میرزآ قاسمی یا خورشت بادنجان

 

میرزا قاسمی شاید تابلو ترین غذای محلیه گیلان زمین باشه، این غذا رو خودم دوست ندارم چون از بچگی با طعم بادنجان مشکل داشتم ولی بیشتر مردم گیلان میرزا قاسمی رو دوست دارند، قبلا هم که گفته بودم غذاهای گیلان معمولا گیاهی هستند. دستورپخت  این غذا رو هم یکی از دوستان عزیز زحمتش رو کشیده که در همین جا ازش تشکر ویژه می کنم.

برای تهیه میرزآ قاسمی نیاز به بادنجانِ قلمی، تازه و بدون دانه 6عدد، سیر یک بوته، مُرغانه (تخم مرغ) دو عدد، نمک، فلفل، روغن و زردچوبه به اندازه لازم.

نخست بادنجان ها را روی شعله با پوست کباب می کنیم (می پزیم)، برای بهتر پختن داخل بادنجان ها با چنگال روی سطح پوست را سوراخ سوراخ می کنیم، وقتی بادنجان ها خوب کباب شدند پوست آنها سوخته و به راحتی از گوشت جدا می شوند.

بادنجان های کباب شده و تمیز شده را داخل یک ظرف ریزریز کرده و با گوشت کوب کاملا یک دست له می کنیم. (ما در رشت برای له کردن بادنجان ها از یک نوع ظرف ویژه بنام نمکیار که ظرف پهن سرامیکی هست استفاده می کنیم و در واقع بادنجان ها را با سنگ گرد و صیقلی مخصوص نمکیار له می کنیم).

وقتی بادنجان ها را خوب له کردیم، نمک و فلفل به آن اضافه کرده و داخل خاکاره (ماهی تابه) روی شعله ملایم تفت می دهیم.

بر حسب علاقه چند حبه سیر را پس از تمیز کردن و پوست کندن داخل نمکیار له می کنیم و سیر له شده را با زردچوبه داخل خاکاره دیگر تفت می دهیم و پس از تفت دادن سیر له شده دو عدد مُرغانه داخل آن می شکنیم و با سیر تفت داده شده مخلوط کرده و می گذاریم خوب سرخ و برشته شود.

به بادنجان های تفت داده شده سیر و مُرغانه برشته شده را اضافه می کنیم و روی شعله ملایم می گذاریم تا خورشت ما جا بیفتد.

میرزآ قاسمی وقتی خوب جا افتاد با پلو، سبزی خوردن و گاه با ترشی هفتابیجار و ماهی شور خورده می شود.

نکته:

1- بادنجان ها حتماً تازه و بی دانه باشند.

2- بادنجان ها خوب کباب و پخته شود، به خوبی له گردد و خوب هم تفت داده شود.

3- در بعضی سلیقه ها به میرزآ قاسمی،  گوجه فرنگی هم اضافه می کنند که طعم و مزه خاص خودش را دارد.

4- نمکیار کاسه بزرگ گلی (سرامیک) با سنگ گرد و صیقلی مخصوص که برای ساییدن مغز گردو، سیر، دانه های خیس خورده برنج و دَلار (نمک سبز رشت) و … کاربرد دارد.

———————————————————

زیر نویس:

1-این آخرین پست من درمورد پلاپجی بود، حالا ببینم کی حسش میاد!

2-آخر های ساله و اینجا شکوفه ها در اومدن، جای همه خالی، یه پست در مورد رشت دارم آماده می کنم.

3-یه نمه اوضاع بهم ریخته و درگیری زیاد شده!

