دَلار و زیتون پرورده

فصل بهار آمده ومن منتظر ظهور میوه دوست داشتنیه آلوچه (گوجه سبز) هستم، خوردن آلوچه بدون دلار هیچ توفیقی نداره، پس بهتره که درست کردن دلار رو یاد بگیرید تا حالش روببرید!

مواد لازم برای درست کردن چاشنی دَلار (نمکسبز)

برای درست کردن این چاشنی نیاز به سبزی های معطر مانند نعناء 200 گرم، گشنیز 200 گرم و نمک است. که پس تمیز کردن و شستن سبزی ها همه مواد را با هم در نمکیار نرم و یک دست می ساییم، که شما می توانید از مولینکس استفاده کنید و سبزیها را با میزان دلخواه نمک نرم بسایید.

نکته: در استان گیلان بر حسب علاقه و سلیقه انواع دلار داریم، برحسب علاقه میتوانید از سبزی های معطر گوناگون و حتی از برگ مو هم استفاده کنید. آنچه این وسط مهم است اینکه همه این دلارها شور هستند یعنی نمکِ سبز.

مواد لازم برای درست کردن چاشنی زیتون پرورده

برای درست کردن زیتون پرورده نیاز به مغز گردو 200 گرم، زیتون 250 گرم، سبزی چوچاق (اناریجه) 100 گرم و انار ترش دوعدد متوسط.

ابتدا هسته زیتون را گرفته و در ظرفی جدا نگه می داریم، پس از تمیز کردن مغز گردو آنرا خوب و نرم می ساییم و به زیتون اضافه میکنیم، دو عدد انار ترش را دانه کرده و دانه ها را با هسته خوب می ساییم و آنرا هم به مواد اضافه میکنیم و در آخر سیزی معطر چوچاق را پس از تمیز کردن خوب ساییده و آنرا هم به مواد اضافه میکنیم وقتی مواد بالا را خوب هم زدیم زیتون پرورده آماده است.

نکته:

بر حسب علاقه و سلیقه گاه گشنیز و سیر و حتی ادویه هایی مانند دارچین نیز به مواد بالا اضافه میکنند.

سبزی چوچاق سبزی خاص شمال هست، زیاد اضافه کردن آن ممکن است زیتون پرورده را کمی تند تر کند.

انار ترش زیتون پرورده را ترش میکنید و یا اگر از دانه انار خوشتون نمی آید می توانید از آب انار ترش به میزان دلخواه استفاده کنید.

————————————

لنگ نویس:

1- مهمترین نکته ای که اینجا باید یاد آور بشم، نوشته های من در مورد آشپزی وحی منزل نیست(منظورم اینه که من این طوری دوست دارم درست کنم و بخورم)، آشپزی کاملا سلیقه ایه و مربوط به ذائقه افراد میشه، اگه کسی طرز دیگه ای درست می کنه خوشحالم میشم توی نظرات بنویسه.

2-پست بعدی احتمالا عکس هایی از دوران خوش خردسالی و کودکیه منه!

3-بنده حقیر هر ساله به دلیل مصرف بیش از اندازه آلوچه دو روز را در زیر سرم به سر می برم!(دست خودم نیست دوست دارم دیگه تا حد خودکشی می خورم)

با سپاس کاوه گیــــــــلانی

19 پاسخ

  1. مرسی…من همیشه دوست داشتم بدونم نمک سبزو چطوری درست میکنن!
    حالا خودتون درست هم میکنید؟!
    ای …من آلوچه میخوام!!!
    راستی توی درباره من یه چیزایی نوشتم.
    پس ثواب کردم، اساسی!
    آلوچه بذار برسه همتون رو دعوت می کنم!

