومده بودم و فقط هر سال توی این روز یه چیز یادمه و اون هم صدای نظام اسلامی بود که می گفت :

شنوندگان عزیز توجه فرمایید، شنوندگان عزیز توجه فرمایید، خرمشهرشهر خون و قیام آزاد شد…

بعضی اوقات که به این اتفاقات فکر می کنم واقعا افتخار می کنم که ایرانی هستم شاید همین جا خیلی از شما به من خرده بگیرین که آره این پسره باز هم جو گیر شده و …ولی فقط به این فکر کنید که شهر بغداد در هنگام حمله آمریکا چند روز دوام آورد، خرمشهر ما چقدر ؟ بغداد کجا و خرمشهر کجا ؟

واقعا چرا ؟ برای این چرا جواب های زیادی داریم، یه عده می گن اسلام و ائمه اطهار، دسته بعدی می گن خون آریایی و … خلاصه هر قشر سنگ عقیده خودش رو به سینه میزنه…

ولی واقعا چی بود ؟اون چه چیزی بود که عرب، فارس، ترک، گیلک، کرد و …. رد در کنار هم قرار داده بود ؟ اون چه حسی بود که باعث شده بود که گفتن من از یاد همه بره ؟

به نظر من یه عشق بود و این عشق باعث شده بود که مردم اون موقع به اون صورت فداکاری بکنن. هر چند که خیلی ها تا همین جا هم با حرف های من مخالف هستند، ولی …

شاید همبستگی  مردم ایران در اون سال ها هیچ وقت تکرار نشه، زمانی که همه یک هدف داشتند، کاری به این مسئله ندارم که اون هدف چی بود و چی شد، مهم این بود که حاضر نبودن به هیچ وجه از هدفشون عقب بشینن و در همه حالت پشت هم بودند و به معنای واقعیشده بودند ما !

جهان آرا، آریو برزنی دیگر

ناخودآگاه  دیروز داشتم به سردار های ایرانی فکر می کردم، سردار هایی که هر کدوم در مقابل هجوم بیگانه ها ایستادگی کردند، خیلی ها از توی ذهنم گذشتند، دو نفر برای من خیلی نزدیک به هم بودند از لحاظ نفس عمل، اولین سردار ایرانی آریو برزن بود که با وجود سپاه کوچکش در مقابل اسکندر ایستادگی کرد و دیگری محمد جهان آرا سردار شجاع ایران در دفاع از خرمشهر بود. جهان آرا شخصیتی شناخته شده است برای خیلی از مردم ایران، هر چند باز هم مطمئنم که خیلی ها می گن اون سپاهی بوده و … فلان کار رو کرده بود و … و همون عده هم می گن که آریو برزن کجا و جهان آرا کجا !

همین جا خودم به همتون جواب می دو و اون هم اینه که برای من و امثال من مهم نیست که کی چه کاری کرده، برای من این مهم که جهان ارا 45 روز برای وطنش جنگیده و حاضر نشده مثل خیلی ها خودش رو بکنه توی سوراخ موش، شاید جهان ارا از لحاظ رشادت و فداکاری به پای آریو بزرن نرسد ولی مطمئنم که کمتر ازاو هم نیست. و این رو هم مطمئنم همیشه افرادی هستند که آریو برزن و جهان آرای زمان حال باشند.

چند خط زیر قسمتی از خاطرات محمد جهان آراست:

« امیدی به زنده ماندن نداشتیم. مرگ را می دیدیم. بچه ها توسط بی سیم شهادتنامه خود را می گفتند و یك نفر پش بی سیم یادداشت می كرد. صحنه خیلی دردناكی بود. بچه ها می خواستند شلیك كنند، گفتم: ما كه رفتنی هستیم، حداقل بگذارید چند تا از آنها را بزنیم، بعد بمیریم. تانكها همه طرف را می زدند و پیش می آمدند. با رسیدن آنها به فاصله صد و پنجاه متری دستور آتش دادم. چهار آرپی جی داشتیم، با بلند شدن از گودال، اولین تانك را بچه ها زدند. دومی در حال عقب نشینی بود كه به دیوار یكی از منازل بندر برخورد كرد. جیپ فرماندهی پشت سر، به طرف بلوار دنده عقب گرفت، با مشاهده عقب نشینی تانك، بلند شدم و داد زدم: الله اكبر، الله اكبر، … حمله كنید؛ كه دشمن پا به فرار گذاشته بود…»