با سپاس کاوه گیــــــلانی

12 پاسخ

  1. با بهترین آرزوها
    میرزآ قاسمی رو بسیاری دوست ندارند و بسیاری فکر می کنند بادنجان خاصیتی نداره ولی باید بگم که بادنجان برای افراد چاق و آنهایی که رژیم دارند بسیار بسیار مفید هست انرژی کمی داره و چربی خون رو پایین می آره.
    سیر و تخم مرغی که بهش اضافه میشه اون رو به غذای مفیدی تبدیل می کنه.
    یادم میاد توی اداره مون آقایی بود که از این خورشت بدش میومد، من که تازه آمده بودم و خبر نداشتم، یه روز که ناهار خوری اداره میرزآقاسمی داده بود ، همکاران تو سرویس به من گفتند آقا ناهار امروز چی بود و منم بیخیال همه با صدای بلند گفتم میرزآقاسمی و
    چشم تون روز بد نبینه بیچاره سرخ شده بود و کف آورده بود و بعدش نزدیک بود کتک بخورم.
    حالا ایشون بازنشست شده و این خاطره تو یاد همه مونده.
    زندگی تون بهاری باشه و هر روزش پر از بوژنه های بهاری

  2. سلام نویسنده جان
    خیلی زیبا و دقیق توضیح دادین… البته ما خانوادگی میرزاقاسمی دوست داریم و بیشتر اوقات درست میکنیم. البته این رو هم بگم که در تهران بادمجان ها همه دانه دار هستند و میرزاقاسمیه تهرانی به پای میرزاقاسمی که با بادمجان رشت درست میشه نمیرسه!!!
    غذاهای گیلانی خیلی خوشمزست و جالب اینجاست که اکثر تهرانی ها خیلی به خوردن اون علاقه دارن مخصوصا باقالا قاتوق.
    من خودم گیلانی هستم و هر وقت مادرم غذای رشتی می پزه و بخاطر بویی که داره مجبوره به همسایه ها بده …
    شما سه تا غذای گیلانی آموزش دادین و در هر سه سیر وجود داره !!!
    سیر قلیه و سیر واویج رو هم بزارین که کلکسیون از غداهای سیر دار در قسمت پلاپچ وجود داشته باشه.
    درود آنی خانم
    اون هارو هم می ذارم ولی شاید یه ماه دیگه حالا تا ببینم خدا چی می خواد

  3. تنهای غذای شمالی که من بلدم بپزم اینه و خیلی هم دوست دارم.
    نوش جونت کمال جون

  4. چه جالب! من میدونستم واحد شمارش سیر بوته اس!
    عجب!

  5. میخواستم بگم نمیدونستم.

  6. اشتباه توضیح دادی عزیز جان! اول سیر را تفت می دهند تا کمی سرخ شود. بعد بادمجان را اضافه می کنند. آخرش هم رویش تخم مرغ می زنند. ما که عمری است اینطوری درست کرده ایم و خورده ایم.
    هم ولایتی عزیز من ننوشتم این غذا رو ، من خودم رابطه خوبی با بادنجان و میرزا قاسمی ندارم، به هر حال سپاسگذارم، راستی یه لحظه فکر کردم گجمو نظر داده!

  7. من مرده میرزا قاسمیم
    چه خوب ، ولی من نمی تونم تحمل کنم میرزا قاسمی رو حالا شاید در آینده خانمم زد تو سرم و مجبور شدم بخورم، چون نازلی برعکس من مثل شماست!

  8. من نخوردم تاحالا!
    من خودمم نخوردم😀

  9. منم نخوردمش، راستي چرا اسمش ميرزا قاسميه؟!
    درود
    نمی دونم شاید مخترعش هم میرزا بوده هم اسمش قاسم بوده😀

  10. من کلا به خوردن این دو غذای مذکور حتی به مدت طولانی بسیار می دوسم
    نوش جونت

  11. من بچه مازندرانم وا ز غذاهای گیلانی متنفرم کلا همه مازنی ها اینطورین.ولی مادرم گیلانیه بعضی موقع درست میکنه ولی من که لب نمیزنم.
    حس شما دقیقا مثل حسیه که گیلانی ها دارند! در مورد لب نزدنت هم اگه من جای مادرت بودم می زدم دوتا تو سرت که بخوری،😀

  12. ولی کلا وبلاگ خوبی داری اگه میشه اشپزی رو گسترش بده !!!!!
    در کل که فکر نمی کنم بشه گفت خوب ولی در جزء باشه نظرت جالبه برام، در مورد آشپزی هم باید بگم که همین طوری که دوتا غذا نوشتم بهم گفتن خانم حالا فکر کن که اگه بشه ده تا غذا دیگه ….😀

پاسخی بگذارید

