تُرش تره

درود به یکان یکان خوانندگان جان!

پس از استقبال خوب از باقالا قاتوق بر آن شدیم که همچنان حرفه پلاپچی را ادامه داده و غذاهای گیلانی را به رخ رضا عظیمی که از آشپزی فقط خوردن غذا رو بلده بکشیم! واقعا یکی از محسنات بعضی غذاهای گیلانی گیاهی بودن این غذاهاست قبلا هم گفتم که به دلیل کشاورزی بودن منطقه است.

این غذا تقدیم می شود به همه دوستان لابدان به ویژه شیخ عزیز که در غیبت صغرا به سر می برند!

برای پختن این خورشت نیاز به سه نوع سبزی اسفناج، شوید و گشنیز هر کدام 250گرم، آرد یک پیمانه، آبغوره یک استکان، تخم مرغ دو عدد، یک بوته سیر و روغن، فلفل، نمک و زردچوبه به اندازه لازم نیازمندیم.
ابتدا پس از تمیز کردن سبزی ها و شستن آنها، خوب ساتوری می کنیم به طوری که کاملا ریز ریز شده باشد.
سبزی خورد شده را با یک پیمانه آرد و 2 لیوان آب به همراه نمک و فلفل داخل قابلمه ریخته و روی شعله ملایم می گذاریم تا آرام جوش بخورد.
بر حسب علاقه چند حبه سیر را پس از تمیز کردن و پوست کندن، کاملا له می کنیم و با روغن و زردچوبه داخل ماهی تابه تفت می دهیم پس از این، دو عدد تخم مرغ داخل آن شکسته و با سیر تفت داده شده مخلوط می کنیم و می گذاریم برشته شود.
وقتی سبزی داخل قابلمه نیم پخت شد، یک استکان آبغوره به آن اضافه می کنیم و می گذاریم آرام جوش بخورد و بپزد.
در آخر مخلوط سیر و تخم مرغ برشته را به مواد اضافه می کنیم ومی گذاریم روی شعله کم تا آبش بخار شود و به اصطلاح خورشت جا بیفتد.
معمولا تُرش تره با پلو و ماهی شور خورده می شود.

البته ترش تره یا خشک خشک است یا به صورت آش، بستگی به مزاج و دست پخت دارد.

در گیلکی به گشنیز هل یا خیل، به تخم مرغ مُرغانه و به ماهی تابه خاکاره گفته می شود.
————————————————————-

لنگ نویس:

1- اگه عادل فردوسی پور پست قبلی و آمار لابدان رو ببینه میگه: چه میکنه این لابدان!

2-میرزا قاسمی معروف ترهستش ولی من خودم چون دوست ندارم ترش تره رو انتخاب کردم، در پلاپچ بعدی حتما میرزا قاسمی رو میذارم.

3- چون پانویس تکراری بود گذاشتم لنگ نویس

با سپاس کاوه گیــــــــلانی

21 پاسخ

  1. عالی بود، همینه !!!!!!!
    مرسی.
    خواهش می کنم، قابل شما رو نداشت

  2. سلاممممم
    خوبی؟ ممنون از توضیحاتت. باید عرض کنم که از پلنگ خان ناراحت نشدم فقط برام یکم عجیب بود. بعدشم این آقای کاسنی دوست من هستند اما نه اون دوست جون معروف.
    دوست جون من اصلن وبلاگ نداره(شاید بعدن یکی بسازه) آقای کاسنی کارتونیست هست و زحمت کاریکاتورهای پست های من همیشه با ایشونه و فوق العاده پسر مهربون و هنرمندی هم هست.
    بابت دست پخت هم این کارا رو سر صبحی با معده ی آدم نکن! خدا رو خوش می یاد؟؟ نمی گی اسید معده مون ترشح می کنه زخم معده می گیریم؟؟؟
    یه رستوران می شناسم تو جواهر ده رامسر غذاهای محلی می ده لذتشو ببری. عید می زنم تو گوشش این دفعه ترش تره!!
    دورددددددد
    خواهش می کنم، فکر کردم لازم به توضیح باشه و بود. سلام ما رو هم به آقای کاسنی هم دوست جونت برسون .
    راستی حالا چرا می زنی تو گوش رستورانیه ؟!

  3. ترش تره، اون هم از نوع غیر خشکش(!) نفسه! اما اگر ترش تره خشک باشه ترجیح می‌دم که اون روز رژیم بگیرم! :‌)
    من هم غیر خشکش رو ترجیح میدم محمد جان، مخصوصا اگه اسفناج باشه

  4. من نمی فهمم یا من آنرمالم یا این جماعتی که میان اینجا واست کامنت میذارن و از غذا (بش میگن غذا جدا؟) های شما به به به چه چه گفتن می افتن … آخه این علف ملفا رو که با هم قاطی می کنین می ریزین تو قابلمه می جوشونین چیه آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این سیر رو که با هر کوفتی می خورین، فقط همین مونده که تو چای هم بریزین…!
    آخه تو که معلم الحالی پس همین کافیه برات، در مورد سیر هم با چایی هم می خورمش که چشات درآد!در مورد غذا هم باید بگم که هر چی باشه من مخلصشم!