همیشه این شعار رو شنیدیم که می گن خرمشهر را خدا آزاد کرد، ولی واقعا اگر مردم اراده نمی کردند خدا خرمشهر را آزاد می کرد ؟

یادمه اولین کتابی که دوران کودکی خوندم اسمش بود، از تو حرکت، از خدا برکت! پس با توجه به روابط بالا این طوری نتیجه میگیرم که : خرمشهر را اراده مردم ایران آزاد کردد.

——————————————-

لنگ نویس:

1-     منتظر نظرات هستم! این دفعه از ببینید و بخوانید خبری نیست!

2-     کامنت ها رو به زودی جواب میدم!

3-     پست بعدی یه پست متفاوته! گزارشی از اتفاقات یه مسجده !

4-     باز هم معذرت که دیر به روز کردم!

5-     دلیل این دیر آپ کردن هم حتما توی یه پست مجزا می نویسم.

6-     اعصابم در کل و در جزء به هم ریخته است

7-     به جای این همه کویر حسرت قرار بود بینمون دریا بذاری/تو از عادت چی می دونی که میخوای به این زودی من رو تنها بذاری!

با سپاس کاوه گیــــلانی

18 پاسخ

  1. محمد جهان آرا ، يكي بود – يكي نبود قصه هاي آينده بچه هاي ايران زمين ،ميمونه…
    امیدوارم که همین طوری بشه …

  2. درود بر کاوه گیلانی اینجا دیگه باید بهت گفت ایرانی یاد شعر فردوسی افتادم که فکر کنم اینجوری بود : به دشمن اگر سر به سر تن دهیم *از آن به که کشور به دشمن دهیم .
    این نشانه ی ایرانی بودن ماست این رو به ما یاد ندادن تو خون ماست همین الان اگه جنگ بشه خیلی ها میرن مثل همون سال ها . همون موقع یکی از فامیل های نزدیک ما رفت جنگ پدرم بهش گفت نرو این جنگ بدون تو هم تموم میشه ولی اون رفت مٌرد هرگز بر نگشت هیچ وقت خمینی رو دوست نداشت هیچ وقت مسلمون نبود که بگیم شهید شد ولی اشتراکش با بقیه این بود که ایرانی بود .
    اون لحظه که آر پی جی زن شلیک کرد خدا کجا بود . اون موقع ای که داشت وصیت شو پشت بی سیم میگفت خدا کجا بود صبر کرد شهر آزاد بشه بعد خوشو انداخت وسط اگه قرار بود خدا جایی رو ازاد کنه الان ایران رو آزاد میکرد که به اسمش دارن هر غلطی می کنن پس یا خواب یا اگه بیداره داره از این قضیه سود میبره .
    من با تو موافقم جهان آرا آریو برزنی دیگر است اسمشم روشه واقعا با وجودش جهان رو آراست و از میان ما رفت باور دارم هزار سال دیگه از اسمش به بزرگی یاد میشه .
    خرمشهر رو خدا آزاد نکرد حتی کمکم نکرد خرمشهر رو خون مردمی آزاد کرد که امروز فرزندانشان در فقر بدبختی و فلاکت دارن بزرگ میشن و هیچ اثری هم از خدا نیست .
    ( اومده بودم به برادریم با تو افتخار کنم بگم که تو برادر با معرفتی برام و بگم که همیشه روت حساب میکنم . که باز کامنت احساسی گذاشتم الانم رضا میاد ایراد میگیره )
    ببخشید زیاد ور زدم اسمم هم هرچی خواستی بزار چون ذهن واندیشه مهمه نه اسم
    باسپاس فراوان از کاوه ایرانی

