فارس یا عربی بودن خلیج چه تفاوتی می کند؟!

این روزها بحث خلیج دوباره داغ شده، دوباره داستان قدیمی که چرا اسم ها رو عوض می کنند، هویت تاریخی رو عوض می کنند شروع شده …
خودم در اوایل وبلاگ نویسی پستی داشتم با عنوان آبکند پارس، در خیلی از وبلاگ ها و وبسایت ها این اقدام گوگل رو زیر سوال بردند و حتی اقدام برای جمع آوری یک میلیون امضا برای تغییر دوباره این نام کردند.
من خودم هم هنوزاین نامه رو امضا نکردم، ولی …
دوستی همیشه از این مسئله می نالید، که چرا ما اینقدر به گذشته توجه می کنیم، یا چرا این همه غرق در گذشته پر افتخار خود شده ایم در حالی که در زمان حال ما مطمئنا جزء بدبخترین مردمان روی زمین هستیم.
روی صحبتم با کسانیه که این نامه رو امضا کردند و چند سوال دارم :
فکر می کنیدامروز بتوانیم نام خلیج فارس را حفظ کنیم، آیا با این وضعیت، در آینده ایرانی باقی خواهد ماند؟!
چند نفر از شما شاهنامه رو خوندین؟
به غیر از حفظ نام خلیج فارس چه کار دیگه ای انجام دادین؟!
آیا واقعا اصل فقط اسامیه؟
آیا یه اسم اینقدر مهمه؟ در حالی که اصل رو دارند نابود می کنند؟!
یه سوال ساده چند نفر از شما الفبای فارسی را حفظه؟!
خیلی از خواننده های وبلاگ من با روحیات من آشنا هستند و می دونند که خیلی سنگ ایران و ایرانی رو به سینه می زنم ولی واقعیت رو هم قبول می کنم واقعیت تلخی که داره همه چیزمون به دست خودومون نابود میشه.

به نظر من بذارین اسم ها رو تغییر بدن یا هر غلطی می خوان بکنن،ما باید خودمون رو بالا بکشیم، چرا باید ما ایرانی ها که به قول خودمون زمانی آقای دنیا بودیم الان بریم امضا کنیم که یه مشت اجنبی اسم یه خلیج رو به ما برگردونن؟!
چرا بیخود مسائل رو بزرگ می کنیم؟ چه فرقی به حال ما میکنه که این خلیج عربی باشه یا فارس؟! در حالی که بیشتر مردم دنیا ایران رو جنگل و ایرانی رو وحشی میدونن!
بهتره که از داخل خودمون رو بسازیم مطمئن باشین که اگه خودمون بخوایم می تونیم یه روزی هر چی که ازما حالا دارن می گیرن پس بگیریم !
همیشه می گم:
تا زمانی که قدرت فریاد زدن پیدا نکردیم نباید حرف بزنیم!

با سپاس کاوه گیــــــلانی

21 پاسخ

  1. سلام کاوه عزیز
    میدونی به نظر من نباید حالا که زورت به کسی نمی رسه بونی و اون هر بلای سرت می خواد بیاره به امید اینکه یه زمانی برسه تا این که تو هم به اندازه اون قدرتمند باشی به نظر من زمانی ارزش داره که اگر زمانی هم که زورت به کسی نمی رسه از حق خودت دفاع کنی .
    صحبت زور و زور بازی نیست، خودمون این بلا رو سر خودمون آوردیم، نمی خوام به گذشته برگردم ولی همین شیخ های حاشیه خلیج فارس جرات آب خوردن بدون اجازه ما نداشتند چه برسه بخوان اسمی رو تغییر بدن

  2. کاملا موافقم . فقط باید بگم که مردم دنیا ایران رو جنگل نمی دونن . ایران رو بیابون می دونن.
    جنگل یا بیابون هیچ فرقی نمی کنه!

  3. ممنون .. حرف حساب جولاب نداره …یا چیزی بنویس که ارزش خواندن داشته باشد، یا کاری کن که ارزش نوشتن داشته باشد. ( بنجامین فرانکلین)
    حرف دل بود نه حرف حساب D:

  4. بذارین اسم ها رو تغییر بدن…
    یک جمله از سر احساس بچه گانه و کاملا غلط
    شما چند تا کشور صنعتی دنیا رو تا حالا سفر کردی؟
    با چند تا از دانشجوهای اونجا صحبت کردی؟
    چقدر راجع به شرایط حاکم بر ایران در قبل از انقلاب 57 آشنایی داری؟
    اگه جواب این ها
    0
    0
    هیچی – کم – متوسط
    باشه باید بهت بگم که «حدس من درست بود»
    وگرنه اینقدر این شرایط رو دست کم نمیگرفتی. و بیخود اینقدر ناله نمی کردی.
    * همیشه احساس اگه از روی بچگی باشه صادقانه است!
    صحبت کردن یا نکردن من با دانشجو چه فرقی می کنه؟ چند درصد از مرد دنیا دانشجو هستند؟ شما که صحبت کردی بگو ما هم بدونیم، در مورد آشنایی هم فکر نمی کنم زیاد فرقی به حال کسی بکنه دونستن این مسئله که ما قبل از 5 چی بودیم و چی شدیم! از شرایط گفتی، نمی دونم تا به حال به صف مرغ های یخ زده دقت کردی که چطوری همون مردم قبل از 57 با هم مثل حیوون ها دعوا می کنن، یا صف شیر یارانه ای؟؟! ناله من بیخود نیست دوست عزیز مردم ما از صبح که بیدار میشن فقط فکر این هستن که چطور سر خودشون رو کلاه بذارن من به این مملکت می گم جنگل تازه جنگل همونع به ندرت به همنوع می پره ولی ما چی ؟! گفتی کشور صنعتی آره کشور های صنعتی ایران رو بهشت دنیا می دونن چون سرشاره از معدن و مواد اولیه و حکامی که دقیقا مثل ناپدری یک خانواده هستند و فقط به منفعت خودشون توجه می کنن!

  5. من هم معتقدم كه تو اين قضيه ايرانيا دارن شلوغ مي‌كنن. درسته كه خلیج فارس همیشه فارسه، حداقل واسه ایرانی‌ها. اما واقعا ما چقدر روی چیزای دیگه حساسیم که حالا همین یکی شده مهمترین دغدغه‌ی ما؟!
    ما داریم اصل خودمون و می بازیم ولی باز هم می گیم …

  6. کاوه عزیزم
    حر فهایت در ست است اما به نظر من در نتیجه گیر ی کمی اختلاف عقیده دار یم این را می دانم که خیلی ها فقط ادای رو شن فکر ی و حساسیت به تغییر نام دار ند اما چر ا تو سکو ت کنی ؟ تو که از ایران و ایر انی گفته ای تو که می دانی هو یت چیست تو که می دانی این با ز یها تنها یک تغییر نام نیست
    تورج جان درست ،به نظر من ما چیزهایی رو داریم از دست میدیم که از اسم ها برای ما مهمترن، حرف من اینه که ای کاش به جای توجه به اینکه اسم رسم رو دارن از ما می گیرین یه مقدار هم سعی کنیم اون اخلاقی رو که پدران ما بهش پایبند بودن باشیم …
    آخه وجود یه اسم چقدر مهمه ؟! به شرایط داخل ایران توجه کن آیا واقعا ما(خود من ) لیاقت این رو داریم که الان بگیم ایرانی هستیم، آیا واقعا روی این رو داریم که بگیم نوه کوروش کبیر هستیم؟! من نمی گم که برام مهم نیست، می گم خانم ها، آقایون ما نباید این اجازه رو بدیم که کسی فکر تغییر چیزی به ذهنش برسه! تا مجبور بشیم بعد هویت خودمون رو گدایی کنیم که بله ما ایرانی ها هستیم وفلانیم تورو خدا اسم رو دوباره بذارین خلیج فارس.

  7. […] and tagged: ایران, ادبیات, تاریخ, جغرافیا, سیاست, شعر با نظر کاوه گیلانی دربارۀ عدم واکنش به تغییر نام خلیج پارس مخالفم چرا […]

  8. مخالفم و نظراتم رو در این باره در وبلاگم نوشتم:
    http://pinkpan.wordpress.com/2008/04/13/persian-gulf/

  9. مخالف 50 درصدی ام… حرفات درست اما دلیل نمی شه همین یه کار خیلی کوچک رو هم انجام ندیم.
    نجمه جان به جواب نظرات دیگه مراجعه کن، آخه چرا ما باید برای حفظ گذشته مون مجبور به انجام کار های کوچیک بشیم؟

  10. روزگار خوش
    کاوه جان مانند همیشه بسیار جالب و به جا نوشتی این جمله شما بسیار بسیار تلخ ولی واقعیتی انکار ناپذیر است:
    «…چرا این همه غرق در گذشته پر افتخار خود شده ایم در حالی که در زمان حال ما مطمئنا جزء بدبخترین مردمان روی زمین هستیم.»
    به راستی چقدر از گذشته پر افتخار می دونیم؟
    و چقدر از عمق بدبختی خودمون خبر داریم؟
    اقتصاد ورشکسته
    وابستگی به درآمد نفت در حالیکه تکنولوژی برداشت و فرآوری آن رو نداریم
    دریای خزر از دست رفت
    جزایر سه گانه از دست داره میره
    هشت سال 4000000 جوان ناکام در جنگ مُردند نه تنها به حق و حقوق خودمون نرسیدیم اکنون مرز ایران و عراق رو دارن تغییر می دن
    آرامگاه اولین بنیان گذرا دمکراسی و حقوق بشر داره زیر آب میره