  5. میگم این که شد آش به جای خورشت
    فک نمیکنم دوست داشته باشم مگه سبزی خالی خوردن هم خوشمزه س؟ لااقل یه لوبیا و گوشت بهش اضافه کنین بشه قورمه سبزی باب میل همه
    منتظرم میرزا قاسمی خوشمزه رو بنویسی
    میگم اگه آش ماست هم واسه شماس اونم بذار مرسی!
    این خورشته، باید بخوری تا بدونی چیه، مخصوصا اگه با اسفناج درست بشه فوق العادهاست! میرزا قاسمی رو هم حتما

  6. ای ول بابا.حسابی یه پا آشپزی واس خودت.گشنم شد…غذای گیلانی حرف نداره.من ماهی شور خیلی دوست دارم خیلی اما بعد از خوردنش تا فردای اون روز آب میخورم.ممنون.اما میگم در مورد این غذا باید آشپز حسابی باشی …راستی سلام.
    پلاپچ نه آشپز! در مورد غذای گیلانی هم فیتیله داره نفت نداره😀 و در آخر هم سلام

  7. 1. خوشم میاد که چپ و راست میندازی به رضا
    2. راستی به نکته خوبی اشاره کردی: چرا شیخ الشیوخ رفته تو غیبت؟
    3. به کامنتت پاسخ داده شد
    4. با ملخ عزیز رابطه دوستانه ای برقرار شده که نگو و نپرس!
    5. ممنون از این غذای بسیار باحال که میسپرم به مامی جون واسه شوم (شام) درس کنه
    6. بیا ببین خوشگل شدم؟
    اومدم و همون جا گفتم …در مورد غذا هم گوشت شه به تنت:D

  8. میگم خب خسیس خان ما رو دعوت کن بخوریم ببینیم خوشمزه س دیگه
    با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمیشه
    فقط بلدی بدی به رضا بخوره؟
    به رضا که کوفت هم نمی دم بخوره، به روی چشم اولین فرصت ، می گم چه خوب میشه یه روز همه .رد پرسی ها یه جا جمع بشن همدیگه رو ببینن! البته امیدوارم که من و رضا عظیمی اونجا همرو نبینیم چون میخوابونمش به زور هر چی غذای گیلانیه می کنم تو حلقش

  9. مرسی خیلی ممنون من الان فکر کردم دیدم نمیخوام بیام
    به جون خودم غلط کردم من نبودم من جوونم به جوونی م رحم کن (با لحن پیره زن)
    تازه حالا مثلا این وردپرسی ها چه تحفه ای هستن
    اوم راستی لازم نیست به خودت زحمت بدی به رضا کوفت ندی اون خودش میره میخوره پای تعارف تو وانمیسه P :
    باشه حالا اگه ظرت عوش شد بگو، در مورد رضا که نظرم عوض نمی شه !😀 در مورد تحفه بودن ورد پرسی ها هم این یکی که هستن دیگه خوب تحفه ای هستند اگه بعضی ها بذارن…

  10. کاوه جان،نمیخوام رستورانت رو ببندم،اما جداً این ترش تره بود؟!
    اول اینکه میونه خوبی با این غذا ندارم و تنها غذایی است که نمیخورم.
    دوم اینکه ترش تره یه نوع سبزی خاص داره که بهش آب تره می گویند و معمولاً کنار رودخانه ها رشد میکند.
    سوم بهتر بود نوع سبزی را به سبزی کوکویی معرفی می کردی که همه خانوما اون رو بخوبی می شناسند.
    چهارم اینکه خیلی ها اصلاً از آرد استفاده نمی کنند و معمولا نصف استکان چایخوری از برنجی که یک ساعت قبل خیس شده،استفاده می کنند که معمولاً با هاون می سایند و لعابش بهتر از آرد و خوشمزه تره.
    پنجم در هیچ جا ندیدم که تخم مرغ را در با سیر تف داده و برشته کنند،بلکه مث درست کردن باقلاقاتوق تخم مرغ را توی ترش تره می شکنند.
    در هر حال زحمت کشیدی و شاید این نوع درست کردن به سلیقه ها برگرده که ما اینجوری درست می کنیم.
    موفق تر از همیشه باشی