  3. salam doost aziz man kheili alaghe daram ke ozwe balatarin besham behamin khater ehtij be dawatnameh yeki az a’za daram mamnun misham agar yek dawatnamhe az tarighe shoma daryaft konam

  4. کاوه عزیزم
    در دو ر ان جنگ در بیمار ستانی نظامی خد مت می کر د م با بسیاری از مجر و حین آشنا شد م خیلی ها مر د ند و خیلی ها هم ناقص شد ند پدیده جنگ یک پدیده جدید در آن روز گار بو د یک پدیده که آن را نمی شناختیم اما می تر سیدیم بخاطر آن چیزی که داشتیم اسمش بو د و طن و ناموس و شر ف و غیر ت اینها همه باعث شد که آن اتفاقها بیافتد و این گو نه حماسه ها اتفاق بیافتد حر ف ز یاد است که بعد ها چه شد چر ا آن حس کم ر نگ شد چر ا های ز یادی است اما با بیشتر حر فهای تو کاملا مو افقم

  5. قبول داری الان کسی قدر این آدم های فدارکار رو دیگه ندارن مرد هایی که از خانواده ی خودشون به خاطر دیگران میگذشتند حتی چندین ماه زن وبچه ی نوزادشون رو نمی دیدند حتی زمان به دنیا اومدن بچه شون نبودن….الان همه راست راست راه میرن و این موضوع ها براشون بیخود شده ….خیلی ها درک این موضوع ها رو ندارن ….اما من یا تو خوب میفهمیم….این مردم ارتش قوی داشتند …خودشون تنهایی نمیتونستند!!!!!!

  6. Salam, matlabet jaleb bod. are alan ham hastan . be vaseteye shoqhlam hodode ek sale qhabl e rooz e mariz dashtam ke Janbaz bood, qhabl az inke bere jebhe tahsilate daneshgahi dasht vali be vaseteye majroh shodan va tashanoj haye mokarar va faramooshi be onvane e kargare sade to e karkhone kar mikard. khayli delesh gerefte bood migoft zendegim khayli sakhte zendegi va ayandeye bacheham az dast rafte, baraye dokhtaram khasegar oomade vali vaghti fahmidan ke man tashanooj mikonam goftam taraf ….. ast va raftan az inke az lahaze mali nemitonest khonevadasho tamiin kone narahat bood. baqhalesh kardam bosidamesh behesh goftam to va amsale to eftekhare in keshvarin , onaiiro ke in matlabo nemifahman bebakhshid. moqhaser kasii hastan ke on harkatoo be inja resoondan va faqhat be fekre manaafe khodeshon boodan. vaqhean chera be inja residim? bayad chikar kard? modatii e ke az vatan doram vali har lahze beyadesham va age roozi kasi dobare bekhad behesh tarooz bekone bayad motmaen bashe ke khayli az Iraniaii ke hatoo to vataneshoon nistan belafasele dar kenare baqhieh az vataneshoon defa mikonan.

  7. وقتي آدم روي خاک اين سرزمين راه ميره و احساس ميکنه که براي هر ميليمترش در طول هزاران سال چه تعداد از مردم اين سرزمين کشته شده اند مو به تن آدم سيخ ميشه.

  8. سلام حاجی خوبی پست جالبی بود در ضمن می خوام بهت بگم الان روزگارت شده عین روزگار بد بختی امید تازه اون ریشتم بزن اصلا بهت نمی یاد من که می دونم واسه چی اعصابت کلا و جزء خرابه خیلی بده آدم کاری که دوست نداره رو آنجام بده حاجی یه خورده از اون پست های جالب بذار

  9. چقدر کامنت مسخره ایی گذاشتم م بعد خوندم دیدم مسخرست

  10. سلام
    اولين باره ميام اينجا
    .
    غيرت ايراني كه ديگه زبانزده
    .
    جمله ات زيبا بود البته تلخ
    .
    بيا سمت ما
    .
    باي.