    همه و همه اینها برآ اینه که دولت کریمه ما …
    بدرود

  11. این که بعضیا از این دیدگاهت خوششون نیومده کاملا طبیعی هست …چون عرق ملی و وطن دوستی و همه جای ایران سرای من است و این حرفاست دیگه … آب و نونمون که ول معطله، عرق ملی هم نداشته باشیم که دیگه هیچی … به نظرم اینجوری هم نیست که فرقی نداشته باشه، عربی باشه یا فارس..ولی فقط «فرق داره» … ما کاری از دستمون بر نمیاد.. مردم نباید کاری رو که دولت باید انجام بده رو به انجام بدن، این جور کارا وظایف دولت هاست، اگه دولت ما بی خیاله ما باید وادارش کنیم که نباشه،..این مثل این می مونه که مرد یک خونه نره سر کار و جورش رو بقیه بکشن..خوب به جای اینکه به خودشون زحمت بدن که برن و کار کنن خوب سعی کنن اونف رد رو قانع کنن که بره سر کارش !
    ——-
    راستی ، این صورتی اگه اومد این طرفا که حتما می آد از قول من بش بگو دیگ اصولا نباید به دیگ بگه روت سیاه..هرچند که این کارو می کنه . درسته توام جو گرفتت منو سریع از لیست لینک هات حذف کردی اما هنوز انقدر به درجات عالیه بی جنبگی نائل نشدی که کامنتم رو سانسور کنی . ولی بعضی ها به این مهم مفتخر شدند…
    می دونی چی جالبه؟ اینکه از دست بچه بسیجی های پیرهن رو شلواری در بری و بیفتی گیر یه سری که مثلا یه نمه بیشتر حالیشونه..بعد ببینی اوهههه..صد رحمت به اون چفیه پرستان…!
    رضای عزیز
    این مطلب شاید به طرز فکر تو خیلی نزدیک باشه، خوب هر کس برداشت خودش رو داره، فکر کنم تو هم در همین مورد با من همصدا باشی، چون همون طور که گفتم وقتی اصلما داره نابود میشه دیگه بودن یا نبودن یه اسم زیاد توفیقی نمی کنه
    در مورد لینک و بی جنبگی هم باید بگم که دلیل حذف اسمت از لیست دو تا دلیل داشت که بعدا برات توضیح می دم، در ضمن فکر هم نمی کنم اینقدر برات مهم باشه این مسئله، در ضمن اگه صورتی هم سانسورت کرد خوب صورتیه دیگه هر کس طرز فکر خودش رو داره، مهم اینه که آدم ها با طرز فکر های مختلف بتونن کنار هم زندگی کنن، این چیزیه که من دارم توی دنیای مجازی تمرین می کنم.

  12. چندان با نظراتت موافق نیستم کاوه جان
    چون به نظرم این یه مبارزه در قرن حاضر است ❗
    اما پستی در همین رابطه به زودی خواهن نوشت
    درود به شیخ عزیز، من هم انتظار نداشتم که حتی یک نفر هم با حرفم موافق باشه، ولی به نظرت برای پیروزی توی هر حنگ احتیاج به سلاح هست، آیا ما سلاح داریم؟! آیا با حرف میشه؟! آیا امضا کردن جواب میده؟ ما در دنیای سیستم عامل مرحله و حالتی داریم به نام over head یا همون کار اضافه! این امضا کردن دقیقا همون کار اضافه است. به هر حال منتظرم ببینم تو چی می نویسی

  13. […] پستی در روز پیش نوشتم ، مجبورم دوباره از شما درخواست کنم که مطلب قدیمی ام را مطلعه کنید، کاملا گویاست که ایران هیچ شباهتی به هیچ کشوری ندارد و هیچ وقت در تاریخ کشوری مثل ایران وجود نداشته، صورتی در جواب پست من گفت حتی محکم ترین دولت مردان ایران هم نخواهند توانست… صورتی عزیز، ایران چند قرن است که هنوز در حسرت حاکمی مقتدر مانده، چه در زمان قاجار، چه پهلوی ها و چه اسلامی ها هیچ کدام نتوانسته اند حق ایران را ادا کنند و دقیقا این سه دوره به تدریج ایران به سمت انحطاط رفت و عصر حاضر هم که شاهکار های پیاپی حکام این سناریو را تکمیل تر می کند. […]