    در مورد بستن فکر هم نمی کنم بتونی ببندی!
    اول: اگه منر بودم نظر نمی دادم اون هم مثل یه کارشناس چون من در مورد چیزی که خوشم نمی یاد حرفی نمی زنم، همین نداشتن علاقه باعث میشه که اطلاعات کافی نداشته باشم !
    دوم : والله اون که شما میگی ما بهش میگیم (جد بزرگ) پنج انگشتی که در مرغ ترش میریزن
    سوم: اینکه اسفناج دیگه چیزی نیست که کسی نشناسه
    چهارم: خیلی ها، منظورت خودتی ؟! تعجب می کنم تو که دوست نداری، چطور میگی که خوشمزست؟! من با آرد دوست دارم گجموی عزیزالبته برنج و آرد برای قوام اومدن
    پنجم: دوباره م پیرسم شما مگه چند بار خوردی که بخوای دیده باشی (به استناد حرف خودت) تازه مثلا پیتزایی که توی ایتالیا میپزن مثل پیتزایی که توی ایران میپزنه؟ تکنیک ها متفاوته
    راستی چون تو اونطوری درست می کنی علاقه ای نداری بهش، بهتره این طوری رو امتحان کنی تا نظرت عوض بشه! سپاس از اینکه نظر دادی این هم تکنیک شما بود امیدوارم دوستان از این هم استفاده کنند!
    شما هم موفق تر از قبل باشی

  11. سلام!
    الان شدیداً گشنمه. این پست زجرم داد!
    درود
    امیدوارم که ببخشی که زجرت دادم😀

  12. واقعا عالی بود کاوه جان / مرسی برادر /

    و واقعا هم چه میکنه این لابدان !!!
    خواهش می کنم اشکان جان، تی فربان بشم(قربانت برم)

  13. جدی! واقعا شما تو خاک اره غذا درست میکنین!!
    * لینک کردن که دیگه اجازه نمیخواد.
    شبستان عزیز با خاک اره درست نمی کنیم به ماهی تابه خاکاره می گیم بهتره با هم بخونیش، به دیگ هم میگیم تیان، یا به زنبور می گیم سیفتال ، یا به مورچه میگیم پوتار ، خاکاره هم یه اسمه
    خوشحالم کردی شبستان عزیز

  14. آقا تصویر غذا کو؟ اگر امکان داره تصویر غذا رو هم بگذارید ، دستتون درد نکنه.
    گشتم نبود، نگرد نیست! اگه پختم می ذارم حتما

  15. سلام
    خدا قوت دستت دردنکنهتوضیحات خوبی داده بودی، آقای گجمو هم معلوم که زیاد از این غذا بدش میاد چون تحلیلش طوری بود که یک تنه به قاضی رفته بود.
    با تقدیم احترام به همه دوستان ونظرات شون.
    در پناه خدا
    خواهش می کنم، گجموی دیگه …

  16. این که تو سبزی هاش تره نداشت پس چرا تو اسمش تره اومده؟
    آقا کمالی شما اسم این غذا ها هم شده دردسر توی بالاترین که گیر داده بودن قاتق میشه ماست و این حرف ها م مونده بودم چی بگم! در مورد تره هم نمی دونم شاید قدیم توش تره می ریختن الان نمی ریزن، من خودم این طوری دوست دارم گجمو که اصلا دوست نداره اونطوری میگه بپزی بهتره، این جور غذا ها بیتشر سلقیه است که توش چه سبزی بریزی، در مورد اسامی هم یه توضیح بدم مثلا باقالی مازندرانی توی گیلان کاشته میشه ولی اسمش مازندرانیه ! نکته انحرافی اینه که به اسم ها زیاد گیر نده😀
    راستی خوشحال شدم که تشریف آوردی امیدوارم که بتونم برای این سوال هم جواب قانع کننده ای برات پیدا کنم اگه قانع نشده باشی

  17. در مورد اسم این غذا از یکی سوال کردم.
    شنیدی می‌گن میوه و تره‌بار؟ تره بار یعنی سبزیجات و تو این غذا هم تره یعنی سبزی!
    سپاس محمد جان، دمت گرم که گل گفتی

  18. دمت گرم… پلاج قوربااان…:-))
    منو ياد دست پخت مادربزرگ خدابيامرزم انداختي…
    تی قوربان😉

  19. ما ترش تره را جور دیگه درست میکنیم و داخلش لوبیا هم میریزیم
    کدوم منطقه ؟

  20. سلام عزیزم این احتمالا بیشتر سمت رشت و اونطرفها درست میشه
    ما داخلش اسفناج گشنیز چند نخ نعنا سیر تره و بعض یها دو نخ جعفری میریزیم و با لوبیا و گوشت گوسفند میگذاریم بپزه و بعد به گیلکی فشکل می زنیم یعنی برنج را خیس میدیم و له میکنیم یا ارد برنج اب شده میزنیم
    خوب، نگفتی اهل کدوم منطقه هستی ؟

  21. ما به ماهی تابه میگیم کلبیج
    ما هم که دیدی چی میگیم😉

پاسخی بگذارید