  11. من بر خلاف سر دبیر عتیقه هر وقت راه میرم فکر می کنم برای هر میلیمتر این سرزمین چه عقل هایی میتونست کار کنه و نکرد و باعث مرگ ایرانی ها شد.

  12. واقعن جای خوشحالی داره که هنوز هم افرادی پیدا میشن که این چیزا رو بیکلاسی و املی نمی دونن.صرفه نظر از اعتقادات شخصی افرادی که تو جنگ بودن باید بگم شجاعت و اون ها رو الان کمتر کسی داره و شاید ایران به خودش از این ادم ها خیلی کم دیده.
    .
    همیشه برای دفاع از ناموس شجاعت ایجادمیشه، شاید خیلی ها که اون موقع رفتند قبل از جنگ فکرش رو هم نمی کردند…

  13. جهان آرا خیلی بزرگتر از آریو برزن یا هر کس دیگه ای تو این ما یه ها بود.
    اوهوم ، موافقم

  14. با بهترین آرزوها
    خرمشهر…
    یادمه ما پسین(یعدظهر) مدرسه می رفتیم و من ساعت یازده ناهار میخوردم و راه می افتادم و به یک باره رادیو بهم ریخت خرمشهر آزاد شد…
    این میان یکی مثل همیشه حرفی زد و امروز وقتی حرف هاش رو بررسی می کنیم فهمیمم آقا خیلی…
    همونی که داشت می اومد ایران، تویه خیابان ها جوان ها کشته شده بودند جان فشانی کرده بودند، آقا در پاسخ به خبرنگار می گه (برای رفتم به ایران) هیچ احساسی ندارم؟؟؟؟!!!
    ایشون روز آزادی خرمشهر که ایرانی با جان و خون آزادش کرد گفت خرمشهر رو خدا آزاد کرد؟؟؟!!!

    می گم آقا:
    به این احساست و به این خدات می گفتی، صدام رو خفه می کرد تا این همه مرگ و نابودی پیش نیاد، اونوقت لازم نبود وقت صرف کنند خرمشهر رو آزاد کنن!!!
    اگه دست عدالت از آستین … در نمی آومد الان آقایان با جناب آقای صدام سر یک میز نشسته بودند…
    کجاست خدایی که خرمشهر رو آزاد کرد بیاد حق این ملت رو بگیره؟
    چند ساله جنگ تموم شده؟
    چی شد حق و حقوقمون، پاسخ مردن این همه جوون رو کی میده؟
    نمی دونم باید گفت روزگار خوش یا همون بهترکه بگم
    بشود که در این خانه آزادی و شادی پا گیرد…
    ایدون باد
    هـــــــــــــــــــــــی امان از دل مردم ….

  15. دلم می خواست یه چیزی در این مورد بنویسم !
    اما
    نمی دونم فقط وقتی اونورا می رم سفر دلم … ❗
    بیچاره ها
    قربون اون دلت…
    من نرفتم تا به حال خرمشهر …

  16. با سلام به کاوه گیلانی در مورد اینکه این بی دینی من هم خودش نوعی دینه خیلی موافقم دارم روش کار میکنم این دیدم باز تر شه در کل ممنونم برای نظر سازندت
    پ ن امروز میخواستم آپ کنم ولی شیخ مارا بر آن داشت این بساط فرند فیلدرو راه بندازیم .
    راستی عکس خودمه
    این رضا هم نمیدونم چش شد یه هم رفت تو وبشم نوشته تعطیل .
    فرند فیدت را ه افتاد؟

  17. […] 2- این مطالب نوشته شده توسط خودم هم بی ربط نیست به نوشته بالا ! {+ + +} […]

پاسخی بگذارید