  14. نه پست شما برای ایران کاری میکنه نه پست جناب صورتی نه پست‌های من نه پست های…
    مخالفم

  15. The God has created the gulf not only for persians! There are a lot of Arabian people around The gulf(even insid Iran) , so they have the right of how naming it. Persians do these funny things not only with Arabs; They want to change Khazar(or Caspian) Sea to Mazandaran sea! there is a clear racism
    in Iran
    بشین جوجه وطن فروش ! اینقدر بد بختی که جرات نداری فارسی بنویسی، اتفاقا فقط واسه ما آفریده کور بشه چشم تو و امثال تو!

  16. کاوه حرف دلم رو زدی…!
    ماها خودمون در روز صدتا کار میکنیم که جایگزین کارهای گذشته مان شده… مثلا در شان یک ایرانی نیست که بیاد از یک اجنبی تقلید کنه و…
    وقتی ما پرچم کشورمون رو به مسخره میگیریم و خیلی از سنت هامون رو بیخیالش میشیم و میگیم به چیزم که فلان طور هست، اون وقت چون اسم خلیج فارس رو عوض کردن داریم اینجوری حرص و جوش میخوریم…
    به جراءت میتونم بگم که فقط تعداد انگشت شماری هستن که درست دارن کار میکنن و بقیه هرچی میگن همش تقلیده و از یکی دیگه یاد گرفتن و سنگ خلیج همیشه فارس رو به سینه میزنن…
    ایول به مطلبت… ایول به عقیدت… ایول به خلیج همیشه فارس…
    لطف داری علی رضا جان، مثل هم فکر می کنیم

  17. وطن فروش نیستم، با تو هموطن نیستم و به تو هم توهین نمی کنم. شما حق دارید هر چه را می بینید آنطور بنامید هر طور که دلتان بخواهد.
    راحت باشید
    به به ، زبون باز کردی ! این روهم خارجکی می نوشتی، حیف نیست آخه به یه زبون بیگانه حرف بزنی؟! اتفاقا تو تهین کردی و خودت نفهمیدی! در ضمن خوشحال میشم اندفعه اومدی یه آدرس درست و حسابی بذاری ! ما همه راحتیم ، تو و امثال تو ناراحتن که…

  18. سلام عزیز
    من هم مخالف سر سختم.

    زیرا اگر این نام برگردانده نشود ، نسل جدید کی حال پیدا می کنند که به دنبال تاریخ خلیج فارس بگردند و این یعنی نابودی نصفی از تاریخ ایران!!
    سلام عزیزم عزیزم سلام!
    من که نفهمیدم چی شد! امیدوارم نسل جدید بتونه الفبای فارسی رو حفظ کنه حفظ نام خلیج فارس پیشکش! در ضمن ما اینقدر تاریخ و کوفت ذهرمار داریم که با یه اسم نصف تاریخمون به فنا نره
    در ضمن خوشحال شدم که مخالفتت رو اعلام کردی، من در کل با مخالفین بیشتر حال میکنم. در مورد تبادل لینک با چه اسمی بلینکمت؟

  19. عزیز جون بازم سلام

    گفتی تبادل لینک

    اسم: «انتهای اینترنت»

    آدرس:
    http://www.miandeh.co.cc
    یا
    miandeh.wordpress.com

  20. پاینده ایران
    کاوه جان برای نابود کردن یک خانه نخست باید نظر آدمهای آن خانه را نسبت به خانه عوض کرد وبعد آن خانه را دزدیداینها هم به دنبال آن هستند که خانه مارا بدزدند واین تنها تغیر نام نیست بلکه دزدیدن است.چگونه به خودت اجازه می دهی که نام بخشی از خانه ات را تغیر دهند این خانه همه ما می باشد.
    پاینده ایران
    حرف حق جواب نداره، من هم این نامه رو امضا کردم بالاخره

  21. به نظر من حرفت کاملا منطقیست.الان اگر ماهواره ها رو نگاه کنید در کانالهای زیادی از خلیج عربی استفاده می کنند.اگه بخواهیم خلیج را فارسی کنیم نیازمنده تبلیغات گسترده و خرج پولهای کلان است که ما اینها رو نداریم .کار دولت ایران هم بیهوده است خلیج فارس میگه.کسی به حرف ایران گوش نمی کنه. بیخودی به خاطر یک اسم روابطمون رو با کشورهای عربی خراب نکنیم.دودش تو چشم خودمون می ره. با تشکر

پاسخی بگذارید