  2. میگم تو نت میگردی یه وقت حواست پرت نشه غذات بسوزه! :دی
    جالب بود…
    منتظر عکس های دوران کودکیت هم هستیم…!
    موفق باشی …
    حالا تیکه می ندازی شیطون!
    قابل نداشت، عکس ها رو هم گذاشتم…

  3. گه دو سومش رو بدی به بچه های وردپرس دیگه لازم نیست بری زیر سرم، اگر هم دو سومش رو ندی مجبوری هم بری زیر سرم هم بری…!
    نمیشه، آخه نمیشه! من نمی تونم از آلوچه بگذرم!

  4. درود.
    ممنون که به روزنوشت‌های من سر زدی.
    پیروز باشی.
    خواهش می کنم، باز هم میام اونطرف ها

  5. چقدر باحال.من همیشه فکر می کردم این نمک سبزا یه جور گیاهه که شور هم هست.اتفاقن عیدی که رفته بودیم شمال خریدیم و هر روز باهاش ماست و خیار درست می کنیم….
    نوش جونتون…

  6. این روزا حال ما بده و همش هم به طور اتفاقی با بلاگ هایی آشنا میشیم و یا دوستان بلاگی پستهایی میزنن که نوستالژی خونمون رو میبره بالا…..
    شدیدا یاد دلار های مادر بزرگ افتادیم … 😦 و آلوچه های وطن….
    آقا وقتی آلوچه ها وارد بازار شدن جای ما رو هم خالی کنید
    به به دوست جدید
    حتما!

  7. این جوری نمی شه. باید با برو بچ یه سر بیاییم گیلان از اینا بیاری جلومون .
    قدمت روی چشم

  8. اینم بگم من دلار رو با ضمه خوندم پیش خودم گفتم دلار به غذا چه ربطی داره. :))
    اشتباه لپیه!

  9. سلام
    آقا این قیمه پختن رو هم آموزش میدین، ما این همه از همه التماس نکنیم برامون بپزن !!!!
    مرسی 🙂
    آخه من فقط غذاهای گیلانی رو قراره بنویسم، باشه بخاطر عمو هوشی حتما( تو هم مثل من شکم پرستی)

  10. وای مث خودم شکمویی پس… کاوه جون یکی از دوستای من یه دوست دختر گیلانی داشت که بهش یه چاشنی داده بود که به ماست اضافه می کرد و می خورد دوست بنده می گفت اسمش «درار» هست آیا این همون دَلار نیست که تو نوشتی؟
    دقیقا همونه، من از شکمو یه درجه بالاترم

  11. بابا دهن ما رو آب انداختی که!
    لازم شد به مادر جان بگم یه زیتون پرورده آماده کنه!

    راستی آموزش «کالِ کباب» رو هم بزار
    نوش جونت، خوشحال شدم مرتضی جان
    حتما کال کباب هم می ذارم

  12. من همین چند روز پیش 3 کیلو زیتون رو پرورده اش کردم .

    این روز ها موقع ناهار توی بشقاب غذام 3 تا قاشق برنج می ریزم هفت هشت کفگیر زیتون پرورده!!!

    🙂

  13. سلام
    ممنونم اقا که اموزش میدی
    سلام
    خواهش مي كنم 😉

  14. استقبال از غذاهای خوشمزه به شدت
    مرسی

  15. […] دادم، برخورد غیر گیلک ها برایم جالب بود به عنوان مثال دلار را خیلی ها فکر می کردند که در اصل گیاهی است که آن طعم را […]

  16. درود بر همه از لوس انجلس.؛

    جوجاق یک سبزی است یا اینکه چندین سبزی مخلوط هستند؟
    اسم انگلیسی‌ جوجاق چیه؟
    برای ما که توئ دیار غربت هستیم، و جوجاق نداریم، چه سبزی‌هایی‌ مینتونیم به جایشان استفاده بکنیم؟

    مرسی

  17. سلام:
    خيلي ممنون به خاطر اين همه زحمت.
    راستي چوچاق همون زلنگ مازندرانيه؟

  18. Salam man pakhshe zeytun parvarde daram mikham komakam konin vasash ye esm bezaram ke be zeytun biad. Merc

پاسخی بگذارید

